![]() |
![]() |
|
#29
|
||||
|
||||
![]() TÎLCUIREA PSALMULUI 21 Întru sfîrșit, pentru sprijinirea de dimineață, Psalmul lui David. Psalmul acesta mai-nainte vestește Patimile Stăpînului Hristos, și Învierea, și chemarea neamurilor și mîntuirea lumii. Deasupra-scrierea aceasta arată. „Zice: «întru sfîrșit, pentru sprijinirea de dimineață». Acel «întru sfîrșit» este pus ca să înțelegi «iconomia ce s-a făcut de Dînsul la sfîrșitul veacurilor»”. Iar „sprijinire de dimineață” este arătarea Mîntuitorului nostru, Cel ce a strălucit ca o dimineață celor ce ședeau întru întuneric. Căci Stăpînul Hristos este Lumină adevărată și a săvîrșit dimineața care a risipit întunericul și „negura diavolească, pentru că «răutatea», în multe locuri ale Scripturii, se înțelege în loc de «întuneric», cu ghicitură. Iar oarecare numește «sprijinire de dimineață» vremea Învierii Mîntuitorului.” Deci pentru Dînsul s-a zis Psalmul, căci se cuvine a crede mai mult Sfințiților Apostoli și Mîntuitorului Însuși, Celui ce a pricinuit arătat înainte-cuvîntarea Psalmului, decît celor ce se apucă a-l tîlcui rău. Dumnezeule, Dumnezeul Meu, ia aminte spre Mine, pentru ce M-ai lăsat? Stăpînul a slobozit acest glas și pe Cruce, fiind pironit, folosind însăși limba Evreilor: „Ili, ili, lema sabahtani?” Așadar cum este cu putință să facă ei neadevărată mărturia Adevărului Însuși? Iar că „S-a lăsat“, zice fiindcă a suferit moartea, care luase stăpînirea asupra celor păcătoși, măcar că nu s-a făcut de Dînsul nici un păcat. Deci nu numește „lăsare” despărțirea Dumnezeirii celei unite - după cum au socotit oarecari - ci slobozirea ce s-a făcut patimii. Pentru că Dumnezeirea era de față și cînd pătimea Chipul robului[COLOR=#800080][1][/COLOR]și L-a slobozit să pătimească, măiestrind mîntuire la toată firea omenească. Ea însă nu primea patimă întru Sine, căci cum era cu putință să pătimească firea cea fără de patimă? Ci Stăpînul Hristos le zice pe acestea ca un om și - de vreme ce întru cele aduse asupră-I El era pîrgă a firii omenești - vorbește pentru toată firea. 2 Departe de mîntuirea Mea sînt cuvintele greșelilor Mele. Se cuvine a ști că nici unul din ceilalți tălmăcitori nu a pomenit „greșelile”, ci Achila zice: „răcnirea Mea”, Simmah: „tînguirile Mele”, iar Teodotion: „strigarea Mea”. Dar, ca să nu fim în bănuială că i-am trecut cu vederea pe ceilalți tălmăcitori și că dintru aflare a minții îi mustrăm pe cei ce au tîlcuit într-alt fel Psalmul acesta, vom folosi tălmăcirea Celor 70. Luînd aminte la acest stih, și aceia au zis că Psalmul nu se potrivește la Domnul, căci „cum era cu putință să zică Cel ce nu a păcătuit: «departe de mîntuirea Mea sînt cuvintele greșelilor Mele»?” Deci ascultă-l strigînd pe marele Ioan: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii”. Și pe dumnezeiescul Pavel: „Pe Cel ce n-a cunoscut păcat, pentru noi păcat L-a făcut, ca noi să ne facem dreptate printr-Însul.” Și iarăși: „Hristos pe noi ne-a răscumpărat din blestemul Legii, făcîndu-Se, pentru noi, blestem.” Deci - precum a luat asupră-Și păcatul nostru, fiind izvor al dreptății; și a luat blestemul ce zăcea asupra noastră, fiind noian al blagosloveniei; și a răbdat Crucea, defăimînd rușinea - tot așa a rostit și cuvintele cele pentru noi. Că - dacă S-a vîrît, cu voia, sub pedeapsa hotărîtă nouă, căci „pedeapsa păcii noastre este peste Dînsul”, după cum zice Proorocul - apoi cu mult mai vîrtos și mai bine a rostit cuvintele cele pentru noi în locul nostru, și strigă: „Departe de mîntuirea Mea sînt cuvintele greșelilor Mele.” Să nu cauți - zice - la greșelile firii, ci dă-i mîntuire pentru Patimile Mele. Și, de vreme ce a iconomisit patima după omenire[COLOR=#800080][2][/COLOR], în vremea Patimilor S-a rugat de multe ori, zicînd: „Părinte, de este cu putință, treacă paharul acesta de la Mine!” Și, mîhnindu-Se, zicea: „Întristat este sufletul Meu pînă la moarte.” Deci, după cuviință, și Psalmul de față le-a zis pe acestea, mai-nainte vestindu-le. 3 Dumnezeul Meu, striga-voi ziua către Tine, și nu vei auzi; și noaptea, și nu spre nepricepere Mie. Ori, după ceilalți: „Și noaptea, și nu cu tăcere.” Zice: Necurmat strigînd Eu noaptea și ziua și nesuferind a tăcea, nu ai auzit și M-ai dat la Patimă, dar cu toate acestea știu taina iconomiei. Că aceasta a arătat „nu spre nepricepere Mie”, adică: Am înțeles că nu în zadar ai întîrziat darea cererii, ci iconomisind din Patimă un lucru mare și mîntuitor. 4 Iar Tu în cel sfînt locuiești, lauda lui Israil. Lucrul mai prea-slăvit decît toate - zice - este că Patima se lucrează locuind Tu în trupul acesta sfînt. Iar „laudă a lui Israil” Îl numește pe Dînsul ca pe Cel ce Se laudă și Se cîntă de ai Săi slujitori, căci, în loc de „laudă”, ceilalți tîlcuitori au pus „cîntare”. 5 Spre Tine au nădăjduit părinții noștri, Arată cîștigul nădejdii: nădăjduit-au, și i-ai izbăvit pe dînșii. 6 Către Tine au strigat, și s-au mîntuit. Spre Tine au nădăjduit, și nu s-au rușinat. Știu arătat - zice - că, nădăjduind la ajutorul Tău, părinții noștri nu s-au înșelat de nădejde și, chemîndu-Te pe Tine spre ajutor, au dobîndit purtarea Ta de grijă. 7 Iar Eu sînt vierme, și nu om, ocara oamenilor și defăimarea norodului. [COLOR=windowtext]Iar Eu - zice - ca un vierme și prost[/COLOR][COLOR=windowtext][3][/COLOR][COLOR=windowtext]M-am arătat, și am fost cu totul de rîs. Oarecari au zis că prin „vierme” se arată și nașterea din Fecioară, că nu din împreunare are acesta (adică viermele) pe fiu. Iar eu socotesc că prin „vierme” se arată aici numai prostimea, asemuind aceasta din cele de mai jos, căci zice: [/COLOR] 8 Toți cei ce M-au văzut M-au batjocorit, grăit-au cu buzele, clătit-au cu capul: 9 Nădăjduit-a spre Domnul, izbăvească-L pe El, mîntuiască-L pe El, că-L voiește pe El! Iar acestea se află și întru Sfințitele Evanghelii, că zice: „Mulți, clătind cu capetele, ziceau: Pe alții a mîntuit, pe Sine nu poate să Se mîntuiască!” Și unul din tîlhari zicea: „De ești Tu Fiul lui Dumnezeu, mîntuiește-Te pe Sine-Ți și pe noi!” Se poate a-l afla întru Sfințitele Evanghelii încă și pe acest „Nădăjduit-a spre Domnul, izbăvească-L pe El, mîntuiască-L pe El, că Îl voiește pe El!” |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 08:12:12 |
psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 01:23:27 |
Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 11.12.2011 23:47:07 |
Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 18.02.2009 23:08:38 |
Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 08:23:23 |
|