Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Rugaciuni
Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie?
Doar sa citim duminica de duminica 0 0%
Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica 2 100,00%
Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj

 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #34  
Vechi 09.01.2009, 07:58:33
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (41)

[SIZE=3]35[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XIX-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 6, 31-36)[/SIZE]

31. Și precum vreți să vă facă vouă oamenii, și voi să le faceți lor asemenea. 32. Și de iubiți pe cei ce vă iubesc pe voi, ce dar este vouă; că și păcătoșii iubesc pe cei ce-i iubesc pe ei. 33. Și de faceți bine celor ce vă fac vouă bine, ce dar este vouă; că și păcătoșii aceeași fac. 34. Și de dați împrumut, de la care așteptați a lua, ce dar este vouă; că și păcătoșii păcătoșilor dau împrumut, ca să ia întocmai. 35. Însă iubiți pe vrăjmașii voștri, și faceți bine, și dați împrumut, nimica așteptând, și va fi plata voastră multă, și veți fi fii ai Celui de sus, că El este bun spre cei nemulțumitori, și spre cei răi. 36. Deci fiți milostivi, cum și Tatăl vostru este milostiv.


Raportul cu semenii noștri

1. Cuprinsul acestei Evanghelii este o parte din măreața predică a Mântuitorului, reprodusă de Matei în întregime în cap. 5-7, iar de Luca în rezumat la 6, 26-48.
În această mare predică, Mântuitorul pune 9 „Fericiri“ față cu cele 10 „Porunci“, pune Evanghelia față cu Legea. Nu însă în antiteză, nu ca contradicție ori negație, ci ca perfecționare: „Să nu socotiți că am venit să stric Legea sau proorocii; n-am venit să stric, ci să o desăvârșesc“ – spune El însuși (Matei 5, 17). Și, desfășurând în ce stă plinirea Legii, Mântuitorul ajunge la raportul dintre om și om – cum îl prescrie Moise și cum îl perfecționează Dânsul, Mântuitorul.
Moise, în dragostea sa nemărginită pentru neamul său, reduce raportul dintre om și om, îl restrânge, punând anumite bariere. El cere, conaționalilor săi, să fie exclusiviști, să se iubească și sprijine numai ei între ei și de sprijinul și de iubirea lor să nu facă părtași și pe străini. Aceasta o dispune el în scop de a conserva pe israeliți și a-i feri de amestecare cu alte neamuri. În cartea Leviților scrie: „Să nu umbli cu vicleșug întru neamul tău, să nu te întărâți asupra vecinului tău; cu mustrarea să mustri pe aproapele tău, ca să nu ai pentru dânsul păcat. Și să nu izbândească mâna ta și să nu ții mânie asupra fiilor poporului tău, și să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți“ (19, 16-18). Cu alte cuvinte, după tâlcuirea Mântuitorului Însuși: israelitul să iubească numai pe israelit și să urască pe străin (Matei 5, 43).
Această lege exclusivistă, egoistă, era reclamată de necesitatea conservării neamului, a națiunii israiele, în scopul mântuirii.
Înaintea lui Dumnezeu însă nu există neamuri, nu există națiuni, nu există străini. Toți sunt deopotrivă oameni, fii într-o măsură iubiți de Părintele lor. De aceea înaintea lui Dumnezeu porunca cu restricțiunea naționalistă este defectuoasă. mai ales după ce și-a împlinit scopul, după ce a conservat pe Israil până la nașterea lui Mesia Celui făgăduit, ea nu mai are rost de a fi păstrată în defectuozitatea ei, ci trebuie perfecționată, ca să cuprindă pe toți oamenii ca frați, fiind toți fii ai aceluiași Părinte.
Această perfecționare reclamată, o anunță Mântuitorul mai întâi în teză generală, apoi o analizează, o lămurește. El zice în teză generală: „Precum vreți să vă facă vouă oamenii, și voi să le faceți lor asemenea“ – de la sine înțeles și: ce voiți să nu vă facă oamenii, nici voi să nu le faceți lor. Deci: dacă vreți să vă respecte, să vă vorbească de bine, să vă ajute în nenorociri – peste tot, să vă facă bine: și voi respectați pe toți oamenii, grăiți-i de bine, ajutați-i în nenorociri: faceți-le bine; și din contra: dacă nu voiți ca alții să vă vorbească de rău, să vă bată, să vă jefuiască și peste tot să vă facă neplăceri: nici voi să nu vorbiți de rău pe nimeni, să nu bateți și să nu supărați pe nimeni, să nu faceți neplăceri nimănui. Căci aceea ce faceți voi altora, le dați dreptul să vă facă și ei vouă.
2. Și, ca să lămurească înțelesul general, universal, în care vorbește El despre oameni, ca să înlăture restricțiunea legii mozaice, Mântuitorul se explică, zicând: „Și de iubiți pe cei ce vă iubesc pe voi, ce dar este vouă, că și păcătoșii iubesc pe cei ce-i iubesc pe ei. Și, de faceți bine...“ – adică dacă numai pe aceia îi iubiți și numai acelora le faceți bine, care vă iubesc și vă fac bine, dacă nu faceți alta decât dați împrumutul înapoi, ori dați împrumut ca să vi se înapoieze, cu cât sunteți mai buni decât aceia, despre care voi ziceți că sunt păcătoși, oameni răi, că și aceia, oricât ar fi ei de decăzuți și de corupți, fac același lucru, pe care-l faceți voi. Deci, dacă numai atât faceți, cât fac cei răi, dacă prin faptele voastre, vă asemănați cu cei răi, cu cei păcătoși: răi și păcătoși sunteți și voi.
Dacă vreți însă să fiți mai buni decât cei păcătoși, voi „iubiți pe vrăjmașii voștri și faceți bine și dați împrumut, nimic așteptând“: răsplătiți răul cu bine (Matei ).
Culmea altruismului, a iubirii aproapelui, este să iubești pe vrăjmași și să faci bine celor ce-ți fac ție rău. După sublima învățătură a Mântuitorului și vrăjmașii și răuvoitorii noștri, și cei de alt neam – toți ne sunt frați, căci și ei au, ca și noi, același tată în ceruri. Și, precum Tatăl ceresc pe toți ne iubește, pe cei răi ca și pe cei buni, tuturor deopotrivă la bunătățile Sale; tot așa trebuie să facem și noi, să ne arătăm fii vrednici de Părintele nostru. Tocmai, prin altruismul cel mai larg ni se dă ocazia să imităm pe Tatăl ceresc, să fim desăvârșiți ca și El (Matei 5, 48) și să fim milostivi, ca și El (Luca 6, 36). Noi trebuie să ne arătăm superiori celor răi, tocmai prin noblețea noastră, care desconsideră relele, ce ni le fac, și ne îndeamnă să-i considerăm ca frați și să le facem bine. Punctul înalt de vedere ideal al Mântuitorului ne îndeamnă să nu facem deosebire de naționalitate, deosebire de prieten ori neprieten, de cunoscut ori străin, când e vorba să-i facem bine: pe toți să-i ajutăm, tuturor să le facem binele deopotrivă și rău nimănui, întocmai cum face Dumnezeu.
Mai îndeosebi adevărata valoare a creștinului se arată în ținuta lui față cu oamenii răi, demoralizați și față cu dușmanii săi. Creștinul trebuie să considere răutatea, depravațiunea morală viciul, ca o boală, și, pe cei cuprinși de ea, el să nu-i urască ci, compătimindu-i, să caute a-i vindeca prin iubirea sa. El să urască numai faptele cele rele, boala lor, de care să se ferească din toate puterile.
3. Înălțimea altruismului, recomandat de Mântuitorul, este identică cu un cosmopolitism ideal, care, tocmai fiindcă este ideal, din ce înaintăm în cultură, din ce se pare că este mai departe de noi, și din ce vedem că popoarele se apropie mai mult de principiul național, enunțat de Moise.
Tocmai fiindcă acest principiu ideal are menirea să tindă veșnic spre dânsul, fără ca să-l putem realiza, decât atunci când Providența va afla timpul sosit – Apostolul Pavel accentuează principiul mai conform cu înclinările firești ale omului, zicând: „Faceți bine tuturor, dar mai vârtos celor de o credință cu voi“ (Galateni 6, 10) – adică să preferăm pe cei de o credință, și de la sine înțeles, de un sânge cu noi (că sângele apă nu se face).
Și, când vedem că națiunile cele mari, ca națiuni, nu vor să știe nimic de altruism, ci cultivă egoismul național chiar zdrobind pe alte națiuni, nu ne va prinde mirarea, dacă națiunea română, care, ca națiune mică, atât de mari jertfe a adus pentru idealul creștinismului, va urma și ea mai mult principiul Apostolului Pavel, anume: spre conservarea ei ca națiune și ca creștină.

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca Salistean Domnica Intrebari utilizatori 1 13.01.2013 22:28:25
Talcuirea celor 7 evanghelii io8nut Maslul 2 04.12.2011 12:17:08
Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii andrei_im Teologie si Stiinta 6 04.02.2010 22:47:26
Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose Miha-anca Rugaciuni 14 08.01.2010 23:10:53
Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici cristiboss56 Din Noul Testament 1 10.06.2009 21:40:37