![]() |
![]() |
|
|
Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie? | |||
Doar sa citim duminica de duminica |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 100,00% |
Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#34
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]44[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a XXVIII-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Luca 14, 16-24)[/SIZE] 16. Iar El i-a zis lui: un om oarecare a făcut cină mare, și a chemat pe mulți. 17. Și a trimis pe sluga sa la ceasul cinei să zică celor chemați, veniți că iată gata sunt toate. 18. Și au început toți într-un chip a se lepăda, cel dintâi a zis lui: moșie am cumpărat, și merg să o văd, rogu-te să mă ierți. 19. Și altul a zis: perechi de boi am cumpărat cinci, și voi merge să-i încerc, rogu-te să mă ierți. 20. Și altul a zis: m-am însurat, și pentru aceea nu pot veni. 21. Și întorcându-se sluga aceea a zis Domnului său acestea, atunci mâniindu-se stăpânul casei a zis slugii sale: ieși curând la căile, și la ulițele cetății, și săracii, și ciungii, și orbii, și șchiopii adu-i aici. 22. Și a zis sluga: Doamne, s-a făcut cum ai poruncit, și încă mai este loc. 23. Și a zis Domnul către slugă: ieși la drumuri, și la răspântii, și îndeamnă să intre, ca să se umple casa mea. 24. Că zic vouă, că nici unul din bărbații cei chemați nu va gusta cina mea. Universalismul în Creștinism 1. Parabola de față o avem și la Matei (22, 1-14). (Am tratat-o la cap. 30, Duminica a XIV-a după Rusalii). Este însă o deosebire între redactarea de la Matei și între cea de la Luca, provenită din formularea dată în două rânduri de Însuși Iisus. La Matei se accentuează exclusivismul, la Luca universalismul în creștinism. La Luca cel ce dă cina este „un om oarecare“, la Matei este un „Împărat“, care face nuntă fiului său. Aici avem pe evreii chemați la nunta lui Mesia, a Fiului lui Iehova, colo pe toți, fără deosebire, chemați la masa unui om din lumea mare. Evangheliștii aleg, fiecare, acea formulare, dată de Mântuitorul, care corespunde scopului său special: unul, spre a câștiga în special pe evrei pentru creștinism, celălalt spre a converti pe păgâni. 2. Exclusivismul la Matei stă într-aceea că, deși, după renunțarea iudeilor de a participa la masa creștinismului, sunt invitate toate neamurile, și răi și buni, totuși cei nevrednici sunt înlăturați – cel ce „nu avea haină de nuntă“. Nu sunt primiți în creștinism decât cei curați la inimă, cei virtuoși, care nu vin din speculă, cu atât mai vârtos nu cei aduși de silă. Universalismul la Luca este accentuat atât în omul, care dă cină mare, cât mai ales în ordinul dat slugii pentru a doua oară: „ieși la drumuri și la răspântii și-i silește să intre...“ pe toți pe care îi vei găsi, fără deosebire, silește-i să intre, nu te uita dacă este vreunul vrednic ori nu, dacă este careva în haine de sărbătoare ori nu; scopul este „ca să se umple casa mea“. Aici n-are de a face cu ceremonialuri și considerațiuni, care trebuie să se observe față cu regii și cu împărații. Aici împărăția lui Dumnezeu nu este asemănată cu o împărăție lumească, ci cu o ospătărie universală, unde lumea trebuie să intre, de voie, de nevoie. Aceste două direcțiuni fundamentale opuse, le vedem reprezentate în cele două mari Biserici, în care e divizată creștinătatea, în orient și în occident. În Biserica de răsărit încă de la începutul creștinismului, vedem că e normativă vederea din Matei: Nu oricine se primește în creștinism. Cei, care vor să intre, se supun la aspre probe, ei trec prin diferite grade de pregătire, și, numai după ce dovedesc, atât prin viața lor morală, cât și prin instrucțiunea primită și prin statornicia în credință, că au „haină de nuntă“, și, deci, sunt vrednici să intre la „cina cea de taină“ a Fiului Împăratului, numai atunci sunt admiși să intre în societatea creștină, în Biserică. Și, câtă vreme creștinismul, a ținut cu rigoare la acest principiu, el, creștinismul, a fost în continuu progres pe toate terenurile. Ca simbol al observării acestui principiu, conducătorul Bisericii, Episcopul, în oficiul său sacramental poartă o cârjă, în capul căreia se văd doi șerpi, cu capetele spre olaltă – semnul înțelepciunii inofensive, pașnice. Drept ce și Biserica răsăriteană, întrucât a propagat creștinismul între păgâni, l-a propagat pe cale pașnică, liniștită, prudentă. Biserica apuseană însă, având ca deviză cuvintele de la Luca: „îi silește să intre“, n-a ținut și nu ține seama de povața de la Matei, ci, unde cuvântul, unde învățătura pașnică și înțeleaptă n-a ajuns, acolo a recurs la forță: să-i silească să intre. Această silă, biserica de apus n-a întrebuințat-o numai față cu păgânii cum s-a făcut cu popoarele de la nord, ci și față cu creștinii, care nu erau și nu voiau să fie sub ocârmuirea romană. De aici: persecuții, cruciade, războaie în numele lui Dumnezeu. Cum în Biserica orientală principiul, deviza ei de conducere și de viață este exprimată în toiagul, ba și în mitra episcopală, astfel și în biserica de apus: cârja Episcopului are la capul superior forma unui cârlig, cu care să prindă în fugă pe cel ce nu voiește de bună voie să vină acolo, unde păstorul voiește. Biserica apuseană consideră ca oi rătăcite, fugite din turmă pe aceia, care nu-i aparțin, și, cum păstorul cu cârja lui cu cârlig, numită pe alocuri cață, prinde oile răzlețe, rătăcite; tot așa și păstorul sufletesc, Episcopul, prinde și aduce în staulul oilor lui Hristos pe păgâni și pe creștinii, care nu sunt sub a lui păstorire. Cum e cârja, și mitra: semn de atac – gură deschisă. Din cele ce preced, în mod firesc rezultă pentru Preot învățătura că parohia lui fiind o lume mică, o Biserică vie sau o turmă, peste care el este păstor răspunzător pentru buna ei pășunare: el în păstorirea turmei sale trebuie să adopte și înțelepciunea plină de blândețe a Bisericii ecumenice de răsărit, și sila plină de înțelepciune. Blândețea trebuie să le aplice în genere față cu toți credincioșii. Acolo însă unde blândețile nu sunt suficiente spre a îndrepta pe cel rătăcit și a-l aduce la calea binelui, acolo trebuie să recurgă la silă: să-l silească să intre în casa și la masa Domnului. Sila aceasta nu poate să fie însă fizică, cum o aplică Biserica romană, ci morală cum o recomandă Apostolul Pavel, când zice preotului: „Propovăduiește cuvântul, stai asupra cu vreme și fără de vreme, mustră, ceartă, îndeamnă, cu toată răbdarea și cu învățătura“ (II Timotei 4, 2). Preotul vrednic și cu tact știe în parohia sa să se impună într-atât, încât, autorității sale stăruitoare și dezinteresate, trebuie să se plece și cei mai decăzuți. El îi silește moralicește să se abată de la rele și să fie buni. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca | Salistean Domnica | Intrebari utilizatori | 1 | 13.01.2013 22:28:25 |
Talcuirea celor 7 evanghelii | io8nut | Maslul | 2 | 04.12.2011 12:17:08 |
Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii | andrei_im | Teologie si Stiinta | 6 | 04.02.2010 22:47:26 |
Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose | Miha-anca | Rugaciuni | 14 | 08.01.2010 23:10:53 |
Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici | cristiboss56 | Din Noul Testament | 1 | 10.06.2009 21:40:37 |
|