![]() |
![]() |
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Se gaseste la adresa:http://www.carteaortodoxa.ro/2008/03...ihai-eminescu/
o carte care merita citita: Ortodoxia, Mihai Eminescu Ortodoxia Mihai Eminescu Editura Eikon, 2003 Recenzie de Octavian Dărmănescu Înregimentarea de către posteritate a marilor ei precursori este un fenomen trist, dar detectabil ușor în cultura unui popor. Nici Mihai Eminescu n-a scăpat acestei militarizări – vezi manualele perioadei comuniste. La prima vedere, prezentul volum ar încerca aceeași anexare, însă nimic mai injust. În prefață, Înalt Prea Sfințitul Nicolae Corneanu propune o regândire și o reală considerare a ortodoxiei marelui poet, justificând cu publicistica pe această temă. [SIZE=3][COLOR=DarkRed] Cartea are meritul de a-l lăsa pe Eminescu cel de acasă (bântuit adesea de pesimismul romantic și de un budism turnat diferit într-o strălucită minte creatoare) și de a-l prezenta pe redactorul-șef de la Timpul, care se lupta înverșunat cu politicile de catolicizare austro-ungare de peste munți, un Eminescu precaut care-i striga lui Ion C. Brătianu cu privire la toleranța extremă a acestuia vizavi de înființarea Mitropoliei catolice de București (1883): „Bagă de seamă, faci jocul Austriei”[/COLOR][/SIZE]. [SIZE=4][COLOR=Red]Pentru ilustrul gazetar, adevărul este clar: „Popor ortodox în puterea cuvântului, noi nu voim să știm nici de cezarism, nici de cezaro-papismul muscălesc”. [/COLOR][/SIZE] Altădată, argumentând toleranța la români, încheia avocățesc: „toate acestea dovedesc că n-am făcut niciodată ceea ce dorim să nu ni se facă nouă”. Ceea ce nu-l împiedică să nu critice relaxat formalismul religios: „La întrebarea ce și-o pune domnul David Stauss, scriitorul vieții lui Isus, de mai suntem noi creștini sau ba, o întrebare la care răspunde negativ, noi adăugăm: fosta-am vreodată creștini?”. Formația spirituală delicată a poetului îi permite reflecții originale: „În fiecare rugăciune e un fel de formulare temporară a mizeriei acestei lumi și o încercare de ocolire a necesității cauzale… Doamne, arată că nu e posibil să, Doamne fă imposibilul posibil”. Atent la degradarea timpului istoric, Eminescu scrie într-un articol dintre celebrele sale caiete (peste 25.000 de pagini): „Cel mai strălucitor dintre fluxurile timpului nostru orientat în sens material rămâne totuși banul. Iar strângerea lui masivă și cât mai fără trudă cu putință îl reprezintă pe diavol”. [COLOR=Red]Virgil Cândea arăta că opera Sfântului Nicodim Aghioritul a fost cunoscută și însușită de către marele poet prin traducerile lui Paisie Velicicovschi. [/COLOR]Totodată, manuscrisele sale arată că în timpul studiilor vieneze poetul a citit dogmatica lui I. Kuhn, Fr. X. Dieringer, dar și pe Hegel și Bruno Bauer. Încă o dovadă a enciclopedismului clasic, orice ar spune hiper-specializații oameni recenți. [COLOR=Red] În ochii mari ai geniului român, figura Răstignitului ia valențe titanice, Eminescu văzându-L pe Hristos drept „reprezintantele libertății, martirul omenimei lănțuite”. Relatând epicul sărbătorii de la Putna în memoria lui Ștefan cel Mare (1871), din al cărei comitet de organizare a făcut parte, Mihai Eminescu arăta: „Crist a învins cu litera de aur a adevărului și a iubirei, Ștefan cu spada cea de flăcări a dreptului”.[/COLOR] |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Artizanii noii ere, sau cum sa naste un new age... | eodor nastasa | Generalitati | 15 | 12.09.2014 11:35:56 |
ceausescu-ura sau lacrimi?26 ianuarie se naste un mit | iulyaan | Generalitati | 334 | 24.08.2013 12:30:16 |
Lucrul facut bine naste invidie | costel | Spiritualitatea ortodoxa | 14 | 27.07.2012 11:55:26 |
Pentru mine astazi s-a nascut o stea! | nede_mar | Stiri, actualitati, anunturi | 28 | 19.03.2009 16:15:31 |
DESPRE POFTA CE SE NASTE DIN PRIVIRE | Iustin44 | Generalitati | 41 | 17.11.2008 11:47:41 |
|