Muzica, factor de educație în viața tinerilor
[COLOR=#3e3e3e] [SIZE=4]„Un cântec frumos este un bun educator.“ Pornind de la acest adevăr indubitabil, putem spune că numărul, precum și valoarea artistică și moral-educativă a cântecelor ascultate, cântate sau a pieselor audiate reprezintă o investiție în educarea copiilor și a tinerilor care vin după noi, pentru a duce societatea mai departe. Muzica bună sub acest aspect, regăsită din belșug în repertoriul bisericesc, dar și în creația laică, reprezintă izvorul curat din munte, care, pe unde trece, face să rodească pământul și, cu timpul, modelează până și piatra. Iată de ce copiii și tinerii trebuie să beneficieze încă din perioadă fragedă și până la maturitate de o educație muzicală sistematică și deliberat organizată. Pentru a ameliora sănătatea morală a viitoarei societăți românești, trebuie să se acționeze la rădăcina acesteia, pentru ca, indiferent de cum vor crește crengile acestui arbore social, calitatea umană a acestora să fie asigurată. [/SIZE][/COLOR]
[COLOR=#3e3e3e] [SIZE=4]Ființa umană este dihotomică, adică alcătuită din trup și suflet. Trupul este chivotul în care sălășluiește sufletul, iar împreună alcătuiesc „chipul lui Dumnezeu în om“, flacăra care luminează calea omului în drumul său spre descoperirea adevărului, a binelui și a frumosului, adică spre desăvârșire. Rezultă de aici valoarea superioară a sufletului, la a cărui formare trebuie vegheat din fragedă pruncie. Înțelepciunea populară ne spune de veacuri că „pomul cât e mic se-ndreaptă“, iar știința pedagogică susține cu temei rolul primordial al educației în triada factorilor de formare și dezvoltare a personalității copilului: ereditatea, mediul și educația. Aceasta din urmă este cea dintâi, pentru că ea țintește formarea copilului după un anumit cod moral și începe chiar din prima zi a celor „șapte ani de-acasă“, unde, printre altele, trebuie să-l învețe și că „toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos“. [/SIZE][/COLOR]
[COLOR=#3e3e3e] [SIZE=4]Copilul sensibilizat, cu o capacitate afectivă superioară, este în mâna părinților, a educatorilor și a altor factori educativi ca o pastă ușor de modelat după cerințele moralei creștine și ale unei societăți civilizate, pe când copilul nedezvoltat afectiv, cu „suflet de beton“, nu reverberează la nici un mesaj, este refractar la tot ceea ce înseamnă comunicare interumană, devenind uneori chiar infractor. Copiii și tinerii care nu au capacitatea de a se emoționa, pozitiv sau negativ, nu vor reacționa corect nici la intențiile educativ-formative ale societății. Sămânța nu încolțește dacă este aruncată pe asfalt, pe teren sterp sau deteriorat, ci numai dacă respectivul pat germinativ a fost pregătit corespunzător; această pregătire constă în sensibilizarea copiilor, în dezvoltarea lor afectivă. „Când spunem că o persoană adultă lucrează „fără tragere de inimă“, avem în vedere tocmai absența sau sărăcia unor procese afective pozitive, care să tonifice, să susțină activitatea.“ Sentimentele, trăirile constituie o sursă de energie, un resort al voinței, motive puternice de acțiune, un veritabil perpetuum mobile. Întotdeauna cu copiii și tinerii se comunică cel mai bine, mai rodnic și mai trainic pe bază de afect. Numai cine ajunge la sufletul copilului i-l poate prelucra. Este bine să se știe însă că cei mici și tinerii, în general, comunică pe o lungime de undă proprie generației lor; cei mai în vârstă îi vor recepționa, îi vor înțelege și vor putea interrelaționa cu ei numai în măsura în care au rămas tineri cu spiritul. [/SIZE][/COLOR]
[COLOR=#3e3e3e] [SIZE=4]În educație, chiar mai mult decât în medicină, e mai prudent, mai înțelept să previi decât să vindeci, deoarece este mai eficient și mai economic. Dacă factorii decidenți ar face această investiție înțeleaptă, ar observa, peste ani, că numărul celor certați cu legea s-ar reduce simțitor, realizându-se economii din inutilitatea multor instituții de combatere a violenței, de recuperare (parțială) și de penalizare, pentru că tot înțelepciunea populară ne spune că „cine cântă nu-i om rău“. [/SIZE][/COLOR]
[SIZE=4] [/SIZE]
[COLOR=#5b5a5a] [COLOR=#5b5a5a][SIZE=4]diac. prof. Jean Lupu[/SIZE][/COLOR][/COLOR]
|