Omul , bărbat și femeie
Pornesc discuția de la acest topic , citând din următorul verset din Facerea 1 , 27 : " Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut ; a făcut bărbat și femeie". Pare o contradicție în acest verset, căci omul, la singular, a fost creat bărbat și femeie. Iată ce spune , în legătură cu aceasta , Sfântul Simeon Noul Teolog : " Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul său ; l-a făcut bărbat și femeie. Spune parte bărbătească și parte femeiască nu ca și cum Eva ar fi deja făcută, ci întrucât aceasta exista în coasta lui Adam și coexista împreună cu el ". Aceasta este prima relatare a actului creației omului, făcut ( deodată) bărbat și femeie, pe când a doua relatare ( Facerea 2, 7-25 ) arată crearea separată ; mai întâi a bărbatului și ulterior cea a femeii. Unii teologi au susținut că această primă relatare a facerii omului susține ideea că " Adam ar fi avut o constituție androgină". Majoritatea teologilor însă, sustin ceea ce spune Sfântul Grigorie de Nyssa, anume că omul nu ar fi avut de la început un caracter bisexuat și că " împărțirea în sexe s-a produs mai târziu, după ce s-a încheiat alcătuirea creației ". Această învățătură o întemeiază pe cuvintele : " La înviere, nimeni nici nu se însoară nici nu se mărită, ci toți sunt îngerii lui Dumnezeu din cer ". ( Matei 22, 30 ). Sfăntul Grigorie spune în continuare :"Se vede că harul învierii nu trebuie înteles altfel decât ca o restabilire a oamenilor în vechea stare pe care au avut-o înainte de păcat. . . Așadar, dacă viața celor restabiliți prin înviere se aseamănă cu cea a îngerilor, atunci e limpede că viața de dinainte de păcat era un fel de viață îngerească. . . În felul acesta, dacă păcatul n-ar fi fost pentru noi o abatere și o decădere de la starea îngerească, nici n-am fi avut nevoie de căsătorie pentru înmulțirea oamenilor ".
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|