Citat:
În prealabil postat de sherlock_holmes
Vladimir Lossky ( unul din preferatii Fanitzei ):
" Creatia ex nihilo inseamna tocmai un astfel de act de producere a ceva ce se afla " in afara lui Dumnezeu" - producerea unui subiect cu totul nou,fara vreo obirsie de vreun fel,fie din Firea Dumnezeiasca,fie din vreun fel de materie sau potentialitate oarecare de a fi in afara lui Dumnezeu.Am putea spune ca prin creatia ex nihilo ( din nimic,adica) Dumnezeu face loc pentru ceva ce se afla cu totul in afara de Sine;
Creatia nu este un fel de iesire in afara sau o raspindire nesfirsita a Dumnezeirii...." Binele ce se raspindeste pe sine de la sine " al neoplatonismului nu este Dumnezeul Sfintului Apostol Pavel,Care cheama cele ce nu sint ca si cum ar fi ( Romani.4,17)
" Universul creat nu este deci vazut,ca in gindirea platonica sub infatisarea palida si imputinata a unei replici saracacioase a Dumnezeirii;el apare mai curind ca o fiintare cu totul noua,zidirea proapat iesita din mina Dumnezeului Facerii,Care a vazut ca este buna,un univers creat care e voit de Dumnezeu si bucurie a Intelepciunii Sale," o rinduiala armonioasa", " un imn alcatuit intru slava puterii Celui Atotputernic ",cum zice Sfintul Grigorie al Nyssei.
...deci un imn alcatuit intru slava puterii Celui Atotputernic ,aceasta este Facerea,nici gind de chenoza ...S-a desertat pe Sine, chip de rob luand, facandu-se asemenea oamenilor...
|
[/quote]
Draga Sherlock, eu cred ca e o neintelegere la mijloc cu povestea asta cu chenoza. Nu a vrut sa spuna printele Costache ceva ce il contrazice pe Lossky, nu a vrut sa spuna ca lumea ar fi o emanatie a lui Dumnezeu. Nu stiu cum de ai inteles asa ceva.
Cuvantul Chenoza poate fi folosit si in sens larg, nu numai in sensul de intrupare. Prin creatie, Dumnezeu a facut din nimic ceva ce, deci, nu exista inainte, prin cuvant, si prin vointa si dragostea Sa. El ar fi putut sa nu creeze dar o face din dragoste, iese din El in sensul ca iese din 'singuratatea' lui pentru a crea.
In sensul asta se poate spune in sens larg ca este un act chenotic, daca vrem.
Nu uita ca Lossky pe care il citezi este cu interpretarea zilelor ca fiind de inteles ierarhic si nu temporal.
P. Costache nu vad unde risca sa devina eretic. Eu cred ca nici macar nu l-ai terminat de citit. Am dreptate?
E drept, si eu mai am articolul pe care l-a trimis mai sus cineva.
Vorba ta, acum sunt prea obosita si mi se invartesc cuvintele in cap.. O sa revin maine cu asta, sper. O zi buna iti doresc tie - la noi aici e noapte.