![]() |
![]() |
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
Responsabilitatea existențială: apelurile vieții și răspunsurile omului
ØFrankl (supra-viețuitor a patru lagăre de exterminare): „A fi om, persoană, înseamnă a decide de fiecare dată ce să faci cu tine însuți, iar aceasta însemnă, la rândul său, a-ți asuma responsabilitatea propriilor acțiuni și ale propriei conduite.” ØFiecare om are un loc și o misiune în lume, ceea ce i se cere este doar să le descopere. ØOmul poate descoperi un sens în fiecare și în orice situație de viață, chiar și în cele mai dificile și lipsite de orice speranță, prin: oTrăirea a ceea ce este valoros (natura, arta, relația etc.). oCrearea de valori (materiale, artistice, spirituale). oSuportarea a ceea ce este de neînlăturat, de neschimbat (boală, pierderea celor dragi, etc.). oPrin atitudinea de a-și fi credincios sieși și de a se putea privi în față. ØA fi responsabil de propria viață, de tine însuți, înseamnă: oA-ți da seama de propria importanță, de ceea ce „s-a investit în tine” pentru a răspunde în mod serios apelurilor vieții. ØDecizia îți aparține: poți opta pentru: oO viață autentică, plină de sens, sau oTe poți irosi într-un simulacru existențial, tu fiind sursa propriului eșec, nu împrejurările, condițiile exterioare. oDacă anumite condiționări sunt greu de depășit sau chiar de nedepășit, faptul de a-ți trăi viața în mod real și responsabil îți aparține în exclusivitate. ØFrankl: Trebuie să-i învățăm pe cei disperați că, de fapt important nu este ce așteptăm noi de la viață, ci, în doar ce așteaptă viața de la noi! Nu noi căutăm sensul vieții, ci simțim că suntem permanent întrebați ca oameni, întrebări puse în fiecare zi și în fiecare moment, cărora trebuie să le răspundem exact nu doar în: oMeditații, fantasme, imaginație, oCuvinte, declarații, lozinci, promisiuni, oCi printr-o acțiune corectă, cu un comportament corect. ØFrankl: „Motivat de voința de sens, omul, în fața condiționărilor de orice tip, dincolo de a le obiectiva în virtutea capacității de autodistanțare, este capabil de a recunoaște în ele probleme de rezolvat și sarcini de îndeplinit pentru propria formare.” ØÎntr-o asemenea perspectivă, omul trebuie să acționeze în existența sa: oNu pentru a realiza plăcerea (Voința de plăcere, Freud). oNici puterea (Voința de putere, Adler), oNici măcar pentru realizarea de sine, oCi pentru a urma o împlinire de sens (Voința de sens, Frankl). ØFrankl: Omul este responsabil onu numai pe orizontală, „față de…„: viață, normele de conviețuire socială, propria conștiință morală ca produs social, ci omai ales pe verticală, „față de Cineva personal”, înaintea Căruia răspundem nu doar pentru „păcatele” noastre, ci mai ales de ceea ce am devenit și am împlinit din „talantul”, sensul, rostul nostru existențial. ØDin nefericire, interpretarea religioasă accentuează o viziune moralist negativă asupra responsabilității omului, apăsând pe culpabilitatea înaintea lui Dumnezeu față de păcate comise sau chiar pe necesitatea mântuirii mai curând decât pe responsabilitatea pozitivă (actuală), existențial vocațională și axiologică a omului, pe cerința de a-și cultiva talantul personal într-o viață trăită plenar și responsabil în Prezența lui Dumnezeu. Multe păcate nu sunt decât consecințe nefaste ale unor frustrări existențiale sau deficiențe în planul realizării personale. Conștiință morală, culpabilitate și responsabilitate morală Conștiința psihologică ØEste capacitatea persoanei umane de a se percepe în propria individualitate unică și irepetabilă; este discernământul psihologic, faptul de a fi conștient de sine. ØSe formează în timpul vârstei evolutive prin interacțiunea dintre tendințele interne ale subiectului și condiționările externe din mediul ambiental până la libertatea de a alege și capacitatea de a fi responsabil de alegerile făcute. ØEste nucleul stabil în jurul căruia se va structura eul ca centru unificator, coordonator și propulsor al alegerilor operante după criterii de valoare. Conștiința morală ØPresupune existența conștiinței psihologice și este chiar această conștiință ajunsă la un grad maxim de diferențiere, la un mod de a fi în lumea valorilor. ØEste un fel de loc lăuntric, un fel de busolă de orientare pentru sine și în raport cu ceilalți, o instanță lăuntrică, centrul de referință care ghidează persoana în alegerile sale. ØEste o funcție a persoanei și pentru persoană, nu este o voce a firii, ci a persoanei. ØOrdinea morală există nu pentru că persoana se conformează firii, ci pentru că firea se personalizează în persoana care vorbește cu Dumnezeu. Culpabilitatea
Øeste un factor stimulativ în dezvoltarea personalității și a simțului datoriei și responsabilității; Øeste un mecanism de protecție a persoanei pentru a nu fi lezată prin devieri și scăderi ale demnități morale Øși un paznic al standardului etic care nu permite inconsecvențe, oscilații morale peste limitele admisibilului. ØSuferința produsă de sentimentul de vină poate fi un punct de plecare în atitudinea responsabilă a omului față de propria viață și moralitate în raport cu sine și cu ceilalți.
ØÎngrădește libertatea lăuntrică și frânează dezvoltarea persoanei. Responsabilitatea morală ØPresupune un comportament responsabil, autentic moral, rezultat dintr-o decizie matură, liberă și responsabilă. Un om moral autentic nu face răul pentru că nu-l face, ci pentru că face binele și pentru că nu are nevoie de „motive” să nu facă răul. ØPresupune: olibertate de voință – eul este sursa creatoare de dorințe și de decizii, dar nu e constrâns să le manifeste nici de condiții exterioare, nici de impulsuri lăuntrice. oși libertate de acțiune – care se manifestă acolo unde dorința și decizia survenite nu întâmpină dificultăți în calea realizării lor.
__________________
|
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Libertatea credintei | Daniel_7 | Despre Biserica Ortodoxa in general | 10 | 14.09.2011 09:28:24 |
Libertatea omului | Laurentiu | Generalitati | 0 | 05.07.2007 10:12:44 |
Libertatea de exprimare | danyel | Generalitati | 47 | 03.12.2006 18:08:34 |
|