Parintele Iustin in ultimul nr. din Atitudini
"Da, de pilda acum sunt multi cres*tini derutati de rat*acirea unui preot foarte bun mar*tur*isi*tor pana de curand, si care mai nou mar*turis*este ca Sfin*tele Taine, Sfanta Impar*tasanie, tre*buie data cu lin*gu*rite sep*a*rate, pen*tru fiecare cred*in*cios in parte, ca i se pare, chipurile, ca intineaza Tainele si mai poate fi si molipsitor?
Asta e o aber*atie mare, mai. O aber*atie enorm de mare. De parca a fost vre*o*data alt*fel de cand este Bis*er*ica. De unde vine par*in*tele asta si unde a trait pana acum? Dar se poate sa fie o manevra, adica toc*mai asta sa urmar*easca – sa poata anula sacrul Sfin*telor Taine si sa le red*uca la ome*nesc. Poate veni cu teo*ria asta la catolici, ca la ei nu este sfanta taina, acolo nu mai lucreaza Duhul si e posi*bila con*t*a*m*inarea. Dar sa spui asta in Orto*doxie – arata multa necred*inta si pro*duce multa sminteala, ca vine din partea unui preot. Pai eu am fost cinci ani de z ile preot in Bis*er*i*cani, unde este spi*talul de tebecisti si in fiecare z i impar*taseam cate cinci, sase bol*navi, din care unii mureau peste doua, trei z ile. Si s-a con*t*a*m*i*nat cineva? Fer*easca Dum*nezeu! Acolo m-am impar*t*a*sit cu bol*navii impre*una, dar nu am avut nimic. Nu putem aduce suprafires*cul la firea noas*tra. Par*in*tele acesta folos*este o log*ica ome*neasca – o mare neputinta."
__________________
"Nimic nu poate inlocui crestinismul; nici toată cultură antică precrestină. Eu sînt de părere că apogeul Europei nu e la Atena, ci în Evul Mediu, cînd Dumnezeu umbla din casă în casă. Eu definesc strălucirea epocilor istorice în functie de geniul religios al epocii, nu în functie de isprăvi politice"
|