![]() |
![]() |
|
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Era ceva nepământesc în acest bătrânel adus de spate (e vorba de Arhiepiscopul Ioan), care după măsurile lumești, cu greu putea fi numit „respectabil”. Avea părul nepieptănat, buza de jos îi era ieșită în afară și avea un defect de vorbire, care-l făcea destul de greu de înțeles.
În locul unei mitre strălucitoare, împodobită cu pietre scumpe cum purtau alți episcopi, purta o „căciulă pliabilă”, lipită cu icoane brodate de orfanii săi. Avea purtarea aspră, deși adesea se putea vedea în ochii săi o licărire veselă, mai ales când era cu copiii. Cu tot defectul său de vorbire, avea o relație minunată cu copiii, care-i erau devotați trup și suflet. Spre indignarea unora, glumea și se juca cu ei chiar și în biserică. Originalitatea Arhiepiscopului Ioan era legată de ceea ce în Biserica Ortodoxă era cunoscut ca „nebunie pentru Hristos”: renunțarea la „înțelepciunea lumii” pentru înțelepciunea lui Dumnezeu. Într-adevăr, persoana sa ascundea mult mai mult dincolo de priveliștea neobișnuită pe care o vedeau ochii. De la ucenicii Arhiepiscopului Ioan, Gleb și Eugene au auzit istorisiri care le-au dezvăluit părți din viața lui în Dumnezeu. Erau adevărate Fapte ale Apostolilor, care se petreceau în zilele noastre. Arhiepiscopul Ioan era un pustnic aspru. Era într-o neîncetată stare de rugăciune, mereu cu purtare de grijă înaintea lui Dumnezeu. Mânca doar o dată pe zi, la miezul nopții și dormea foarte puțin. Nu se întindea niciodată pe pat și adormea numai când oboseala îl cuprindea cu totul, stând în genunchi la rugăciune, în fața icoanelor. Când se trezea, se stropea cu apă rece pe față și începea Sfânta Liturghie, pe care o săvârșea zilnic, fără nici o abatere. Se știa că era făcător de minuni. Oriunde ar fi fost – în China, Filipine, Europa, Africa, America, se săvârșeau vindecări fără număr prin rugăciunile lui. De multe ori i-a salvat pe oameni de la nenorociri iminente, prin revelație dumnezeiască. Uneori li se arăta celor în nevoi, când nu-i stătea în putință să ajungă la ei din punct de vedere fizic. A mai fost văzut în timpul rugăciunii în Sfântul Altar, înălțat deasupra pământului, înconjurat de o lumină cerească. Însă, așa cum scria Eugene mai târziu, aceste minuni nu erau deosebite prin ele însele: „Toate astea pot fi imitate cu ușurință de falșii făcători de minuni .... În cazul Arhiepiscopului Ioan, cei care s-au întors la credință datorită lui, nu au fost mișcați mai întâi de minunile lui, ci de ceva din persoana lui care le-a mișcat inimile.” Eugene auzise de milostivirea Arhiepiscopului Ioan; cum în Șanhai mersese în cartierele primejdioase pentru a scăpa copiii părăsiți prin bordeluri sau aruncați pe grămezile de gunoi ale orașului; cum copii răniți sufletește, se închideau în sine după ce vedeau cruzimile războiului și revoluției, se deschideau la un singur cuvânt al lui; cum vizita mereu oamenii din spitale, după care atât cei credincioși cât și cei necredincioși se vindecau prin harul care ieșea din el; cum ucigașii cei mai înrăiți, plângeau îndată, în chip neobișnuit, când îl vedeau vizitând închisorile, deși nu-l văzuseră mai înainte; și cum, oriunde s-ar fi aflat, avea obiceiul de a umbla toată noaptea, oprindu-se la ușile oamenilor, binecuvântându-i și rugându-se pentru ei, în timp ce ei dormeau fără să știe. ÎN 1963 a venit în San Franciso o altă „legătură vie” de mare preț, Părintele Spiridon Efimov, fiu duhovnicesc al Arhiepiscopului Ioan. Eugene și Gleb nu au cunoscut niciodată o persoană atât de apropiată în duh cu Arhiepiscopul Ioan. Deși chipul duhovnicesc al Părintelui Spiridon nu era zidit după măsura Arhiepiscopului Ioan, era asemenea aceluia prin lepădarea de regulile lumii și primirea într-o măsură oarecare a „nebuniei pentru Hristos”. Ca și Arhiepiscopul Ioan, avea o legătură aparte cu copiii. Deși era bătrân și cu părul cărunt, avea un chip ca de copil de 7 ani. Prietenia lor ținea din anii de seminar, din Bitol, Yugoslavia. În 1963, când l-a chemat în San Francisco, i-a dat o funcție de conducere în rândul clerului și l-a numit inspector al liceului patronat de Catedrală. Gleb și Eugene l-au întâlnit prima dată pe Părintele Spiridon când acesta ținea prima sa predică în San Francisco. „Prima noastră impresie despre el”, scria Gleb mai târziu „a fost minunată. Am văzut de îndată că era sincer ca un copil, neputând lua partea vreunuia în luptele ecleziastice interne. Vorbirea lui arăta o cunoaștere teologică adâncă iar chipul său strălucea de o lumină nepământească.” Ieșind din biserică după slujbă, Gleb l-a întrebat pe Eugene ce părere avea de Părintele Spiridon. Eugene i-a spus că l-a plăcut foarte mult, dar și-a dat seama că lumea bisericească „respectabilă” l-ar putea lua în râs. Și într-adevăr, după eticheta bisericească acceptată de toată lumea, Părintele Spiridon era stânjenitor. Gleb își amintește: „Mitra de arhimandrit și camilafca îi stăteau cam strâmb pe cap, șuvițe rebele de păr îi cădeau în ochi, în timp ce restul părului îi cădea în valuri pe umeri. Degetele de la ambele mâini erau strâmbate și încovoiate. Rasa îi era cam scurtă și de sub ea se vedeau picioarele subțiri cu șosete lungi, negre. Purta pantofi foarte mari, cu vârfurile îndoite în sus, mergea vioi, cu un șchiopătat care se vedea; fața îi strălucea. Cât de dragă ne era vederea acestui personaj aparte, atât de diferit de tumultul obișnuit al societății noastre secularizate!”
__________________
Doamne ajuta! |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Carti ortodoxe audio | roman2010 | Resurse ortodoxe on-line | 1 | 10.09.2011 12:17:13 |
| Carti ortodoxe | preot_gabriel | Resurse ortodoxe on-line | 1 | 21.02.2010 18:38:04 |
| Carti ortodoxe | Florin-Ionut | Generalitati | 19 | 08.08.2008 02:55:46 |
|
|