![]() |
![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Nicodim: făcătorul de biserici
Acest providențial Sfânt venit de peste Dunăre, din Serbia, a fost omul care a reînnoit și reorganizat monahismul românesc din vea*cul al 14-lea. Trimis în Țara Românescă de un vis descoperitor, călu*gă*rul athonit a înțeles că el este persoana prin care ofensiva catolică la Sud de Carpați trebuia oprită. El însuși ucenic al marelui Grigorie Pa*lama, restauratorul vieții călugărești și al rugăciunii inimii, Cuviosul Nicodim a înființat un schit de lemn în zonă, el locuind într-o peș*teră, „la Surduc“ (loc strâmt, în turcă), aflată acum lângă gara Lai*nici. Schitul – asemeni multor altora de pe văile munților – era practic o „vamă“ spirituală, care încerca să oprească catolicizarea Ră*să*ri*tului creștin, dar era și un avanpost al Ortodoxiei înspre lumea apu*seană. De la Lainici în jos se deschidea inimii Orientul și credința lui... Importanța așezământului a fost sesizată și de împărăteasa Maria Tereza, care, prin generalul Bukow, a distrus în 15 ani (1750-1765) sute de așezăminte ortodoxe în Transilvania. Schitul, deși nu era în par*tea imperiului austro-ungar, aflat la câțiva km de graniță, a căzut vic*timă marii prigoane antiortodoxe a puterii imperiale de la Viena. La ruinele fumegânde ale Lainicilor a fost trimis schimnicul Ata*na*sie, care adună de pe văile munților o obște de 30 de călugări. După moartea sa, între 1810 și 1817 o mână de boieri olteni refac schi*tul, de data asta din piatră, cu ziduri groase de până la 1 metru și cu hra*mul „Intrarea în Biserică a Maicii Domnului“. În cronicile vremii, prin*tre ctitori apare un nume: Stanca Măldărescu, dar care lipsește, în mod surprinzător, de pe pisania așezământului. În locul ei este gravat „Kalistracta“, evident numele de călugărie pe care l-a purtat, la sfâr*șitul vieții, vrednica boieroaică! Călugăr descăpățânat de turci Neliniștitul căpitan de panduri Tudor, care la începutul veacului al 19-lea a vrut să ridice țara împotriva turcilor, s-a ascuns o vreme la Lainici. Îm*brăcat în straie călugărești, Vladimirescu a stat pitit la mănăstire, până când turcii au prins de veste. În 1817 aceștia au de*vas*tat așe*ză*mântul, dar Tudor era demult plecat. Enervat, căpetenia oto*manilor l-a decapitat pe călugărul Maxim, risipind obștea care încotro. Un alt mare sfânt și-a legat destinul de Lainici, redându-i mierea du*hovnicească care oblojea rănile sufletești ale bieților români de pe cei doi versanți ai Carpaților. Episcopul Calinic, întemeietorul Fră*si*neilor și al Cernicăi, l-a numit stareț la Lainici chiar pe duhovnicul său: Cuviosul Irodion Ionescu. Atât a strălucit acest monah care a dez*legat în timpul vie*ții sale păcatele – câte or fi fost – ale unui sfânt, încât după moar*te i s-a spus „Lu*cea*fă*rul Lainicilor“. Mor*mântul cu trupul său (în**treg, se pare!) stă la poalele bisericii vechi, iar biografia marelui stareț așteaptă verdictul de canonizare. De altfel, în drum tocmai spre duhovnicul său de la Lainici, Sfântul Calinic a făcut minunea rugăciunii pentru mortul care nu putrezea. „Pe aici nu se trece!“ Urgia Primului Război Mondial s-a abătut cu cea mai mare intensitate și peste trecătorile României. Defileul Jiului a fost teatrul unor bătălii dispera*te, de neimaginat, ale Armatei Române, în în*cer*carea de a ține piept înaintării germane spre Țara Românească. La Lainici a poposit genera*lul Dragalina cu oamenii săi. Epuizați, aceștia au fost omeniți de călugării de atunci. Ion Dra*ga*lina (fost ofițer al armatei austriece, demisio*nat în 1887!), împreună cu soldații săi, s-a spo*ve*dit și s-a împărtășit înainte de marea bătălie. Cu toții știau că pot muri în luptă. Așa s-a și întâmplat cu Dragalina, care a fost rănit mortal de un obuz german, chiar lângă mănăstirea unde a primit ultima împărtășanie... Armata ger*mană nu se răfuia însă nu*mai cu soldații inamici. Nem*ții care au cam*pat pentru o vre*me la mă*năs*tire au distrus și pângărit biserica, intrând cu caii în sfântul lăcaș, arzând lemne înăuntru, scrijelind pereții și incendiind arhiva care avea 16 metri liniari. Alt blestem al istoriei: comuniștii Cuviosul Visarion Toia a fost trimis în 1926, împreună cu 6 călugări, să refacă mănăstirea. Lăcașul a fost restaurat integral, recăpătându-și importanța duhovnicească. Asta până în 1947, când comuniștii au început lucrările la ca*lea ferată Bumbești-Livezeni. Toate poienile din jurul mănăstirii, inclusiv incinta, au fost ocupate de brigadieri și armată. Aceasta nu a plecat decât târziu, la sfârșitul anilor ’50, dar numai după ce niște ofițeri beți l-au agresat într-o noapte pe starețul Visarion, aruncându-l afară din chilie. Bătrânul călugăr, zvârlit de pe parapetul din dreptul chiliei, și-a fracturat șoldul; de aici i s-a tras și moartea, câteva luni mai târ*ziu. Comuniștii au desăvârșit opera începută – vă amintiți? – de Maria Tereza, continuată de turci și nemți, închizând mănăstirea în 1961. O biserică nemaivăzută Din mijlocul atâtor rău*tăți, mănăstirea renaște spec*taculos în ultimii 14 ani. Starețul Ioan Selegean (în pre*zent Episcop de Har*ghita și Covasna) începe o biserică, el însuși fă*când releveele așeză*mân*tului și proiectul de rezistență, în ca*litate de inginer – me*se*rie practicată înainte de că*lugărie. I-a revenit însă arhimandritului Ioanichie Pâr*vu*les*cu datoria și onoa*rea du*hov*nicească de a de*să*vâr*și lucrarea, după 1994. Ast*fel, actualul sta*reț – gaz*dă sufletească de*să*vârșită pentru orice călător – păstorește la Lainici o obște care are acum una dintre cele mai impresionante catedrale ridicate în România după 1989. Ori*ginalitatea proiectului constă în faptul că biserica, datorită terenului înclinat pe care este construi*tă, are un plan arhitecto*nic structurat după cele două perioade ale creștinismului: partea de jos, misterioasă și aproape subpământeană, are ca temă iconografică perioada martirilor, a catacombelor. Partea de sus, biserica propriu-zisă, este zugrăvită de pictorul Grigore Po*pes*cu, urmărind istoria Bisericii de după persecu*ții, până în zilele noastre. Aici apare originalita*tea mesajului din frescă: părintele stareț a dorit să zugrăvească chipurile unor sfinți martirizați recent, în zilele noastre. Sunt pictați în primul rând sfinții ruși, uciși în timpul comunismului; apoi sfinți din tot estul creștin, căzut sub ateism. Evident, nu sunt uitați sfinții ro*mâni, mu*ce*nici sau cuvio*și, ierarhi ori simpli măr*turisitori. În fața altarului, o ca*se*tă aurită revarsă puterea multor sfinți ai Răsăritului, cu prezență unică în Ro*mâ*nia, printre care Sfinții Ignatie Briancianinov, Se*ra*fim de Sarov ori Dimitrie al Rostovului. Hramul bi*se*ricii mari este Izvorul Tă*măduirii, iar de Mănăstirea Lainici aparține și Schitul Lo*cu*rele, unde, la 6 august (Schimbarea la Față), se face cel mai mare pelerinaj din Ol*tenia. Tot acolo, în munte, s-a re*tras părintele Adrian Făge*țea*nu, marele duhovnic . |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Sfanta Manastire Lainici | florina_drossu | Umanitare | 12 | 20.01.2016 22:11:44 |
schitul Lainici | Mtcrysty17 | Generalitati | 8 | 29.10.2010 20:15:11 |
rochie de mireasa | Anisia2007 | Stiri, actualitati, anunturi | 0 | 31.05.2010 16:47:44 |
Despre mireasa | bridezilla | Nunta | 32 | 01.08.2008 07:44:56 |
Manastirea Lainici | giovaninnaa | Pelerinaje la locuri Sfinte | 4 | 22.07.2008 23:35:43 |
|