„Părintele Arsenie Boca e un fenomen unic în istoria monahismului românesc” – Pr. Dumitru Stăniloae (1903-1993).
„Lumea avea o mare credință, o mare evlavie la Părintele Arsenie și am trăit acolo [Sâmbăta de Sus]
cu adevărat sentimente ca în primele zile ale creștinismului. Accentul contactului cu Pr. Arsenie Boca era, în esență, prin spovedanie și în cea mai profundă deplinătate ortodoxă. O spovedanie la el era un lung proces de analiză de conștiință. Cine ieșea de la dânsul, știa că este eliberat de toate relele, născut cu adevărat din nou” –
IPS Antonie Plămădeală (1926-2005).
„[Părintele Arsenie]
nu impunea prin calitățile sale omenești. Simțeai la el ceva în plus. Nu puteai să îl privești în ochi. Aveai senzația reală că te cunoaște foarte bine. Că îți știe și părțile tale nevăzute. Poate de aici și frica ce te cuprindea în apropierea lui. Nu folosea cuvinte dure, lipsea de la el o autoritate fabricată. Era firesc, spontan și nepământesc” –
Pr. Lucian Răzvan Petcu.„Un sfânt se cunoaște abia după trecerea timpului. Cu cât se adaugă mai mulți ani după mutarea sa pe lumea cealaltă, cu atât va veni lumea spre el mai mult, dacă a fost cu adevărat un slujitor al lui Dumnezeu” –
Pr. Arsenie Boca.
Împlinirea, în toamna acestui an, a 100 de anide la nașterea
celui mai mare duhovnic al românilor din secolul XX,
Părintele Ieromonah Arsenie Boca (29 septembrie 1910-28 noiembrie 1989), ne oferă prilejul unei smerite reconsiderări a locului pe care acesta îl ocupă în spiritualitatea românească. O retrospectivă binemeritată – după o tăcere impusă timp de o jumătate de veac, și o popularitate crescândă în ultimii douăzeci de ani – se cere însoțită de o privire anticipativă, menită să schițeze rolul pe care marele duhovnic ar putea să-l joace de acum încolo în destinul acestui neam.

1. Părintele Arsenie Boca (1910-1989)
Revirimentul creat de personalitatea Părintelui Arsenie Boca nu poate fi redus la un interval istoric determinat (perioada de după cel de-al Doilea Război Mondial). Dintre toate curentele duhovnicești ale vremii:
Maglavit (Petrache Lupu),
„Rugul Aprins” (Sandu Tudor),
„Oastea Domnului” (Pr. Iosif Trifa),
Vladimirești (Pr. Ioan Iovan),
Slatina-Sihăstria (Pr. Ilie Cleopa) – le amintim pe cele mai importante – mișcarea începută la
Sâmbăta(1941-1948),continuă și în zilele noastre. În pofida vigilenței
viclene a Securității și a tăcerii quasi-unanime a ierarhiei bisericești, numărul celor dornici să ajungă la
Mănăstirea Prislop (unde se află locul de veci al Părintelui), e în continuă creștere.Se confirmă, astfel, cuvântul Scripturii:
„Dacă lucrul acesta este de la oameni, se va nimici; iar dacă este de la Dumnezeu, nu veți putea să-i nimiciți, ca nu cumva să vă aflați luptători împotriva lui Dumnezeu” (
Fapte 5, 38-39). De altfel, Părintele Arsenie pare să fi anticipat „reverberațiile” misiunii sale când rostea, cu puțin înaintea morții, enigmaticele cuvinte:
„De la Prislop va lua țara foc!''
Sfânta Mănăstire Prislop
Dintre toate harismele cu care Părintele a fost înzestrat – duhovnic, înainte-văzător, propovăduitor, scriitor filocalic, pictor – cea de „prooroc” i-a adus faima. O faimă binemeritată, pe care n-a căutat-o, dar care l-a însoțit toată viața, atrăgând evlavia dar și invidia unora. Se pune întrebarea:
care e misiunea dintotdeauna a profetului? Profetul nu e, cum s-ar putea crede, un vizionar exaltat, ci
un trezitor de conștiințe care, în perioade de criză,
întoarce mulțimile către Dumnezeu. Citind „semnele vremii” (
Matei 16,3), profetul ne avertizează asupra unor evenimente capitale și ne cheamă la pocăință. Fără dimensiunea
catalizatoare a pocăinței, profetul nu e decât un iubitor de slavă deșartă, un fals-profet. Astfel, mesajul profetic e unul plin de responsabilitate:
„Pocăiți-vă, căci s-a apropiat Împărăția Cerurilor!” (
Matei 3,2). Din istorie știm că misiunea profetului e adesea încununată de martiriu, marginalizare sau exil. Un soi de exil i-a fost dat să îndure și Părintelui Arsenie Boca în „robia” de jumătate de veac a ateismului comunist. Înlăturat (abuziv și necanonic din Mănăstirea Prislop (1959), Părintele a purtat cu demnitate crucea sa și a neamului, până în pragul căderii comunismului. Astfel, „răscumpărând vremea” (
Efeseni 5,16) și păstrând nestinsă flacăra credinței, Părintele Arsenie s-a alăturat cetei drepților acestui neam, pentru care nu va înceta să mijlocească înaintea lui Dumnezeu…