![]() |
![]() |
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Doamne ajută!
Acest topic deosebit de interesant îmi amintește de ceea ce mi-a relatat un teolog (evit să-i menționez numele pentru că este o persoană destul de cunoscută și nu știu dacă ar fi de acord...). Această persoană - creștin autentic și teolog profesionist - a trăit o experiență hazlie și educativă în același timp, care cred că ne-ar putea clarifica măcar parțial nedumerirea cu privire la mântuirea celor de alte religii. Astfel, acest teolog a fost oprit pe stradă de către un tânăr care i-a pus următoarea întrebare: "Un buddhist se mântuiește?"... Fără să stea deloc pe gânduri, teologul i-a dat un răspuns afirmativ, explicându-i că, în opinia sa, cei de alte religii au șansa de a se mântui pentru că, așa cum a arătat Sfântul Apostol Pavel, cei ce nu cunosc Legea divină vor fi judecați de Hristos după legea morală naturală, înscrisă în conștiința lor. Tânărul, zâmbind, a întrebat dacă sigur budiștii se vor mântui și... pe chipul său se putea citi entuziasmul. Teologul ortodox, nedumerit de această atitudine, a repetat totuși răspunsul, arătând că Dumnezeu, atotputernic și iubitor, dorește și poate realiza mântuirea acelor suflete. Atunci, tânărul, cerând permisiunea de a mai pune o întrebare, a spus: "Dar, spuneți-mi, vă rog: dacă un creștin trece la budhism, se mântuiește?". La ce răspuns ne-am putea aștepta din partea teologului creștin? În orice caz, reacția sa a fost total neașteptată pentru interlocutorul interesat de mântuirea budiștilor: "Un creștin, care cunoaște credința cea adevărată și trece la o altă religie... pe ăla-l ia dracu'!". :) Pe lângă forma neașteptată și amuzantă, acest răspuns se aseamănă, din punctul meu de vedere, cu un cuvânt din Pateric. De ce? Pentru că este de o deosebită profunzime teologică și, în același timp, accesibil înțelegerii oricărui credincios care dorește și caută mântuirea. Așadar, noi, cei cărora ni s-a dăruit bucuria de a cunoaște credința în adevăratul Dumnezeu, ne putem mântui doar în această credință, doar în relația cu Tatăl nostru ceresc și, mai mult decât atât, avem datoria de a înmulți lumina și bucuria credinței, comunicându-le și altora (prin cuvinte și prin exemplul personal) adevărul revelat. Dacă în jurul nostru mai există atât de multă necredință, dacă necredința sporește chiar, responsabilitatea ne aparține aproape în exclusivitate nouă, celor credincioși, pentru că am uitat sau n-am împlinit corect porunca Mântuitorului Hristos de a-L mărturisi în fața oamenilor (Matei10, 32-33). Da... Poate că cei mai mulți dintre noi, fiind încă departe de nivelul spiritual înalt al acelui personaj din "Frații Karamazov" care se socotea răspunzător pentru păcatele întregii omeniri, nu conștientizăm nici măcar adevărul evident și trist că noi înșine, prin indiferența și prin greșelile noastre, contribuim, mai mult sau mai puțin, la menținerea unora dintre semenii noștri în necredință sau în îndoială. Pentru noi, cei care cunoaștem adevărul creștin revelat și transmis nouă prin Sf. Scriptură și Sf. Tradiție, părăsirea și trădarea credinței ar constitui o crimă, un păcat împotriva Duhului Sfânt Care sălășluiește întru noi! Pentru noi, creștinii, "Extra Ecclesia nulla salus"! În schimb, cei care s-au născut și au fost educați în spiritul altor religii... vor fi judecați de către Domnul nostru Iisus Hristos potrivit altor criterii, căci faptele săvârșite din neștiință nu pot fi socotite păcate. Poate că atunci se va împlini cu păgânii profeția biblică potrivit căreia "Cei care nu-L cunosc, aceia Îl vor vedea și cei ce nu L-au auzit Îl vor înțelege". Sfânta Treime este, în mod indubitabil, unicul Dumnezeu, dar cei care, din diverse motive, nu L-au cunoscut pe El, n-au aflat măcar de existența Sa, nu vor putea fi osândiți pentru ceea ce n-au putut ști, sau n-au fost capabili să înțeleagă. Așa presupun că va fi cu necreștinii care nu cunosc Evanghelia, dar viitorul fiecărui suflet rămâne o taină cunoscută doar de Dumnezeu. În schimb, adevărul revelat, în privința căruia nu ne este îngăduit să avem îndoieli, este faptul că una dintre condițiile indispensabile pentru mântuirea creștinilor rămâne credința în Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Pentru noi, creștinii ortodocși, pe lângă adeziunea la dogmele fundamentale ale creștinismului, ne este necesară și statornicia în Ortodoxie (dreapta credință). Departe de mine gândul de a relativiza în vreun fel dogmele credinței noastre creștine! Ceea ce susțin, însă, este faptul că... riscăm să repetăm eroarea evreilor de acum două milenii care, știindu-se membrii poporului ales, îi tratau cu superioritate pe cei de alte religii, considerându-i ca vrednici de primirea pedepsei veșnice pentru idolatrie. Și așa cum aceia, renunțând la credința în idoli, s-au lăsat eliberați de către Adevăr, la fel și unii dintre necreștinii de astăzi, într-o zi (poate chiar după trecerea lor din viața aceasta), Îl vor iubi pe Hristos mai mult decât noi. "Știu că nu știu nimic"... și unica mea certitudine este faptul că Hristos a înviat și este Dumnezeu-Omul, Mântuitorul tuturor! Slavă lui Dumnezeu pentru toate!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 04.10.2011 at 00:52:50. |
|