![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
"Ce să faci dacă ți-e rușine să mărturisești un păcat?
Ieromonah Savatie Baștovoi Răspunsul la această întrebare îl vei găsi în orice îndreptar de spovedanie, cred însă că nu pe cel tămăduitor. Sunt sigur că tocmai pentru asta cauți un răspuns, un alt răspuns decât cel pe care nu mă îndoiesc că îl știi deja, dar care, în starea în care ești, nu-ți este de niciun folos. De aceea, nici eu nu te voi apostrofa clasic: „E de la dracu' rușinea, trebuie să o depășești și să-ți mărturisești păcatul!” Vlădica Antonie, episcopul Surojului, își amintea cu duioșie o întâmplare din adolescența sa, care i-a schimbat viața. Mărturisesc că această întâmplare a avut același efect și asupra vieții mele. Odată, după terminarea slujbei, tânărul s-a apropiat la miruit de preotul care îl smintise prin faptul că-i părea beat. Totuși, dintr-o politețe fățarnică, a încercat să-i sărute mâna, pe care preotul și-a tras-o rușinat, scuzându-se pentru starea în care este. După ce lumea s-a împrăștiat, tânărul, atins de gestul părintelui, s-a apropiat de el să-și ceară iertare. Părintele era atât de mâhnit, încât aproape că plângea. Și i-a mărturisit tânărului că îi pare rău că e așa, dar nu mai poate, pentru că tocmai i-au murit într-un accident soția și copilul. Atunci, viitorul mitropolit al Surojului a avut următoarea revelație simplă, dar fundamentală. El a înțeles că una este a citi în Biblie despre răbdarea lui Iov și a-l da ca exemplu altora, când îi vezi necăjiți, și alta este să ți se întâmple chiar ție un necaz atât de mare. Viața creștină autentică începe cu înțelegerea acestui lucru simplu. Să înțelegem că nu întotdeauna putem îndeplini sfaturile atât de bune, de altfel, ale Sfinților Părinți și chiar ale Mântuitorului. Nu întotdeauna avem puterea necesară, curajul și, pur și simplu, voința. Dar, cu toate acestea, să nu uităm că chiar și atunci, fie că suntem ispitiți și chiar stăpâniți de draci, fie de pornirile normale ale firii, noi, totuși, rămânem creștini. Niște creștini loviți, dar creștini. Să înțelegem că viața creștinului nu este alcătuită doar din victorii, doar din reușite, ci, poate, mai ales, din înfrângeri, dar din niște înfrângeri suportate cu bărbăție. Pentru noi, creștinii, o înfrângere suportată cu bărbăție e mai mare decât o victorie dobândită mișelește, adică cu îngâmfare. Foarte ușor o astfel de victorie te poate arunca în afara terenului de luptă. Adică, în cazul nostru, cineva care își mărturisește păcatele cu prea multă ușurință își poate pune întrebarea de ce i se întâmplă asta? Nu cumva tocmai pentru faptul că nu îi par chiar atât de grave? Nu cumva, tocmai pentru faptul că și-a pierdut duhul adevăratei pocăințe? Da, păcatul tău poate fi și avort, și homosexualitate, și crima. Dar să știi că sunt oameni care mărturisesc aceste păcate aproape cu seninătate, iar undeva, în vreo mănăstire uitată, există poate un frate care se tânguie grozav pentru faptul că a mâncat un măr din copacul din care nu avea binecuvântare să mănânce. Avem în Pateric cazul unui frate care era chinuit îngrozitor de faptul că, făcând ascultare la trapeză (bucătărie), mânca din oala cu unt. Așa că, după părerea mea, rușinea pe care o simțim, atunci când vine vremea să mărturisim un păcat, poate că nu depinde atât de gravitatea păcatului săvârșit, cât de intensitatea pocăinței noastre. Pentru a nu permite încununarea unei pocăințe atât de bărbătești și atât de plăcute lui Dumnezeu, diavolul se ridică împotriva noastră și ne îngreuiază și mai mult frământarea, sporindu-ne nu doar rușinea, ci, odată cu ea, și deznădejdea. Dar ce înseamnă să te declari învins? Oare faptul că nu poți mărturisi un anume păcat preotului? Nu. Încă nu. Aceasta este doar o lovitură, o lovitură pe care e și firesc ca orice luptă să o presupună. Dar încă nu este înfrângere, încă este încăierare. Înfrângerea este atunci când noi începem să fugim nu doar de preot, ci chiar și de Hristos, când ajungi să crezi că nu doar preotul nu te mai poate înțelege, ci până și Hristos, până și El nu te mai poate ierta. Ziceam că rușinea aceasta poate fi nu atât din cauza gravității păcatului, cât poate din cauza intensității pocăinței. Și-ar fi prea trist să ratăm șansa unei încununări pe măsura zbuciumului nostru. Cununa însă stă pe un loc mai înalt decât noi și închipuie-ți că nu avem nimic pe care să călcăm pentru a o ajunge: nici scaun, nici vreo piatră sau buturugă. Tot ce avem la îndemână e păcatul nostru, pe care trebuie să călcăm, ca pe o scară, ca pe un loc înalt și să ajungem până la cunună. Așadar, dacă nu o poți spune preotului la care te spovedești de obicei, du-te și o spune unui preot necunoscut, du-te într-un oraș străin, într-o țară străină, unde nu te mai știe nimeni, și spune-o primului preot care îți iese în cale, numai spune-o. Dacă ți-ai pierdut încrederea în preoți, că poți cădea și în această ispită, spune-o unui om în care ai încredere. Dacă nu ai nici măcar un astfel de om, spune-o direct lui Dumnezeu, spune-I-o neîncetat. De fapt, sunt convins că amintirea păcatului te obsedează oricum, dar tu spune-o deschis, cu nădejde, nu fugind de Dumnezeu. Ia cazul lui Petru și Iuda. Și Iuda s-a aprins de pocăință, a fugit și a aruncat banii dobândiți pe sânge. Iuda, spre deosebire de Petru, a recunoscut sângele lui Hristos ca fiind „nevinovat”, adică, practic, a înfruntat hotărârea iudeilor, a înfruntat tot Templul care L-a condamnat pe Hristos la moarte. Petru nu a avut putere să facă aceasta, nici măcar în fața unei simple femei care i-a zis că l-a văzut printre ucenici. Petru s-a lepădat cu jurământ de Hristos, în timp ce Iuda L-a mărturisit fără frică „nevinovat” și nu doar în fața unei simple femei, care nu i-ar fi putut face nimic, ci în fața legiuitorilor iudei, care îl puteau da la moarte. Și cu toate acestea, pocăința cea mare a lui Iuda nu i-a folosit la nimic, pentru că Iuda, deși se căia, fugea de Dumnezeu, nu avea îndrăzneala să I se mărturisească. Iuda, care a avut curaj să mărturisească înaintea oamenilor, nu a avut curaj să mărturisească lui Dumnezeu, iar Petru, deși s-a speriat și s-a rușinat de oameni, totuși, atunci când a fost vremea, s-a mărturisit lui Dumnezeu. Care a fost mărturisirea lui Petru? A zis el oare: „Doamne am greșit că Te-am trădat, iartă-mă!”? Nu. Petru a mărturisit altfel, șocant pentru noi. Petru a zis: „Doamne, Tu știi toate, Tu știi că Te iubesc”. Așa să repeți și tu, chiar dacă nici tu nu o crezi. Să o spui, tocmai pentru că e o minciună, dar e o minciună care ai vrea să fie adevărată. Poate chiar e un adevăr, un adevăr la care puțini dintre noi putem ajunge, dar îl râvnim. Să plângi și să repeți minciuna aceasta lui Dumnezeu, să I-o spui în față: „Doamne, Tu știi toate, Tu știi că Te iubesc!” Dumnezeu știe păcatul nostru, Îl știa chiar mai înainte de a ne fi adus pe lume. Și totuși, El nu a împiedicat nașterea noastră. Oare nu arată asta încrederea lui Dumnezeu față de noi, oare nu arată marea nădejde pe care și-a pus-o El în noi? De ce să dezamăgim pe Cineva atât de minunat cum este Dumnezeu? Același vlădică Antonie, într-o predică la Nașterea Domnului, care știu bine că n-a fost tradusă în românește, propune o discuție, nu atât despre credința omului în Dumnezeu, care este o temă arhidiscutată, cât despre credința lui Dumnezeu în om. Vlădica amintește de o povestioară, se pare, fără o prea mare valoare literară, în schimb de mare adâncime duhovnicească. Autorul își închipuie sfatul Sfintei Treimi la facerea omului. Dumnezeu Tatăl ar fi spus: „Să facem om după chipul și asemănarea noastră”. „Da, dar omul acesta va cădea - zise Duhul -, și Tu, Fiule, va trebui să mori pentru El”. „Să-l facem, dar, sau să nu-L facem?” - a întrebat Tatăl. „Să-L facem” - a zis Fiul. Iată nădejdea pe care și-a pus-o Dumnezeu în om! Acestui Dumnezeu ne mărturisim noi, de acesta ne rușinăm, pe acesta Îl iubim. Dacă încă nu-ți poți mărturisi păcatul tău preotului, nu deznădăjdui, spune-l lui Dumnezeu. Și adaugă la acel păcat și toate motivele pentru care nu-l poți mărturisi. Să-i spui lui Dumnezeu toate așa cum sunt, cu simplitate. Să nu te desparți de Dumnezeu. Poți să-I spui că nu e drept cu tine, că este chiar El vinovat pentru păcatul Tău, poți să clevetești tot pământul înaintea Lui, toți preoții și episcopii, dar să spui totul cu fața către El și să nu te liniștești până când nu obții un răspuns de la El. Poate că, la un moment dat, îți vei da seama că ceea ce-i spui este o minciună, poate că nu. Să știi însă că El te va înțelege, orice i-ai spune. Și să te liniștești. Lui ai voie să-i spui toate, tocmai pentru a nu ajunge să te reverși înaintea oamenilor. Dar să te păzești a cleveti pe preoți sau pe oricare alt om în fața oamenilor, până ce te vei liniști desăvârșit. Numai lui Dumnezeu să-i pârăști pe toți, că El te va înțelege, El știe toate. Și-n toată vremea, oricât de deznădăjduit sau revoltat vei fi, să nu uiți că totul nu este decât o ispită, o ispită vremelnică, pe care trebuie să o înfrângi. Va veni și timpul când o vei putea spune preotului, adica tot lui Dumnezeu, dar cu martor. Nu-ți va părea atât de greu, om este și el, chinuit de gânduri ca și tine, pentru că, așa cum spune Apostolul Pavel, oare nu „tot trupul geme și suspină cu suspine negrăite, așteptând infierea”? Gândește-te că acesta nu e decât un păcat neînsemnat, un păcat oarecare. Că viața s-ar putea să te arunce, de acum înainte, în niște păcate atât de mari, încât cele pentru care te frămânți acum să-ți pară fleacuri. Și, dacă pe acesta nu-l poți mărturisi, cu acelea ce vei face? „Îndrăznește, Eu am biruit lumea”."
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|