![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Cătălin,
Citat:
1. Din punct de vedere istoric, putem spune că practica mărturisirii păcatelor și a dezlegării lor de către un urmaș al apostolilor (episcop sau un preot delegat) este de origine apostolică (sec. I) și ea a existat dintotdeauna în Biserică, numai că în decursul timpului această practică a avut înțelesuri și forme diferite. Mărturiile istorice din primele trei-patru secole sunt lacunare și confuze, dar deja din sec. IV-V atestăm existența a două tipuri total diferite de mărturisire a păcatelor, care mai târziu „au fuzionat”, rezultând practica spovedaniei de astăzi. Mai exact: a) Exista o mărturisire care se făcea doar în cazul păcatelor mari: idolatrie, apostazie, curvie, ucidere, furt și alte păcate considerate „mari” sau „de moarte” (I Ioan 5:16). O astfel de mărturisire era acceptată o singură dată după Botez (cf. Păstorul Herma, Tertulian ș.a.) sau cel mult de 2-3 ori în viață, iar creștinii care-și luau în serios viața de după Botez, deși se împărtășeau la fiecare Liturghie duminicală sau chiar zilnică, practic nu se mărturiseau niciodată. Până spre sfârșitul sec. IV, în cazul păcatelor știute de toți, această mărturisire se făcea public, iar în cazul păcatelor necunoscute comunității, acestea erau mărturisite în taină episcopului sau unui preot delegat de acesta. În urma mărturisirii, episcopul sau chiar sinoadele locale (cf. Canonul 5, Sin. I Ecumenic) hotărau oprirea de la împărtășirea cu Sfintele Taine a penitentului respectiv pentru o perioadă determinată de timp (de la câteva luni până chiar la 15-20 de ani). În funcție de pocăința penitentului, termenul de oprire de la împărtășire putea fi scurtat sau prelungit. Primirea la împărtășire se făcea automat, după expirarea termenului care a fost rânduit prin epitimie, fără careva rugăciuni sau formule speciale de dezlegare, iar în unele tradiții locale – prin punerea mâinilor episcopului sau prin ungerea cu untdelemn sfințit. Citat:
Citat:
Citat:
16. Dacă vede cineva pe fratele său păcătuind - păcat nu de moarte - să se roage, și Dumnezeu va da viață acelui frate, anume celor ce nu păcătuiesc de moarte. Este și păcat de moarte; nu zic să se roage pentru acela. 17. Orice nedreptate este păcat, dar este și păcat care nu e de moarte. De unde rezultă că păcatele care nu sînt de moarte pot fi vindecate prin rugăciunile simple, pe cînd păcatele de moarte necesită obligatoriu Spovedania. Nu încurajez pe nimeni să nu spună toate păcatele la Spovedanie, însă îi încurajez pe creștinii ortodocși activi să se împărtășească la fiecare Liturghie dacă duhovnicul le dă binecuvîntare și dacă conștiința le permite, chiar fără Spovedanie.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|