![]() |
![]() |
|
#34
|
||||
|
||||
![]()
Nu numai călugării, ci toți credincioșii trebuie să fie candidați la înălțarea la cer; toți credincioșii trebuie să fie candidați la rai. Numai că cei care duc o viață obișnuită și cu îndatoririle sociale câte sunt și cu îndatoririle de familie nu pot să realizeze libertatea aceasta de a se gândi atât de mult la rai, cum se gândesc călugării, dar toți suntem chemați la desăvârșirea creștină. Și toți trebuie să năzuim în țara lui Lerui Ler un colț de cer, cum zice Nichifor Crainic: „În țara lui Leru-i Ler / Năzuiesc spre-un colț de cer”. Fiecare dintre noi trebuie să avem în vedere cerul, numai că deosebirea dintre cei care nu sunt călugări și cei care sunt călugări este următoarea: cei care nu sunt călugări pot trăi pe pământ cu gândul la cer, le ajunge atâta, pe când cei care sunt în mănăstire ar trebui să trăiască pe pământ ca în cer. Și dacă fac lucrul acesta și se silesc să-l facă și știu cum să se angajeze în lucrarea aceasta, nu se poate să nu se simtă aproape de rai, în „tinda raiului”. Tinda, la noi în Ardeal este camera de intrare în celelalte camere din casă, adică un hol. Dacă este tinda raiului, mănăstirea este și „casa lui Dumnezeu”. Nu se poate să fii în „tinda raiului” și să nu fii într-o casă a lui Dumnezeu. Toată mănăstirea este un loc, o casă, un așezământ al lui Dumnezeu. Și mai este mănăstirea „poarta cerului”. E cumva la confluiența dintre cer și pământ. E „poarta cerului” în înțelesul că pe acolo intră cei din mănăstire în cer.
(Părintele Teofil Părăian, Lumini de gând, Editura Antim, Cluj, 1997, pp. 11-12)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|