Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Postul in Biserica Ortodoxa > Postul
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #8  
Vechi 25.02.2014, 10:02:56
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Nu știu, Florin, dacă în căutările tale ai dat și peste acest articol cu privire la felul în care a evoluat postului creștin de-a lungul timpului.

Dincolo de detaliile postirii îmi par esențiale precizările din final, anume cele în care se arată că postul era (și este) în primul rând un timp liturgic, o pregătire și o intrare în timpul Împărăției, al Bisericii (aici și acum), o participare a ființei umane în integralitatea ei – după cum înțeleg.
Oau, așa da articol, mulțumesc! Gabriel Radasanu este conducătorul corului de psalți?

Redau conținutul eseului, că linkul m-a trimis prima oară spre adresa de ”acasă” blogului:

”[COLOR=#000000]Pătrunderea în atmosfera Postului Mare este precedată de titlul solemn și emoționant al iertării reciproce a păcatelor (la slujba Pavecerniței) din Duminica lăsatului sec de brânză, numită și „Duminica iertării”.[/COLOR] [COLOR=#000000]Originea acestui rit al iertării se găsește în Palestina, după mărturiile Sf. Sofronie al Ierusalimului.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Monahii, spune el, se curățau mai dinainte pentru dumnezeiasca patimă și pentru închinarea Învierii lui Hristos. În mănăstire se păstra din vechime o rânduială anume în Duminica ce s-a obișnuit să se numească întâia din săptămânile Postului Mare:se săvârșea Sf. Liturghie ca de obicei și fiecare se împărtășea cu preacuratele și de viață făcătoarele taine și mâncau puțin, după cum era obiceiul.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Se strângeau în biserică și făcându-se rugăciune îndelungată și metanii, urma ritualul „iertării” cu metanie și sărutare între ei și la stareț care-i binecuvânta pentru ajutor și stăruire în nevoințele ce le stăteau înainte.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Urma „pelerinajul” în pustie, fiecare luându-și de ale mâncării după trebuința trupului: pâine, smochine, finice, legume uscate muiate în apă iar cei mai îmbunătățiți se hrăneau cu ierburile ce creșteau în pustie. Această rânduială era păzită cu sfințenie de fiecare dintre ei fără a ști unul cum se înfrânează și petrece celălalt.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Petrecând toate zilele postului, se întorceau la mănăstire în duminica dinaintea sărbătorii Învierii Domnului, duminică pe care Biserica a primit-o să se prăznuiască cu stâlpări. Atunci se întorcea fiecare având rod al ostenelilor sale conștiința sa, care cunoștea cum a lucrat și semințele căror osteneli a adunat. Aceasta era rânduiala mănăstirii și ea se împlinea în chip desăvârșit.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Postirea a fost privită ca o formă de sărbătoare ori celebrare solemnă. Astfel, după mărturiile Sfântului Irineu, ale lui Tertulian și ale Sfântului Dionisie al Alexandriei, unii posteau numai în Vinerea Patimilor, o zi, alții două, vineri și sâmbătă în Săptămâna Patimilor, alții trei, o săptămână iar alții mai multe zile. Această variație a ținerii postului începuse cu mult mai devreme. Un secol mai târziu mărturiile arată că acest post pre-pascal, cel puțin în unele regiuni, s-a extins la întreaga săptămână a patimilor. Astfel în Didahiile Apostolice citim: „astfel, trebuie să postiți în zilele Paștelui din ziua a doua a săptămânii (luni) și trebuie să vă hrăniți cu pâine, sare și apă numai după ceasul al nouălea până în ziua a cincea (joi)…Iar Vineri sau Sâmbătă postiți deplin și nu gustați nimic. La mijlocul celui de-al doilea secol biserica cunoștea un post foarte scurt înainte de prăznuirea anuală a Paștelui, dar și așa postul se ținea (diferit) deosebit în locuri diferite[/COLOR]
[COLOR=#000000]În această perioadă, existența postului Patruzecimii este confirmată și de canonul 5 al Sinodului de la Niceea. Începând de la sfârșitul secolului III înainte, Postul cel Mare a fost împărțit în două perioade distincte, cu numiri diferite, Postul Păresimilor (Patruzecimii) sau prepascal – până la Duminica Floriilor, având o durată variabilă, și Postul Paștilor (pascal) care ținea o săptămână, cea a patimilor, fiind foarte aspru. După cum observăm, săptămâna Patimilor nu era socotită în cadrul Paștelui Păresimilor, ci se socotea aparte, sub denumirea de Săptămâna Paștilor, a „Paștilor” în sensul originar al cuvântului, adică Paștile Crucii sau suferinței Domnului.[/COLOR]
[COLOR=#000000]În Ierusalim, Postul Paștelui consta din opt săptămâni fiecare incluzând cinci zile de post, ceea ce dă exact 40 de zile de post deplin. Cu alte cuvinte, aici termenul de „patruzeci de zile” a fost înțeles ca 40 de zile de postire. Aceeași practică este atestată de Sf. Epifanie al Ciprului și de Ioan Hrisostom în 387, pentru Antiohia. Totuși în Constantinopol, ca și-n Egipt și Apus, 40 de zile însemnau întâi de toate o perioadă de pregătire de-a lungul căreia unii posteau de fapt 5 zile pe săptămână, fapt care, ca și perioadă liturgică, includeau cele 2 zile euharistice săptămânale. Sf. Atanasie al Alexandriei vorbește despre timpul Postului Paștelui și Postul Săptămânii Sf. Patimi. Deci, în Constantinopol, cele 40 de zile includeau sâmbetele și Duminicile dar exclude Săptămâna Sf. Patimi, sâmbăta lui Lazăr și Duminica Stâlpilor.[/COLOR]
[COLOR=#000000]În Apus și Egipt, Postul Paștelui includea deopotrivă Săptămâna Sf. Patimi și zilele euharistice săptămânale rezultate care au dus chiar la un post mai scurt.[/COLOR]
[COLOR=#000000]În secolul IV, canonul 50 al Sinodului din Laodiceea, osândind obiceiul unora de a întrerupe ajunarea din Joia Patimilor, dispune să se țină post aspru (mâncare uscată) în toată Patruzecimea. Iar în vinerea și sâmbăta Patimilor să nu guste nimic până la cântatul cocoșului din noapte. Iar de nu poate cineva să ajuneze în șir aceste două zile, să păzească cel puțin sâmbăta, căci zice undeva Domnul vorbind despre Sine: Când se va lua de la ei Mirele, vor posti în zilele acelea.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Pâinea, sarea și apa erau inițial singura hrană autorizată în timpul Sf. Patimi numită din această pricină „săptămâna mâncării uscate”.[/COLOR]
[COLOR=#000000]La Ierusalim această xirofaghie din Săptămâna Mare se întindea la toate cele 40 de zile, regulă instituită de sinoadele de la Laodiceea și apoi Trulan, dar și îndulcită mai apoi îngăduind consumarea de legume și fructe.[/COLOR]
[COLOR=#000000]La Mănăstirea Studion, în Săptămâna Patimilor nu se servea nici untdelemn, nici legume verzi, ci numai legume uscate însoțite de poame uscate.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Tot în sec. IV, peregrina Egeria ne dă informații interesante despre aceia care practicau postul cel mai sever – numiți „hebdomaderi” – care nu mâncau decât de două ori pe săptămână, sâmbăta și duminica după liturghie, când se împărtășeau. Hrana acestora era cum nu se poate mai simplă; ei nu gustau nici pâine, nici ulei, nici fructe, ci numai apă și puțin terci de făină.[/COLOR]
[COLOR=#000000]În general deci, în vechime, postul era mult mai aspru decât cum se ține azi. Toate zilele erau de ajunare, adică abținere completă de la orice mâncare și băutură până la Ceasul IX din zi (spre seară) afară de sâmbete și duminici care erau exceptate de la ajunare.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Conform tradiției stabilite cu timpul în Biserică, în primele trei zile (luni, marți și miercuri) și ultimele două (vineri și sâmbătă) din Săptămâna Sf. Patimi se recomandă post complet sau ajunare până spre seară, când se poate mânca puțină pâine și bea apă. Miercuri se ajunează până seara (odinioară, până după săvârșirea Liturghiei Darurilor mai înainte sfințite) iar sărbătoarea Bunei-Vestiri când se întâmplă să cadă în primele patru zile din Săptămâna Patimilor, se dezleagă la untdelemn și vin, iar când cade în vinerea sau sâmbăta acestei săptămâni, se dezleagă numai la vin. După canonul 5 al Sf. Nichifor Mărturisitorul, se pot gusta pește și vin, dacă Bunavestire cade în Joia sau Vinerea patimilor.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Tradiția timpurie pre-constantiniană și pre-monastică înțelegea postirea în primul rând ca o singură zi de post, implicând abstinența completă de la mâncare și nu o abstinență de la anumite alimente, așa cum aceasta va fi înțeleasă mai târziu. Această abstinență completă continua până la ceasul IX. Un asemenea concept de postire (împrumutat de iudaism) ar putea fi definit ca liturgic. Acesta era legat de conceptul de Biserică ca fiind nu din această lume, dar totuși existând în această lume.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Postirea a fost starea de veghe a Bisericii înseși, a poporului lui Dumnezeu pregătindu-se necontenit, așteptând Parusia Domnului. Accentul nu s-a pus pe valoarea ascetică a postirii, ci pe expresia – în refuzul hranei, în negarea oricărei supuneri la necesitățile naturale – acelui caracter eclezial, eshatologic al Bisericii înseși și a credinței ei.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Postirea a fost legată de cult, de ritmul liturgic al vieții Bisericii, deoarece acestea corespundeau Bisericii ca veghe și așteptare.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Cât despre conținutul liturgic al Postului, un factor decisiv l-a constituit reforma liturgică realizată în secolul IX de mănăstirea Studion, în mod deosebit de Sf. Teodor Studitul, în Constantinopol.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Multe texte bizantine aduc mărturie despre nivelul preocupării liturgice și de precizare a indicațiilor tipiconale încă din timpul vieții lui Teodor, continuată, de asemenea, și de către succesorii săi. Tradiția studită e remarcabilă în special pentru creativitatea sa imnografică și, mai presus de orice, pentru compunerea Triodului Postului Mare.[/COLOR]”
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote