<< continuare >>
2. Rugăciunea Bisericii: Sfintele Taine și cele șapte Laude, ca fundament al spiritualității ortodoxe
2.1 Sfintele Taine După cum am spus, Duhul Sfânt este cel care sfințește totul, omul și creația. Iar harul Duhului Sfânt, adică puterea lui sfințitoare, ni se împărtășește în mod obiectiv prin rugăciunea Bisericii concentrată în Sfintele Taine și prelungită în cele „șapte Laude” zilnice, prin care credinciosul aduce lauda cuvenită lui Dumnezeu, „Părintele luminilor de la care vine toată darea cea bună și tot darul desăvârșit” (Iacob 1, 17). Prin Taine înțelegem lucrări ale harului Duhului Sfânt ca răspuns la rugăciunea credincioșilor, adunați în sinaxă liturgică (rugăciune comună), de a le sfinți viața. Biserica Ortodoxă, ca și Biserica Catolică, socotește că șapte sunt Tainele Bisericii: Botezul, Mirungerea, Euharistia sau împărtășirea cu trupul și sângele Domnului, Preoția, Spovedania (Pocăința) sau mărturisirea păcatelor, Cununia și Maslul sau ungerea cu untdelemn sfințit a bolnavilor. Aceste Taine privesc viața credinciosului și a comunității în cele mai importante momente și aspecte ale ei. Totuși, în sens larg, orice rugăciune liturgică sau personală poate fi privită ca taină, pentru că în toate este prezent și lucrător Duhul Sfânt. Fixarea numărului de șapte este de origine târzie, scolastică. Sfinții Părinți spun că Biserica însăși este Taina Tainelor pentru că Biserica se identifică cu Hristos și ca atare Duhul Sfânt lucrează în orice moment prin Biserică. Biserica, în aspectul ei mistic, nevăzut, este tocmai realitatea prezenței lui Hristos în lume până la sfârșitul veacurilor, iar în aspectul ei văzut este comunitatea credincioșilor care se adună laolaltă ca să slujească Sfintele Taine și să-L laude pe Dumnezeu prin întreg cultul ei.
( va continua )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|