![]() |
![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
PĂRINTELE RAFAIL - Cuvânt la călugărire
…Că lumină în noi nu este. Și dacă este, nu e lumina noastră. E lumina lui Dumnezeu. Și atunci e firesc să fim mai aproape de deznădejde, văzând întunericul care este în noi... Dar iată că tocmai asta este începutul luminii noastre. Primul lucru pe care îl lucrează Dumnezeu în om: Dumnezeu ca Lumină, când Se apropie de om, îl conștientizează pe om de întunericul lui. Și când noi vedem că nu suntem lumină, ci că suntem întuneric – ce ne arată că suntem întuneric, altceva decât Însăși Lumina nezidită a lui Dumnezeu? Deci când vezi întunericul, când vezi păcatul în tine – departe de a deznădăjdui – să știi că păcatul ăsta era în tine și înainte, dar acum deznădăjduiești că îl vezi, dar mai adevărat ar fi fost să deznădăjduiești când nu îl vedeai! Acuma ești o treaptă mai bine, mai aproape de lumină sau lumina e mai aproape de tine și îți luminează urâciunea, păcatele, neputințele. Dumnezeu luminează pe un om în două feluri, așa cum înțeleg acuma: unul este prin împrejurări, prilej de cădere – și eu cad, și asta mă vădește că sunt păcătos. În plus, un lucru mai subțire pe care îl observ: conștiința mea începe să se sensibilizeze la păcat și să nu mai tolerez așa cum poate alții tolerează în ei înșiși sau așa cum toleram eu odinioară. Sau nu mai pot să nu simt răutatea păcatului care lucrează în mine. Aceste două lucruri sunt lumină. Sfântul Pavel zice că tot ce vădește, este lumină. Adică împrejurările vieții mele care mă vădesc ca păcătos și, și mai mult, acea lucrare subțire care îmi subțiază conștiința și nu mai pot să trăiesc păcatul fără să simt – toate astea sunt o lucrare foarte dureroasă uneori, dar nu uitați: sunt lucrarea luminii care vădește întunericul! Părintele meu Sofronie, Părintele meu Duhovnic, merge până a zice lucrul ăsta: începutul adevăratei contemplări a lui Dumnezeu este vederea păcatului său propriu sau pocăința. Adică să nu ne închipuim viziunea lui Dumnezeu așa cum se arată în unele poze prin cărți – imagini cum cazi în extaz și vezi nu știu ce! Există un concretism în mântuirea noastră, un realism care începe în felul ăsta! Ce începe? Dacă încep să văd, fiindcă lumina lui Dumnezeu îmi arată păcatele mele, începe duhul meu să vadă! Este un procedeu care merge până acolo unde acel ochi care vede acum, începe să vadă întunericul care e în mine, cândva va vedea acea lumină care azi mă luminează: acum mă luminează să văd întunericul, cândva mă va lumina să văd însăși lumina. Și Părintele Sofronie ne spunea – și scrie în cărțile lui – că abia atunci când vom contempla Lumina cea nezidită a lui Dumnezeu, de abia atunci ne vom da seama că ce mă deznădăjduiește acuma, era – atuncea când mă deznădăjduia – era acea lumină pe care acuma o contemplăm în bucurie. Și vă spun lucrurile astea pentru ca să nu deznădăjduiți. Și am gândul mai ales la frații monahi, fiindcă poate în monahism cu precădere se trăiește căderea! Noi toți am perindat cândva la Părintele Sofronie să-i spunem Părintelui: „Părinte, sunt mai rău decât am venit, ce fac, nu-i nici un progres?”. Părintele râdea în sinea lui și ne zicea: „Frate, nu ești mai rău – nu ne zicea prea multe – nu ești mai rău acuma. Acuma ochii ți se deschid și vezi răul mai mult decât îl vedeai odinioară.” Credeam cuvântul Părintelui, dar au trebuit ani ca să înțeleg procedeul acesta și ce se întâmplă. Și vreau să împărtășesc asta cu frații mei care azi au luat logodna chipului îngeresc, dar și cu toți frații mei, fiindcă nimenea nu este scutit de această durere. Și vreau să vă zic: calea aceasta este dureroasă. A-și vedea păcatul e o durere, dar asta, frați și surori, este o durere a nașterii! Durerea ta de astăzi ești tu acel de mâine, care prin aceste dureri te vei naște pentru cele veșnice. Așa să lumineze lumina voastră, frați monahi și monahii, prin răbdarea voastră, prin aceste încercări, prin nădejdea voastră amintindu-vă că urâtul pe care îl vedeți este în lumina pe care încă n-o simțiți, dar către care năzuim să ajungem să o vedem – nu în închipuiri ca toți luminații ăia, dintre care mulți sunt în casele de nebuni, și alții au scăpat, da’ nu sunt mai puțin primejdioși pentru ei înșiși și pentru Biserică. Ci să vedem cu adevărat pe Dumnezeu așa cum este în duh și-n adevăr: începem să vedem în duh și-n adevăr păcatul nostru propriu. Dar asta este lucrarea mântuitoare, dar încă nevăzută a Duhului Sfânt, Lumina cea nefăcută care vă luminează și [pe] care până la urmă o veți contempla – dă-ne, Doamne, lucrul ăsta –, și până atuncea,. răbdare! |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cuvant al Parintelui Paisie Olarul. | AndreiM | Mari Duhovnici si predicile lor | 7 | 24.03.2011 16:02:42 |
Indemn din partea parintelui ieromonah Teofan Popescu, Putna | Adriana Cluj | Generalitati | 25 | 28.09.2010 17:05:51 |
Pozitia parintelui Rafail Noica referitor la pasapoartele biomtetrice | mihailt | Stiri, actualitati, anunturi | 0 | 20.01.2009 23:36:29 |
Cultura Duhului - cuvant la lansarea cartii al Parintelui Rafail | salmo | Generalitati | 1 | 24.10.2008 13:39:16 |
|