Spovedanie sau psihoterapie?
"În zilele noastre, unele persoane consideră că pot ajunge la adevărata cunoașterea de sine prin autoanaliză și psihanaliză. Datorită unor influențe negative, aceste persoane reduc Taina Pocăinței la o simplă analiză menită să elibereze sufletul de sub complexul vinovăției, fără a face vreo referire la Hristos-Domnul.
Mulți psihologi consideră că sănătatea psihologică a omului constă în faptul de a nu avea conflicte psihologice interioare, iar lucrarea psihoterapeutului asupra pacientului are drept obiectiv „refacerea ordinii și a echilibrului său sufletesc interior“. Pentru aceasta, psihoterapia nu ia în considerare „cazul“, ci „psihobiografia“ bolnavului.
Sănătatea sufletului, din perspectivă creștină, nu se reduce doar la un echilibru psihologic, ci problema este mult mai profundă. Creat după chipul lui Dumnezeu, sănătatea spirituală a omului se menține păstrând legătura cu acest chip, adică cu Hristos. Puterile sufletului, când activează conform firii, sunt sănătoase. Toate cele zidite de Dumnezeu au început și sfârșit. Totuși, Dumnezeu a dorit să zidească și să facă sufletul nemuritor. Astfel, sufletul este nemuritor prin har. Prin urmare, nu putem concepe ca sufletul să fie și sănătos, și independent de Dumnezeu.
Păcatul este boala sufletului. „Nu este simplă boala păcatului, ci felurită și în multe chipuri, și născătoare de multe vlăstare ale stricăciunii, din care răul se revarsă din plin și merge înainte până se va opri prin puterea vindecătorului (a preotului duhovnic)“ (canonul 102 Trulan).
Metoda ascezei creștine, care ne propune paza minții, purificarea ei prin pocăință și rugăciune, împlinirea poruncilor Mântuitorului, ne ajută să ne desprindem de robia față de cele trupești și să conștientizăm vulnerabilitatea sufletelor noastre. Pe de altă parte, nimeni nu poate ajunge la cunoașterea de sine doar prin raționamente și cercetări analitice, dacă nu și-a purificat mintea. Cei care nu s-au lepădat de obișnuințele păcătoase și care nu și-au purificat mintea nu-și dau seama de starea lor decăzută și ocolesc singura cale prin care se poate pune început bun cunoașterii de sine. Vindecarea omului se realizează progresiv, străbătând cele trei trepte ale vieții duhovnicești: curățirea inimii de păcate, luminarea minții și îndumnezeirea." parintele Gheorge Mihaila
|