Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 31.12.2008, 02:13:54
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit

Capitolul 13

1.De aș grăi în limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare și chimval răsunător. 2.Și de aș avea darul proorociei și tainele toate le-aș cunoaște și orice știință, și de aș avea atâta credință încât să mut și munții, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. 3.Și de aș împărți toată avuția mea și de aș da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi folosește. 4.Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește. 5.Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul. 6.Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. 7.Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă. 8.Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii - se vor desființa; darul limbilor va înceta; știința se va sfârși; 9.Pentru că în parte cunoaștem și în parte proorocim. 10.Dar când va veni ceea ce e desăvârșit, atunci ceea ce este în parte se va desființa. 11.Când eram copil, vorbeam ca un copil, simțeam ca un copil; judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am lepădat cele ale copilului. 12.Căci vedem acum ca prin oglindă, în ghicitură, iar atunci, față către față; acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaște pe deplin, precum am fost cunoscut și eu. 13.Și acum rămân acestea trei: credința, nădejdea și dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea.
__________________
Reply With Quote
  #2  
Vechi 31.12.2008, 20:49:58
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Cum putem iubi pe cineva care permanent vrea sa ne faca rau ? (Savatie Bastovoi)

Tot cu gandul la Hristos. Toate sa se faca cu mintea indreptata spre Hristos. Sa ne intrebam cum il vede Hristos pe acest om rau din fata noastra ? Pentru ca eu il vad asa cum il vad. Si cum il vede Hristos ? Nu stiu cum il vede, dar a murit pentru el.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 01.01.2009, 01:22:04
beliver's Avatar
beliver beliver is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.10.2008
Locație: Ardeal
Religia: Ortodox
Mesaje: 158
Implicit

Cum putem iubi pe cineva care permanent vrea sa ne faca rau ? (Savatie Bastovoi)

POATE SA NE FIE MILA DE EL,SA-L PLANGEM PENTRU CA E RAU SI PENTRU CA NU REALIZEAZA IN CE APE SE SCALDA.IL PUTEM AJUTA RUGANDU-NE PENTRU EL CU LACRIMI,PENTRU CA DACA PENTRU CEI CARE IL CAUTA PE DUMNEZEU SI SE ROAGA LUI NU SUNTEM SIGUR CA SE VOR MANTUI DAR CEI RAI ATUNCI?SE POATE CA E STAPANIT DE UN DUH RAU,SAU POATE CA NU-L CUNOASTE PE DUMNEZEU,DAR NOI IL PUTEM AJUTA RUGANDU-NE PENTRU EL SA-L LUMINEZE DUMNEZEU SI SA-L INTOARCA LA EL CA EL POATE .EU ASA CRED.
__________________
Veniti la Mine toti cei osteniti si impovarati si Eu va voi odihni,caci jugul Meu este bun si povara Mea este usoara.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 04.02.2009, 02:47:10
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit

[SIZE=5]Iubirea de aproapele[/SIZE]

[SIZE=4]Iubirea creștină presupune două aspecte: dragostea pentru Dumnezeu, Părintele creresc, și dragostea pentru aproapele. În fapt, este vorba despre una și aceeași iubire, pentru că dragostea este una singură, după natura, originea și țelul său, o dragoste unică, avându-și izvorul în Dumnezeu, ca și finalul, de altfel. Sfântul Maxim Mărturisitorul scrie, despre aceasta, că „nu o împărțim ca pe alta și alta, între Dumnezeu și aproapele, ci una și aceeași se îndreaptă spre Dumnezeu, ca datorată Lui”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][1][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Iubirea aproapelui capătă preț numai dacă stă în legătură cu iubirea lui Dumnezeu. „Întru aceasta cunoaștem pe fiii lui Dumnezeu, dacă iubim pe Dumnezeu îi împlinim poruncile Lui” (1 In. 5, 2). Cu alte cuvinte, iubirea pentru aproapele trebuie să fie întotdeauna subordonată iubirii de Dumnezeu. [/SIZE]
[SIZE=4]Sfântul Maxim Mărturisitorul enumeră, printre motivele pentru care oamenii se iubesc, unul cu adevărat vrednic de laudă, anume, atunci când iubim „pentru dragostea lui Dumnezeu”: „Oamenii se iubesc unii pe alții fie în chip vrednic de laudă, fie în chip vrednic de ocară, pentru aceste cinci pricini: sau pentru Dumnezeu, cum iubește cel virtuos pe toți, atât pe cel virtuos, cât și pe cel ce încă nu este virtuos; sau pentru fire, cum iubesc părinții pe copii și invers; sau pentru slava deșartă, cum iubește cel slăvit pe cel ce-l slăvețte; sau pentru iubirea de argint, cum iubește cineva pe cel bogat pentru a primi bani; sau pentru plăcere, ca cel ce-și slujește stomacul și pe cele de sub stomac. Dragostea cea dintâi este vrednică de laudă; a doua e mijlocie; celelalte sunt pătimașe”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][2][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
[SIZE=4]Părinții avertizează, în cadrul legăturii dintre iubirea lui Dumnezeu și iubirea aproapelui, asupra unui alt aspect, anume, riscul ca omul să-și iubească aproapele, împlinind faptele acestei iubiri, fără a mai ține cont, însă, de iubirea de Dumnezeu. De aceea, Sfântul Isaac Sirul spune că „frumoasă și vrednică de laudă este iubirea aproapelui, când grija ei nu ne desface de iubirea de Dumnezeu” și „dulce este întâlnirea cu frații noștri duhovnicești, când putem păzi împreună cu ea și pe cea cu Dumnezeu”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][3][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Iubirea aproapelui nu trebuie însă dizolvată, pierdută în cea a lui Dumnezeu, dar fără a iubi pe aproapele nu putem iubi pe Dumnezeu (1 In. 4, 20-21) și invers. Aceste două laturi ale iubirii sunt, în fapt, de nedespărțit. Iubind pe Dumnezeu, trebuie să manifestăm această iubire în concret, oprindu-ne asupra semenilor noștri. Iubind pe semenii noștri, creștem duhovnicește în iubirea de Dumnezeu. Și tot așa, avansăm pe drumul virtuții spre cunoașterea lui Dumnezeu, căciiubirea nu va avea sfârșit, după cum mârturisește Sfântul Maxim: „iubirea, supraunindu-se pentru veacuri nemărginite cu Cel supranemărginit, rămâne pururea, crescând mereu mai sus de ea. De aceea, mai mare decât toate este dragostea (1 Cor. 13, 8)”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][4][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. [/SIZE]
[SIZE=4]Prin însăși natura ei, iubirea ese opusul urii, al pizmei și resentimentului. „Atât în cel slab, cât și în cel tare, iubirea implică o stare de frânare a pornirilor inferioare, egoiste, dispoziția de a-l asculta pe celălalt, de a-l primi, așa cum este el, de a i se devota, fără nici o intenție lăturalnică”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][5][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. În raportul dintre iubirea noastră datorată lui Dumnezeu și cea datorată semenilor, putem spune că „primim în mod direct iubirea lui Dumnezeu, dar nu putem răspunde decât prin intermediul iubirii de semeni, pentru că Dumnezeu nu face parte din ordinea în care se realizează fapta mea”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][6][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Iubirea nu poate fi numai declarativă, ci ea se cere concretizată în fapte, de aceea iubirea pentru Dumnezeu trebuie să orienteze faptele omului către semenul său. Vorbind despre acest lucru, Sfântul Ioan Gură de Aur spune despre dragostea exprimată prin fapte de milostenie că este cea mai mare virtute, care ne poate face asemenea Apostolilor: „Cea mai mare virtute este dragostea, bunătatea, milostenia. Aceste virtuți depășesc chiar virtutea fecioriei. Deci, dacă vrei să fii egal cu apostolii, nimic nu te împiedică! E de ajuns numai să săvârșești virtutea dragostei și nu ești întru nimic mai mic decât apostolii. (...) așadar, dacă săvârșim această virtute și toată filozofia pe care ea o cuprinde, nu vom avea nevoie deloc de minuni. După cum dacă ne lipsește dragostea, nu câștigăm nimic cu facerea de minuni”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][7][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. [/SIZE]
[SIZE=4]Porunca dragostei a fost pusă în practică de creștini încă de la început. Tertulian mărturisește în scrierile sale că ucenicii lui Hristos se iubesc atât de mult, încât sunt gata să moară unii pentru alții[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][8][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Dragostea lor era una dezinteresată, care nu se mărginea la prieteni, concetățeni sau la cei de aceeași credință, ci ea cuprindea pe toți, cunoscuți și mai puțin cunoscuți, prieteni sau dușmani. Creștinii din vechime iubeau și se rugau pentru „frații” lor, care îi chinuiau pe cruce, pe stâlpi, în arenă, îi ardeau pe rug, îi aruncau la fiare, le sfâșiau coastele cu cârlige de fie[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][9][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. de altfel, dragostea noastră trebuie să fie universală, adresată tuturor oamenilor deopotrivă, fără nici un fel de discriminare. Iubirea vrăjmașilor este, în acest sens, cea mai concludentă dovadă (Mt 5, 43-44; Lc 6, 27-36). În fond, aceasta este trăsătura specifică a iubirii creștine, în timp ce păcătoșii aleg pe cine să iubească și pe cine nu (Lc 6, 32-35), iubind „pe cei care îi iubesc pe ei” (Lc 6, 32).[/SIZE]
[SIZE=4]Apologeții creștini din primele veacuri ne amintesc faptul că suntem datori să iubim pe toți oamenii, pentru că avem împreună același Tată ceresc și suntem frați între noi; toți oamenii ne-am născut din primul om creat de Dumnezeu și suntem „cosângeni”, de aceea, săvârșim cea mai mare crimă atunci când urâm pe cineva[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][10][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Tot ei ne amintesc faptul că nouă, creșinilor, nu ne e îngăduit să răsplătim răul cu rău, nu trebuie să fim dușmanii nimănui, să nu vătămăm pe nimeni, ci să fim cinstiți și buni[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][11][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
[SIZE=4]Referindu-se la universalitatea dragostei pentru aproapele, Sfântul Maxim Mărturisitorul spune: „Fericit este omul care poate să iubească pe tot omul la fel”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][12][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Același Sfânt Părinte adaugă: „Precum Dumnezeu, fiind prin fire bun și fără patimă, iubește pe toți la fel ca făpturi ale Sale, dar pe cel virtuos îl slăvește ca pe unul ce și-a însușit cunoștința și prin aplecarea voii, iar pe cel leneș îl miluiește pentru bunătatea Sa și îl întoarce în veacul acesta prin certare, tot așa și cel bun și fără patimă în aplecarea voii sale iubește pe toți oamenii la fel: pe cel virtuos pentru fire și pentru buna aplecare a voii lui, iar pe cel leneș îl miluiește pentru fire și din compătimire, ca pe un lipsit de minte ce umblă în întuneric”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][13][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Iubirea tuturor, fără deosebire, este măsura dragostei celei desăvârșite, căci, după cum spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, „încă nu are dragoste desăvârșită cel ce se mai ia după părerile oamenilor, de pildă pe unul iubindu-l, iar pe altul urându-l, pentru pricina aceasta sau aceea; sau pe același o dată iubindu-l, altă dată urându-l, pentru aceleași pricini”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][14][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. [/SIZE]
Reply With Quote
  #5  
Vechi 04.02.2009, 02:47:47
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit ...continuare:

[SIZE=4]În dragostea adevărată nu există fluctuații și nu se poate spune că cineva a atins această dragoste dacă oscilează în sentimentele sale față de ceilalți: „Dacă pe unii îi urăști, pe alții nici nu-i iubești, nici nu-i urăști, pe alții iarăși îi iubești dar potrivit, și, în sfârșit, pe alții îi iubești foarte tare, din această neegalitate cunoaște că eștideparte de dragostea desăvârșită, care cere să iubești pe tot omul deopotrivă”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][15][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Printre semnele acestei iubiri curate pentru aproapele, Părinții enumeră lipsa oricăror gânduri întunecate la adresa celuilalt: „Dragoste adevărată a dobândit acela care nu suferă bănuieli și vorbe împotriva aproapelui”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][16][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]; „Dragoste deopotrivă față de toți a câștigat acela care nu pizmuiește pe cei strădalnici, iar de cei răi are milă”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][17][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Având în vedere aceste considerente, Sfinții Părinți recomandă, în același duh, iubirea aproapelui, pentru dobândirea bunurilor viitoare: „Silește-te pe cât poți să iubești pe tot omul. Iar dacă nu poți încă, cel puțin să nu urăști pe nimeni. Dar nu vei putea face nici aceasta dacă nu disprețuiești lucrurile lumii”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][18][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Lupta pentru dobândirea iubirii curate a aproapelui este recomandată de Părinți ca un mijloc de alungare a patimilor din sufletul și trupul celui care se nevoiește: „Nevoiește-te să iubești pe tot omul deopotrivă și vei alunga de-a valma toate patimile”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][19][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
[SIZE=4]Ura pentru aproapele este asociată, în limbajul Scripturii, cu o crimă (1 In 3, 15). există, însă, și ceea ce se poate numi o „ură sfântă”: „Cel ce iubește pe tată ori pe mamă mai mult decât pe Mine, nu este vrednic de Mine” (Mt 10, 37). „astfel, acest fel de ură față de noi înșine este, de fapt, adevărata iubire. Tot așa și ura sfântă față de semeni, în general, și în primul rând, față de cei din propria noastră familie. Căci, dacă acceptăm îndemnul lor la o viață de păcat, nu înseamnă că-i iubim. Îi iubim dacă ne smulgem dintr-o astfel de falsă iubire; printr-o astfel de ruptură nu numai pe noi ne izolăm, ci le dăm și lor o șansă de a-și vedea rătăcirea și a se întoarce pe calea mântuirii. Iubindu-L pe Hristos mai presus de oricine altcineva, vom descoperi și vom împlini adevărata iubire față de cei din familia noastră și față de toți oamenii”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][20][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
[SIZE=4]Dacă multe religii îndeamnă la iubirea aproapelui, numai creștinismul promovează iubirea vrăjmașilor. Această „poruncă nouă” (cf. In 13, 34) diferențiază Noul Testament de Vechiul Testament, punând în evidență superioritatea Legii celei Noi. În Vechiul Testament, celebra „Lege a talionului” avea menirea de a înfricoșa pe cei ce ar fi vrut să facă vreo nedreptate. Sfântul Ioan Gură de Aur remarcă: „Legea veche a dat porunca aceasta nu ca să ne scoatem ochii unii altora, ci ca să ne stăpânim mâinile. Că frica de a nu ni se scoate ochii ne oprește de a scoate li noi ochii altora”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][21][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Cu toate acestea, a existat uneori opinia că Vechiul Testament ar prolifera răzbunarea, dându-i o valență divină. „Porunca lui Hristos de a întinde și celălalt obraz celui care te lovește spulberă această înlănțuire. Însă Hristos nu poruncește doar să nu răspundem răului cu rău, ci să răspundem răului cu bine. Ucenicul lui Hristos se deosebește nu numai de păcătoși, ci și de păgâni, prin aceea că nu se mărginește la a-i iubi pe cei care-l iubesc și-i fac bine, ci se străduiește să-i iubească și pe cei care-l prigonesc. El este chemat la desăvârșirea care-i este proprie lui Dumnezeu, Cel care se îngrijește deopotrivă de toți oamenii, fie ei buni sau răi”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][22][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
[SIZE=4]Despre motivația dragostei pentru vrăjmași, Sfântul Maxim Mărturisitorul spune: „Iar Eu zic vouă, spune Domnul, Iubiți pe vrăjmașii voștri, faceți bine celor ce vă urăsc pe voi, rugați-vă pentru cei ce vă blesteamăi (Mt. 5, 44). De ce a poruncit acestea? ca să te slobozească pe tine de ură, de întristare, de mânie și de ținerea minte a răului, și să te învrednicească de cea mai mare avuție, care este dragostea desăvârșită. Căci e cu neputință să o aibă pe aceasta cel ce nu iubește pe toți oamenii la fel, asemenea lui Dumnezeu, Care iubește pe toți oamenii la fel și vrea ca toți să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vie (1 Tim. 2, 3)”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][23][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
[SIZE=4]Iubirea de aproapele trebuie manifestată prin fapte; ea trebuie să fie una activă, care să nu lase răgaz duhului celui viclean să se interpună între sufletele prinse de iubirea duhovnicească. Vorbind despre „roadele iubirii”, Sfântul Maxim Mărturisitorul spune: „Roadele iubirii sunt: a face bine aproapelui din toată inima, a răbda îndelung, a fi cu îngăduință și a folosi lucrurile cu dreaptă judecată”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][24][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Cea mai mare binefacere a iubirii este, în opinia Sfântului Maxim, dărâmarea tuturor barierelor care îi separă pe oameni, împiedicându-i să ajungă la unitatea desăvârșirii în iubire: „Cel desăvârșit în iubire și ajuns la culmea nepătimirii nu mai cunoaște deosebirea între al său și al altuia sau între a sa și a alteia, sau între credincios și necredincios, între rob și slobod sau peste tot între bărbat și femeie; ci, ridicat mai presus de tirania patimilor și căutând la firea cea una a oamenilor, privește pe toți la fel și are față de toți aceeași dragoste. Căci nu mai este în el elin și iudeu, nici bărbat și femeie, nici rob sau slobod, ci toate și în toți este Hristos (Gal 3, 28)”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][25][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. [/SIZE]
[SIZE=4]Lucrările iubirii de semeni sunt felurite și numeroase, însă ele pot fi sintetizate în două sfaturi: 1. să nu faci semenului ceea ce nu ai voi să ți se facă ție; 2. să faci tuturor toate câte ai voi să ți le facă și ei ție. Primul sfat, în formă negativă, îl întâlnim în Vechiul Testament, fiind dat de dreptul Tobit: „Ceea ce urăști tu însuți, aceea nimănui să nu faci” (Tob. 4, 15). Sfântul Apostol Pavel avea să reia, sub o formă mai poetică, acest sfat, spunând: „Iubirea nu face rău nimănui; iubirea este deci împlinirea Legii” (Rom. 13, 10). Reluând în numeroase rânduri aceste sfaturi, Părinții Spiritualității Ortodoxe recomandă ferirea de orice faptă sau cuvânt care ar putea face rău aproapelui, orice gând sau intenție rea, orice atitudine dăunătoare celuilalt, chiar dacă este fățișă sau ascunsă. Avva Dorotei scrie, în acest sens: „Să ne agonisim deci și noi iubire, să ne agonisim milă față de aproapele, ca să ne păzim de reaua clevetire și de judecarea și disprețuirea cuiva, să ne ajutăm unii pe alții, ca niște mădulare ce ne aparținem. Cine, având o rană la mâna lui sau la picior, sau la oarecare dintre mădularele lui, se scârbește de sine, sau își taie mădularul său, chiar dacă ar face puroi, și nu-l curățește mai degrabă, nu-l spală, nu pune plasture pe rană, nu-l leagă, nu-i dă apă sfințită, nu se roagă pentru el, nu cere sfinților să se roage pentru el, cum a zis și Avva Zosima? Și în orice caz, nu-l părăsește, nu se depărtează de mădularul său, nici de urâtul lui miros, ci face totul ca să-l însănătoșească. Așa suntem datori și noi săpătimim unii pentru alții, să ne sprijinim unii pe alții și prin alții mai tari, să născocim și să facem toate ca să ne ajutăm pe noi înșine și unii pe alții (...)”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][26][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. [/SIZE]
Reply With Quote
  #6  
Vechi 04.02.2009, 02:49:01
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit ...continuare:

[SIZE=4]Astfel, iubirea aproapelui nu cunoaște ce înseamnă pizmuirea, nu se bucură de necazul acestuia și nu se întristează pentru bucuriile sale[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][27][/COLOR][/SIZE][SIZE=4], nu cunoaște disprețuirea, judecarea și defăimarea acestuia[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][28][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]; dragostea de aproapele nu uneltește și nu pune la cale viclenii împotriva celor pe care i-a zidit Același Dumnezeu milostiv și îndurat[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][29][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Din toate aceste cuvinte ale Părinților se poate vedea că „iubirea vine ca rod al nepătimirii, căci numai nepătimirea nimicește toate patimile, care, sub o formă sau alta și într-o măsură mai mare sau mai mică, îl împing pe cel înrobit de ele să se poarte rău sau să-l privească cu răutate pe semenul lor”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][30][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
[SIZE=4]Al doilea sfat, formulat de data aceasta în varianta sa pozitivă, este dat de Însuși Mântuitorul Iisus Hristos, în Noul Testament: „Toate câte voiți să vă facă vouă oamenii, faceți și voi lor asemenea” (Mt. 7, 12; Lc. 6, 31). Cu alte cuvinte, Mântuitorul îndeamnă la solidaritate frățească între toți oamenii, după cum îndeamnă și Sfântul Apostol Pavel: „Purtați-vă sarcinile unii altora și așa veți împlini legea lui Hristos” (Gal 6, 2). Solidaritatea cu semenul aflat în nevoie reprezintă un ajutor dat din iubire, iar acesta trebuie să împlinească toate trebuințele aproapelui: cele trupești prin milostenie[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][31][/COLOR][/SIZE][SIZE=4], iar cele sufletești prin buna sfătuire și întoarcerea la Domnul a celor ce s-au depărtat de El, prin îngrijire de sporirea lor duhovnicească și de mântuirea lor[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][32][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Din această perspectivă, dragostea de aproapele înseamnă compasiune, în sensul de împreună-pătimire cu acesta atunci când se află în necazuri, de bucurie atunci când este cazul. Măsura acestei iubiri o descrie foarte precis Sfântul Ioan Scărarul: „De voiește cineva să știe dacă are iubirea de frați și dragostea adevărată, se va încredința despre ea când se va vedea pe sine plângând pentru greșalele fratelui și veselindu-se de înaintările și de darurile lui”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][33][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
Reply With Quote
  #7  
Vechi 04.02.2009, 02:49:56
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit ...continuare:

[SIZE=4]A-l iubi pe aproapele înseamnă, în limbajul Părinților, a-l iubi „ca pe tine însuți”, adică a te simți legat de el, unit cu el în iubire frățească. Din această perspectivă, putem spune, așa cum scria Evagrie, că are iubirea desăvârșită „cel ce se socotește pe sine una cu toți, deoarece i se pare că se vede pe sine necontenit în fiecare”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][34][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]

[COLOR=#0000ff][1][/COLOR] Epistole, 2, apud Jean-Claude Larchet, Terapeutica..., p.614.

[COLOR=#0000ff][2][/COLOR] Capete despre dragoste, Suta a II-a, în „Filocalia..”, vol. II, p.69.

[COLOR=#0000ff][3][/COLOR] Cuvinte despre sfintele nevoințe, 73, apud Jean Claude Larchet, Terapeutica..., p.614.

[COLOR=#0000ff][4][/COLOR] Capete despre dragoste, Suta a treia, 100, în „Filocalia...”, vol. II, p.105.

[COLOR=#0000ff][5][/COLOR] Pr. prof. D. I. Belu, Despre iubire., p.110.

[COLOR=#0000ff][6][/COLOR] Ibidem.

[COLOR=#0000ff][7][/COLOR] Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, XLVI, traducere, introducere, indici și note de Pr. D Fecioru, în „P.S.B.”, vol.23, Editura IBMBOR, București, 1994, p.543.

[COLOR=#0000ff][8][/COLOR] Tertulian, Apologeticum, XXXIX, 7, traducere din limba latină de Eliodor Constantinescu, Rm. Vâlcii, 1930, p.158, apud Ieromonah magistrand Nestor Vornicescu, Dragostea față de om după scriitorii creștini din veacurile
al II-lea și al III-lea, în „S.T.”, anul X (1958), nr. 9-10, p.583.

[COLOR=#0000ff][9][/COLOR] Sfântul Ciprian, Despre răbdare, XII, Migne, P.L. 4, 654 B, apud ibidem, p.584.

[COLOR=#0000ff][10][/COLOR] Lactanțiu, Dumnezeieștile instituții, VI,10, apud ibidem, p.584.

[COLOR=#0000ff][11][/COLOR] Ieromonah magistrand Nestor Vornicescu., p.584.

[COLOR=#0000ff][12][/COLOR] Capete despre dragoste, suta întâi, 17, în „Filocalia...”, vol. II, p.56.

[COLOR=#0000ff][13][/COLOR] Ibidem, 25, în „Filocalia...”, vol. II, p.57.

[COLOR=#0000ff][14][/COLOR] Ibidem, 70, în „Filocalia...”, vol. II, p.63.

[COLOR=#0000ff][15][/COLOR] Sântul Maxim Mărturisitorul, Capete despre dragoste, suta a doua, 10, „Filocalia...”, vol. II, pp.69-70.

[COLOR=#0000ff][16][/COLOR] Talasie Libianul, Despre dragoste, înfrânare și petrecerea cea după minte, suta întâi, 6, în „Filocalia..., vol. IV, Editura Humanitas, 2000, p.13.

[COLOR=#0000ff][17][/COLOR] Ibidem, suta întâi, 78, în „Filocalia..., vol. IV, p.18.

[COLOR=#0000ff][18][/COLOR] Sfântul Maxim Mărturisitorul, Capete despre dragoste, Suta a patra, 82, în „Filocalia...”, vol. II, p.118.

[COLOR=#0000ff][19][/COLOR] Talasie Libianul, Despre dragoste, înfrânare și petrecerea cea după minte, suta a doua, 39, în „Filocalia..., vol. IV, p.22.

[COLOR=#0000ff][20][/COLOR] Pr. prof. dr. Vasile Mihoc, Meditații la Evangheliile Duminicilor Triodului și Penticostarului, Editura Teofania, Sibiu, 2003, p.190, cf. p.189.

[COLOR=#0000ff][21][/COLOR] Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, ed. cit., p.232.

[COLOR=#0000ff][22][/COLOR] Jean Claude Larchet, Dumnezeu este iubire..., pp.61-62.

[COLOR=#0000ff][23][/COLOR] Sfântul Maxim Mărturisitorul, Capete despre dragoste, Suta întâi, 61, în „Filocalia...”, vol. II, p.61.

[COLOR=#0000ff][24][/COLOR] Ibidem, Suta întâi, 40, în „Filocalia...”, vol. II, p.58.

[COLOR=#0000ff][25][/COLOR] Ibidem, Suta a doua, 30, în „Filocalia...”, vol. II, p.74.

[COLOR=#0000ff][26][/COLOR] Avva Dorotei, Diferite învățături folositoare de suflet, VI,9, în „Filocalia...”, vol. IX, Editura IBMBOR, București, 1980, pp.546-547.

[COLOR=#0000ff][27][/COLOR]Sfântul Maxim Mărturisitorul: „Dacă dragostea nu face rău aproapelui (Rom.m 13,10), cel ce pizmuiește pe fratele său și se întristează de binele lui, și întinează numele lui cel bun cu defăimări sau îi întinde niscai curse spre a-l atrage la rele, cum nu se va face pe sine străin de dragoste și vinovat de osânda veșnică?” - Capete despre dragoste, Suta întâi, 55, în „Filocalia...”, vol. II, p.60.

[COLOR=#0000ff][28][/COLOR]„Dacă cel ce defaimă pe fratele și-l judecă, defaimă și judecă legea (Iacov 4, 11), iar legea lui Hristos este iubirea, cum nu va cădea defăimătorul din iubirea lui Hristos și nu se va face sieși pricină a chinurilor veșnice?” – Ibidem, Suta întâi, 57, în „Filocalia...”, vol. II, p.61.

[COLOR=#0000ff][29][/COLOR] „Dacă plinirea legii este iubirea (Rom. 18, 10), cel ce se gândește rău împotriva fratelui și uneltește vicleșuguri împotriva lui, și dorește căderea lui, și se bucură de ea, cum nu va fi călcător de lege și vrednic de chinurile veșnice?” – Ibidem, Suta întâi, 56, în „Filocalia...”, vol. II, p.61.

[COLOR=#0000ff][30][/COLOR] Jean Claude Larchet, Terapeutica..., p.609.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Iubirea de aproape-Iubirea de vrajmasi OvidiuO Pocainta 76 19.04.2013 21:51:24
Iubirea iosif Generalitati 127 30.03.2013 11:30:24
Iubirea caiusltd Rugaciuni 1 27.08.2010 17:01:07
Taina yulyus Rugaciuni 0 28.01.2010 23:45:07
Iubirea silverstar Generalitati 10 17.01.2007 13:37:35