![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
9 Auzului meu vei da bucurie și veselie, bucura-se-vor oasele cele smerite.
Umple - zice - de veselie urechile mele, fiindcă făgăduiești curățire desăvîrșită, ca să străbată îndulcirea prin toate părțile trupului, și oasele, smerite acum de reaua pătimire, să înflorească iarăși și să-și ia a loru-și vîrtute. 10 Întoarce fața Ta de către păcatele mele și toate fărădelegile mele șterge-le! Să nu vezi - zice - fărădelegile îndrăznite de mine, ci pe mine, cel ce mă tînguiesc pentru acestea. 11 Inimă curată zidește întru mine, Dumnezeule, și duh drept înnoiește întru cele din lăuntru ale mele! Adică: De vreme ce am primit bătrînețele păcatului, înnoiește-mă cu a Ta iubire de oameni! Prin Iezechil Proorocul, Stăpînul a făgăduit acestea și celor porniți în Babilon: „Le voi da lor - zice - inimă nouă și duh nou.” Iar „duh nou” nu Îl zice pe Cel Preasfînt, ci pornirea cuvîntătoare[COLOR=#800080][1][/COLOR], adică: Deprinzîndu-vă și învățîndu-vă prin această pedeapsă îndelungată ce fel de roade odrăslește păcatul, vă voi face a alege fapta bună. Acest lucru a cerut aici și Fericitul David: să se înnoiască inima lui cea vătămată și să se întărească partea cuvîntătoare, ca iarăși să alerge pe calea dumnezeiască. 12 Nu mă lepăda pe mine de la fața Ta și Duhul Tău cel Sfînt nu-L lua de la mine! Prin cuvintele acestea, ne-am învățat arătat că David nu fusese lipsit de darul Preasfîntului Duh: fiindcă nu se roagă a-l lua înapoi, ca unul ce s-a golit de dînsul, ci cere să nu se lipsească de acesta, nici să se facă departe de dumnezeiasca purtare de grijă. Căci „față” a numit aici dumnezeiasca purtare de grijă. 13 Dă-mi înapoi bucuria mîntuirii Tale și cu duh stăpînitor mă întărește! Se ruga să aibă ceea ce nu pierduse, adică darul Duhului, iar acum se roagă a lua ceea ce lepădase. Și aceasta era veselia întru Dumnezeu: De toată veselia - zice - mă bucuram cînd aveam îndrăzneală către Tine, Stăpîne! - iar acum sînt lipsit de inimă bună, robia îndulcirii golindu-mă de aceasta. Încît Te rog ca mintea mea, care s-a robit de patimi, să ia din nou stăpînirea mai dinainte împotriva acestora. Că „duh stăpînitor” iarăși a numit aici gîndul de sine stăpînitor. 14 Învăța-voi pe cei fără de lege căile Tale, și cei necredincioși la Tine se vor întoarce. Zice: Dobîndind iarăși a Ta iubire de oameni, voi fi întîi chip și pildă de pocăință celor ce îmbrățișează viața fără de lege. Voi fi propovăduitor al bunătății Tale, îndemnînd pe oamenii necredincioși și nelegiuiți să alerge a se ruga Ție. 15 Izbăvește-mă de sîngiuri, Dumnezeule, Dumnezeul mîntuirii mele! Adeseori întoarce întru pomenire uciderea lui Urie. Acest lucru l-a arătat și la începutul Psalmului, zicînd: „Păcatul meu înaintea mea este pururea.” Bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta. Simmah a tălmăcit acest stih așa: „Grăi-va limba mea milostenia Ta.” Și zice: După ce am dobîndit lăsarea, nu voi tăcea, ci Te voi lăuda și voi povesti darurile Tale. 16 Doamne, buzele mele vei deschide, și gura mea va vesti lauda Ta. Păcatul are fire să lege limba, să închidă gura, să silească a se sugruma și a tăcea. Deci Proorocul se roagă să se împărtășească, prin lăsarea păcatului, de îndrăzneala mai dinainte și să-și pornească limba spre cîntarea de laudă. 17 Că, de ai fi voit jertfă, Ți-aș fi dat, arderile de tot nu le vei binevoi. Împreună-glăsuiesc și acestea cu cele zise în Psalmul trecut, căci acolo am auzit pe Dumnezeul tuturor zicînd: „Nu voi primi din casa ta viței, nici din turmele tale țapi.” După ce a auzit acest lucru de la dumnezeiescul glas, dumnezeiescul David a zis după cuviință: „De ai fi voit jertfă, Ți-aș fi dat, arderi de tot nu vei binevoi”, căci Tu ai zis că nu-Ți sînt plăcute jertfele de dobitoace. De aceea, voi aduce lucrarea de cele sfințite, cea plăcută Ție: 18 Jertfa lui Dumnezeu este duhul umilit, inima înfrîntă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Zice: Smerenia cugetului este jertfă primită Ție, Dumnezeul nostru. Pentru aceea - după ce am smerit inima mea foarte, ca și cum aș fi zdrobit-o și prea aș fi subțiat-o - voi aduce jertfa plăcută Ție. Cuvintele acestea le-au rostit și Fericiții Tineri în cuptor: „Cu inimă zdrobită - zice - și cu duh de smerenie să fim primiți înaintea Ta, ca niște arderi de tot de berbeci și de viței grași.” Încît și de aici este arătat că Psalmul are proorocie a celor ce aveau să se întîmple în Babilon și învățătură care se potrivește acelora, că acei Tineri viteji au adus Stăpînului jertfa plăcută lui Dumnezeu după ce au învățat de aici smerirea cugetului și zdrobirea inimii. [COLOR=#800080][1][/COLOR]rațională |
|
#2
|
||||
|
||||
|
19 Fă bine, Doamne, întru bună voirea Ta Sionului, și să se zidească zidurile Ierusalimului!
20 Atunci vei binevoi jertfa dreptății, prinosul și arderile de tot. Atunci vor pune pe altarul Tău viței. De aici ne-am învățat mai luminat că Psalmul este plin de proorocie, pentru că graiurile acestea se potrivesc celor ce erau siliți să locuiască în Babilon, și doreau izbăvirea robiei și se tînguiau pentru pustiirea cetății. Căci se roagă ca cetatea să se învrednicească de milostivire și să-și ia înapoi buna soartă de mai-nainte, dregîndu-se zidurile și săvîrșindu-se slujba după Lege; și zice: Locuind acum în țară străină, nu putem aduce Ție jertfele hotărîte, Legea poruncindu-ne a jertfi numai întru singură cetatea Ierusalimului. Iar dacă vom dobîndi întoarcerea, și vom drege și vom îndrepta Biserica, atunci Îți vom aduce și jertfele legiuite. Și foarte li se potrivește lor acest „Doamne, buzele mele vei deschide, și gura mea va vesti lauda Ta”, că al lor este glasul: „Cum vom cînta cîntarea Domnului în pămînt străin?” Sfîrșitul Psalmului are încă și altă proorocie: că, după ce mai sus a arătat darurile Preasfîntului Duh și a spus că Dumnezeul tuturor nu Se împacă cu jertfele după Lege, aici se roagă să se arate noul Sion de sus, și să se cetățenească Ierusalimul ceresc pe pămînt și prea-foarte degrab să se dăruiască viețuirea cea nouă, care nu aduce junghieri necuvîntătoare, ci prinosul, și jertfa dreptății și arderi de tot cuvîntătoare și vii, pentru care Fericitul Pavel zice: „Vă rog pe voi, fraților, prin îndurările lui Dumnezeu să arătați trupurile voastre jertfă vie, sfîntă, bine-plăcută lui Dumnezeu, adică slujba voastră cea cuvîntătoare.” Prea-dumnezeiescul David - știind, căci le învățase pe „cele nearătate și pe cele ascunse ale înțelepciunii lui Dumnezeu”, că Noul Așezămînt are desăvîrșita iertare a păcatelor - zice aceasta dorind să dobîndească și el curățire prea-grabnică și desăvîrșită. Așa am găsit și într-un alt izvod: „Poftea darul Preasfîntului Duh care, pentru multa iubire de oameni, a venit peste Fericiții Apostoli în a cincizecea zi după Învierea și Înălțarea lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru Iisus Hristos și le-a dat lor ca neamurile, auzind întru a lor limbă măririle lui Dumnezeu grăite de dînșii, să se minuneze și să creadă Mîntuitorului, Care a dăruit un dar ca acesta celor ce nădăjduiesc spre Dînsul.” Deci și eu, cel prea-mic, nădăjduindu-mă spre Dînsul și urmînd darului Său, după ce am săvîrșit tîlcuirea acestor cincizeci de Psalmi ai Fericitului David, iată că voi să vin cu mintea către Psalmul întîi după cei cincizeci, și vă rog pe voi toți să vă rugați pentru mine, care voiesc să trec noianul acesta, să nu înceteze darul Său de la mine, ci să tîlcuiesc și celelalte cîntări. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 51 Întru sfîrșit, al priceperii, al lui David. Cînd a venit Doeg Idumeul, și a vestit lui Saul și i-a spus lui că a intrat David în casa lui Avimeleh. Deci dumnezeiescul David a scris Psalmul de față după ce s-a înștiințat de clevetirea și pîra făcută asupra preoților, îndemnîndu-i spre răbdare și îngăduire pe cei nedreptățiți și învățîndu-i dreptatea dumnezeieștii hotărîri. Pentru aceasta a și scris deasupra: „întru sfîrșit”. Și este scris „al priceperii”, ca să așteptăm sfîrșitul lucrurilor cu pricepere. De asemenea, are și proorocia nebuniei lui Rampsak, care, trăgîndu-se din Evrei, apoi fiind robit, a învățat păgînătatea Asirienilor ce-l robiseră și a rostit cuvinte hulitoare împotriva lui Dumnezeu, ispitindu-se cu graiuri înșelătoare să amăgească mulțimea Iudeilor. Această tîlcuire ne-a descoperit-o nouă scrierea-deasupra, dar însuși Proorocul a zis-o mai luminat, începînd de aici așa: Ce te fălești întru răutate, puternice fără de lege, toată ziua? „Puternic” îl numește pe Doeg, care îi era foarte prieten lui Saul, și pe Rampsak, cel ce avea încredințată povățuirea peste oști. Și închipuie cuvîntul întru întrebare, poruncind să nu laude răutatea, nici să cheltuiască toată vremea întru răutate. Pentru că aceasta, adică „toată ziua”, Simmah a zis-o: „în fiecare zi”. 2 Nedreptate a gîndit limba ta, ca un brici ascuțit ai făcut vicleșug. Îți intinezi limba - zice - cu mincinoase cuvinte - pentru că acest grai, „a gîndit”, l-a pus în loc de „a grăit” - și ca un brici ascuțit aduci (adică grăiești) cuvîntul, meșteșugind pieire celor ce se pleacă lui. 3 Iubit-ai răutatea mai mult decît bunătatea, nedreptatea - mai mult decît a grăi dreptate. Ai ales - zice - pe cele rele în locul celor bune, ai cinstit mai mult graiurile mincinoase decît pe cele adevărate și îmbrățișezi nedreptatea mai mult decît dreptatea. 4 Iubit-ai toate graiurile cufundării, limba cea vicleană. „Graiuri ale cufundării” și „limbă vicleană” a numit minciuna care poate să piardă cu totul, din metafora celor ce îi îneacă în adîncul apelor pe cei cufundați de dînșii. Acest lucru l-a făcut Doeg, că a stricat cu totul cetatea preoților, născocind asupra lui Avimeleh cuvinte mincinoase. Acest lucru s-a apucat a-l face și Rampsak, aducînd făgăduințe mincinoase către cei ce stăteau pe ziduri, dar n-a nimerit vînatul. 5 Pentru aceasta, Dumnezeu te va surpa pînă în sfîrșit, te va smulge și te va muta din lăcașul tău, și rădăcina ta - din pămîntul celor vii. Zice: Dacă ai ales răutatea, nu vei scăpa de hotărîrea Dumnezeului tuturor, că te va pierde pe tine prea-degrab, și de tot te va da stricăciunii, și te va despărți de catalogul celor vii și, smulgîndu-te din rădăcină, te va da morții. Și, văzînd pieirea acestora, de aici va răsări prea-mare cîștig celor ce se mîhnesc pentru buna-norocire a celor răi. Pentru că zice: 6 Vedea-vor drepții, și se vor teme, și de dînsul vor rîde și vor zice: De cine? De cel nedrept, care nu numai că se nevoiește împotriva adevărului însuși, ci și asupra preoției se înnebunește. Pentru aceea zic cei ce sînt dăruiți lui Dumnezeu: 7 Iată omul care n-a pus pe Dumnezeu ajutor lui-și, ci a nădăjduit spre mulțimea bogăției sale și s-a întărit întru deșertăciunea sa. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Zice: Văzînd dreapta judecată a lui Dumnezeu, ceata drepților se va umple de mai multă evlavie și temere și, bucurîndu-se și veselindu-se, va rîde de nerodirea răutății și de cîștigul bunei-norociri de acum, adică de al lumii acesteia.
8 Iar eu - ca un măslin roditor în casa lui Dumnezeu. Nădăjduit-am spre mila lui Dumnezeu în veac și în veacul veacului. Marele David zice acestea și pentru sine, și aduce învățătură și lui Iezechia, căci amîndoi au fost îndrăgitori și ucenici ai bunei-credințe. În Psalmul dintîi el l-a asemănat pe nevoitorul faptei bune pomului răsădit lîngă izvorul apelor, totdeauna înfrunzit, care aduce rod copt; iar aici l-a numit pe cel drept „măslin încărcat cu mult rod și răsădit în casa dumnezeiască”, fiindcă are nădejdea tare și întemeiată către Dumnezeu, și pentru aceea suferă a se osteni și a aduce roadele ostenitoare ale faptei bune. „Deci, pentru acestea, intrînd în luptă, nimeni să nu îngenuncheze (adică să slăbească și să se împuțineze cu sufletul), ci să se nevoiască și să se împodobească cu acestea, așteptînd nu numai cununile ce se vor da lui pentru nevoință, ci și să vadă prinderea vrăjmașilor aici, adică în lumea aceasta.” 9 Mărturisi-mă-voi Ție în veac că ai făcut aceasta și voi aștepta numele Tău, că bun este înaintea cuvioșilor Tăi. „«Mărturisi-mă-voi Ție în veac» înseamnă «în veacul acesta», iar «ai făcut aceasta» zice: Ai făcut izbîndă celor ce nădăjduiesc spre Tine. Și «voi aștepta numele Tău» e în loc de: Voi stărui cu multă sîrguință întru luptele pentru Tine, căci bună, adică iubitoare de oameni, și fără de început și nesfîrșită ai Împărăția. Iar acest «înaintea cuvioșilor Tăi» zice: De față este ajutorul Tău, și vei păzi pe cei ce se nevoiesc pentru numele Tău.” Și zice: După ce am dobîndit aceste faceri de bine, Te voi lăuda, Stăpîne, pururea dorind și așteptînd numele Tău, ce este vrednic de iubit celor ce Te cunosc pe Tine, și dobîndind de aici folosul. Căci numele lui Dumnezeu nu este bun și prea-dorit tuturor oamenilor, ci numai celor învredniciți de dumnezeiasca cunoștință. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 52 Întru sfîrșit, pentru maelet, al priceperii lui David. Zis-a cel nebun întru inima sa: Nu este Dumnezeu! Că hulitorul și-a pornit limba nu numai împotriva celor ce se numesc dumnezei, dar nu sînt, ci și împotriva Celui ce este cu adevărat, zicînd: „Au doară au putut dumnezeii neamurilor să-și izbăvească țara lor din mîna mea?” Arătat este că n-au putut, căci cum ar fi putut ei, fiind nimic? „Va izbăvi Domnul Ierusalimul?” Caută - o prea-nelegiuitule! - spre cîtă înălțime ți-ai înălțat limba cuvîntului tău. Aspru îți va fi ție a azvîrli cu piciorul împotriva boldului. „Unde este dumnezeul lui Emat? Și unde - dumnezeul lui Arfad? Și unde este dumnezeul cetății Samaria?” Aceia ce se numesc dumnezei de către cei nebuni și fără de minte au dat și ei mai pe urmă oarecare pricină pierzătorului (Îngerului). 2 Stricatu-s-au și urîți s-au făcut întru fărădelegi, Zice: Pricinuitoare a păgînătății este viața fără de lege, că - lucrînd fără frică toate răutățile - nelegiuiții nu voiesc a lua în minte pe Dumnezeu, Cel ce îi privește de sus, ci ei s-au încredințat pe sine că nimeni nu stă peste cîrmele zidirii. nu este cel ce face bunătate. Toți - zice - au iubit răutatea Asirienior „și se nebunesc a le crede pe ale acelora, ori în care locuri ar fi, sau vrednicii sau trepte, negîndind că”: 3 Dumnezeu din cer a căutat peste fiii oamenilor, ca să vadă de este cel ce înțelege sau cel ce caută pe Dumnezeu. Însă Dumnezeu - Cel ce este necrezut la dînșii, „Cel ce locuiește întru cele înalte și privește peste cele smerite” - a voit să facă cercare a celor ce se lucrează. 4 Toți s-au abătut, împreună netrebnici s-au făcut, Adică „toți cei ce se țin de socoteala cea întocmai și aceeași.” nu este cel ce face bunătate, nu este pînă la unul. Pe toți - zice - i-a aflat abătîndu-se din calea cea dreaptă și îmbrățișînd tot felul de răutăți. 5 Au nu vor cunoaște toți cei ce lucrează fărădelegea, „Ce vor cunoaște? Că Domnul Dumnezeu va izbîndi. Și cine sînt aceștia? I-a spus prin cele de aici înainte”: cei ce mănîncă pe norodul meu întru mîncare de pîine? „Cei necredincioși adică. Și arată boala lor mai descoperit, căci a zis”: 6 Pe Dumnezeu nu L-au chemat. Dar cei ce se ispitesc a-l cheltui pe norodul meu ca pe pîine și Îl defaimă pe Dumnezeu purtătorul de grijă vor afla prin cercare paguba pricinuită din nedreptate. Acolo s-au temut de frică, unde nu era frică. Îi voi face pe dînșii - zice Domnul - să fie cutremurați și mîhniți de cei ce îi înfricoșează nearătîndu-se, aducîndu-se nevăzut asupra lor pedeapsa. Și prin aceasta însemnează rana adusă asupra lor de Înger. Că Dumnezeu a risipit oasele celor ce plac oamenilor. Rușinatu-s-au, că Dumnezeu i-a defăimat pe dînșii. Achila și Simmah au tălmăcit așa acest „a risipit oasele celor ce plac oamenilor”: „Dumnezeu a risipit oasele celor ce s-au tăbărît împrejurul tău, că asupra lor a venit hotărîrea aducătoare de moarte și atot-pierzătoare și i-a pierdut pe toți într-o scurtă clipeală de vreme. Că asta înseamnă acest «rușinatu-s-au, că Dumnezeu i-a defăimat pe dînșii».” De aceea zicea: „Se vor teme de frică unde nu este frică”, pentru că Dumnezeu, Cel hulit de dînșii cu nedreptate, i-a dat pierzării, văzîndu-i tăbărîți lîngă cetatea Lui; și, după ce i-a pus pe dînșii înainte spre mîncare păsărilor și fiarelor, a risipit și oasele lor. Și nu ar fi greșit cineva de l-ar fi numit lingușitor pe Rampsak, căci, deși răsărise din Evrei, el a slobozit împotriva Dumnezeului tuturor cuvinte hulitoare, socotind cu aceasta că slujește și face hatîr Asirienilor. „Precum și oarecare, lăsînd pe Dumnezeu, de Dînsul s-a părăsit - ca Iulian Apostatul zic, lepădătorul de Dumnezeu, care a împărățit în vremea noastră.”[COLOR=#800080][1][/COLOR] 7 Cine va da din Sion mîntuire lui Israil? Zice: Cel ce ne-a dăruit această biruință să le dea mîntuire și celor ce s-au făcut robi. Căci fuseseră robite și strămutate cele zece seminții și, pe lîngă acestea, și cetăți multe de-ale Iudeii. Pentru aceea a și adăugat: Cînd va întoarce Dumnezeu robia norodului Său, bucura-se-va Iacov și se va veseli Israil. Atunci - zice - vom căpăta îndulcire și veselie desăvîrșită, cînd îi vom vedea și pe ceilalți că au dobîndit întoarcerea din robie. Deci prin acestea ne învățăm și noi, după punerea de lege apostolească, a plînge cu cei ce plîng și a ne bucura cu cei ce se bucură, și așa să cugetăm unii altora și să socotim buna-norocire a aproapelui ca pe a noastră inimă bună. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Fericitul Teodorit amintește aici cumplita moarte a marelui vrăjmaș al lui Hristos, Iulian Paravatul („Apostatul”) (361-363). |
|
#6
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 53 Întru sfîrșit, întru cîntări, al priceperii lui David. Cînd au venit Zifeii și au zis lui Saul: Au nu s-a ascuns David la noi? Dumnezeule, întru numele Tău mîntuiește-mă Zice: Destulă-mi este mie chemarea numelui Tău spre întemeiere. Așa săvîrșeau și dumnezeieștii Apostoli minunile cele mari, zicînd: „Întru numele lui Iisus Hristos, scoală-te și umblă!” și întru puterea Ta mă judecă! Drept ești - zice - și izvor al dreptății, deci judecă mie și celor ce îmi dau război cu nedreptate! 2 Dumnezeule, auzi rugăciunea mea, Și nu numai aceasta, ci și: ia în urechi graiurile gurii mele! Adică: Primește rugăciunea mea cu multă milostivire. Pentru ce a zis așa? 3 Că străinii s-au sculat asupra mea, Și nu numai aceasta, ci și: cei tari au căutat sufletul meu. Am trebuință de ajutorul Tău - o Stăpîne! - și de sprijinire, fiind gonit de vrăjmași, care se nădăjduiesc la prea-multă putere omenească, ținută și stăpînită cu multa dumnezeire[COLOR=#800080][2][/COLOR], și doresc a mă da morții. Și îndrăznesc acestea asupra mea, căci nu știu a Ta purtare de grijă, iar mai vîrtos o și defaimă pe dînsa. Că aceasta a adăugat, zicînd: 4 Și n-au pus pe Dumnezeu înaintea lor. Și, după ce a cerut acestea rugîndu-se așa, cunoscînd ajutorul ce nu era departe, strigă: 5 Că, iată, Dumnezeu îmi ajută mie și Domnul este sprijinitorul sufletului meu. 6 Întoarce-va cele rele vrăjmașilor mei. În loc de: „Groapă au săpat, și au deschis, și vor cădea în groapa pe care au făcut-o.” De aici, se roagă și către Preasfîntul Duh al lui Dumnezeu, zicînd: Întru adevărul Tău, pierde-i pe dînșii! 7 De bună voie voi jertfi Ție, Iar eu - zice - m-am învățat de darul Tău că mă vei învrednici de purtarea de grijă, și cu relele măiestrite asupra mea îi vei înfășura pe cei ce le lucrează, aducînd asupra lor dreaptă hotărîre. Că aceasta zice acest „întru adevărul Tău pierde-i pe dînșii”. Iar „de bună voie voi jertfi Ție” trebuie înțeles așa: Dobîndindu-le pe acestea, eu voi aduce Ție cu toată sîrguința jertfele cele plăcute și primite. Și a adăugat, învățîndu-ne felul lucrării de cele sfinte: mărturisi-mă-voi numelui Tău, Doamne, că este bun. 8 Că din tot necazul m-ai izbăvit, și spre vrăjmașii mei a privit ochiul meu. Zice: Voi aduce Ție jertfa de laudă, povestind facerile Tale de bine, că acest lucru îmi este de folos și mie, și tuturor celor ce se ajutorează de către Tine, și Ție dorit. Și este drept să fac acest lucru, după ce m-am izbăvit de primejdii de multe feluri și am văzut pieirea vrăjmașilor. Și Fericitul Pavel pomenește că aceasta e jertfa pe care o știe Stăpînul tuturor, luînd cu sine îndurările lui Dumnezeu și rugînd pe ucenicii darului așa: „Vă rog pe voi, pentru îndurările lui Dumnezeu, să arătați trupurile voastre jertfă vie, sfîntă, bine-plăcută lui Dumnezeu.” Iar care este felul jertfei, a tîlcuit cînd a zis: „prin slujba voastră cea cuvîntătoare.” [COLOR=#800080][1][/COLOR]regimente [COLOR=#800080][2][/COLOR]mulții dumnezei |
|
#7
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 54 Întru sfîrșit, întru cîntări, al priceperii lui David. David a zis Psalmul acesta gonindu-se de Saul, cînd s-a strămutat și a fost silit a petrece în pustie. Dar el mai-nainte vestește vrăjmășiile Iudeilor asupra Mîntuitorului și mai-nainte zugrăvește Patimile Stăpînului. Căci David - care era prigonit de Saul, cel căruia îi făcea bine, și vîndut de cunoscuți - mai-nainte vedea cu ochii Duhului că Stăpînul va pătimi la fel și va fi vîndut și răstignit de cei ce primiseră facerile Lui de bine. Pentru aceasta, deasupra-scrierea trimite la sfîrșit pe cititor și îi poruncește a lua aminte cu pricepere la cele zise, fiindcă judecata proorocească este acoperită și va primi sfîrșitul după multă vreme. Psalmul s-a numărat și „întru cîntări”, avînd o zugrăvire umbrită a Patimilor stăpînești, căci este drept a lăuda de-a pururea pe Cel ce a suferit a pătimi pentru mîntuirea oamenilor. Dar, luînd aminte la smerenia graiurilor, nimeni să nu le socotească nevrednice de înomenirea Mîntuitorului Hristos; ci să cugete că - dacă a suferit fiere, și oțet, și piroane, și spini, și scuipări, și pălmuiri, și toată ocara și batjocura, și mai pe urmă a primit și moartea - apoi nu S-ar fi lepădat nici de smerenia cuvintelor, pentru că graiurile se cuvine să fie potrivite lucrurilor. Și al Lui este glasul: „Învățați-vă de la Mine, că sînt blînd și smerit cu inima, și veți afla odihnă sufletelor voastre”; și iarăși: „Poruncă am luat ce să zic și ce să grăiesc și nimic de la Sine-Mi nu fac”; și: „Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu! Pentru ce M-ai lăsat?” Unele ca acestea le grăia după omenire, arătînd firea omenească și zidind neputința Iudeilor. Deci dumnezeiescul David ne învață aici nedreptatea făcută împotriva sa și mai-nainte zugrăvește umbrit ceea ce era să fie asupra Stăpînului Hristos, Dumnezeului nostru, fălindu-se cu împărtășirea pătimirilor și strigînd cu Pavel: „Eu - zice - port pe trupul meu rănile Domnului Iisus.” Și nu numai Proorocul, ci și toți cîți se împărtășesc de Patimile Lui pentru numele Lui se vor proslăvi, după cum zice dumnezeiescul Pavel: „Fiindcă împreună pătimim, ca să ne și proslăvim.” Aceasta este puterea scrierii-deasupra și, în scurt, a Psalmului de față. Și, începînd, Proorocul zice așa: Auzi, Dumnezeule, rugăciunea mea și nu trece cu vederea cererea mea! 2 Ia aminte spre mine și mă ascultă! Aduce multe feluri de rugăciuni, rugîndu-se să fie primite toate: Să nu mă treci cu vederea - zice - pe mine, cel ce mă rog cu jale, ia aminte spre mine cu milostivire și dă-mi ajutorul Tău! 3 Mîhnitu-m-am întru îngrijarea mea și m-am tulburat de către glasul vrăjmașului și de necazul păcătosului. Zice: Pentru că - fiind ocărît, și supărat cu război de vrăjmașii ce mă nedreptățesc și gîndind multele lor vrăjmășii - m-am umplut de multă durere. Că „îngrijare” numește dumnezeiasca Scriptură necurmata cugetare. Și Simmah a tălmăcit tot așa acest stih: „M-am sitivit[COLOR=#800080][1][/COLOR]întru sine-mi grăind, și m-am vărsat și m-am risipit de glasul vrăjmașului, de supărarea necredinciosului.” „Vrăjmaș” și „necredincios” îl numește pe cel ce i s-a făcut bine, și el gătea uciderea făcătorului de bine. Că a abătut asupra mea fărădelege și întru mînie a vrăjmășuit mie. Simmah a zis mai luminat: „Au năvălit asupra mea întru păgînătate și cu mînie s-au împotrivit mie”. Și zice: Chibzuind rea socoteală, ei măiestresc a mea moarte. 4 Inima mea s-a tulburat întru mine și frica morții a căzut asupra mea. 5 Temere și cutremur a venit asupra mea, și m-a acoperit întunericul. Zice: Văzînd vrăjmășia lor și măiestriile bîntuielilor, mă înfricoșez, și mă tem și mi-aștept moartea. Și nu e nici un lucru minunat dacă David, priveghind și fiind gonit de mulți neprieteni, se temea de moarte, om fiind, și sub Lege petrecînd și văzînd de departe desăvîrșirea evanghelicească. Că și Însuși Stăpînul Hristos - măcar că de multe ori mai-nainte spusese, și însemnase Patima Sa Sfinților Apostoli și foarte greu îl certase pe dumnezeiescul Petru, cel ce se ruga să nu se întîmple Lui aceasta - în vremea Patimii, striga: „Acum sufletul Meu s-a tulburat.” Atîta îngrijare a slobozit dumnezeiasca fire să ia firea cea omenească, încît să asude picături de sînge, dar să se întărească de către Înger și să biruiască temerea. Căci se cădea să se arate și întru aceasta firea ce primește patima. „Și, din multa îndelungă-răbdare pe care a avut-o către neamul omenesc, Iubitorul de oameni a primit patimă cu trupul, vrînd să neguțătorească și întru aceasta mîntuirea noastră. Deci zice toate aceste graiuri smerite, nu pentru temere - să nu fie! - ci pentru iconomie.” 6 Și am zis: Cine îmi va da mie aripi ca de porumb, ca să zbor și să mă odihnesc? 7 Iată, m-am depărtat fugind și m-am sălășluit în pustie. Așa a făcut Fericitul David, căci - ascunzîndu-se de Saul și văzînd vrăjmășia celor de altă seminție care locuiau în Gat - a fugit în pustie, după cum ne învață Întîia istorie a Împăraților. La fel, Stăpînul Hristos S-a dus de multe ori în taină la munte, de multe ori în pustie, dîndu-Se în lături de pizma Iudeilor. Dar vrednic lucru este a ne minuna de marele David, care a voit a lua aripi de porumb, iar nu de altă pasăre, poftind darul duhovnicesc, care s-a arătat în chip de porumb. |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 09:12:12 |
| psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 02:23:27 |
| Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 12.12.2011 00:47:07 |
| Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 19.02.2009 00:08:38 |
| Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 09:23:23 |
|
|