![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() TÎLCUIREA PSALMULUI 75 Întru sfîrșit, întru cîntări, Psalmul lui Asaf, cîntarea către Asirianul. Cunoscut este în Iudeea Dumnezeu, în Israil mare este numele Lui. Fiindcă într-o noapte atîtea zeci de mii de Asirieni au primit prin Înger rana purtătoare de moarte, Dumnezeul a toate S-a făcut arătat tuturor în Iudeea, grijindu-Se foarte pentru Israil. 2 Și s-a făcut în pace locul Lui și lăcașul Lui în Sion. Că, după ce s-a ucis acea mulțime, cei rămași au fugit, făcîndu-se vestitori ai dumnezeieștii puteri, căci pentru aceasta nu au fost uciși împreună cu ceilalți. De aici, cetatea a dobîndit pace și toți au socotit că Dumnezeu a binevoit a locui în Sion cu adevărat. Apoi, ne învață cum este cunoscut Dumnezeu în Iudeea: 3 Acolo a zdrobit tăriile arcelor, arma, și sabia și războiul. Zice: Ucigîndu-i înaintea zidurilor cetății pe cei într-armați, pe arcași și pe pavezeri, Domnul a arătat cu totul netrebnice armele acestora. 4 Luminezi Tu minunat din munții cei veșnici. Iar Simmah a zis așa: „Ești arătat prea-mare din munții vînatului”, adică: Dîndu-i vînătoarei morții în munții noștri pe neprieteni, Te-ai arătat prea-mare și strălucit la toți, căci luminezi cu minunea pe cei ce nu Te știu și îi înveți Cine ești. 5 Tulburatu-s-au toți cei nepricepuți cu inima, adormit-au cu somnul lor, și n-au aflat nimic Că, înălțîndu-se și fălindu-se asupra Ta cu mare trufie, au pătimit năprasnică tulburare pentru neînțelepția sufletului lor: și - socotind că vor dormi fără de temere - s-au scăpat de nădejde, pentru că somnului i-a urmat moartea. Aceasta ne învață și istoria: sculîndu-se dimineața din somn, (Iudeii) au aflat toate trupurile moarte. toți bărbații bogăției cu mîinile lor. Iar Simmah zice așa: „toți bărbații cei tari cu mîinile lor”. Și zice: Nimic nu i-a folosit pe dînșii vîrtutea mîinilor lor, prin care au nădăjduit că vor răpi bogăția tuturor. Și, învățîndu-i de ce n-au cîștigat nimic de aici, a adăugat: 6 De certarea Ta, Dumnezeul lui Iacov, dormitat-au cei ce încălecaseră pe cai. Zice: Ai făcut semn, și numaidecît au căzut cei ce se mîndreau că știu meșteșugul călăriei. Iar prin acest „dormitat-au” a arătat lesniciunea morții, că - precum cel ce dormitează lesne adoarme - așa și aceia au primit grabnic sfîrșitul vieții. 7 Tu înfricoșat ești, și cine va sta împotrivă Ție? Că cine este destoinic să se pună împotriva Ta și să scape de pedeapsa adusă asupră-i de Tine? De atunci este mînia Ta. Îndată după ce ai auzit hula, puteai să-i pedepsești pe pîngăriții aceia, dar ai răbdat îndelung, așteptînd schimbarea lor. 8 Din cer auzită ai făcut judecata. De sus - zice - scoți și aduci hotărîrile asupra cui voiești. Iar acest grai, „auzită ai făcut”, Simmah l-a zis: „auzită o vei face”. 9 Pămîntul s-a temut și s-a alinat cînd S-a sculat la judecată Dumnezeu, ca să mîntuiască pe toți blînzii pămîntului. Zice: Toți s-au umplut de frică și au încetat năvălirea asupra noastră după ce Te-au văzut pe Tine scoțînd hotărîre asupra lor ca un judecător și dînd mîntuire celor ce au avut gînduri drepte și au vestit ajutorul Tău. 10 Că gîndirea omului se va mărturisi Ție și rămășița gîndului va prăznui Ție. Dobîndind bunătățile acestea, dăruim gîndurile noastre spre cîntarea de laudă, nefolosind nici o părticică a lor întru altă grijă. 11 Rugați-vă și răsplătiți Domnului Dumnezeului nostru! Își poruncesc unii altora să făgăduiască daruri și să împlinească făgăduința, fiindcă urît lucru este ca toți vecinii să facă acest lucru de frică, iar cei ce au dobîndit facerea de bine să bolească cu nemulțumirea. Aceasta a arătat prin cele adăugate: 12 Toți cei dimprejurul Lui vor aduce daruri Celui înfricoșat și Celui ce ia duhurile boierilor, Celui înfricoșat înaintea împăraților pămîntului. Și Îi vor aduce daruri, după ce s-au îngrozit de minunile făcute și s-au învățat prin lucruri că Acesta este Dumnezeu cu adevărat, Care aduce moartea asupra stăpînitorilor și a celor ce socotesc că sînt împărați ai pămîntului. |
#2
|
||||
|
||||
![]() TÎLCUIREA PSALMULUI 76 Întru sfîrșit, pentru Iditum, Psalmul lui Asaf. Iar Simmah a zis: „prin Iditum”. Și acestuia i se încredințase o ceată a celor ce lăudau pe Dumnezeu Deci ori el, ori Asaf a zis Psalmul și a slujit proorociei lui David, că a hotărî pentru lucruri îndoielnice nu este fără de primejdie. Iar Psalmul mai-nainte le zice pe ale Israilitenilor ce erau siliți să robească în Babilon: și împerecherile gîndurilor[COLOR=#800080][1][/COLOR], și chinuirile ce odrăsleau de aici. Îi învață încă și ce fel de rugăciune li se cuvine să aducă lui Dumnezeu cînd cer izbăvirea de cele rele. Și a închipuit Psalmul ca și cum după întoarcere le-ar povesti pe acestea și ar lăuda pe Dumnezeu. Cu glasul meu către Domnul am strigat, cu glasul meu către Dumnezeu, și a luat aminte spre mine. Cu sîrguință – zice – am adus rugăciunea, și degrab am luat cererea. Apoi, arată vremea acestor lucruri: 2 În ziua necazului meu, pe Dumnezeu L-am căutat, Că – zice – fiind împresurat cu chinuiri, cu sîrguință am căutat dumnezeiescul ajutor, pentru că acest „L-am căutat” însemnează rugăciunea sîrguitoare. Apoi, arată chipul rugăciunii: cu mîinile mele noaptea - înaintea Lui, și nu m-am amăgit. Iar Simmah: „Mîna mea noaptea se întindea totdeauna.” Zice: Avînd liniște, noaptea întindeam mîinile rugîndu-mă să dobîndesc iubirea de oameni, și nu m-am greșit de nădejde. Că aceasta însemnează acest „nu m-am amăgit”, în loc de: Nu am privegheat în zadar, ci am secerat rodul rugăciunii. Lepădatu-s-a a se mîngîia sufletul meu. 3 Adusu-mi-am aminte de Dumnezeu, și m-am veselit. Am lepădat toată pricina mîngîierii, și aveam mîngîiere doar pomenirea lui Dumnezeu. Gîndit-am, și a slăbit duhul meu. Iar Simmah zice așa: „Grăiam cu sine-mi și adeseori leșinam vorbind cu sine-mi; gîndind la relele ce mă țineau, mă deznădăjduiam de izbăvirea acestora și primeam boldurile mîhniciunii celei amare.” 4 Mai-nainte au apucat străji ochii mei. „Străji” numește despărțirile nopții, întru care străjerii dau unii altora în mînă străjuirea, și prin acestea arată privegherea de toată noaptea. Tulburatu-m-am, și n-am grăit. Pe aceasta a zis-o și în Psalmul 41: „Întru sine-mi sufletul meu s-a tulburat”, că – zice – nu sufeream să arăt altora gîndurile mele. 5 Gîndit-am la zilele cele de demult, și de anii cei veșnici mi-am adus aminte și am cugetat. Zice: Înnoiam pomenirea facerilor Tale de bine mai dinainte și îmi aminteam cîte au dobîndit de la Tine strămoșii noștri: în ce chip s-au slobozit de robia Egiptenilor, în ce chip au trecut prin Marea Roșie, în ce chip au dobîndit pămîntul făgăduit părinților lor. 6 Noaptea cu inima mea cugetam, și cerca duhul meu. Pe acest „cerca”, Teodotion l-a zis: „a iscodit”, iar Achila: „a săpat”. Zice: Gîndind așa întru sine-mi, iscodeam de ce oare a făcut atîta purtare de grijă pentru strămoșii noștri, iar pe noi, cei ce ne aflăm întru rele-norociri și întîmplări, ne trece cu vederea? Lîngă acelea, le gîndeam și pe acestea: 7 Au doară în veci mă va lepăda Domnul și nu va adăuga a binevoi? 8 Au pînă în sfîrșit mila Sa o va tăia? Zice: Au n-a oprit cu totul pe cele ale noastre, și oare nu ne-a arătat pe noi străini de a Sa purtare de grijă? Sfîrșit-a grai din neam în neam. Iar Simmah zice așa: „Săvîrșit-a zicere pentru fiecare neam.” Mă temeam – zice – și de aceasta: cum că mai-nainte cunoscînd de demult cele pentru fiecare neam, așa scoate hotărîrile pentru fiecare. 9 Au doară va uita a Se milostivi Dumnezeu, sau va ține întru urgia Sa îndurările Sale? Dar iarăși mă mîngîiam pe sine-mi, gîndind că Dumnezeu cel iubitor de îndurări nu va suferi să le dea uitării pe cele ale noastre, oprind cu urgia, ca și cu un zid, izvoarele milei. 10 Și am zis: Acum am început, aceasta este schimbarea dreptei Celui Preaînalt. Eu am pricinuit – zice – schimbarea aceasta, eu am născut pedeapsa prin păcat, iar acum am început a fi pedepsit de dreapta Celui Preaînalt, Care, în locul facerilor de bine dinainte, aduce asupră-mi pedepsele cele de-a stînga. Că „schimbare a dreptei lui Dumnezeu” a numit pedeapsa, fiindcă dreapta Celui Preaînalt obișnuiește a le da pe cele bune. Dar – zice - nici cu aceste gînduri nu m-am îndestulat, ci mi-am adus aminte și de bunătatea Stăpînului: 11 Adusu-mi-am aminte de lucrurile Domnului, și-mi voi aduce aminte de minunile Tale din început. 12 Și voi cugeta întru toate lucrurile Tale, și întru isprăvile Tale mă voi deprinde. Că voi arăta toate minunile Tale făcute către noi dintru început și, întru dînsele cugetînd totdeauna, nu voi lepăda nădejdile cele bune. 13 Dumnezeule, întru cel sfînt este calea Ta. Iar Simmah zice: „Dumnezeule, întru sfințenie este calea Ta”; iar Achila: „întru cel sfințit”. Zice: Sfînt ești, și întru cel sfînt Te odihnești, și întru acesta locuiești și umbli. Cine este Dumnezeu mare ca Dumnezeul nostru? 14 Tu ești Dumnezeu, Care faci minuni Însuți. Pe toți îi covîrșești, Stăpîne, că Tu singur, pe acelea care voiești, le și lucrezi cu minunile. Cunoscută ai făcut întru noroade puterea Ta. 15 Mîntuit-ai cu brațul Tău pe norodul Tău, pe fiii lui Iacov și ai lui Iosif. Tuturor oamenilor le-ai arătat stăpînirea Ta slobozind din robia Egiptenilor norodul ce a fost al Tău, care a avut strămoș pe Iacov, dar s-a arătat strălucit din înrudirea cu Iosif. 16 Văzutu-Te-au apele, Dumnezeule, văzutu-Te-au și s-au temut, tulburatu-s-au adîncurile. Stăpîne, prin toate ai arătat puterea Ta: pe Egipteni i-ai bătut, pe norodul Tău l-ai slobozit, mării Te-ai arătat, și noianul s-a despărțit și firea apoasă a stat ca niște ziduri de amîndouă părțile. 17 Glas au dat norii că săgețile Tale trec, |
#3
|
||||
|
||||
![]()
18 glasul tunetului Tău în roată.
Iar Simmah: „Glas a dat văzduhul.” Că austrul, după cum zice istoria, silnic suflînd, a despărțit noianul, căci aerul, învîrtindu-se și învăluindu-se, și norii, strîngîndu-se și ridicîndu-se, nasc vîntul. Iar pedepsele Tale – zice – mergeau ca niște săgeți asupra războinicilor, și ai împiedicat roatele carelor Egiptenilor cu huietul tunetului. Încă și istoria ne învață că s-a făcut acest lucru, în straja nopții cea de dimineață, cînd a căutat Domnul spre tabăra Egiptenilor, și le-a împiedicat osiile căruțelor și îi ducea pe dînșii cu silă. Luminat-au fulgerele Tale lumea, Pentru că lumina facerii Tale de minuni a străbătut ca un fulger în toată lumea. clătitu-s-a și s-a cutremurat pămîntul. Toți s-au umplut de frică după ce au auzit puterea Ta. Aceasta a zis și Raav curva către iscoade: „Frica voastră și cutremurul vostru au căzut peste noi, că am auzit cum a despărțit Domnul Dumnezeul vostru Marea Roșie dinaintea feței voastre.”[COLOR=#800080][2][/COLOR] 19 În mare - calea Ta, și cărările Tale în ape multe; și urmele Tale nu se vor cunoaște. Lesne Îți este Ție să desfaci marea și să Te porți peste ape multe, dar urmă să nu lași, căci ai firea fără de trup. Și acestea s-au adăugat la cele de mai sus: că, povățuind nevăzut norodul, nu ne-ai arătat nici urmă de a Ta călătorie. 20 Povățuit-ai ca pe niște oi norodul Tău, cu mîna lui Moisi și a lui Aaron. Că, folosindu-Te de acei slujitori și grăind prin ei, ai povățuit norodul Tău și l-ai învățat Legea Ta. Și au făcut pomenire pentru toate acestea deșteptîndu-L spre milă pe Dumnezeul tuturor și rugîndu-se ca să dobîndească aceeași purtare de grijă. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Am mai spus: „șovăială”, „îndoială a minții”. [COLOR=#800080][2][/COLOR]Raav a ascuns iscoadele trimise de Iisus Navi în Ierihon înainte de a nimici orașul. Credința femeii aceleia curve în Dumnezeul lui Israil a mîntuit-o pe ea și pe ai ei, în vreme ce blestemata cetate a fost nimicită cu desăvîrșire (vezi Cartea lui Iisus Navi, capitolele 2 și 6). |
#4
|
||||
|
||||
![]() TÎLCUIREA PSALMULUI 77 Al priceperii lui Asaf. Ia aminte, norodul meu, la legea mea, Vă poruncesc să auziți cu de-adinsul cele zise, căci aduc vouă ca pe o lege sfătuirea ce zace înainte. plecați urechea voastră la graiurile gurii mele! Auziți cu sîrguință cele zise de mine! 2 Deschide-voi în pilde gura mea, grăi-voi cele ce au fost dintru început. Că – de vreme ce prihănea pe părinții lor, spre folosul copiilor – „pildă" a numit o povestire umbrită care, acoperit, aduce folosul. A mai zis că grăiește vechi întîmplări și, arătînd în ce chip le-a învățat, a adăugat: 3 Cîte am auzit, și am cunoscut Apoi, i-a arătat și pe dascălii acestora: și părinții noștri ne-au povestit nouă 4 nu s-au ascuns de la ochii lor din neam în neam, vestind laudele Domnului, și puterile Lui și minunile Lui pe care le-a făcut. Zice: De demult, dintru început, înșiși văzătorii minunilor i-au învățat acestea pe copii, și copiii au predat dăscălia fiilor lor. Și – zice – făceau acest lucru plecîndu-se dumnezeieștii Legi - că a adăugat: 5 Și a ridicat mărturie întru Iacov, și lege a pus întru Israil „Mărturie" numește cortul înfipt în pustie, fiindcă avea lespezile mărturiei[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Căci, după cum mai-nainte am zis, Legea o mai numește și „porunci", și „mărturii", și „judecăți", și „dreptăți". În Psalmul 18 ne-a zis aceasta mai descoperit. cîte a poruncit părinților noștri, ca să le facă cunoscute pe ele fiilor lor, Zice: Prin punerea de lege de atunci a poruncit ca părinții să dea strănepoților lor povestirea minunilor ca pe o moștenire. 6 ca să le cunoască neamul următor, fiii ce se vor naște, și se vor scula și le vor vesti fiilor lor. Iar aceștia, învățîndu-se de la părinții lor, aduceau aceeași învățătură celor dintru dînșii, și pomenirea ei se păzea neuitată. Și care este rodul învățăturii? 7 Ca să-și pună întru Dumnezeu nădejdea lor, și să nu uite lucrurile Lui și poruncile Lui să le caute. Că, învățîndu-se puterea lui Dumnezeu și cît de lesne Îi este Lui a le face pe toate cele bune, vor cîștiga nădejde întemeiată spre El și vor urma legilor puse de El. 8 Ca să nu se facă precum părinții lor, neam îndărătnic și amărîtor, Că - învățîndu-se socoteala cea nemulțumitoare a părinților lor și cum, prin călcarea Legii, L-au pornit de multe ori pe Dumnezeu spre urgie - se vor feri de urmarea acelora. neam care nu și-a îndreptat inima lui și nu și-a încredințat cu Dumnezeu duhul lui. Aceia n-au cîștigat credința întărită întru Dumnezeu și n-au voit să călătorească pe calea cea dreaptă, ci au avut socoteală împotrivnică dumnezeieștilor așezăminte. 9 Fiii lui Efraim, încordînd și săgetînd cu arcele, s-au întors în ziua războiului. Prihănește cu covîrșire seminția lui Efraim, fiindcă aceea prețuia mult slujba idolilor. Și Istoria Judecătorilor, și Cartea a treia a Împăraților ne învață acest lucru, că ei au așezat junicile[COLOR=#800080][2][/COLOR]și pe cele nouă seminții le-au depărtat de la slujba Legii. Văzînd acest lucru mai dinainte, darul Duhului prihănește păcatul ce încă nu se făcuse, aducînd lor sfătuirea potrivită. Și - știind că nu vor primi sfătuirea, dar învățîndu-ne tăria lor și știința arcului, și aducînd folosul cuvenit - le mustră temerea, că „s-au întors în ziua războiului”, adică: Fălindu-se cu iscusința armelor, atunci cînd s-a arătat războiul, ei s-au întors în fugă. 10 N-au păzit așezămîntul lui Dumnezeu și în legea Lui n-au voit să umble. Bine a arătat alegerea socotelii de sine: Că n-au voit – zice – să viețuiască după Lege, nici să îmbrățișeze petrecerea legiuită. 11 Și au uitat facerile de bine ale Lui și minunile Lui pe care le-a arătat lor, Și, arătînd cînd le-a făcut pe acestea, a adăugat: 12 minunile pe care le-a făcut înaintea părinților lor Apoi, ne învață vremea și locul: în pămîntul Egiptului, în cîmpul Taneos. Toți au scos din pomenire aceste faceri de minuni ale lui Dumnezeu săvîrșite în Egipt, ale cărora văzători s-au făcut părinții lor. 13 Desfăcut-a marea și i-a trecut pe dînșii, pus-a înaintea lor apele ca un foale. Face în scurt povestirea minunilor, și a rînduit-o înainte pe cea mai mare decît celelalte: că mai presus de fire este minunea mării și călătoria dăruită prin aceasta, Dumnezeul tuturor oprind despre amîndouă părțile apa, ce are fire a curge înainte, și închizînd-o cu cuvîntul ca într-un foale. [COLOR=#800080][1][/COLOR]tablele Legii [COLOR=#800080][2][/COLOR]Idolii, la care Iudeii se întorceau deseori. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Și, de vreme ce foalele pot ține cu de-adinsul firea cea umedă, după cuviință a pus icoana aceasta pentru marea ce s-a despărțit, arătînd puterea cuvîntului dumnezeiesc.
14 Și i-a povățuit pe dînșii, ziua în nor, și noaptea întru lumină de foc. Pentru că același nor îi ferea ziua de strălucirea (și arderea) razei, iar noaptea le da trebuința focului. 15 Desfăcut-a piatra în pustie, și i-a adăpat pe dînșii ca întru un adînc mult. Că nu mică umezeală le-a scos, ci izvor care le-a ajuns acelor multe zeci de mii. Prin cele adăugate, ne-a învățat acest lucru mai descoperit: 16 Și le-a scos apă din piatră, și a pogorît ca niște rîuri ape. Apa izvorîtă s-a despărțit întru multe rîuri, ușor și îndestulat dînd celor însetați darul. 17 Și au adăugat încă a greși Lui, amărît-au pe Cel Preaînalt în loc sec. 18 Și au ispitit pe Dumnezeu întru inimile lor ca să ceară bucate suflelelor lor. Dar, după ce l-au dobîndit de la Dînsul, nici acest lucru n-a scos răutatea din mintea lor, ci au rămas cuprinși de boala nemulțumirii: căci, după atîtea faceri de bine, au voit să ia cercare a dumnezeieștii puteri și, avînd trebuință de hrană, n-au cerut pentru a-și lua trebuința, ci pentru a-L prihăni pe Dumnezeu ca pe un neputincios: 19 Și au grăit asupra lui Dumnezeu și au zis: Au va putea Dumnezeu să gătească masă în pustie? 20 Fiindcă a lovit piatra, și au curs ape și pîraiele s-au puhoit. Au doară și pîine poate să dea sau să gătească masă norodului Său? Scoaterea apelor din piatră – zice - a fost ușoară și lesnicioasă, pentru că apa, ascunsă în sînurile pămîntului, a izbucnit. Dar cum va putea să ne dea nouă degrab hrana de pîine, care se seamănă și odrăslește cu curgere de vreme, gonind foametea ce stă asupră-ne? 21 Pentru aceasta, a auzit Domnul, și a îngăduit; și foc s-a aprins întru Iacov și urgie s-a suit peste Israil. Zice: Pentru care, mîniindu-Se, Domnul tuturor a îngăduit a le da pămîntul făgăduit părinților lor, dar le-a dat și multe feluri de pedepse; și nu a adus asupra lor pieirea cea grabnică, așteptînd să crească copiii acelora. De pedeapsa prin foc fac pomenire și Scripturile Fericitului Moisi. Și – zice - au pătimit rana aceasta: 22 Că n-au crezut întru Dumnezeu, nici n-au nădăjduit spre mîntuirea Lui. Dar și celor ce erau într-acest fel le-a dat hrana cea nefăcută de pămînt, că acest lucru ne învață cele adăugate: 23 Și a poruncit norilor de deasupra, și ușile cerului s-au deschis 24 și le-a plouat lor mană să mănînce. Că norii nu și-au dat obișnuitele nașteri, ci - în locul ploii, ce are fire să adape semințele semănate - au născut hrana aceea minunată. Iar „uși deschise ale cerului" a numit dăruirea de sus, că – de vreme ce punem uși la cămări, pe care le deschidem cînd voim a scoate ceva - pentru aceea arată proorocescul cuvînt că Dumnezeul tuturor dăruiește mana ca dintru niște cămări. Și pîine cerească le-a dat lor, 25 pîine îngerească a mîncat omul, O numește „pîine îngerească" fiindcă s-a dat prin Îngeri, căci, după cum ne-am învățat de Dumnezeiasca Scriptură, Îngerii slujesc dumnezeieștii bune-voiri. Și zice așa dumnezeiescul Apostol: „Au nu sînt toți duhuri slujitoare, care se trimit spre slujbă pentru cei ce vor să moștenească mîntuirea?" Și iarăși: „Că, dacă cuvîntul grăit prin Înger a fost adevărat, atunci și cele de aici înainte." Iar „pîine cerească" o numește ca pe ceea ce s-a pogorît de sus, că și pe păsările zburătoare prin aer Dumnezeiasca Scriptură le numește „păsări ale cerului”. bucate le-a trimis lor întru săturare. Zice: Întru sațiu a dat lor hrana aceasta. Apoi, povestește și dăruirea cărnurilor: 26 Ridicat-a austru din cer și a adus întru puterea Sa pe Libianul. 27 Și a plouat peste dînșii ca pulberea cărnuri, și ca nisipul mării păsări zburătoare. Gonind prin vînturi neamul păsărilor acelora despre toate părțile, le-a poruncit să zboare lîngă corturi, dăruindu-le lor vînat. 28 Și au căzut în mijlocul taberei lor, împrejurul corturilor lor. 29 Și au mîncat, și s-au săturat foarte. Și pofta lor le-a adus lor. 30 Nu s-au lipsit de pofta lor. S-au îndulcit – zice – de acelea pe care le-au poftit și au umplut lăcomia pîntecelui. Dar, pentru nesațiu, au plătit osîndele: 31 Că, încă mîncarea fiind în gura lor, urgia lui Dumnezeu s-a suit peste dînșii, și a ucis pe cei mai mulți ai lor, și pe cei aleși ai lui Israil i-a împiedicat. Că - de vreme ce nici după ce luaseră multă cercare a dumnezeieștii puteri nu au crezut că Dumnezeu poate să le dăruiască hrană - pentru aceea a adus asupră-le certarea, învățîndu-i că este vrednic să le facă pe amîndouă, adică și să le dăruiască pe cele bune, și să aducă asupră-le pedepsele. Dar, cu toate acestea, ei au rămas nepăcătuind cu nimic mai puțin, că aceasta a adăugat: |
#6
|
||||
|
||||
![]()
32 Întru toate acestea au păcătuit încă, și n-au crezut întru minunile Lui.
33 Și au lipsit întru deșertăciune zilele lor și anii lor cu grăbnicie. Zice: Au ieșit din viață păcătuind, și greșind și nici o purtare de grijă făcînd de cele ce puteau să-i folosească, dar înfigîndu-se la meșteșugurile și sîrguințele cele deșarte și necîștigătoare și lucrîndu-le pe acestea cu toată sîrguința. 34 Cînd îi ucidea pe dînșii, atunci Îl căutau pe El, și se întoarceau și mînecau la Dumnezeu. 35 Și și-au adus aminte că Dumnezeu este ajutorul lor, și Dumnezeul cel prea-înalt izbăvitorul lor este. Și nu în zadar a adus asupra lor rănile Stăpînul iubitor de oameni, că nu mic folos căpătau de aici: căci, dobîndind bunătățile, nu simțeau, dar, muncindu-se, se apropiau cerînd dumnezeiasca iubire de oameni. 36 Și L-au iubit pe Dînsul cu gura lor, și cu limba lor au mințit Lui. 37 Iar inima lor nu era dreaptă cu Dînsul, nici nu s-a încredințat întru așezămîntul de lege al Lui. Și se făgăduiau că Îl iubesc pe Dînsul rostind cuvinte mincinoase, că gîndul lor grăia împotriva cuvintelor lor, se sfătuia împotriva dumnezeieștilor legi și nu suferea a crede dumnezeieștilor cuvinte. 38 Iar El este îndurat, și va curăți păcatele lor și nu va strica. Dar El, întru a Sa bunătate, nu suferea să-i dea pe dînșii desăvîrșitei stricăciuni. Și va înmulți a întoarce mînia Sa, și nu va aprinde toată urgia Sa. Iar Simmah zice așa: „Foarte mult Și-a întors urgia Sa și nu Și-a aprins toată mînia Sa.” Nu a adus – zice – asupra lor pedeapsa vrednică de greșelile lor. 39 Și Și-a adus aminte că trup sînt, duh ce trece și nu se întoarce. Că știa neputința firii lor și că vor primi sfîrșitul vieții nu după multă vreme. 40 De cîte ori L-au amărît pe El în pustie; întărîtatu-L-au pe El în pămînt fără de apă. 41 Și s-au întors, și au ispitit pe Dumnezeu și pe Cel Sfînt al lui Israil L-au întărîtat. Prin toate acestea, ne învață dumnezeiasca îndelungă-răbdare, dar din istorie este cu putință a le învăța mai cu de-amănuntul: că uneori l-au făcut dumnezeu pe vițel[COLOR=#800080][1][/COLOR]; alteori, au jertfit lui Belfegor[COLOR=#800080][2][/COLOR]; alteori, au cugetat tiranie asupra marelui Moisi[COLOR=#800080][3][/COLOR]; îndulcindu-se de hrana manei, s-au făcut nemulțumitori; poruncindu-li-se a-și lua pămîntul făgăduit, puneau înainte frica. Și altele nenumărate au lucrat lîngă acestea, pe care, nevrînd a lungi cuvîntul, le vom lăsa.[COLOR=#800080][4][/COLOR] 42 Nu și-au adus aminte de mîna Lui în ziua întru care i-a izbăvit pe dînșii din mîna celui ce îi necăjea. N-au voit să ia în cuget facerile de bine mai dinainte, nici să gîndească tăria lui Dumnezeu, prin care s-au izbăvit din robia Egiptenilor. Apoi, povestește minunile făcute acolo: 43 Cum a pus în Egipt semnele Sale și minunile Sale în cîmpul Taneos; În Taneos erau palatele lui Faraon, și acolo a adus marele Moisi pedepsele asupra Egiptenilor. 44și a întors în sînge rîurile lor și sternele lor, ca să nu bea. Că, mai întîi, nu numai apele rîurilor, ci și pe cele adunate din ploi le-a prefăcut în firea sîngelui, tescuind cu setea pe grăitorii împotrivă. 45 Trimis-a asupra lor muște cîinești, și i-au mîncat pe dînșii; și broaște, și i-au stricat pe dînșii. 46 Și a dat păliciunii rodurile lor, și ostenelile lor lăcustelor. Și, folosind ca slujitori ai urgiei Sale muștele cîinești și broaștele, a adus asupra lor dureri amare, iar cu păliciunea și cu lăcustele a stricat roadele pămîntului. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Vițelui de aur, vezi Ieșirea 32:1. [COLOR=#800080][2][/COLOR]Sau Baal-Peor, unul din chipurile satanei la care se închinau Moaviții. Curvind cu fetele acelora, Iudeii au căzut, firesc, și în idolatrie față de acel drac. Pentru aceasta, Domnul a hotărît să nimicească desăvîrșit norodul cel curvar și îndărătnic. Dar (după pieirea a 24 de mii de Iudei) pedeapsa a încetat pentru fapta bună săvîrșită de Finees, fiul lui Eleazar, fiul lui Aaron (vezi Numerii 25:1). Despre Belfegor și Finees vezi și la tîlcuirea Psalmului 105, stihurile 28-31. [COLOR=#800080][3][/COLOR]Cum se va vedea în nota tîlcuirii stihului 6, Psalm 98. [COLOR=#800080][4][/COLOR]Pentru toate aceste lepădări de Dumnezeu și de Proorocul Său, vezi cărțile lui Moisi. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
47 Ucis-a cu grindină viile lor, și sicaminii lor cu brumă.
Cu păliciunea și cu lăcustele a cheltuit rodul lor, iar cu grindina și bruma a omorît înseși rădăcinile pomilor. Iar pe „sicamini”, ceilalți tălmăcitori i-au tălmăcit: „sicomori”. 48 Și a dat grindinei dobitoacele lor, și averea lor focului. Iar Simmah zice: „... dînd la foamete dobitoacele lor, și averile lor păsărilor” - că, de năprasnă primindu-și sfîrșitul, s-au făcut hrană păsărilor mîncătoare de trupuri. 49 Trimis-a întru dînșii urgia mîniei Sale; mînie, și urgie și necaz trimis-a prin Îngerii cei răi. „Mînie”, și „urgie” și „necaz” a numit muncile cele amare; iar „Îngeri răi” - pe slujitorii mîniei, numind „răutate” nu răutatea firii, nici a voirii, ci pedeapsa muncii. Așa, numește „zi rea” ziua pedepsei. Încă și Simmah a arătat aceasta, că, în loc de „Îngeri răi”, a zis: „Îngeri ce fac rău”. 50 Cale a făcut mîniei Sale, În loc de: Iubirea de oameni nu a oprit pedeapsa, ci a dat loc dreptei certări. A arătat aceasta și prin cele adăugate: n-a cruțat din moarte sufletele lor și dobitoacele lor în moarte le-a închis. 51 Și a bătut pe tot întîiul născut în pămîntul Egiptului, pîrga a toată osteneala lor, în lăcașurile lui Ham. După ce a văzut socoteala lor cea vîrtoasă, a adus pedepsele asupra lor fără cruțare: mai întîi - pierzare dobitoacelor, apoi - moarte neașteptată asupra celor întîi-născuți. Iar „lăcașuri ale lui Ham” a numit Egiptul, fiindcă Misrem a fost fiu al lui Ham, și „Misrem” este Egiptul. 52 Și a ridicat ca pe niște oi norodul Său și i-a dus pe ei ca pe o turmă în pustie. După ce i-a pedepsit așa pe aceia, a dus norodul Său în pustie, asemănîndu-Se păstorului care povățuiește înaintea turmei. 53 Și i-a povățuit pe dînșii spre nădejde, și nu s-au înfricoșat. Dîndu-le multe chezășuiri ale puterii Sale, le-a poruncit a se bizui Lui și a nu se teme, că acest lucru s-a făcut de la Dumnezeul tuturor. Iar aceia n-au voit a nădăjdui la puterea lui Dumnezeu. Și pe vrăjmașii lor i-a acoperit marea. Pentru că aceeași mare unora le-a dat cale, iar pe ceilalți i-a îngropat cu valurile. 54 Și i-a băgat pe dînșii în muntele sfințeniei Sale, muntele acesta pe care l-a cîștigat dreapta Lui. Deci: Slobozindu-i de acolo, le-a dat pămîntul făgăduit - că prin „muntele Sionului” a arătat întreg pămîntul făgăduinței. Și a scos de la fața lor neamuri, și le-a dat lor pămîntul cu sorți, cu funie de împărțire. Slobozind pămîntul acela de locuitorii cei vechi, le-a dat acestora stăpînirea lui, după făgăduințe. Asta arată graiul „cu funie de împărțire”, pentru că cei ce îl au obișnuiesc a măsura pămîntul. Iar scriptura lui Iisus Navi ne învață mai cu de-amănuntul pentru sorți și împărțiri. 55 Și a sălășluit întru lăcașurile lor semințiile lui Israil. Că – zice - a împărțit pămîntul după seminții. Apoi, după ce ne-a învățat necredința pe care au avut-o în pustie, ne povestește și nelegiuirile făptuite în pămîntul făgăduinței: 56 Și au ispitit, și au amărît pe Dumnezeul cel prea-înalt și mărturiile Lui nu le-au păzit. După atîtea faceri de bine, au rămas făcînd nelegiuire și călcînd dumnezeieștile porunci. 57 Și s-au întors și s-au lepădat ca și părinții lor, Au urmat răutatea părinților lor și, văzînd pedeapsa acelora, nimic n-au învățat de aici. întorsu-s-au întru arc strîmb. Arcul făcut cu meșteșug trimite la țintă săgețile slobozite, dar dacă ar suferi oarecare strîmbare, nu mai poate îndrepta săgețile. Deci zice: Stricînd îndreptarea minții, nici aceia nu foloseau spre trebuință facerile de bine dumnezeiești și arătau pricinile folosului pricini de vătămare. 58 Și L-au mîniat pe El în dealurile lor, și întru cele cioplite ale lor L-au întărîtat. Primind de la Dumnezeul tuturor bunătățile, slujeau idolilor neînsuflețiți. 59 Auzit-a Dumnezeu, și a trecut cu vederea. Zice: Cînd se rugau, nu îi învrednicea de a Sa purtare de grijă. Iar Istoria Judecătorilorne învață acestea mai descoperit: că uneori i-a dat pe dînșii Amanitenilor, alteori Moavitenilor, iar alteori Madianiților și celor de alte seminții, osîndindu-i pentru păgînătate. Și a defăimat foarte pe Israil. Că pe norodul acela mult-vestit - care s-a izbăvit cu prea-slăvire din robia Egiptului, pe care marea l-a văzut și a fugit, înaintea căruia Iordanul s-a întors înapoi - îl biruiau cu lesnire vrăjmașii cei megieși. 60 Și a lepădat Cortul Silomului (Șilo), lăcașul întru care a locuit printre oameni. Acestea ne învață începutul Istoriei Împărățiilor, făcînd pomenire de Eli arhiereul și de nelegiuirile copiilor lui.[COLOR=#800080][1][/COLOR] 61 Și a dat în robie tăria lor, și frumusețea lor în mîinile vrăjmașilor. „Tărie a lor” și „frumusețe” numește Chivotul. Și scoțîndu-l pe acesta spre ajutorul celor de o seminție cu dînșii, Ofni și Finees au plătit osîndele nelegiuirii lor, iar Chivotul a fost luat de cei de altă seminție, care l-au afierosit ca pe o pîrgă lui Dagon, un idol cinstit de ei în locul lui Dumnezeu. 62 Și a dat sabiei norodul Său, și moștenirea Sa a trecut-o cu vederea. Că, pentru covîrșirea nelegiuirii, i-a dat în mîinile neprietenilor. Și i-a numit pe dînșii „moștenire”, căci prea-multă purtare de grijă au cîștigat de la Dînsul de-a pururea. Așa i-a numit încă și marele Moisi, că zice: „S-au făcut parte a Domnului, Iacov - norodul Lui, Israil - funia moștenirii Lui.” Apoi, numără felurile pedepsei: 63 Pe tinerii lor i-a mîncat focul, și fecioarele lor nu s-au jelit. 64 Preoții lor în sabie au căzut, și văduvele lor nu vor plînge. Că pe aceia i-a dat focului, și nu s-a făcut obișnuitul plîns pentru dînșii, fiecare îndeletnicindu-se întru relele sale. Iar Ofni și Finees, preoții care purtau cu ei Chivotul, au primit junghiere, cei ce trăiesc întru fărădelege învățîndu-se prin înseși lucrurile să nu se bizuie pe dumnezeiasca purtare de grijă. [COLOR=#800080][1][/COLOR]„Însă fiii lui Eli erau oameni netrebnici. Ei nu știau de Domnul, nici de datoria preoțească față de popor. Cînd aducea cineva jertfă, feciorul preotului venea în timpul cînd se fierbea carnea cu o furculiță în mînă, o vîra în căldare, sau în blid, sau în tavă, sau în oală, și ce prindea furculița, aceea lua feciorul preotului. Așa făceau ei cu toți Israiliții care veneau acolo în Șilo. Și păcatul acestor tineri era foarte mare înaintea Domnului, căci ei depărtau lumea de a mai aduce jertfă Domnului” (Cartea întîi a Împăraților, capitolul 2). Drept urmare, Eli și fiii lui, Ofni și Finees, au fost uciși de Dumnezeu, în timpul războiului cu Filistenii, cînd aceștia au răpit și Chivotul (vezi Cartea întîi a Împăraților, capitolul 2 și 3). Despre aceste întîmplări face pomenire Fericitul Todorit urmîndu-și tîlcuirea. |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 08:12:12 |
psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 01:23:27 |
Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 11.12.2011 23:47:07 |
Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 18.02.2009 23:08:38 |
Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 08:23:23 |
|