Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #28  
Vechi 02.01.2009, 11:26:20
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 94

TÎLCUIREA PSALMULUI 94
Lauda cîntării lui David, nescrisă deasupra la Evrei.
Iosia[COLOR=#800080][1][/COLOR], împăratul Iudeilor, a fost foarte bine-credincios. Acesta, după ce a văzut că cea mai mare parte a norodului a îmbrățișat slujba idolilor, a poruncit ca toți preoții idolilor să se junghie, și capiștile lor să se surpe din temelii. Și, săpînd mormintele preoților idolești, a ars de tot și oasele acestora, împreună cu capiștile dracilor. Apoi, aducînd tot norodul, l-a dojenit să se pocăiască, și pe Dumnezeu să-L milostivească, și în acest chip să scape de desăvîrșita pierzare ce se îngrozise asupra lui, că Olda Proorocița proorocise la tot norodul grele și cumplite pedepse. Deci, mai-nainte văzîndu-le pe acestea de departe cu ochii cei proorocești, Fericitul David a scris Psalmul spre folosul acelora și spre învățătura tuturor oamenilor. Și s-a închipuit Psalmul despre fața lui Iosia și a preoților lui Dumnezeu.
Veniți să ne bucurăm Domnului, să strigăm lui Dumnezeu, Mîntuitorului nostru!
Înainte-cuvîntarea este a celor ce dănțuiau și se bucurau pentru izbăvirea de păgînătate. Și zice: Cu toții să trimitem cîntarea de biruință sus, lui Dumnezeu. Că strigarea este glasul celor ce biruiesc. Și, biruind ceata bine-credincioșilor pe a celor rău-credincioși, după cuviință aduce lui Dumnezeu cîntarea de biruință. „Și mai vîrtos face aceasta ceata Apostolilor și a Mucenicilor. Și, într-alt fel. toți cei ca dînșii ar fi putut să înțeleagă că și lor li s-a zis acest «Veniți să ne bucurăm Domnului, să strigăm lui Dumnezeu, Mîntuitorului nostru!», Celui ce a săvîrșit mîntuirea noastră prin Patimile Sale ca să ne învrednicească nepătimirii pe noi, pe toți, Celui ce a voit a Se pogorî pînă la iad ca să ne suie pe noi la ceruri.”
2 Să întîmpinăm fața Lui întru mărturisire, și în Psalmi să strigăm Lui.
Zice: Mai-nainte de vremea pedepsei să ne pocăim, și mai-nainte de a se scoate hotărîrea asupra noastră să-L îmblînzim pe Stăpînul și să-I aducem cuviincioasa cîntare de laudă.
Apoi, ne învață biruința lui Dumnezeu și biruirea idolilor:
3 Că Dumnezeu este mare Domn și Împărat mare peste tot pămîntul;
Că negrăită este puterea Stăpînului nostru: Acesta este Dumnezeu adevărat, Acesta are stăpînirea asupra tuturor și mustră mincinoasa numire a celor ce se numesc (dar nu sînt) dumnezei. Apoi, pe cît e cu putință firii omenești, arată semnele dumnezeieștii puteri:
4 că în mîna Lui sînt marginile pămîntului, și înălțările munților ale Lui sînt;
5 că a Lui este marea și El a făcut-o pe dînsa, și uscatul mîinile Lui l-au zidit.
Al tuturor este Făcător, al tuturor Stăpîn, El pe toate le chivernisește, în mîna Lui cuprinde zidirea. El a zidit cu cuvîntul ființa cea umedă și uscatul, ale Lui sînt și vîrfurile munților, chiar dacă dracii ar îndupleca de nenumărate ori pe oamenii cei fără de minte să le zidească acolo capiști[COLOR=#800080][2][/COLOR].
6 Veniți să ne închinăm, și să cădem la Dînsul și să plîngem înaintea Domnului, Celui ce ne-a făcut pe noi!
Deci să alergăm împreună cu osîrdie, și să-I aducem Lui cinste și închinăciune cuviincioasă și, tînguindu-ne și lăcrimînd, să cerem milă, că El este Făcătorul nostru și Stăpînul. Și istoria ne învață lacrimile Iosiei și ale norodului, pe care le-au vărsat după citirea Legii[COLOR=#800080][3][/COLOR].
7 Că El este Dumnezeul nostru, și noi – norodul pășunii Lui și oile mîinii Lui.
Din fire El este stăpîn al nostru și cu covîrșire este Dumnezeu al nostru, că ne numește „norod al Său” și face purtare de grijă de noi ca pentru niște oi ale Sale. Încă și Însuși Domnul zice, după înomenirea Sa cea necuprinsă: „Oile Mele glasul Meu îl aud.” Și iarăși: „Eu sînt Păstorul cel bun, și sufletul Meu Îmi pun pentru oi”, și celelalte. Apoi, de aici îngrozește cu pedeapsă pe cei ce nu se pleacă și nu cred, înfricoșîndu-i cu pomenirea părinților și, prin prihănirea aceea, neguțătorind folosul.
8 Astăzi glasul Lui de ați auzi: Să nu vă învîrtoșați inimile voastre întru întărîtare,
Fiindcă, pentru a Sa iubire de oameni, Stăpînul a trecut cu vederea păgînătatea voastră mai dinainte, acum dar, cînd vă sfătuiește și vă aduce mîntuitoarea învățătură, ascultați-L pe Dînsul și nu urmați nestatornica și împotrivitoarea socoteală a părinților voștri. Că „întărîtare” a numit împotrivă-grăirea ce s-a făcut de multe ori în pustie. Așa a zis și întru alt Psalm: „De cîte ori L-au amărît pe El în pustie, mîniatu-L-au pe Dînsul în pămînt fără de apă.” Și a arătat și socoteala lor cea de sine-și aleasă, că nu așa prost a zis „să nu vă învîrtoșați”, ci: „Să nu învîrtoșați inimile voastre”, învățîndu-i că sînt ziditori ai unei inimi ca aceasta. Apoi, pomenește mai descoperit nesupunerea părinților:
precum în ziua ispitirii în pustie, unde M-au ispitit părinții voștri, ispititu-M-au și au văzut lucrurile Mele.
9 Patruzeci de ani
Că - de vreme ce n-au voit a intra în pămîntul făgăduit, ci, cuprinși de frică și temere necuvîntătoare, au grăit împotrivă lui Dumnezeu celui ce le poruncea, zicînd cum că vor fi uciși, iar copiii lor robiți – i-a făcut să petreacă în pustie vreme de 40 de ani, pînă ce s-au cheltuit, adică au murit.
am urît neamul acela, și am zis: Pururea rătăcesc cu inima!
Iar Achila și Simmah, în loc de „am urît”, au pus: „neplăcut Mi s-a făcut”. Pentru aceasta – zice - am urît neamul acesta, văzînd ușurătatea și spulberarea minții lor.
10 Și ei n-au cunoscut căile Mele, că M-am jurat întru mînia Mea: Nu vor intra întru încetarea Mea!
Dar cei ce n-au voit a lua aminte la îngrozirile cele întărite cu jurămînt n-au vrut nici să dezlege îngrozirea prin căință, și de aceea n-au dobîndit pămîntul făgăduit părinților lor, că pămîntul acela l-a numit „încetarea” Lui, ori, după ceilalți tălmăcitori, „odihna”. Că - de vreme ce, călătorind în pustie, făceau dese mutări, Cortul întru care socoteau că locuiește Dumnezeu povățuind înainte, iar în pămîntul făgăduinței au încetat din călătorie și Cortul s-a așezat în locurile afierosite lui – după cuviință a numit pămîntul făgăduinței „încetare”. Iar „căi ale lui Dumnezeu” a numit iconomiile.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Pentru Iosia și cele povestite mai departe despre el de Fericitul Teororit, vezi Cartea a patra a Împăraților, capitolele 22, 23, și Cartea a doua a Cronicilor, capitolele 34, 35,

[COLOR=#800080][2][/COLOR]E vorba de capiștile de pe înălțimi, așa-zisele „sanctuare”, pe care Iosia și alți împărați bine-credincioși s-au străduit să le nimicească.

[COLOR=#800080][3][/COLOR]Împăratul a plîns și și-a sfîșiat hainele fiindcă Legea fusese uitată de mult și mînia lui Dumnezeu era asupra lor (vezi Cartea a doua a Cronicilor 34:18,19).
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
 

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 08:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 01:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 11.12.2011 23:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 18.02.2009 23:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 08:23:23