Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 11:29:03
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 96

TÎLCUIREA PSALMULUI 96
Psalmul lui David, cînd s-a așezat pămîntul lui. Nescris deasupra la Evrei.
Însuși cel ce a pus această scriere-deasupra a mărturisit că nu a aflat-o pe dînsa la Evrei, ci că el a pus-o. Ca urmare, aceasta nu e proorocească, fiindcă nu se potrivește minții Psalmului, că Proorocul vorbește de așezarea a tot pămîntul, iar nu doar a celui iudaicesc. Se poate ca prin „pămînt al Proorocului” cel ce a pus scrierea-deasupra să înțeleagă și el lumea întreagă, fiindcă toți oamenii s-au folosit de viersuirea acestuia, dar Psalmul mai-nainte vestește cea dintîi și cea de a doua arătare a lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru, și cunoștința de Dumnezeu a neamurilor și judecata ce va să fie.
Domnul S-a împărățit, să se bucure pămîntul, veselească-se ostroave multe!
Prin acestea, mai-nainte grăiește cea dintîi arătare a Mîntuitorului, pentru care i-a ridicat spre dănțuire și veselie atît pe cei de uscat, cît și pe ostroveni, că și unii, și alții se bucură mîngîindu-se cu nădejdea celor ce aveau să fie. Și a zis că „va împărăți” Domnul nu pentru că atunci ar fi primit El împărăția, ci pentru că atunci a arătat-o oamenilor. Și, ca să nu grăim tot aceleași, rugăm pe cei ce voiesc a învăța să citească aceasta mai cu de-amănuntul întru cele tîlcuite de noi.
2 Nor și negură - împrejurul Lui, dreptatea și judecata sînt îndreptarea scaunului Lui.
Prin „negură” și prin „nor”, a învățat nevederea dumnezeieștii Firi: că, precum nu poate fi văzut cel ce e acoperit cu nor și cu negură, așa e cu totul cu neputință a vedea Firea cea nevăzută. Însă proorocia aduce aminte că Dumnezeu-Cuvîntul este Cel ce S-a arătat în muntele Sinaiului prin nor și prin negură. Și ne învață că, deși nu este cu putință a vedea dumnezeiasca Fire, totuși putem vedea puterea Acesteia prin lucrarea ei: că i-a învățat pe oameni dreptatea, și pe cei ce le lucrează pe toate fără de socoteală i-a deprins să petreacă cu judecată dreaptă. Pe acestea le-au săvîrșit „scaunul” și „împărăția” Lui.
3 Foc înaintea Lui se va aprinde și va arde împrejur pe vrăjmașii Lui.
Acestea sînt proorociile celei de-a doua arătări. Pe acestea le-a văzut și dumnezeiescul Daniil: „Scaunul Lui – zice – pară de foc, roatele lui – foc arzător, rîu de foc curgînd trăgea pe dinaintea lui. Mii de mii Îi slujeau Lui și miriade de miriade stăteau înaintea Lui. Divanul s-a așezat și cărțile s-au deschis.”
4 Strălucit-au fulgerele Lui lumii;
Două sînt lucrările focului: că are nu numai arderea, ci și luminarea; și pe aceasta din urmă o dobîndește ceata Sfinților, iar pe cealaltă cei ce au trăit întru fărădelege. Și Însuși Stăpînul a asemănat venirea Sa cu fulgerul, și a zis așa: „Precum fulgerul iese de la răsărituri și se arată pînă la apusuri, așa va fi și venirea Fiului Omului.”
văzut-a și s-a clătit pămîntul.
Că cine nu se teme de acel înfricoșat divan?
5 Munții ca ceara s-au topit de la fața Domnului, de la fața Domnului a tot pămîntul.
Că nu numai cei stăpîniți, ci și înșiși silnicii[COLOR=#800080][1][/COLOR]și împărații se vor topi de frică, precum ceara cînd se învecinează cu focul. Că, cu cît li s-a încredințat iconomia mai multor lucruri, cu atîta se supun sub mai multe vămi; și, cu cît mai multă este datoria, cu atît mai mare e și temerea.
6 Vestit-au cerurile dreptatea Lui și au văzut toate noroadele slava Lui.
Acest lucru s-a și făcut, și se va mai face. Căci, cînd S-a născut Stăpînul Hristos, ceată de Îngeri, arătîndu-se, I-a adus laudă lui Dumnezeu pentru mîntuirea oamenilor și, lăudîndu-L, strigau: „Mărire - întru cele prea-înalte lui Dumnezeu, și pe pămînt - pace, întru oameni – bunăvoire!” Deci „ceruri” a numit Puterile cerești, precum de multe ori îi numește „pămînt” pe cei ce locuiesc pe pămînt. Iar prin a loru-și schimbare, încă și noroadele de prin lume au văzut puterea lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru, însă a doua venire îi va învăța arătat pe toți oamenii împărăția Stăpînului, și toți vom auzi atunci cîntarea de laudă a Îngerilor.
7 Să se rușineze toți cei ce se închină celor scobiți, cei ce se fălesc întru idolii lor!
Deci, răsărind Lumina cea adevărată, să se dea în laturi întunericul și să se ascundă cei ce slujesc rătăcirii, să se acopere cei ce se închină idolilor!
Închinați-vă Lui, toți Îngerii Lui!
Iar Fericitul Pavel a potrivit și proorocia aceasta Mîntuitorului, și zice așa întru epistolia lui către Evrei și iarăși cînd Îl propovăduiește în lume pe Cel întîi-născut: „Să se închine Lui toți Îngerii lui Dumnezeu!” Și în bună și potrivită vreme a pus Proorocul acest stih: că, arătîndu-i pe închinătorii idolilor acoperiți de rușine, arată și zecile de mii nenumărate ale Îngerilor închinîndu-se Dumnezeului nostru.
8 Auzit-a, și s-a veselit Sionul și s-au bucurat fiicele Iudeii pentru judecățile Tale, Doamne.
„Sion” numește și aici petrecerea cea bine-credincioasă, iar „fiice ale Iudeii” - bisericile de prin lume, că din Iudei își trăgeau neamul Apostolii Mîntuitorului, care le-au sădit și le-au născut pe acestea. Iar martor este dumnezeiescul Pavel, trimițînd epistolă Corintenilor și grăind arătat că: „Întru Hristos Iisus, prin Evanghelie, v-am născut eu pe voi.” Deci - de vreme ce Biserica Mîntuitorului este și una, că întru un trup sînt toți credincioșii, și încă iarăși multe, că multe sînt mădularele trupului - prin „Sion” a numit adunarea cea de obște a credincioșilor, iar prin „fiicele Iudeii” - adunările celor ce au crezut, cele de prin cetăți, cele de prin orașe, de prin țarini și cele de prin sate. Și zice că și unii, și alții s-au umplut de veselie pentru dreptele judecăți ale Judecătorului.
9 Că Tu, Domnul cel Preaînalt, peste tot pămîntul foarte Te-ai prea-înălțat, mai presus de toți dumnezeii.
Și toți se bucură și se veselesc primind cunoștința adevăratului Dumnezeu și Împăratului și văzînd mustrarea celor ce nu sînt dumnezei: că deșertăciunea acelora s-a mustrat, iar a Ta înălțime s-a arătat. Dar, de vreme ce nu avem noi trebuință doar de credință, ci și de fapte bune, Proorocul e silit a aduce și sfătuirea aceasta:

[COLOR=#800080][1][/COLOR]cei puternici, stăpînitorii
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 11:29:48
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 96 (2)

10 Cei ce iubiți pe Domnul, urîți răutatea!
Dacă vă place ce e bun, îngrețoșați-vă de cel împotrivnic, că „ce împărtășire are lumina cu întunericul?” Iar prin ura către „răutate” a oprit toate felurile răutății.
Păzește Domnul sufletul cuvioșilor Săi, din mîna păcătosului va izbăvi pe dînșii.
Întorcîndu-vă de la răutate și grijindu-vă de petrecerea cea bună și dreaptă, veți avea purtător de grijă și păzitor pe Domnul tuturor și vă veți face mai înalți decît vrăjmașii ce se scoală asupra voastră.
11 Lumină a răsărit dreptului, și celor drepți cu inima - veselie.
Că nu toți oamenii au voit să dobîndească lumină, nici toți au primit veselia cea din credință: că Soarele Dreptății Și-a trimis tuturor razele mîntuirii, dar sînt și din cei ce au mijit cu ochii și n-au voit a vedea lumina.
12 Veseliți-vă, drepților, întru Domnul, și mărturisiți pomenirea sfințeniei Lui!
Deci, toți cei ce ați dobîndit lumina și ați îmbrățișat soarta faptei bune, bucurați-vă și lăudați-L pe Dumnezeu, povestind mulțimea facerilor de bine. Că „mărturisire” a numit aici mulțumirea.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 11:30:46
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 97

TÎLCUIREA PSALMULUI 97
Psalmul lui David.
Și Psalmul acesta are aceeași înțelegere, că mai-nainte vestește amîndouă arătările Mîntuitorului. Însă mai multe povestește pentru cea dintîi.
Cîntați Domnului cîntare nouă,
Fiindcă propovăduiește schimbarea lucrurilor celor vechi și mai-nainte vestește oarecare petrecere nouă, după cuviință poruncește să aducă lui Dumnezeu și cîntare nouă.
că lucruri minunate a făcut Domnul!
Că cele făcute de Dumnezeul tuturor sînt peste fire și prea-slăvite.
Mîntuitu-l-a pe el dreapta Lui și brațul cel sfînt al Lui.
De multe ori am zis că „mînă” numește lucrarea, iar „dreaptă” – lucrarea cea bună. Și zice că mîntuirea oamenilor este lucrarea puterii Lui. Și, avînd nemăsurată iubire de oameni, socotește viața oamenilor al Său cîștig, pentru că, slobozindu-i pe dînșii de înșelăciunea idolilor și arătîndu-le înălțimea împărăției Sale, i-a împărtășit de mîntuire. Și a arătat mai descoperit acest lucru prin cele adăugate:
2 Cunoscută a făcut Domnul mîntuirea Sa, înaintea neamurilor a descoperit dreptatea Sa.
Tuturor oamenilor a adus apele cele mîntuitoare și a arătat împărăția Sa cea dreaptă neamurilor.
3 Pomenit-a mila Sa lui Iacov, și adevărul Său casei lui Israil. Văzut-au toate marginile pămîntului mîntuirea Dumnezeului nostru.
Foarte se aseamănă acestea cu proorociile Proorocului Isaia: că, prin acela, Dumnezeul tuturor a zis către Stăpînul Hristos: „Datu-Te-am pe Tine spre așezămînt neamului și spre lumină limbilor, ca să fi Tu spre mîntuire pînă la marginea pămîntului.” Că - de vreme ce Dumnezeul tuturor le-a făgăduit minunaților Patriarhi: lui Avraam, și lui Isaac, și lui Iacov și dumnezeiescului David, că din sămînța lor Îl va ridica după trup pe Hristos și că va dărui mîntuire printr-Însul tuturor oamenilor - a numit „așezămînt” făgăduința făcută către părinți. (Iar ceilalți tălmăcitori au zis așezămîntului „tocmeală”.) Iar „neam” al Lui, l-a numit pe Israil, fiindcă din Iudei este Hristos după trup, după cum zice Apostolul: „Deci Te-am dat pe Tine spre așezămînt al neamului, ca să împlinești tocmelile și făgăduințele făcute către Iudei.” Iar „spre lumină” - nu încă Iudeilor, ci neamurilor, că acestea au dobîndit mîntuirea prin credință, fiindcă L-au mărturisit și Îl mărturisesc pe El Dumnezeu din Dumnezeu, iar Iudeii au iubit întunericul necredinței. Aceasta a zis aici și Fericitul David: „Pomenit-a mila Sa lui Iacov, și adevărul Său casei lui Israil”, pentru că a împlinit făgăduințele făcute către aceia. Pentru aceea, „toate marginile pămîntului văzut-au mîntuirea Dumnezeului nostru”, că nu numai Iudeilor, ci tuturor oamenilor le-a răsărit lumina adevărului.
4 Strigați Domnului, tot pămîntul, cîntați, și vă bucurați și cîntați!
Deci, de vreme ce toți v-ați slobozit de amara tiranie a diavolului, aduceți lauda de biruință lui Dumnezeu, Celui ce v-a mîntuit! Și, fiindcă strigarea este glasul celor ce biruiesc, împlinim ceea ce ni s-a poruncit, că ne-am obișnuit a aduce lui Dumnezeu lauda aceasta în vremea cea de taină, strigînd și cîntînd, cîntînd și lăudîndu-L și cu toată inima bună dănțuind.
5 Cîntați Domnului în alăută și cu glas de Psalm.
Și este cu putință a vedea legea aceasta împlinindu-se totdeauna în biserici, pentru că întru duhovniceasca alăută cîntăm dumnezeiasca laudă. Încă și din trupurile noastre facem alăute cuvîntătoare: și folosim dinții în loc de strune și buzele în loc de aramă, iar limba, pornindu-se mai iute decît orice arcuș, săvîrșește glasul cel tocmit al măsurilor cîntecului, iar pe limbă o pornește mintea, făcînd mutarea și schimbarea acesteia ca un cîntăreț cu știință. Alăuta aceasta este mai dulce și mai plăcută lui Dumnezeu decît cea neînsuflețită, și martor este Însuși Dumnezeu, strigînd către Iudei prin Proorocul: „Depărtează-ți de la Mine răsunarea cîntărilor tale, căci glasul organului tău nu-l voi auzi!”
6 Cu trîmbițe ferecate și cu glas de trîmbiță de corn
Dumnezeiasca Scripturănumește de multe ori „trîmbiță” strigarea. Așa, Domnul zice întru Sfințitele Evanghelii: „Cînd faci milostenie, să nu trîmbițezi înaintea ta, precum fac fățarnicii”, în loc de: Să nu o propovăduiești, nici să o faci arătată tuturor, ca să nu vatămi rodul iubirii de oameni prin mărirea deșartă. Deci „trîmbiță” numește aici învățătura prin care ne învățăm facerile de bine către noi și deprindem legile aducătoare de folos.
Și „trîmbițe ferecate” le zice pe cele de aramă, iar „de corn” - pe cele făcute din coarne de dobitoace. Și pe acestea le foloseau Iudeii, căci ei urmau umbra obiceiurilor noastre: adică - precum aceia jertfeau mielul cel necuvîntător, iar noi pe Cel mîntuitor, pe Dumnezeul cel din Dumnezeu, pe Cel ce ridică păcatul lumii – tot așa, aceia foloseau trîmbițele cele neînsuflețite, iar noi pe cele însuflețite și cuvîntătoare. Deci trîmbițe ale noastre sînt dumnezeieștii Apostoli, și dumnezeieștii Prooroci și cei ce au dobîndit darul cel dăscălesc după aceia.
strigați înaintea Împăratului, Domnului!
Aduceți lauda de biruință Împăratului și Stăpînului tuturor!
7 Clătească-se marea și plinirea ei, lumea și toți cei ce locuiesc într-însa!
Iar Simmah, așa: „Să răsune marea împreună cu plinirea ei, lumea și toți cei ce o locuiesc pe dînsa!” Și sfîrșitul proorociei se poate vedea cu covîrșire în cetățile cu mulți oameni, că mulțimea noroadelor celor bine-credincioase din biserici se aseamănă mării ce se învăluiește; la fel este încă și glasul celor ce cîntă. Iar după Cei 70, proorocescul cuvînt a arătat pornirea și schimbarea celor ce locuiesc marea și pămîntul, că se clatină cel ce se pornește, și se pornește cel ce se schimbă și se strămută.
8 Rîurile vor bate din palme deodată,
„Rîuri” i-a numit pe cei ce au dobîndit darul dăscălesc, care revarsă dumnezeieștile ape ca niște rîuri. Și a zis că bat din palme și Îl laudă pe Dumnezeu fiindcă bătaia în palme este și ea a celor ce biruiesc.
9 munții se vor bucura de fața Domnului, că vine, că vine să judece pămîntul!
„Munți” i-a numit aici pe cei ce au cugetul înalt, peste care s-a zidit cetatea lui Dumnezeu, că zice: „Nu poate cetatea să se ascundă, deasupra muntelui stînd”; și: „Temeliile Lui - în munții cei sfinți.” Aceștia a zis că se bucură și se veselesc, învățîndu-se arătarea lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru: că, așteptînd răsplătirile ostenelilor, se bucură, știind dreptatea Judecătorului.
Judeca-va lumea întru dreptate, și noroadele cu îndreptare.
Că arătarea cea dintîi avea multă milă, iar cea de a doua va avea dreptatea, că zice Apostolul: „Toți vom sta înaintea judecății lui Hristos, ca să-și ia fiecare cele ce a făcut prin trup, după acelea pe care le-a lucrat, ori bine, ori rău.” Încă și Proorocul a zis aceasta: „O dată a grăit Dumnezeu, acestea două am auzit: că stăpînirea este a lui Dumnezeu și că a Ta, Doamne, este mila, că Tu vei răsplăti fiecăruia după lucrurile lui.”

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 11:31:36
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 98

TÎLCUIREA PSALMULUI 98
Psalmul lui David. Nescris deasupra la Evrei.
Psalmul acesta proorocește întoarcerea Iudeilor din Babilon, dar mai-nainte vestește și arătarea Mîntuitorului nostru și necredința Iudeilor.
Domnul S-a împărățit, să se mînie noroadele!
Și Iudeii, și Elinii înnebunesc și turbează auzind de Împărăția Stăpînului Hristos. Încă și cînd au dobîndit Iudeii slobozenia, crăpau toți megieșii de prin laturile de aproape, văzînd prea-slăvita lor întoarcere, care arăta puterea Celui închinat de dînșii.
Cel ce șezi pe Heruvimi, clătească-se pămîntul!
Zice: Acesta pe Care Îl propovăduim e Dumnezeu și Domn al Puterilor celor de sus. Iar pe acest „Cel ce șezi”, l-a zis vorbind ca despre oameni, căci de care ședere are trebuință Firea cea fără de trup, cea necuprinsă și nescrisă împrejur, Care ține ocolul pămîntului și pe cei ce locuiesc pe dînsul ca niște lăcuste? Dar, cu toate acestea, cuvîntul închipuie că Dumnezeul tuturor Se poartă peste Heruvimi împărătește, spăimîntînd și înfricoșînd pe cei ce aud.
2 Domnul în Sion mare și înalt este peste toate noroadele.
Și cînd s-au întors Iudeii, și cînd au zidit dumnezeiasca Biserică s-a arătat tuturor puterea lui Dumnezeu, dar Cel ce a răbdat Crucea S-a dovedit Stăpîn a toată lumea cu covîrșire și mai ales cînd Sfințiții Apostoli au adus neamurilor mîntuitoarea propovedanie.
3 Mărturisească-se numelui Tău celui mare, că înfricoșat și sfînt este!
Deci: Se cuvine ca toți să Te laude, și să povestească facerile Tale de bine și să nu iscodească firea Ta cea negrăită, ci să aducă cinste numelui Tău, celui ce este înfricoșat și prea-sfînt, că sfințește pe cei credincioși și îngrozește pe cei necredincioși.
4 Și cinstea Împăratului iubește dreptatea.
Și ni se cuvine să ne temem de Dînsul ca de un Împărat și ca de Cel ce uneltește dreptatea. Că lucrul osebit al adevăratei împărății este să-i ocîrmuiască pe supuși cu dreptate, deci „cinstea Împăratului iubește dreptatea”, adică: Faptul că iubește dreptatea îl face cinstit pe Împărat. Și aceasta arată și stihul adăugat:
Tu ai gătit îndreptările, judecata și dreptatea întru Iacov Tu ai făcut-o.
Căci, ca un împărat drept, ai scos bună și dreaptă hotărîre, și l-ai slobozit pe Israil de silnicia celor ce-l robiseră și pe neamuri din robia diavolului. Iar după cealaltă proorocie se cuvine să înțelegem așa: Ai arătat adevărul făgăduinței Tale, împlinind făgăduințele făcute către strămoșii lui Israil și dăruind mîntuirea prin sămînța lui Avraam.
5 Înălțați pe Domnul Dumnezeul nostru și vă închinați așternutului picioarelor Lui, că sfînt este!
Deci: Răsplătiți Făcătorului de bine cu ceea ce puteți, aducîndu-I Lui cinstea cuviincioasă! Iar acest „înălțați” e în loc de: Propovăduiți înălțimea Lui! Iar „așternut al picioarelor Lui” fusese legiuită de demult Biserica din Ierusalim, iar acum bisericile de peste tot pămîntul și marea, întru care Îi aducem închinăciunea Preasfîntului Dumnezeu.
6 Moisi și Aaron, între preoții Lui, și Samuil, întru cei ce cheamă numele Lui,
Lăsîndu-i deoparte pe ceilalți Prooroci, nu așa prost i-a pomenit doar pe aceștia, ci învățîndu-ne turbarea și tirania Iudeilor asupra lor. Pentru că, în vremea lui Moisi și a lui Aaron, s-au ispitit să răpească preoția[COLOR=#800080][1][/COLOR], iar în vremea lui Samuil, necinstind dumnezeiasca împărăție, au iubit-o pe cea omenească[COLOR=#800080][2][/COLOR]. Deci cuvîntul cel proorocesc ne învață că, turbîndu-se

[COLOR=#800080][1][/COLOR]„Atunci Core, fiul lui Ițhar, fiul lui Cahat, fiul lui Levi, cu Datan și cu Abiron, fiii lui Eliab, cu On, fiul lui Felet, din seminția lui Ruben, s-au sculat împotriva lui Moisi împreună cu două sute cincizeci de bărbați, căpetenii ale obștii fiilor lui Israil, oameni însemnați, care erau chemați la adunare. Adunîndu-se aceștia împotriva lui Moisi și Aaron, le-au zis: Destul! Toată obștea și toți cei ce o alcătuiesc sînt sfinți și Domnul este între ei. Pentru ce vă socotiți voi mai presus de adunarea Domnulu?" (Numerii, 23:1-3). Răzvrătiții erau din leviți, de care Fericitul Teodorit va pomeni și mai tîrziu.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]E vorba de întemeierea primei împărății, cîrmuite de Saul, cînd Iudeii au lepădat ocîrmuirea dumnezeiască, vrînd a fi asemeni neamurilor. Pînă atunci, ei fuseseră povățuiți de Însuși Stăpînul a toate, prin mijlocirea Sfinților Săi Prooroci Patriarhi, iar mai tîrziu prin Proorocii numiți „Judecătorii”, care erau de fapt ocîrmuitori ai întregului Israil. Ultimul dintre ei a fost Samuil. (Vezi Cartea Judecătorilor și Cartea întîi a Împăraților).
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 11:32:45
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 98 (2)

asupra Mîntuitorului și neprimind mîntuitoarea Lui împărăție[COLOR=#800080][1][/COLOR], Iudeii nu săvîrșesc nimic nou, căci nebunia le era obișnuită lor de demult.
chemat-au pe Domnul, și El i-a auzit pe dînșii.
7 În stîlp de nor grăia către dînșii,
Zice: Aveau multă îndrăzneală către Dumnezeu, că aceia Îl rugau, iar El îi auzea, și le da cererile și vorbea cu dînșii în priveliștea tuturor, arătîndu-Se prin nor. Apoi, ne învață că nu i-a împărtășit cu nedreptate de acest dar:
că păzeau mărturiile Lui și poruncile Lui pe care le-a dat lor.
Că, petrecînd ei după Legeși viețuind după poruncile Lui, le-a dăruit lor darul acesta.
8 Doamne Dumnezeul nostru, Tu i-ai auzit pe ei; Dumnezeule, Tu milostiv Te-ai făcut lor
Zice: Tu ești – o Stăpîne! – Cel propovăduit de noi, Cel ce i-ai împărtășit pe aceia de atîta îndrăzneală și i-ai învrednicit de multă milostivire.
și izbîndind spre toate izvodirile lor.
Iar Simmah, așa: „Și izbăvitor ai fost pentru asupririle ce li se făceau lor.” Că pe cei ce s-au sculat cu tiranie împotriva marelui Moisi i-a dat focului, iar pe cei ce au scăpat de văpaie i-a trimis în mormînt de vii, poruncind să se desfacă pămîntul.[COLOR=#800080][2][/COLOR]Și, pentru tirania lor, a arătat locul acela mormînt de sine-și făcut, și i-a cufundat în pămînt cu valuri prea-slăvite pe cei ce călătoriseră prin mare și pedestriseră[COLOR=#800080][3][/COLOR]adîncul acela[COLOR=#800080][4][/COLOR]. Iar pe cei ce s-au sculat împotriva lui Samuil Proorocul i-a dat silniciei lui Saul și i-a împresurat cu multe feluri de primejdii.[COLOR=#800080][5][/COLOR]
9 Înălțați pe Domnul Dumnezeul nostru și vă închinați în muntele cel sfînt al Lui, că sfînt este Domnul Dumnezeul nostru!
Deci, urmînd buna-credință a acestor minunați bărbați, aduceți cuviincioasa cinste lui Dumnezeu! Iar „munte sfînt”, de demult se numea Sinaiul, iar acum - înălțimea cunoștinței de Dumnezeu. Că așa a proorocit și Isaia, și Miheia: „În zilele cele de pe urmă, va fi arătat muntele Domnului”, adică va fi arătată tuturor cunoștința de Dumnezeu. Și dumnezeiescul Apostol îl știe pe Sion munte gîndit, că zice: „V-ați apropiat la muntele Sion și la cetatea Dumnezeului celui viu, la Ierusalimul cel ceresc.” Deci, după cunoștința dată nouă de Dumnezeu, ni s-a poruncit să aducem Lui închinăciune „și să-L mărturisim pe Cel ce S-a făcut om pentru noi Dumnezeu din Dumnezeu și Unul Născut Fiu al Tatălui. Amin.”

[COLOR=#800080][1][/COLOR]„Și era Vinerea Paștilor, cam la al șaselea ceas, și a zis Pilat Iudeilor: Iată Împăratul vostru! Deci au strigat aceia: Ia-L! Ia-L! Răstignește-L! Pilat le-a zis: Să răstignesc pe Împăratul vostru? Arhiereii au răspuns: Nu avem împărat decît pe Cezarul” (Ioan 19:14-16).

[COLOR=#800080][2][/COLOR]„Cum a încetat el (Moisi) să spună toate cuvintele acestea, s-a desfăcut pămîntul sub aceia, și și-a deschis pămîntul gura sa și i-a înghițit pe ei și casele lor, pe toți oamenii lui Core și toată averea; și s-au pogorît ei cu toate cîte aveau de vii în locuința morților, i-a acoperit pămîntul și au pierit din mijlocul obștii. Și tot Israilul care era împrejurul lor a fugit la strigătele lor, că ziceau: Să nu ne înghită și pe noi pămîntul! A ieșit apoi foc de la Domnul și a mistuit pe cei două sute cincizeci de bărbați care au adus tămîie” (Numerii, 23:31,35). Înfricoșata pedeapsă a fost urmarea răzvrătirii leviților, pe care am amintit-o mai sus.

[COLOR=#800080][3][/COLOR]Umblaseră pe jos, pedestru.

[COLOR=#800080][4][/COLOR]Adică marea s-a desfăcut ca să nu-i înece, iar pămîntul tocmai dimpotrivă, pentru a-i cufunda.

[COLOR=#800080][5][/COLOR]Vezi Cartea întîi a Împăraților.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 11:33:18
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 99

TÎLCUIREA PSALMULUI 99
Psalmul lui David, spre mărturisire. Nescris deasupra la Evrei.
Aici, Proorocul îi cheamă pe toți oamenii spre cîntarea de laudă, poruncindu-le să cinstească prin toate pe Dumnezeu Mîntuitorul.
Strigați Domnului, tot pămîntul,
Toți oamenii, aduceți lui Dumnezeu lauda de biruință! Că „pămînt” îi numește pe oamenii ce locuiesc pe pămînt.
slujiți Domnului întru veselie,
Că împărăția lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru nu e ca tirania cea amară a diavolului, ci stăpînia Lui este blîndă și iubitoare de oameni. Deci apropiați-vă la slujba Lui bucurîndu-vă!
intrați înaintea Lui întru bucurie!
Iar Simmah a zis; „cu bună cuvîntare”, și Achila: „întru laudă”, că lauda este a acelora ce se bucură și se veselesc.
2 Cunoașteți că El este Dumnezeul nostru,
Că, deși a voit a Se face om, Iubitorul de oameni a rămas de-a pururea Dumnezeu. Și zice: Prin înseși lucrurile învățați-vă că Cel ce este Stăpînul nostru este Dumnezeul tuturor! Și sfințita ceată a Apostolilor aducea neamurilor aceste învățături, după cum ne-a învățatistoriaFaptelor.
El ne-a făcut pe noi, și nu noi.
Că nu ne-am făcut ziditori ai noștri noi înșine, ci de Dînsul ne-am zidit. Așa i-a învățat Fericitul Pavel pe Atenieni: „Dumnezeu, Cel ce a făcut lumea și toate cele dintru dînsa, Acesta fiind Domn al cerului și al pămîntului, nu locuiește în biserici făcute de mîini, nici nu Se slujește de mîini omenești ca și cum ar avea trebuință de ceva, că El a dat tuturor viață, și suflare și toate, și a făcut dintr-un sînge tot neamul omenesc, ca să locuiască peste toată fața pămîntului.” Aceasta ne învață și Proorocul aici: „El ne-a făcut pe noi, și nu noi.” Iar Simmah, așa: „El ne-a făcut pe noi, cei ce nu eram.”
Iar noi - norodul Lui și oile pășunii Lui.
Prin acestea a arătat nu numai stăpînirea, ci și purtarea de grijă, că nu este numai Stăpînul al nostru, ci și Păstorul care ne aduce buna pășune, iar noi sîntem „norodul Lui” ca al unui împărat, și „oi” ca ale unui păstor.
3 Intrați în porțile Lui întru mărturisire, în curțile Lui întru laude!
„Porți ale Lui” și „curți ale Lui” numește bisericile, că acestea ne-au dat intrarea către Dînsul, întru care se cuvine a povesti dumnezeieștile și mîntuitoarele Lui lucrări și a-I aduce cîntarea de mulțumită ca pe un dar.
4 Mărturisiți-vă Lui, lăudați numele Lui! Că este bun Domnul, în veac este mila Lui, și pînă în neam și în neam adevărul Lui!
Căci cum nu este cu dreptate a-L lăuda pe Cel ce a avut negrăită iubire de oameni și a pus sfîrșit făgăduințelor celor bune? Că cele ce s-au făgăduit în vremile neamului strămoșilor noștri, pe acestea le-a împlinit în vremea neamului nostru, „prin Cruce și prin moarte făcînd mîntuirea noastră. Amin.”
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 11:34:16
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 100

TÎLCUIREA PSALMULUI 100
Psalmul lui David.
Unele din pre-scrieri au așa: „întru a patra a Sîmbetelor”, dar nici la Evreu, nici la ceilalți tălmăcitori, nici la Cei 70 nu am aflat această adăugire. Iar Psalmul are pricina că Iosia împăratul a surpat din temelii toate capiștile idolești, i-a ucis pe popii acestora și a povățuit norodul către buna-credință mai dinainte. Și nu s-a grijit numai de sănătatea dogmelor, ci s-a sîrguit și pentru isprăvile faptei bune, judecînd cu dreptate, cinstind dreptatea, izbîndind celor nedreptățiți, muncindu-i pe asupritori, purtînd grijă de folosul celor ce împreună-locuiau. Văzîndu-le pe acestea de departe, Fericitul David a scris Psalmul de față povestind fapta bună a aceluia și înainte-punînd tuturor oamenilor chipurile desăvîrșirii.
Milă și judecată voi cînta Ție, Doamne.
Că - de vreme ce pe cei nedreptățiți îi miluia, iar pe cei ce făceau nedreptăți îi pedepsea - minunatul Iosia a numit povestirea acelor fapte laudă a milei și a judecății.
2 Cînta-voi și voi merge cu pricepere în cale fără prihană.
Iar Simmah, așa: „Viersui-voi și pricepe-voi calea cea fără de prihană.” Calea fără prihană și plăcută lui Dumnezeu, pe care am văzut-o prin darul Duhului, pe aceasta o voi spori acum prin cîntarea de laudă.
Cînd vei veni către mine?
Că atîta curăție a cîștigat bărbatul acesta minunat, cît a strigat către Dumnezeu cu îndrăzneală: „Cînd vei veni către mine?”, în loc de: „Ți-am gătit cum se cuvine palaturile împărătești, doresc de venirea Ta – o Stăpîne! Voiesc arătarea Ta, dă-mi dară lucrul cel dorit!
Umblat-am întru nerăutatea inimii mele în mijlocul casei mele.
Cu prostime am trăit, nu am fost fățarnic, nu mă arătam altul cu cei din afară, iar în casă să le fac pe cele împotrivnice, ci cele ascunse ale mele se uneau și se potriveau cu cele arătate.
3 Nu am pus înaintea ochilor mei lucru fără de lege,
Nu uram numai faptele cele nelegiuite, ci lepădam și aducerile lor în minte, mai înainte de toate gîndul meu tocmindu-l și îndreptîndu-l.
pe cei ce făceau călcări de lege i-am urît.
Mă întorceam încă și de la cei ce defăimau dumnezeiștile Tale legi.
4 Nu s-a lipit de mine inima îndărătnică,
Prieteni îmi erau cei ce cinsteau dreptatea, iar pe cei ce voiau cele împotrivnice și nu voiau să aibă gîndul cel drept, îi țineam departe de adunările mele.
pe cel ce se abate de la mine, pe cel rău, nu-l cunoșteam.
Și - dacă cineva din cei ce erau împreună cu mine, care săvîrșea răutatea, ar fi voit să se depărteze de împreunarea mea - nu socoteam despărțire o astfel de despărțire, așa de lesne era foarte defăimat mie cel ce alegea răutatea.
5 Pe cel ce clevetea pe ascuns pe vecinul său, pe acesta îl goneam.
Și pîrile făcute în taină nu le primeam, ci îi goneam pe cei ce se ispiteau a unelti acest lucru.
Cu cel mîndru cu ochiul și cu cel nesățios la inimă, cu acesta nu mîncam.
Nici pe cei mîndri și lacomi nu îi făceam împreună-meseni.
6 Ochii mei - peste credincioșii pămîntului, ca să șadă ei împreună cu mine.
Și de soboarele mele și de sfatul meu se împărtășeau cei ce erau împodobiți cu credința și care demult le socoteau vrednice pe cele dumnezeiești.
Cel ce umbla în cale fără prihană, acesta îmi slujea.
Făceam multă purtare de grijă nu numai de prieteni și de sfetnici, ci și de slujitorii mei, că foloseam slujitori pe cei ce se îngrijeau de fapta bună și erau izbăviți de răutate.
7 Nu va locui în mijlocul casei mele cel ce face mîndrie,
Și nu voiam a-l avea împreună-locuitor în casa mea pe nici unul din cei ce foloseau trecerea cu vederea și nebăgarea de seamă.
cel ce grăia nedreptăți nu s-a îndreptat înaintea ochilor mei.
Și, dacă cineva m-ar fi sfătuit sau ar fi cerut lucruri nedrepte, se ducea împiedicîndu-se de al său scop, că aveam sîrguință a-mi astupa urechile de către cei ce voiau să clevetească.
8 În dimineți am ucis pe toți păcătoșii pămîntului, ca să pierd din cetatea Domnului pe toți cei ce lucrează fărădelege.
Ne-am învățat arătat acest lucru din istorie, că i-a dat la moarte pe toți popii rău-credincioși și a curățat cetatea cea sfințită. Iar „dimineață” numește începutul împărăției lui, căci ca o dimineață a răsărit el cu dreptatea cuvenită și care lumina. Iar cel ce voiește cu de-adinsul să știe fapta bună a bărbatului o va afla pe aceasta întru A doua istorie a Paralipomenilorși întru A patra a Împăraților. „Deci sîrguiască-se fiecare a se face următor al bărbatului acestuia, ca să se împărtășească de îndrăzneala sa înaintea lui Hristos. Amin.”
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 08:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 01:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 11.12.2011 23:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 18.02.2009 23:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 08:23:23