![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
42 Și voi răspunde cuvînt celor ce mă ocărăsc,
O Stăpîne! – dă-mi mîntuirea pe care ai făgăduit-o întru sfințitele Tale cuvinte, ca să le vorbesc și să le răspund cu îndrăzneală celor ce mă batjocoresc. Că cel ce este întru primejdii suferă ocările tăcînd, iar cel ce viețuiește viață dulce și veselitoare mustră pe cei ce rău îl ocărăsc. că am nădăjduit spre cuvintele Tale. Că sînt spînzurat de făgăduință și întru nădejdea aceasta călătoresc. 43 Și să nu iei din gura mea cuvîntul adevărului pînă în sfîrșit, că întru judecățile Tale am nădăjduit! Proorocul ne învață să iubim adevărul și să-l cerem de la Dumnezeul tuturor cu multă osîrdie. 44 Și voi păzi legea Ta pururea, în veac și în veacul veacului! Că așa de sîrguitor voi fi către paza legilor Tale. Iar prin acest „în veac și în veacul veacului” a arătat viața ce va să fie, întru care se va da tuturor paza dumnezeieștilor legi curată și lămurită. 45 Și umblam întru lărgime, că poruncile Tale am căutat. 46 Și grăiam întru mărturiile Tale înaintea împăraților, și nu mă rușinam. Călătorind – zice – cu multă lesnire și viețuind după poruncile Tale, nu m-am temut nici de împărăteasca silnicie, ci vorbeam cu dînșii cu îndrăzneală multă, pentru că viața după Legeeste ziditoare a îndrăznelii. Și martor al acestui lucru este marele David, că mai-nainte de păcat vorbea cu Saul cu multă îndrăzneală, iar după păcat fugea și de fiul ucigător de tată și umbla plecîndu-se la pămînt și acoperindu-și capul. Și marele Ilie, bizuindu-se dreptății, a mustrat păgînătatea lui Ahav. Tot așa, dumnezeiescul Daniil îi zicea lui Nabucodonosor: „Și acum, împărate, sfatul meu să-ți placă ție și să speli fărădelegile și păcatele tale cu milosteniile și cu îndurările către săraci.” Așa vorbea dumnezeiescul Pavel către Agrippa, și către Fest și către Felix. Așa i-au defăimat pe păgînii împărați bunii-biruitori Mucenici. 47 Și cugetam la poruncile Tale, pe care le-am iubit foarte. 48 Am ridicat mîinile mele către poruncile Tale, pe care le-am iubit, Că „nu întru cuvînt este Împărăția lui Dumnezeu, ci întru putere", și „cel ce a împlinit și a învățat Legea mare se va chema întru Împărăția cerurilor”. Pentru aceasta, și dumnezeiescul Prooroc a pus lucrarea înaintea cugetării, că - după ce a zis: „Cugetam întru poruncile Tale, pe care le-am iubit foarte”, arătînd dorul cel fierbinte - a adăugat: „și am ridicat mîinile mele la poruncile Tale, pe care le-am iubit.” Că - zice - acelea pe care le învățam prin dumnezeieștile cuvinte, le și făceam prin lucruri. Că „nu auzitorii Legiisînt drepți înaintea lui Dumnezeu - zice dumnezeiescul Apostol – ci împlinitorii Legiise vor îndrepta”. și mă îndeletniceam întru îndreptările Tale. Pentru că necurmat cugetam la acestea. 49 Pomenește cuvintele Tale către robul Tău, întru care mi-ai dat nădejde. Legiuind, Dumnezeu a făgăduit a Sa milostivire celor ce Îi păzesc Legea, iar pe călcătorii de Legei-a îngrozit cu pedeapsă. Deci se roagă să-Și aducă aminte Dumnezeu de făgăduințele Sale, că zice: Întru acelea m-ai învățat să nădăjduiesc. Și, arătînd trebuința nădejdii, a adăugat: 50 Aceasta m-a mîngîiat întru smerenia mea, căci cuvîntul Tău m-a viat. Că această mîngîiere am avut întru primejdii și, ținîndu-mă de ea, am înotat pe deasupra valurilor. 51 Cei mîndri nelegiuiau foarte, iar eu de la legea Ta nu m-am abătut. „Mîndri” numește pe Saul, pe Avesalom, pe împăratul Amonitenilor, cel ce a făcut lucrurile acelea nelegiuite celor trimiși de David spre mîngîiere[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Ci aceia – zice – au îmbrățișat viață nelegiuită, iar eu am urmat cuvintelor Tale. Însă acestea ar fi putut să le zică și bunii-biruitori Mucenici, care au pătimit muncile acelea grele și cumplite de la aceiași cruzi și păgîni tirani. 52 Adusu-mi-am aminte de judecățile Tale cele din veac, Doamne, și m-am mîngîiat. Că am luat în minte cele pentru Avel, cele pentru Avraam, cele pentru Isaac, cele pentru Iacov, cele pentru Iosif, cele pentru Iov, cele pentru Moisi, cum au fost lăsați a cădea în multe feluri de ispite, și mai pe urmă i-ai arătat străluciți și vestiți. Și de aici am cîștigat destulă mîngîiere. 53 Mîhnire m-a cuprins despre cei păcătoși care părăsesc legea Ta. Rău pătimind, eu mă mîngîiam cu pomenirea judecăților Tale, dar mă mîhneam și mă scîrbeam văzînd pe mulți călcînd legile Tale fără de frică. [COLOR=#800080][1][/COLOR]David trimisese oameni la împăratul Hanun al Amoniților ca să-l mîngîie de moartea tatălui său, Nahaș. Iar acela, ispitit să creadă că trimișii sînt iscoade, i-a batjocorit cumplit, după cum citim în Cartea a doua a Împăraților 10 ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]()
54 Cîntate erau de mine judecățile Tale în locul nemerniciei mele.
Fiind gonit de Saul, Fericitul David a nemernicit la cei de altă seminție, dar socotesc că el numește „nemernicie” nu vremea aceea, ci întreaga lui viață. Că el nu petrecea ca și cum ar fi locuit, ci ca și cum ar fi nemernicit, și și-a călătorit viața cîntînd dreptățile lui Dumnezeu. Că așa au tălmăcit și ceilalți tălmăcitori: „Cîntări îmi erau mie toate poruncile Tale în locul nemerniciei mele.” 55 Adusu-mi-am aminte noaptea de numele Tău, Doamne, și am păzit legea Ta. Pururea sculîndu-se noaptea, ceata Sfinților se roagă și laudă pe Dumnezeul tuturor. Dar mi se pare că „noapte” numește aici vremea ispitelor, care aduce asupră întuneric și vine asupra oamenilor ca o noapte. Și în vremea aceasta este nevoie cu covîrșire de pomenirea Dumnezeului tuturor, Care mîngîie, și îmbărbătează și gonește gîndurile împotrivnice. 56 Aceasta s-a făcut mie, că îndreptările Tale am căutat. Așa – zice – am putut a birui și a voi avuția îndreptărilor Tale. 57 Partea mea ești, Doamne, zis-am să păzesc legea Ta. Dumnezeu nu este parte a tuturor, ci a celor ce îmbrățișează pe cele desăvîrșite: așa, S-a făcut parte și moștenire a preoților și a leviților, pentru că zice: „Fiilor lui Levi nu va fi parte în mijlocul fraților lor, că partea lor sînt Eu, Domnul.” Așa a zis și în Psalmul al 15-lea: „Domnul este partea moștenirii mele și a paharului meu.” Deci și aici zice că: Trecînd cu vederea toate celelalte, pe Tine Te am parte, și avuție și bogăție, deci pentru aceea mă și sîrguiesc a păzi legile Tale. 58 Rugatu-m-am feței Tale cu toată inima mea, Pretutindeni adaugă lîngă Legepe acest „cu toată inima mea”, întru aceasta încredințîndu-se, că așa a poruncit Dumnezeul tuturor, zicînd: „Vei iubi pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, și din toată vîrtutea ta și din toată puterea ta.” miluiește-mă după cuvîntul Tău! Nu se roagă să fie miluit nehotărît, ci să dobîndească mila după dumnezeiescul cuvînt. Și ar fi putut zice aceasta și un bolnav priceput doctorului: Precum ști, tămăduiește-mă după cum îți poruncește meșteșugul! Și neguțătorul cel priceput ar fi putut să zică aceasta cîrmaciului: Îndreptează-ți corabia după regulile meșteșugului, ocîrmuiește-o după cum îți poruncește știința! Așa ni se cuvine și nouă a cere dumnezeiasca milă, că Cel ce I se cere și este rugat știe chipul milostivirii, că de multe ori lucrează mîntuire prin certare, și certarea se face iubire de oameni. Așa face și doctorul: și taie, și arde, lucrînd sănătate bolnavului. Așa se cuvine să cerem și noi mila Ta, că uneori milostivirea se dăruiește prin sărăcie, și iubirea de oameni se hărăzește prin slăbiciune și, după socoteala cea doctorească, cele împotrivnice se vindecă cu cele împotrivnice. 59 Gîndit-am la căile Tale și am întors picioarele mele la mărturiile Tale. Iar Evreul are: „căile mele”; așijderea au tălmăcit și ceilalți tălmăcitori, și Cei 70 în Exapla. Și zice: Gîndind eu la căile mele, îndreptam picioarele mele către mărturiile Tale și nu le lăsam să se abată din calea ce duce către Tine. 60 Gătitu-m-am, și nu m-am tulburat a păzi poruncile Tale. Făcîndu-mă gata împotriva năvălirilor primejdiilor grele, nu am pătimit tulburare din năpădirea cea fără de veste. Așa a biruit năvălirile păgînilor dumnezeiescul Daniil, așa - fericiții Coconi, așa - minunații Macabei, așa - toți mărturisitorii Mîntuitorului. Și Domnul poruncește aceasta întru Sfințitele Evanghelii: „Privegheați, că nu știți în care ceas vine furul!” 61 Funiile păcătoșilor s-au înfășurat împrejurul meu, și legea Ta nu am uitat-o. „Funii” a numit pîndirile, ori ale dracilor, ori ale oamenilor, luînd pricina asemănării de la împletire. Așa zice și Isaia: „Vai de cei ce își trag după dînșii păcatele ca și cu o funie lungă!” Și zice: Întinzîndu-se împrejurul meu funiile acestea, n-am scuturat de la mine pomenirea dumnezeieștii Tale Legi. Apoi, ne învață și pricinile pomenirii: 62 În miezul nopții mă sculam să mă mărturisesc Ție, spre judecățile dreptății Tale. Că nu în fiecare zi doar - ci și noaptea la miezul nopții, cînd somnul vine la oameni cu mai multă dulceață - Te lăudam pe Tine și binecuvîntam hotărîrile Tale cele drepte. Acest lucru l-a făcut și dumnezeiescul Apostol, împreună cu Sila: că, fiind legat cu obezi împreună cu Sila și pus la gros[COLOR=#800080][1][/COLOR] cu munci și cu bătăi, a amestecat cu rugăciunea cîntarea de laudă, și a cules rodul privegherii celei bune, că a dobîndit dumnezeiasca slobozenie. 63 Părtaș sînt eu tuturor celor ce se tem de Tine și celor ce păzesc poruncile Tale. Iar Simmah, în loc de: „părtaș”, a zis: „unit”, iar Sirul: „prieten”. Că zice: Întorcîndu-mă de către cei ce voiesc și aleg cele împotrivnice legilor Tale, aveam părtași și iubiți pe cei ce socotesc de mult preț frica Ta și viețuirea după Lege. Aceasta a zis-o și întru alt Psalm: „Iar mie îmi sînt foarte cinstiți prietenii Tăi, Dumnezeule!” 64 De mila Ta, Doamne, plin este pămîntul, învață-mă îndreptările Tale! Peste toți – zice – verși izvoarele milostivirii bogat, și răsari soarele Tău peste cei răi și peste cei buni, și plouă peste drepți și peste nedrepți și [COLOR=#800080][1][/COLOR]temniță |
#3
|
||||
|
||||
![]()
nu aduci asupră mînie în toate zilele, ci suferi cu îndelungă-răbdare pe cei ce bîntuiesc nunțile străine[COLOR=#800080][1][/COLOR], și pe cei ce se pîngăresc cu nedreptate în sînge nevinovat, și pe alții care jefuiesc cele ce nu se cuvin, și pe cei ce-și întinează limba lor cu hule și pe alții care îndrăznesc alte lucruri din cele fără de lege. Deci, folosind atîta iubire de oameni, învrednicește-mă și pe mine de aceasta - Stăpîne! – dăruindu-mi cunoștința îndreptărilor Tale.
65 Bunătate ai făcut cu robul Tău, Doamne, după cuvîntul Tău. Am făcut cercarea bunătății Tale, pentru aceea Te rog să o dobîndesc iarăși pe aceasta și cer să viețuiesc după legile Tale. 66 Învață-mă bunătatea, și certarea și cunoștința, că poruncile Tale am crezut! A știut Proorocul trebuința certării și cum că din iubire de oameni o aduce Stăpînul pe aceasta asupra oamenilor. De aceea se roagă să se împărtășească de dînsa, că Dumnezeu aduce certarea din bunătate, iar certarea lucrează cunoștința. Așa se roagă și Proorocul Ieremia: „Ceartă-ne pe noi, Doamne, însă întru judecată, iar nu întru mînie, ca să nu ne faci pe noi împuținați!” Tot așa, și bolnavul care dorește sănătatea caută tăiere de fier și unelte arzătoare. Apoi, ne învață de unde a cunoscut folosul certării: 67 Mai-nainte de a mă smeri, eu am greșit, pentru aceasta cuvîntul Tău am păzit. Eu însumi – zice – mi-am pricinuit certarea. Hotărîrea pedepsei este slobodă de nedreptate: păcatului i-a urmat certarea, iar certării - păzirea legilor. M-am îmbolnăvit, m-am tăiat, m-am însănătoșit. 68 Bun ești Tu, Doamne, Căci cu adevărat ești bun și iubitor de oameni. și întru bunătatea Ta învață-mă îndreptările Tale! Pentru aceasta cutezîndu-mă, cer de la Tine să primesc cunoștința îndreptărilor Tale. 69 Înmulțitu-s-a asupra mea nedreptatea mîndrilor, iar eu cu toată inima mea voi cerca poruncile Tale. Că cei trufași măiestresc asupra mea tot felul de vrăjmășie, dar nu mă zădărăsc către nelegiuirea lor, îndreptîndu-mă de către poruncile Tale. 70 Închegatu-s-a ca laptele inima lor, iar eu legea Ta am cugetat-o. Stihul acesta se aseamănă cu graiul cel proorocesc: „Îngrășatu-s-a inima norodului acestuia, și cu urechile lor greu au auzit și cu ochii lor au mijit.” Se aseamănă încă și celor zise în Ieșire pentru Faraon: „Și s-a învîrtoșat inima lui Faraon.” Deci zice: Aceia au avut inima vîrtoasă - înșiși făcînd moliciunea ei vîrtoasă, și îngroșînd-o și închegînd-o ca laptele - iar eu m-am topit de cugetarea Legii Tale. 71 Bine este mie că m-ai smerit, ca să mă învăț îndreptările Tale. Proorocul mulțumește doctoriilor celor mai usturătoare ale Doctorului, după ce a cunoscut de aici sănătatea. 72 Bună este mie legea gurii Tale, mai mult decît mii de aur și de argint. Că, deși m-am izgonit din împărăție de către copilul meu, prin certarea Ta iarăși am dobîndit LegeaTa, pe care o am mai scumpă decît toată bogăția. 73 Mîinile Tale m-au făcut și m-au zidit, înțelepțește-mă, și mă voi învăța poruncile Tale! Aduce aminte Făcătorului de dragostea ce o poartă firii omenești: căci, după ce le-a făcut pe toate cu cuvîntul, El Însuși a zidit firea oamenilor, nu folosind „mîinile”, că este fără de trup, ci arătînd împrejurul făpturii acesteia cea mai multă dragoste. Deci Proorocul Îl roagă pe Ziditorul să dăruiască făpturii Sale pricepere. 74 Cei ce se tem de Tine mă vor vedea și se vor veseli că întru cuvintele Tale am nădăjduit. Zice: Pentru că am nădăjduit întru Tine și am aflat sfîrșit potrivit nădejdii, mă voi face pricină de veselie celor bine-credincioși. 75 Cunoscut-am, Doamne, că drepte sînt judecățile Tale și întru adevăr m-ai smerit. Acestea le zice arătînd cu covîrșire a sa bună-cunoștință și mulțumire. Știu – zice – cu de-amănuntul că bine și cu dreptate m-ai osîndit și m-ai înfășurat cu felurite primejdii. 76 Facă-se dar mila Ta, Doamne, ca să mă mîngîie, Însă de aici încolo este vremea iubirii de oameni și a mîngîierii. după cuvîntul Tău către robul Tău. Că, celor ce se pocăiesc, le-ai făgăduit milostivirea Ta. Aceasta a zis și prin Isaia: „Cînd te vei întoarce și vei suspina, atunci te vei mîntui.” Și prin Ieremia strigă: „Întoarceți-vă către Mine, și Mă voi întoarce către voi!” 77 Să-mi vie mie îndurările Tale, și voi fi viu, că legea Ta cugetarea mea este! Fiind lipsit de dumnezeiasca milostivire, se socotește mort pe sine, pentru care se roagă să învieze a doua oară prin dumnezeiasca iubire de oameni. 78 Să se rușineze cei mîndri, că pe nedrept au făcut fărădelegi asupra mea, iar eu mă voi învăța întru poruncile Tale. Nu-i blestemă pe vrăjmași, ci se roagă pentru ei, fiindcă rușinea lucrează mîntuire. Deci se roagă ca și aceia să dobîndească vindecarea pe care a dobîndit-o el. 79 Să mă întoarcă pe mine cei ce se tem de Tine și cei ce cunosc mărturiile Tale. Fiindcă s-a depărtat de ceata drepților pentru păcat și ei toți s-au întors despre dînsul asemenea lui Dumnezeu, se roagă să se unească iarăși cu dînșii și să dobîndească împărtășirea cu dînșii. Că Simmah a arătat acest stih mai descoperit: „Iarăși să mă întoarcă pe mine cei ce se tem de Tine.” 80 Facă-se inima mea fără prihană întru îndreptările Tale, ca să nu mă rușinez! Vrea să aibă inima slobodă de toată prihănirea, că una ca aceasta s-a izbăvit de rușine. Pentru aceasta i-a și fericit pe cei fără prihană îndată ce a început Psalmul. [COLOR=#800080][1][/COLOR]prea-curvarii |
#4
|
||||
|
||||
![]()
81 Obosit-a spre mîntuirea Ta sufletul meu, că întru cuvintele Tale am nădăjduit.
Cei ce doresc foarte de oarecare lucru și sînt lipsiți de cel dorit zic că obosesc. Așa pătimesc cei foarte însetoșați și lipsiți de apă; așa doresc pururea cei ce așteaptă din călătorie pe cineva din cunoscuți și, nedobîndindu-i, se topesc de dor cu totul; așa obosesc și cei ce se luptă cu oarecare primejdii și așteaptă dumnezeiasca milostivire, văzînd-o pe aceasta zăbovind. 82 Sfîrșitu-s-au ochii mei întru cuvîntul Tău, zicînd: Cînd mă vei mîngîia? „Cuvînt”și „făgăduință” se numește dumnezeiasca și de Dumnezeu insuflata Scriptură. Deci se sfîrșește nu numai cel ce așteaptă dumnezeiasca făgăduință și adastă dezlegarea relelor ce zac asupră-i, ci și cel ce citește dumnezeieștile cuvinte și dorește cu de-adinsul să învețe mintea[COLOR=#800080][1][/COLOR]acestora, socotind aflarea ei mîngîiere și împăcare sufletului. 83 Că m-am făcut ca un foale în brumă, dar îndreptările Tale nu le-am uitat! Foalele, încălzindu-se, se moleșește și, suflîndu-se, se umflă, iar în brumă se învîrtoșează și îngheață. Așa se moleștește de desfătare și firea trupului, și se umflă și se ridică asupra sufletului; iar de reaua pătimire a pustniciei se smerește și se tescuiește. Și martor al acestui lucru este Pavel, strigînd: „Îmi tescuiesc trupul meu și îl robesc, ca nu cumva, altora propovăduind, însuși să mă fac neiscusit.” Deci pentru aceasta smerindu-și trupul, și Proorocul a înnoit iarăși pomenirea dumnezeieștilor legi - de vreme ce, cînd era gonit de Saul, era mai înalt decît patimile, iar după ce a dobîndit pace s-a vătămat cu săltările desfătării. 84 Cîte sînt zilele robului Tău? Cînd vei face mie judecată de către cei ce mă gonesc? Puțină – zice – este vremea firii omenești, că zilele anilor noștri sînt 70 de ani. Deci cînd îmi vei face judecată și mă vei izbăvi de neprieteni? 85 Povestitu-mi-au cei fără de lege bîrfelile ce nu sînt ca legea Ta, Doamne! Neprietenii l-au sfătuit pe Prooroc să-i ucidă pe vrăjmași, dar el, plecîndu-se dumnezeieștii Legi, aștepta dumnezeiasca hotărîre. Dar și nouă ne este prea-trebuincioasă învățătura cuvintelor acestora, că ni se cuvine a fugi nu numai de basmele Elinilor și de necredința Iudeilor, ci și de hulitoarele dogme ale ereticilor[COLOR=#800080][2][/COLOR]. 86 Toate poruncile Tale sînt adevărul. Că de aceea voiesc și aleg LegeaTa, căci văd că toate poruncile Tale sînt împodobite cu adevărul. Fără de dreptate m-au gonit, ajută-mi mie! 87 Puțin de nu m-au sfîrșit pe mine pe pămînt, iar eu n-am părăsit poruncile Tale. Multă este – zice – nedreptatea și silnicia neprietenilor, că puțin a fost la mijloc de nu m-au lipsit chiar de viață. 88 După mila Ta viază-mă, și voi păzi mărturiile gurii Tale! Și-a împodobit cuvîntul cu smerită cugetare: că nu a cerut viață ca răsplătire a dreptății săvîrșite de dînsul, ci s-a rugat a o lua pe aceasta ca dar al milei, făgăduindu-se a păzi de aici înainte mărturiile lui Dumnezeu. 89 În veac, Doamne, cuvîntul rămîne în cer, Toate – zice – Îți sînt lesnicioase și cu putință Ție, Stăpînului, că porunca Ta păzește boltele cerurilor nemișcate. Aceasta a zis încă și în Psalmul 148: „Pusu-le-a pe ele în veac și în veacul veacului, poruncă a pus, și nu va trece.” Și graiul însemnează că noroadele Îngerilor ce locuiesc în cer păzesc dumnezeiasca Lege, și totodată că ele sînt slobode de toată călcarea de Lege. 90 în neam și în neam adevărul Tău. Că pe acesta - zice - l-ai păzit neamului Iudeilor și altui neam ce s-a născut după acela, adică norodul cel din neamuri care a dobîndit mîntuire prin Mîntuitorul nostru Iisus Hristos. Întemeiat-ai pămîntul, și rămîne. 91 Cu rînduiala Ta rămîne ziua, Pămîntului i-ai dat statornicie pentru prea-multă vreme, și a rămas după cum i-ai poruncit. Ai deosebit ziua de noapte, și după regulile Tale călătorește. că toate sînt slujitoare Ție. Că toate slujesc Ție și se supun poruncilor Tale, că Tu ești Ziditorul tuturor. 92 Că, de n-ar fi fost legea Ta gîndirea mea, atunci aș fi pierit întru smerenia mea. Căzînd în primejdii, fiecare din cei bine-credincioși ar fi putut să zică acestea: și Iosif, scăpînd de robie, și de prea-curvie și de clevetire; și Daniil, fiind oprit a se ruga[COLOR=#800080][3][/COLOR]; și cei Trei Coconi, siliți fiind a se închina chipului; și purtătorii de biruință Mucenici, răbdînd toate felurile a tot chipul de munci. Și după cuviință le-a zis pe acestea Fericitul David cînd a fost gonit de Saul la cei de altă seminție și era silit a petrece cu oameni necredincioși, căci s-ar fi împărtășit de păgînătate de nu ar fi purtat întru sine-și pomenirea dumnezeieștilor legi. 93 În veac nu voi uita îndreptările Tale, că într-însele m-ai viat. Că, după ce m-am învățat cu iscusul[COLOR=#800080][4][/COLOR]că îndreptările Tale odrăslesc viață, voi păzi nestinsă pomenirea acestora. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
94 Al Tău sînt eu, mîntuiește-mă, că îndreptările Tale am căutat!
Nu toți putem grăi glasul acesta, că cel ce este rob al păcatului minte dacă se numește pe sine rob al lui Dumnezeu; că, de ce se biruiește cineva, acelora le și este rob. Deci, dacă ne izbăvim de acestea și îmbrățișăm dumnezeieștile legi, atunci putem grăi glasul acesta. 95 Pe mine m-au așteptat păcătoșii să mă piardă, mărturiile Tale am înțeles. Pe acest „așteptat”, Simmah și Teodotion l-au zis: „au nădăjduit”, adică: Aceia au nădăjduit să mă dea morții, iar eu, luînd aminte la mărturiile Tale, culegeam de aici viața ca pe un rod. 96 A tot sfîrșitul am văzut sfîrșit, desfătată este porunca Ta foarte. Iar Simmah, așa: „A toată facerea am văzut marginea, largă este porunca Ta foarte.” Zice: Toate cele omenești - și bogăție, și avuție, și silnicie, și domnie, și voievozi, și tirănii și împărății - au sfîrșit, și încă sfîrșit grabnic, iar porunca Ta este lată și nepieritoare, și celor ce o păzesc le pricinuiește viața cea nemărginită și veșnică și bunătățile acelea care nu suferă nici o schimbare. 97 Cît am iubit legea Ta, Doamne, toată ziua gîndirea mea este! Nu tot cel ce împlinește dumnezeiasca Legeo împlinește pe aceasta iubind-o, ci unii - de temere și de frica muncii, alții - vînînd slava de la oameni, iar adevărații iubitori ai faptei bune se sîrguiesc a împlini dumnezeieștile porunci pentru dragostea către cele bune. 98 Mai mult decît pe vrăjmașii mei m-ai înțelepțit cu porunca Ta, că în veac a mea este. După ce a mărturisit că iubește fierbinte dumnezeiasca Lege, Proorocul aruncă totul la dumnezeiescul dar, că zice: Primind de la Tine înțelepciunea și cunoștința, am îndrăgit a Ta Lege, că mi-ai dat mai multă știință decît vrăjmașilor. Pentru aceasta, aceia se sîrguiesc a mă ucide, iar eu nu sufăr nici a izbîndi celor ce mă nedreptățesc, fiindcă nălucesc[COLOR=#800080][5][/COLOR]cîștigul cel veșnic al faptei bune. 99 Mai mult decît cei ce mă învață am priceput, că mărturiile Tale cugetarea mea sînt. 100 Mai mult decît cei bătrîni am priceput, că poruncile Tale am căutat. Lucrul osebit al împăraților este să învețe, iar osebirea celor supuși este a învăța. A împărățit Saul, și era mai bătrîn cu vremea, dar nici stăpînia împărăției, nici vîrsta nu l-a făcut să se înțelepțească, ci poftea a-l ucide pe făcătorul de bine. Iar marele David, rînduit fiind împreună cu cei supuși și tînăr cu vîrsta, a iubit filosofia și n-a suferit nici a face nedreptate cuiva, nici a-i munci pe cei ce îl nedreptățeau. 101 Despre toată calea rea am oprit picioarele mele, ca să păzesc cuvintele Tale. Că nu este cu putință a umbla pe două căi deodată - pe a înverșunării și pe a întregii înțelepciuni, pe a dreptății și pe a nedreptății - ci se cade a fugi de cele împotrivnice și a călători pe calea cea dreaptă, că așa va fi cu putință a ne face păzitori ai dumnezeieștilor cuvinte. 102 De la judecățile Tale nu m-am abătut, că Tu ai pus mie lege. Că, știindu-Te pe Tine puitor de lege al acestora, le îmbrățișam pe dînsele cu toată dragostea. 103 Cît sînt de dulci gîtlejului meu cuvintele Tale, mai mult decît mierea, gurii mele! Că dulceața mierii nu îndulcește simțirea gurii mele așa precum veselește sufletul meu cugetarea cuvintelor Tale. Că pe „gîtlej” l-a pus ca pe cel ce este organ al glasului, iar prin glas este cugetarea și, întrebuințîndu-le pe acestea, de aici dobîndește sufletul folosul. 104 Din poruncile Tale am înțeles, pentru aceasta am urît toată calea nedreptății. Că, după ce am înțeles cu ce ești mulțumit, m-am întors despre toate felurile răutății. 105 Făclie picioarelor mele este legea Ta și lumină cărărilor mele. Că, luminîndu-mă cu LegeaTa ca și cu o făclie, nu umblu întru întuneric. Ni se cuvine însă a ști că Legeas-a numit „făclie”, iar Mîntuitorul și Domnul nostru – „Soare” al dreptății: că aceea, ca oarecare făclie, de abia a strălucit un neam, iar Acela a luminat toată lumea. Așa l-a numit Stăpînul Hristos și pe dumnezeiescul Ioan: „luminător”, care s-a arătat Iudeilor fiind încă noapte, iar apoi a răsărit și „Lumina cea adevărată care luminează pe tot omul ce vine în lume”; iar pe Sfințiții Apostoli i-a numit „lumină”, ca pe cei ce s-au împărtășit de Lumina aceea și i-au luminat pe toți oamenii prin aceeași învățătură. 106 Juratu-m-am și am pus să păzesc judecățile dreptății Tale. „Jurămînt” a numit judecata cea întemeiată a sufletului, fiindcă cu jurămînt se întăresc cele mai multe din lucruri. 107 Smeritu-m-am pînă în sfîrșit, Doamne, viază-mă după cuvîntul Tău! Nu așa prost a zis că s-a smerit, ci cum că s-a smerit „pînă în sfîrșit”, și – cu toate că era împărat și Prooroc, și avea îndrăzneala cea din fapta bună, și era bogat și biruia pe vrăjmași - n-a suferit niciodată a se bizui nici înțelepciunii, nici vitejiei, nici dreptății, ci le socotea pe acestea daruri ale dumnezeiescului dar. Încă și viață cerînd de la Cel ce poate să-i dea, n-o cere nehotărît, ci pe aceea cuvîntătoare, pe aceea după Lege, pe aceea strălucită cu dumnezeiasca Lege. [COLOR=#800080][1][/COLOR]„Cugetul” și „înțelesul”, cum am mai zis. [COLOR=#800080][2][/COLOR]Fericitul Teodorit a înfruntat cumplite erezii: cea a lui Arie, cea a lui Nestorie, cea a lui Marcion. La rîndul nostru, noi avem a da piept cu „erezia ereziilor” (Cuviosul Iustin Popovici), purtînd numele de „ecumenism”. [COLOR=#800080][3][/COLOR]Pentru că s-a rugat Dumnezeului tuturor împotriva voinței împăratului Darius, Daniil a fost aruncat în groapa cu lei, de unde, prin dumnezeiasca purtare de grijă, a scăpat nevătămat (vezi Daniil, capitolul 6). [COLOR=#800080][4][/COLOR]din cercare, din „experiență” [COLOR=#800080][5][/COLOR]bănuiesc, întrevăd |
#6
|
||||
|
||||
![]()
108 Cele de bunăvoie ale gurii mele binevoiește-le, Doamne, și judecățile Tale mă învață!
Dumnezeieștile legi poruncesc cele mai multe din isprăvile faptei bune, iar pe unele le adaugă și socoteala. Așa și din jertfe, unele erau rînduite de Lege, iar altele din socoteală și voie: că Legeaa poruncit să le aducă pe acelea pentru păcat, și pentru greșeală și pentru neștiință, și ele se dădeau lui Dumnezeu ca o datorie; iar cele ce se aduceau din osîrdia voirii s-au numit „daruri”. Așa și acum: evangheliceștile cuvinte poruncesc întreaga înțelepciune și dreptate, iar fecioria, și înfrînarea de după nuntă, și necîștigarea, și viața monahicească și petrecerea în pustietăți sînt lucruri ale voirii, care sar pe deasupra legii. Deci unele ca acestea a numit Proorocul: „de bună voie”, că acelea care nu sînt supuse sub nevoia legilor, ci sînt rod al voirii celei iubitoare de Dumnezeu, după cuviință se numesc „de bună voie”. 109 Sufletul meu este în mîinile Tale pururea, și legea Ta n-am uitat. Că, fiind păzit de a Ta purtare de grijă, am izgonit uitarea legilor Tale. 110 Pus-au păcătoșii cursă mie, și de poruncile Tale n-am rătăcit. Și oamenii, și dracii îmi măiestresc multe și felurite vrăjmășii și pîndiri, dar eu am ales să călătoresc pe calea cea nerătăcită a poruncilor Tale. 111 Moștenit-am mărturiile Tale în veac, că bucurie a inimii mele sînt. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Crezînd că mărturiile Tale sînt moștenire veșnică și nejefuită, mă bucur și mă veselesc de avuția acestora.
112 Plecat-am inima mea ca să fac îndreptările Tale în veac, pentru răsplătire. Sfatul sufletului se aseamănă cumpenei, și cumpăna o ține mintea, ce a luat cu soartă să stăpînească: deci, dacă se va îngreuna mai mult cu gîndurile cele bine-credincioase, de nevoie cumpăna urmează a se pleca spre cele bune. Acest lucru zice Proorocul că a lucrat: „Plecat-am inima mea ca să fac îndreptările Tale în veac, pentru răsplătire.” Pentru că, văzînd cîștigul ce răsare dintru acestea, am primit asupră-mi cu dragoste sudorile pentru ele. Și, învățîndu-ne cum le-a ales pe cele dumnezeiești, a adăugat: 113 Pe călcătorii de lege i-am urît, iar legea Ta am iubit-o. Că, scuturînd și lepădînd gîndurile ce mă sfătuiau să nelegiuiesc, am prețuit mai mult LegeaTa. 114 Ajutorul meu și sprijinitorul meu ești Tu, întru cuvintele Tale am nădăjduit. Și nu am isprăvit acest lucru fără ajutorul Tău, ci după ce am dobîndit ajutorarea de la Tine și m-am hrănit cu nădejdea către Tine. 115 Depărtați-vă de la mine cei ce vicleniți, și voi cerca poruncile Dumnezeului meu! Pe acestea – zice – le ziceam și gîndurilor necuvioase care se ispiteau a mă sfătui cele rele: Nici un sfat ca acesta să nu mă sfătuiți! - că mie îmi este iubită viața cea după poruncile dumnezeiești. Și nu voi urma acestora așa prost, ci le voi cerca cu toată sîrguința, ca nimic dintru dînsele să nu se tăinuiască de mine și să împlinesc toate cîte a poruncit Domnul tuturor. 116 Apără-mă după cuvîntul Tău și mă viază, și să nu mă rușinez de așteptarea mea! Deci învrednicește-mă de a Ta purtare de grijă pe mine, cel ce am acest scop, ca să nu mă umplu de rușine, înșelîndu-mă de nădejde. Iar „cuvînt” zice aici făgăduința, în loc de: Dăruiește-mi mîntuirea făgăduită mie! 117 Ajută-mi, și mă voi mîntui și voi cugeta întru îndreptările Tale totdeauna! Căci, pentru a dobîndi mîntuirea, nu mă voi lenevi de îndreptările Tale, ci totdeauna le voi cugeta pe acestea. Iar „cugetare” nu o numește numai pe cea întru cuvinte, ci și pe cea întru lucruri. 118 Defăimat-ai pe toți cei ce se depărtează de la îndreptările Tale, că nedrept este gîndul lor. Și voi avea sîrguința aceasta către poruncile Tale, știind cum s-au făcut de ocară și cu totul de rîs călcătorii acestora. 119 Călcători de lege am socotit pe toți păcătoșii pămîntului; pentru aceasta am iubit mărturiile Tale. În loc de „călcători de lege”, Teodotion a zis: „întru nimic”, iar Simmah: „gunoi”. Iar Proorocul a arătat că - defăimînd și el pe călcătorii de Lege, asemenea lui Dumnezeu - a adus toată sîrguința spre împlinirea dumnezeieștilor cuvinte, ca unul ce știa paguba pricinuită de nelegiuire. 120 Pironește de frica Ta cărnurile mele, că de judecățile Tale m-am temut! Sufletul meu – zice – este îmbrăcat cu frica Ta; dar, fiindcă trupul și mădularele sale se scoală asupra lui, mă rog să se pironească de frica aceasta, ca, făcîndu-se ele moarte păcatului, să urmeze povățuirii sufletului. Stihul acesta se aseamănă graiului aceluia apostolesc: „Omorîți mădularele voastre cele de pe pămînt: curvia, necurăția, patima, pofta cea rea și iubirea de argint, care este slujire de idoli.” Și iarăși: „Cu Hristos împreună m-am răstignit, și nu mai viez eu, ci viază întru mine Hristos.” 121 Făcut-am judecată și dreptate, să nu mă dai celor ce îmi fac strîmbătate! Zice: Voind a urma legilor Tale, să nu mă fac lesne prins neprietenilor! Dar cine are acum atîta curățenie a sufletului, ca să grăiască cu îndrăzneală asemenea cuvinte? Unele ca acestea a zis încă și dumnezeiescul Apostol: „Că lauda noastră aceasta este: mărturia conștiinței noastre.” 122 Primește pe robul Tău întru bunătate, Simmah zice: „Primește-mă întru cel bun și pe mine, robul Tău!”, iar Achila și Teodotion au pus: „chezășuiește-mă”, în loc de: Adevărul zic, nu mint, crede-mi mie, robului Tău ce mă făgăduiesc, fă-Te Tu Însuți chezaș al făgăduinței mele că mă voi sîrgui a împlini legile Tale! ca să nu mă clevetească cei mîndri! Dureros lucru este clevetirea, măcar de are și mare plată. Întru aceasta a căzut și minunatul Iosif și alții nenumărați. Iar Domnul poruncește să ne rugăm a nu intra întru ispită. Deci, cerînd această cerere, Proorocul n-a făcut nimic fără de cuviință, căci clevetirea le este cu covîrșire mai grea celor trufași și silnici[COLOR=#800080][1][/COLOR], fiindcă, luînd lîngă sine-și silnicia, nedreptatea face vătămare mai mare. 123 Ochii mei au lipsit spre mîntuirea Ta și spre cuvîntul dreptății Tale. Și aici numește făgăduința „cuvînt”. Necurmat – zice - aștept de la Tine mîntuirea și adăst sfîrșitul făgăduinței. Iar pe acest „au lipsit”, l-a pus arătînd pofta și dorirea cea întinsă. 124 Fă cu robul Tău după mila Ta și îndreptările Tale învață-mă! Lucrătorul atîtor fapte bune se roagă să dobîndească milă, și prin aceasta cere să cîștige mîntuirea. Nu cere plată, ci iubire de oameni. 125 Robul Tău sînt eu, înțelepțește-mă, și voi cunoaște mărturiile Tale! Din fire, toți oamenii sînt robi ai lui Dumnezeu, iar cu așezămîntul și voirea - cei ce voiesc și aleg cu dragoste stăpînia lui Dumnezeu. Dintru această adunare fiind, Proorocul se numește pe sine-și „rob” și se roagă a se învrednici de pricepere, ca să cunoască mărturiile lui Dumnezeu. 126 Vremea este Domnului a face, că risipit-au legea Ta. Dumnezeu, Cel ce le ocîrmuiește pe toate cu cumpănă și cu măsură, suferă multă vreme păcatele oamenilor, iar cînd vede crescîndu-se răutatea prin îndelunga-răbdare, atunci aduce pedeapsă asupră. Deci aceasta zice și aici: Vremea este a Te scula spre ajutorul celor nedreptățiți - o Stăpîne! – că vrăjmașii au călcat LegeaTa foarte. 127 Pentru aceasta, am iubit poruncile Tale mai mult decît aurul și topazia. Deci aceia au defăimat a Ta Lege, iar eu socotesc poruncile Tale mai vrednice de iubit decît aurul și decît pietrele cele de mult preț. Fiindcă topazia este din pietrele cele scumpe și, dintru una, le-a arătat pe toate. Și poate că întru acea vreme aceasta se prețuia mai mult decît celelalte. [COLOR=#800080][1][/COLOR]puternici, stăpînitori |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 08:12:12 |
psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 01:23:27 |
Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 11.12.2011 23:47:07 |
Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 18.02.2009 23:08:38 |
Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 08:23:23 |
|