Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 12:57:44
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 145

TÎLCUIREA PSALMULUI 145
Aliluia.
Întru unele din izvoade este adăugat: „al lui Agheu și al Zahariei”, dar aceasta nici la Evreu, nici la ceilalți tălmăcitori, nici la Cei 70 în Exaplanu am aflat-o. Și Psalmul acesta poruncește a lăuda pe Dumnezeul tuturor, că aceasta arată și scrierea-deasupra, acest „aliluia” tălmăcindu-se: „lăudați pe Domnul”, după cum am zis de multe ori.
Laudă, suflete al meu, pe Domnul!
Darul Duhului ne poruncește tuturor a ne deștepta pe noi înșine spre slavoslovia lui Dumnezeu.
Lăuda-voi pe Domnul în viața mea, cînta-voi Dumnezeului meu pînă ce voi fi.
În Psalmul al 6-lea, a zis: „Că nu este întru moarte cel ce Te pomenește pe Tine, și în iad cine se va mărturisi Ție?” De aceea ne învățăm a-L lăuda pe Dumnezeu în vremea vieții de acum, înainte de a primi sfîrșitul vieții.
Nu vă nădăjduiți spre boieri,
Bună este sfătuirea, că nici boierii nu sînt boieri de-a pururea, ci au stăpînire vremelnică, nici nu cinstesc toți boierii dreptatea. Și, ca să fie de față amîndouă, se cuvine a cunoaște stricăciunea firii, că aceasta aduce pe urmă:
2 spre fiii oamenilor, întru care nu este mîntuire!
Vezi firea, și nu te bizui stăpînirii, că omul „s-a asemănat deșertăciunii” și „omul - ca iarba, zilele lui – ca floarea cîmpului”.
3 Ieși-va duhul lui, și se va întoarce în pămîntul său.
„Duh” numește aici sufletul. Și, ieșind acesta, trupul se duce către a sa rudenie, după dumnezeiasca hotărîre: „Pămînt ești, și în pămînt te vei duce!”
În ziua aceea, vor pieri toate gîndurile lui.
Pentru că, desjugîndu-se sufletul și trupul risipindu-se în țărînă, se arată nălucirea deșartă a gîndurilor. Domnul ne-a învățat aceasta și prin pildă: că - aducîndu-l în mijloc pe bogatul căruia i-a rodit țarina, care socotea să strice hambarele și mai mari să le zidească – i-a zis: „Nebune, în noaptea aceasta vor cere sufletul tău de la tine, și cele ce ai gătit cui vor fi?” Și din ceilalți oameni încă, unii nălucesc boierii și stăpînii, alții averi de țarini și de zidituri, alții nălucesc ca într-un vis biruințe în războaie, iar alții lucrează pieirea vrăjmașilor; ci, venind fără de veste moartea asupră-le, lasă nălucirea gîndurilor nesăvîrșită. Așa, după ce a arătat deșertăciunea nădejdii spre oameni, arată folosul nădăjduirii spre Dumnezeu:
4 Fericit este al căruia Dumnezeul lui Iacov este ajutorul lui, nădejdea lui - spre Domnul Dumnezeul lui,
Nu L-a numit „Dumnezeu al lui Iacov” așa prost, ci poruncește să nădăjduim spre „Dumnezeul lui Iacov” aducîndu-ne aminte cîtă purtare de grjă a dobîndit acesta nădăjduind spre Dumnezeu și ce fel și cîte roade ale nădejdii a secerat. Și Îl numește pe Dînsul „Domn” și „Dumnezeu”, și prin amîndouă Îi propovăduiește puterea. Apoi, ne învață bunătatea și puterea Lui din zidirea făpturilor:
5 spre Cel ce a făcut cerul și pămîntul, marea și toate cele ce sînt întru dînsele;
În scurt, a cuprins cu cuvîntul toată zidirea văzută și nevăzută, că n-a pomenit numai cerul, și pămîntul și marea, ci și toate cele dintru dînsele: și în cer sînt Îngerii, și firea celor nevăzute, și soarele, și luna și mulțimea stelelor; iar pe pămînt și în mare - oamenii și neamurile celor necuvîntătoare. Iată cît de mare - zice - este puterea Făcătorului tuturor, deci vezi cîtă deosebire este între Dînsul și boierii cei stricăcioși! Așa, după ce a arătat pe Ziditorul tuturor, Îl arată că Se și grijește de cele pe care le-a făcut:
6 spre Cel ce păzește adevărul în veac, spre Cel ce face judecată celor năpăstuiți, spre Cel ce dă hrană celor flămînzi.
Că Cel ce Se făgăduiește este nemincinos și iubitor de adevăr, și împlinește făgăduințele, și izbîndește celor năpăstuiți, și judecă cu dreptate, încă și tuturor flămînzilor le dă hrana potrivită. De aici, mai-nainte zice și facerile de bine săvîrșite prin înomenirea Mîntuitorului nostru:
7 Domnul dezleagă pe cei ferecați în obezi, Domnul înțelepțește orbii, Domnul ridică pe cei surpați,
Dumnezeul tuturor a mai-nainte grăit acestea și prin Isaia Proorocul: că, după ce a zis: „Te-am dat pe Tine spre lumină neamurilor”, a adăugat: „ca să deschizi ochii orbilor, să scoți din legături pe cei legați și din casa păzirii pe cei ce șed întru întuneric.” Și, la alt loc, a zis despre fața Stăpînului Hristos: „Duhul Domnului peste Mine, pentru care M-a uns ca să bine-vestesc săracilor, M-a trimis să vindec pe cei zdrobiți cu inima, să propovăduiesc celor robiți lăsare, orbilor - vedere.” Și, aiurea: „Atunci vor auzi surzii cuvintele cărții, și ochii orbilor, ce sînt întru întuneric și în negură, vor vedea.”
Domnul iubește pe cei drepți;
8 Domnul păzește pe cei nemernici,
Domnul tuturor aduce fiecăruia cele potrivite: drepților ce Îl iubesc pe El, le răsplătește cu daruri deopotrivă, arătînd către dînșii dragoste și iubire părintească; iar pe cei ce au fugit de părinteasca păgînătate și se apropie cu credință la Dînsul, îi învrednicește de toată paza și purtarea de grijă. Căci „nemernici” îi numește pe cei străini. Așa a zis și Fericitul Pavel: „Oarecînd eram fără de Hristos, înstrăinați de petrecerea lui Israil și străini de testamenturi, neavînd nădejdea făgăduinței, dar, cei ce atunci eram departe, aproape ne-am făcut.”
pe sărman și pe văduvă va primi, și calea păcătoșilor o va pierde.
De la purtarea de grijă de obște, a pogorît cuvîntul către cele din parte: și zice că Ocîrmuitorul tuturor nu lasă pe nimeni negrijit, ci îi învrednicește de toată grijirea pe cei lipsiți de omeneasca purtare de grijă și risipește pîndirile asupra lor.
9 Împărăți-va Domnul în veac, Dumnezeul tău, Sioane, în neam și în neam!
Că veșnică are stăpînirea și pururea vecuitoare Cel ce acum - o Sioane! - Se socotește a fi numai al tău Dumnezeu.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 12:58:27
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 146

TÎLCUIREA PSALMULUI 146
Aliluia.
Aici ne-am învățat arătat tălmăcirea lui „aliluia”, pentru că Evreul îl zice: „lăudați pe Domnul”; iar Simmah, în primul stih, l-a lăsat încă și netălmăcit, zicînd așa: „aliluia, că este bun Psalmul”; iar Teodotion: „lăudați pe El”. Deci și Psalmul acesta ne poruncește a-L lăuda. Și mai-nainte vestește întoarcerea din Babilon și zidirea Ierusalimului făcută după aceea, că Ierusalimul nu se va mai zidi iarăși, după cum așteaptă Iudeii, ci proorocescul cuvînt mai-nainte vestește zidirea făcută atunci de Zorobabel.[COLOR=#800080][1][/COLOR]
Lăudați pe Domnul, că este bun Psalmul, Dumnezeului nostru să I se îndulcească lauda!
Folositoare – zice - este cîntarea de laudă și pricinuitoare de bunătăți. Și nu lauda Îi este dulce lui Dumnezeu, ci scopul celor ce laudă, că El este nelipsit, însă Se bucură de mîntuirea oamenilor.
2 Zidind Ierusalimul Domnul, risipirile lui Israil va aduna
Și pentru aceasta - zice - se cuvine a fi El lăudat, căci va zidi Ierusalimul cel surpat, și pe cei duși robiți îi va învrednici de întoarcere. Și, dacă nu s-au întors toți, dumnezeiescul cuvînt n-a mințit, ci răutatea acelora s-a vădit: că, prin Chir, El a poruncit tuturor a se întoarce, iar ei, avînd socoteală vîrtoasă și împotrivnică, au ales țara cea străină mai mult decît patria lor.
3 Cel ce vindecă pe cei zdrobiți cu inima și leagă rănile lor;
Cu cele trupești, le-a împreunat pe cele duhovnicești, și a arătat că El nu numai dăruiește slobozenia celor robiți, ci și hărăzește vindecarea celor ce au primit rănile păcatelor.
4 Cel ce numără mulțimea stelelor și tuturor numele le cheamă.
Prin toate propovăduiește puterea lui Dumnezeu. Iar acest „Cel ce numără” a numit aici cunoștința, iar „nume ale stelelor” - deosebirile stelelor, și starea acestora, și rînduiala și ținerea unora către altele. Că Dumnezeul tuturor nu cheamă stelele punîndu-le nume, că acestea sînt neînsuflețite și lipsite de cuvîntare, ci oamenii, avînd socoteală păgînească, au pus nume stelelor din basmele închipuite de dînșii.
5 Mare este Dumnezeul nostru, și mare este tăria Lui și priceperii Lui nu este număr;
Nemăsurate sînt toate: și mărimea, și tăria și lauda, dar Îl lăudăm pe cît putem.
6 Cel ce primește pe cei blînzi, Domnul, și smerește pînă la pămînt pe cei păcătoși.
Iar Simmah a zis: „Cel ce răsuflă și mîngîie”. Și aceasta este altă osebire a dumnezeieștii Pronii: că, pe cei ce se vrăjmășuiesc de oarecari pentru blîndețe, îi învrednicește de purtare de grijă; iar pe cei ce năvălesc cu nedreptate asupra lor, îi trimite la moarte. Și pe aceia îi face vestiți și străluciți, iar celorlalți le dă uitării pomenirea: așa s-a făcut de-a pururea pomenită ceata Sfinților Apostoli; așa, sînt mult-lăudate soboarele Mucenicilor, iar pomenirea celor ce le-au dat război acestora s-a dat uitării.
7 Începeți a cînta Domnului întru mărturisire, cîntați Dumnezeului nostru întru alăută!
Deci - știind bunătatea, și înțelepciunea și puterea aceasta a lui Dumnezeu - începeți cîntarea de laudă, întrebuințînd obișnuitele organe muzicești.
8 Celui ce îmbracă cerul cu norii, Celui ce gătește pămîntului ploaie;
Amîndouă sînt dovezi ale puterii și ale bunătății: căci Se grijește de cele de pe pămînt ca un Bun și Iubitor de oameni, iar ca un Atotputernic aduce firea apelor sus întru înălțime și acoperă vederea cerului, făcînd între cer și pămînt un acoperămînt din nori și adăpînd cu nașterile acestora pămîntul. Apoi, arată trebuința ce răsare de aici:
Celui ce răsare în munți iarbă și buruieni spre slujba oamenilor;
Că adapă nu numai pămîntul lucrat de oameni, ci și munții și locurile pustii, aducînd dobitoacelor pășunea odrăslită întru acestea. Și săvîrșește acest lucru pentru facerea de bine către oameni, că a poruncit ca dobitoacele să slujească oamenilor.
9 Celui ce dă dobitoacelor hrana lor și puilor corbilor ce Îl cheamă pe El.
Firea corbilor nu este cuvîntătoare și ei nu cheamă pe Făcătorul cu cuvîntare, ci strigarea lor pentru hrană se aseamănă cu o cerere. De aici socotesc că, lăsînd pomenirea celorlalte păsări, i-a pomenit pe corbi și Stăpînul Hristos, zicînd ucenicilor: „Căutați la corbi, că nu seamănă, nici nu adună în hambare, și Tatăl vostru cel ceresc îi hrănește pe dînșii.”
10 Nu întru puterea calului va voi, nici în pulpele bărbatului bine Îi va plăcea.
11 Bine va voi Domnul întru cei ce se tem de Dînsul și întru cei ce nădăjduiesc spre mila Lui.
Dumnezeu - zice - nu Se veselește de vîrtutea trupului, și de meșteșugul călăriei și de grăbnicia picioarelor, ci de faptele bune a cărora ziditoare este evlavia. Și nu Se grijește cu sîrguință numai de aceștia - ci și de cei ce au căzut în păcate, și se pocăiesc și se întăresc cu nădejdea iubirii de oameni - căci nu a zis că Dumnezeu binevoiește numai întru nevoitorii cei desăvîrșiți ai faptei bune, ci și întru cei ce așteaptă dumnezeiasca milă.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Și nici nu s-a mai ridicat cetatea Ierusalimului, măcar că Iudeii risipiți în toată lumea și-au plăsmuit în 1947 un fel de țară în Palestina. Ce se va zidi cu adevărat și cît de curînd în Ierusalim, pe locul Bisericii lui Solomon, e capiștea în care va fi încoronat și înscăunat Antihristul ca împărat al lumii.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 12:59:09
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 147

TÎLCUIREA PSALMULUI 147
Aliluia.
Cuvîntul cel proorocesc poruncește și aici a lăuda. Mai-nainte zice încă și biruința făcută după întoarcere, iar lîngă aceasta mai-nainte vestește și propovedaniile Apostolilor, care au străbătut prea-degrab toată lumea.
Laudă, Ierusalime, pe Domnul, laudă pe Dumnezeul tău, Sioane! -
2 că a întărit încuietorile porților tale,
Izbăvindu-te de războinici cu ajutorul cel nebiruit al lui Dumnezeu și rămînînd neînconjurată[COLOR=#800080][1][/COLOR], cu laude răsplătește-I Făcătorului de bine, o Ierusalime! Iar „Ierusalim” nu numește zidirile cetății, ci pe locuitorii acesteia.
blagoslovit-a pe fiii tăi întru tine
Că, luînd binecuvîntarea de bună-naștere și de multă-facere de copii, întru mulțime ai crescut.
3 Cel ce a pus în hotarele tale pace
Ți-a dăruit și pace despre toate părțile: că, înfricoșîndu-se de frica celor uciși, alții nu îndrăznesc a mai veni iarăși asupră–ți.
și cu grăsime de grîu te-a săturat;
Și te-a împresurat cu bunătățile pămîntului. Că „grăsime de grîu” a numit îndestularea roadelor, din parte numind totul: fiindcă acest nume, „pyros”, înseamnă „grîu”, iar „grăsime de grîu” – pîinea cea prea-bună, pîinea aceasta arătînd și celelalte roade.
Ci această purtare de grijă dobîndeau de demult Iudeii, iar după ce s-au turbat asupra Mîntuitorului s-au făcut pustii de toate bunătățile. De aceea și proorocescul cuvînt, vorbind pentru aceia, mai-nainte vestește mîntuirea neamurilor:
4 Cel ce trimite cuvîntul Său pămîntului. Degrab aleargă cuvîntul Lui,
„Cuvînt” a numit aici evangheliceasca propovedanie, pe care a trimis-o nu numai Iudeilor, ci și tuturor celorlalți oameni, că zice: „Mergînd, învățați toate neamurile!” A arătat încă și iuțimea drumului, că întru puțină vreme a umplut de învățătură tot pămîntul și marea. Mai-nainte văzînd acest lucru, Proorocul a zis: „prea-degrab aleargă cuvîntul Lui”. Și nu e nici un lucru nou, nici prea-slăvit, că toate se supun dumnezeieștii voiri. Drept aceea, dacă vrea, El preface îndată firea apelor, una fiind ea, întru nenumărate chipuri:
5 al Celui ce dă zăpada ca lîna, al Celui ce presară negura ca cenușa,
6 al Celui ce pune gheața Sa ca pîinile.
Pentru că din una și singura ființă a apelor se face și gheața vîrtoasă, și zăpada rară și moale ca frîntura lînii, dar se face și praf umed, că într-acest fel este firea negurii.
Împotriva feței gerului Lui cine va suferi?
Încă și aerul îl preface cu lesnire: și, pe cel înfocat acum, după puțin îl face geros.
7 Trimite-va cuvîntul Său, și le va topi pe ele; sufla-va Duhul Lui, și vor curge ape.
Dar, iarăși voind, topește cu lesnire apa înghețată și o face să curgă ca pîraiele: pentru că, suflînd austrul, se topește și zăpada, și gheața. Și nu așa prost a făcut povestirea acestora, ci ca prin ele să însemneze altele: că - precum zăpada, căzînd, umple munții, iar după ce se topește se aduce întru rîurile slobozite dintru dînșii și ajunge să adape alte locuri - așa și belșugul bunătăților date de Dumnezeu s-a adus întîi Iudeilor, după care, gonind și alungînd aceia darul, adăparea învățăturii s-a adus neamurilor, ca prin niște rîuri, prin Sfințiții Apostoli.
8 Cel ce trimite cuvîntul Său lui Iacov, îndreptările și judecățile Sale lui Israil
De demult - Legea, iar după aceea și Darul, dar s-au arătat nevrednici de amîndouă.
9 n-a făcut așa la tot neamul și judecățile Sale nu le-a arătat lor.
Că nici unuia din neamuri nu a dat Legeacea prin Moisi și nu a adus folosul cel prin Prooroci, ci numai pe Iudei i-a învrednicit de o astfel de adăpare. Cu toate acestea, aceia s-au făcut nemulțumitori către Făcătorul de bine, iar neamurile, primind strălucirea luminii celei gîndite prin Sfințiții Apostoli, L-au cunoscut pe al lor Ziditor și totdeauna Îi aduc cinstea Acestuia.



[COLOR=#800080][1][/COLOR]E vorba de cetate.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 13:00:21
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 148

TÎLCUIREA PSALMULUI 148


Aliluia, aliluia.

Proorocul a îndoit poruncirea, ascuțind sufletele spre mai multă sîrguință. Și aceasta este altă laudă care deșteaptă toată zidirea - și cea gîndită, și cea simțită, și cea cuvîntătoare, și cea necuvîntătoare, cea însuflețită și cea neînsuflețită – spre împreună-glăsuirea cîntării de laudă. Poruncește să-I aducă laudă și cerul, și pămîntul, și adîncurile, și luminătorii de pe cer, și munții, și sadurile, și celelalte ca acestea și cîte sînt împărtășite de suflet și de cuvîntare, zicînd însă că cei cuvîntători trebuie să caute la acestea și, deprinzînd înțelepciunea ce se arată întru dînsele, să laude pe Făcătorul.
Lăudați-L pe Domnul, din ceruri lăudați-L pe El întru cele înalte!
Marele Moisi ne-a învățat că două ceruri s-au zidit de Dumnezeu: acesta făcut împreună cu pămîntul, și cel după acesta, care s-a rînduit să fie mijlocitor între ape, pe care l-a numit și „tărie”. Pentru aceasta a poruncit a lăuda pe Dumnezeu „din ceruri” și „întru cele înalte”, în loc de: „cetele celor fără de trupuri, care și întru acesta, și întru acela petrec”. Și, fiindcă dumnezeiescul Moisi nu ne-a învățat nimic pentru zidirea firilor gîndite, de nevoie a făcut aici Proorocul pomenirea acestora. Pentru aceea și poruncește a aduce laudele Făcătorului, că aceasta este datoria făpturilor, și toată făptura făcută de Dînsul și cinstită cu cuvîntarea se cuvine a o plăti. Și - dacă laudă cele ce au fire zidită, și nici Fiul, nici Preasfîntul Duh nu S-au rînduit împreună cu cele ce laudă - arătat este că Ei nu sînt din firea cea zidită; că, altfel, L-ar fi lăudat pe Făcătorul mai-nainte de celelalte, ca niște izvoare ale dreptății cinstind Dreptatea. Dar nici Fiul nu laudă, nici Sfîntul Duh, deci nici Fiul, nici Preasfîntul Duh nu are fire zidită. Apoi: cu adevărat Se laudă și El, și Sfîntul Duh, căci nu este nimic altceva între cei ce laudă și Cei ce Se laudă, numai zidirea laudă, și numai Ziditorul Se laudă. Și, dacă cineva nu-L laudă pe Ziditorul, ca un nemulțumitor nu-L laudă. Ci acestea le-am vorbit mai pe larg în cuvintele pentru Sfîntul Duh. Drept aceea, să călătorim spre cele de aici înainte ale tălmăcirii:
2 Lăudați-L pe El, toți Îngerii Lui, lăudați-L pe El, toate Puterile Lui!
„Îngeri” și „Puteri” numește firile gîndite: „Îngeri”, ca pe cei ce trec către oameni dumnezeieștile graiuri[COLOR=#800080][1][/COLOR]; iar „Puteri”, ca cele ce sînt slobode de patimile trupești și ca cele ce pot împlini poruncile, că zice: „cei puternici întru tărie, care faceți cuvîntul Lui.” Însă prin numele acestea a cuprins toată firea celor gîndite, și foarte potrivit a chemat spre cîntarea de laudă întîi cetele cerești.
3 Lăudați-L pe El, soarele și luna, lăudați-L pe El, toate stelele și lumina!
Iar Simmah, așa: „lăudați-L pe El, toate stelele luminii”; așa încă și ceilalți. Iar după Cei 70, se cuvine a înțelege așa: Dumnezeu a zidit lumina în ziua dintîi, iar întru a patra – luminătorii, și pentru aceasta i-a pomenit deosebi de lumină, nu că ea ar sta singură prin sine-și, ci pentru că s-a împărțit întru luminători. Iar pe acestea, după cum am zis și mai sus, nu le cheamă ca pe niște însuflețite și cuvîntătoare, ci ne poruncește a privi la ele, și a deprinde înțelepciunea lui Dumnezeu și prin toate a-I împleti Lui cîntare de laudă.
4 Lăudați-L pe El, cerurile cerurilor!
5 Și apa cea mai presus de ceruri
Dumnezeu a despărțit firea apelor cu cerul ce se numește „tărie”, prin negrăita Lui înțelepciune meșteșugindu-le lor statornicia cea în lungă vreme, și a poruncit a călători peste apele închegate focul nemărginit al luminătorilor. Iar apa și focul sînt împotrivnice una alteia, dar, cu toate acestea, nici focul nu se stinge de ape, nici apa cea închegată nu se topește de focul cel nemărginit, și acestea arată negrăita putere a lui Dumnezeu. Și a numit cerul cu număr de multe, nu că ar fi știut de mai multe, ci urmînd limbii evreiești: că ei le numesc pe acestea cu număr de multe, precum noi zicem: „Atenele” și „Tebele”. Deci, ce a numit aici „ceruri ale cerurilor”, într-alt loc l-a zis: „cerul cerului”, că zice: „cerul cerului Domnului”.
să laude numele Domnului, că El a zis, și s-a făcut; El a poruncit, și s-a zidit!
Că - zice - vrednic lucru este a lăuda pe Cel ce le-a lucrat cu cuvîntul pe toate acestea.
6 Pusu-le-a pe ele în veac și în veacul veacului: poruncă a pus, și nu va trece.
Și nu numai că le-a zidit, ci le și poartă de grijă. De aici au și statornicia, după cum a voit El Însuși, că nu vor putea să treacă hotarele așezate de Dînsul. Deci cele neînsuflețite și neamurile celorlalte necuvîntătoare se rușinează de legile așezate, și numai singură firea oamenilor cea cinstită cu cuvîntarea calcă legile: marea știe hotarele sale și se rușinează de nisip, noaptea și ziua păzesc măsurile puse lor, iar oamenii defaimă dumnezeieștile legi.
Și așa, după ce le-a chemat spre împărtășirea cîntării de laudă pe cele din cer și pe cele cerești, se mută spre pămînt, maica de obște a oamenilor și a celor necuvîntătoare:
7 Lăudați-L pe Domnul de pe pămînt:
Apoi, din parte:
balaurii și toate adîncurile;
Marea este parte a pămîntului, și întru aceasta sînt chiții. Și vrednică de minunare este și această purtare de grijă a Ziditorului: că, după ce a zidit jivinele cele prea-mari și prea-covîrșitoare, le-a închis întru noianurile cele neînotate, arătîndu-le oamenilor și înfricoșîndu-i cu pomenirea lor, dar, propovăduind bunătatea, a oprit vătămarea pe care ar fi putut-o ele pricinui.
8 focul, grindina, zăpada, gheața, duhul cel de vifor,
Și acestea își au pricina din apă. Și în aer se face și grindină, și zăpadă, și gheață, și vînturile cele iuți, că pe acestea le-a numit „vifore”. La fel, este cu putință a vedea focul arătîndu-se încă nu numai în pămînt, ci și în aer, pentru că din aer se slobozesc și fulgere, și trăznete și flăcări.
cele ce fac cuvîntul Lui;
Încă și acestea – zice - se supun semnului Său, nu ca niște însuflețite și cuvîntătoare, ci urmînd voii Lui.
9 munții și toate dealurile, lemnele cele roditoare și toți cedri;
Și acestea ne fac a porni limbile noastre spre mulțumire, căci nu numai mărimea lor este vrednică de minunare, ci și trebuința ce răsare de aici, că prea-multă este și de multe feluri.
10 fiarele, și toate dobitoacele
Le-a despărțit și pe acestea: că nu așa prost a zis de cele cu cîte patru picioare, ci a deosebit pe cele sălbatice de cele domestice. Și ne poruncește să lăudăm pe Făcătorul și prin unele, și prin altele, că toate sînt de prisos și nemulțumitoare dacă scapă de cunoștința noastră[COLOR=#800080][2][/COLOR].
cele tîrîtoare și păsările zburătoare;
Cu pomenirea tîrîtoarelor s-a înjugat și firea celor înotătoare, că acelea se tîrăsc în ape. Așa le-a numit pe dînsele chiar Dumnezeu, că a zis: „Să scoată apele tîrîtoare cu suflete vii!”
După acestea toate, îl cheamă pe cel ce laudă prin toate pe Ziditor, că omul s-a învrednicit de dumnezeiasca zidire în urma tuturor. Și îl adună după adunări, aducînd în lăuntru mai întîi ceata împăraților, apoi popoarele supușilor. Și zice:
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 13:00:58
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 149 (2)

11 împărații pămîntului și toate noroadele,
Și nu-i lipsește de cîntarea de laudă nici pe domnii de al doilea (rang), nici pe judecătorii cei rînduiți după aceștia, ci îi împărtășește și pe ei de folosul ivit de aici:
domnii și toți judecătorii pămîntului;
Poruncește să facă acest lucru încă și fiecare vîrstă, și amîndouă neamurile[COLOR=#800080][3][/COLOR], adică partea bărbătească și cea femeiască. Și - întîi pe cei ce sînt desăvîrșiți cu vîrsta:
12 tinerii și fecioarele,
Apoi, amîndouă căpătîiele:
bătrînii și cei mai tineri să laude numele Domnului,
Zice: Și vîrsta cea fără de vreme și crudă, și cea peste vreme (adică îmbătrînită) să laude pe Dumnezeu!
13 că s-a înălțat numele Lui unuia!
Că s-a stins pomenirea dumnezeilor cu nume mincinos și s-a arătat cinstit doar numele Celui ce este singur Dumnezeu.
14 Mărturisiți-vă Lui pe pămînt și în cer!
Că nu-L mai laudă pe Dînsul doar cele cerești, ci s-a umplut tot pămîntul de a-L cunoaște pe Domnul, cît ca niște apă multă a acoperit mările.
Și va înălța cornul norodului Său.
Și - zice - va arăta norodul Său nebiruit și vestit - căci „corn” a numit tăria, din metafora dobitoacelor purtătoare de coarne, care se fălesc că întru acelea au tăria.
Cîntare - tuturor cuvioșilor Lui,
Că, pe cei ce cred întru Dînsul, îi face nu numai tari, ci și de-a pururea pomeniți la toți.
fiilor lui Israil, norodului ce se apropie de Dînsul!
Și această bună laudă a dobîndit-o Israil cînd s-a apropiat de Dumnezeu, dar acum s-a mutat împreună cu buna-credință și strălucirea, iar ei s-au golit de aceasta, și neamurile se bucură de dumnezeieștile daruri.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]„Înger” vine din elinescul „anghelos”, însemnînd „vestitor”.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Fiindcă toate au fost zidite pentru om.

[COLOR=#800080][3][/COLOR]„Genurile”, din elinescul „ghenos”.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 13:01:53
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 149

TÎLCUIREA PSALMULUI 149
Aliluia, aliluia.
Această laudă o poruncesc a aduce cei ce au biruit după întoarcere neamurile acelea multe prin dumnezeiescul ajutor. Are încă și proorocie a celor săvîrșite de Macabei.
Cîntați Domnului cîntare nouă, lauda Lui este în Biserica cuvioșilor!
Că a lăuda pe Dumnezeu este osebirea cuvioșilor, nu a celor fără de lege.
2 Veselească-se Israil de Cel ce l-a făcut pe el, și fiii Sionului să se bucure de Împăratul lor!
Dumnezeul a toate este Dumnezeu al tuturor, dar cu deosebire Se numea Împărat al Israilitenilor. Deci, îndată ce s-au bolnăvit cu nemulțumire și au cerut alt împărat, Dumnezeu a zis către Samuil: „Nu pe tine te-au defăimat, ci pe Mine, ca să nu împărățesc peste dînșii.”
3 Să laude numele Lui în horă, în timpan și în psaltire să-I cînte Lui!
Zice: După Legeanoastră, să lăudăm pe Făcătorul de bine cu toate uneltele de cîntare!
4 Că binevoiește Domnul întru norodul Său,
Zice: Ne-a învrednicit de multă iubire de oameni și ne-a arătat a Sa bunătate.
și va înălța pe cei blînzi întru mîntuire.
Iar pe cei lipsiți de ajutor care au năravuri bune, îi va arăta înalți și vestiți.
5 Lăuda-se-vor cuvioșii întru mărire și se vor bucura întru așternuturile lor.
Și cei ce cinstesc dreptatea vor fi întru bună laudă, îndulcindu-se de multă odihnă. Că „așternut” a numit odihna, că patul este însemnător de odihnă.
6 Înălțările lui Dumnezeu - în gîtlejul lor,
Și totdeauna propovăduiesc dumnezeieștile faceri de bine și Îl laudă pe pricinuitorul unora ca acestea.
și săbii cu două ascuțișuri - în mîinile lor,
7 ca să facă izbîndă întru neamuri, mustrări întru noroade;
Biruința întru războaie nu este lucru potrivnic odihnei, că biruința este mai dulce decît toată odihna. Iar prin acestea mai-nainte vestește bărbăția Macabeilor, prin care i-au supus pe megieșii locuitori pe aproape și i-au biruit pe Machidoneni.
8 ca să lege pe împărații lor cu obezi, și pe slăviții lor cu cătușe de fier;
Istoria Macabeilor ne învață că multe ca acestea s-au isprăvit de dînșii, și lesne le este celor ce voiesc să citească a învăța adevărul proorociei.
9 ca să facă întru dînșii judecată scrisă.
Că, cele făcute după dreptate acelora, s-au pus în scrieri, și lauda lor a rămas pururea pomenită pînă în ziua de astăzi. Că aceasta a adăugat:
Mărirea aceasta va fi tuturor cuvioșilor Lui.
Căci cuvioșia este maică a bunei-laude, și lucrătorii acesteia vor fi pomeniți de-a pururea.

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 13:02:23
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 150

TÎLCUIREA PSALMULUI 150
Aliluia, aliluia.
De biruință este și lauda aceasta, și mai-nainte vestește cunoștința de Dumnezeu ce avea să fie la toți oamenii.
Lăudați pe Dumnezeu întru Sfinții Săi,
Puternică pricină spre cîntarea de laudă este aceasta: că - dacă ni s-a poruncit a lua pricină spre mulțumire de la saduri, și de la fiare și de la tîrîtoare - cu mult mai vîrtos este mai cu dreptate a privi la Sfinți și a-L lăuda pe Dumnezeul acestora. Că - învățîndu-se cele pentru Fericitul Pavel, ori cele pentru dumnezeiescul Petru, ori cele pentru prea-dumnezeiescul Ioan, ori cele pentru ceilalți Apostoli, ori cele pentru purtătorii de biruință Mucenici, ori cele pentru ceilalți Sfinți, ori cele pentru nevoitorii de acum ai faptei bune - cine nu-și pornește limba spre cîntarea de laudă a Celui ce a dăruit oamenilor atîta îndestulare de bunătăți?
lăudați-L pe El întru tăria puterii Lui!
Iar Simmah, așa: „Lăudați-L pe El întru tăria cea nebiruită a Lui!” Că numai El singur are stăpînirea tare, și nepieritoare și veșnică.
2 Lăudați-L pe El întru puterile Lui,
Că negrăite sînt cele săvîrșite totdeauna prin Sfinții Lui.
lăudați-L pe El după mulțimea măririi Lui!
Acest stih se aseamănă cu cele tîlcuite de noi mai-nainte, că nu este sfîrșit măririi Lui. Că - zice - nemărginită este mărirea Lui, nemăsurată puterea, deci să petreceți lăudîndu-L pe Dînsul pentru toate.
3 Lăudați-L pe El în glas de trîmbiță,
Organul acesta era preoțesc, căci preoții întrebuințau trîmbițele făcînd pomenire de trîmbițele ce s-au auzit în muntele Sinai.
lăudați-L pe El în psaltire și în alăută!
4 Lăudați-L pe El în timpan și în horă, lăudați-L pe el în strune și în organe!
5 Lăudați-L pe El în chimvale bine-răsunătoare, lăudați-L pe El în chimvale de strigare!
De demult, lăudîndu-L pe Dumnezeu în dumnezeiasca Biserică, leviții întrebuințau organele acestea nu pentru că Dumnezeu Se veselea de glasul lor, ci pentru că primea scopul celor făcute. Căci Îl auzim pe Dînsul zicînd Iudeilor că Dumnezeu nu Se veselește de cîntări și de viersuiri: „Depărtează-ți de la Mine glasul cîntărilor tale, și glasul organelor tale nu-l voi auzi!” Deci a slobozit să se facă acestea vrînd să-i izbăvească pe dînșii de înșelăciunea idolilor: că - de vreme ce erau iubitori de jocuri și de rîsuri, iar acestea toate se săvîrșeau în capiștile idolilor - i-a iertat să cînte din organe, prin acestea trăgîndu-i (către Sine), și cu vătămarea mai mică oprind-o pe cea mare și mai-nainte învățîndu-i cele desăvîrșite prin cele nedesăvîrșite.
Toată suflarea să laude pe Domnul!
Nu Iudeii numai, ci toți oamenii: că, după dumnezeiescul Apostol, Dumnezeu nu este numai al Iudeilor, ci și al neamurilor. Deci, în Psalmul 144, a zis: „Bine să cuvînteze tot trupul numele cel sfînt al Lui!”, iar aici: „Toată suflarea să laude pe Domnul!”, dar nici acolo nu a numit trupul singur, nici aici suflarea singură, ci prin amîndouă stihurile ne poruncește a lăuda pe Dumnezeul tuturor și cu trupul, și cu sufletul.
Sfîrșitul a toată neguțătoria Psalmilor este vrednic de minune și potrivit scopului proorociei. Pentru că proorocia propovăduiește mîntuirea neamurilor, și sfîrșitul proorociei poruncește celor ce au dobîndit-o pe aceasta a lăuda pe Făcătorul de bine, iar noi nu numai că auzim graiurile, ci vedem înseși lucrurile: că Dumnezeul tuturor Se laudă în fiecare cetate, și în orașe, și în sate, și în pustietăți, și în munți, și în dealuri și în locul nelocuit și cu totul pustiu.
Iar eu îi rog pe cei ce vor citi în cartea aceasta să culeagă dintru acestea folosul ca pe un rod, dacă li se va părea că s-au tîlcuit bine și drept; iar dacă undeva cumva nu am ajuns tainele cele ascunse ale Duhului, să nu ne prihănească prea-foarte, că fără de zavistie am pus tuturor înainte ceea ce am putut afla și ne-am sîrguit a aduce celor ce vor fi după noi cele învățate de la Părinți. Și noi am suferit osteneala, iar altora aducem folos fără de osteneală, pe care îi rog să ne răsplătească osteneala cu rugăciuni, pentru ca, întărindu-ne și proptindu-ne cu ele, să adăugăm lîngă cuvinte și lucrurile, și să dobîndim fericirea ce se alcătuiește dintru amîndouă. „Că cel ce va face – zice – și va învăța mare se va chema întru Împărăția cerurilor!” - pe care să ne învrednicim a o dobîndi toți, întru Hristos Iisus Domnul nostru, împreună cu Care se cuvine slavă și Tatălui, împreună și Sfîntului Duh, în vecii vecilor. Amin”


Sfîrșit,
și lui Dumnezeu, slavă!
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #8  
Vechi 02.01.2009, 13:06:15
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 148 (2)

Citat:
În prealabil postat de patinina34 Vezi mesajul
11 împărații pămîntului și toate noroadele,
și nu-i lipsește de cîntarea de laudă nici pe domnii de al doilea (rang), nici pe judecătorii cei rînduiți după aceștia, ci îi împărtășește și pe ei de folosul ivit de aici:
domnii și toți judecătorii pămîntului;
poruncește să facă acest lucru încă și fiecare vîrstă, și amîndouă neamurile[color=#800080][3][/color], adică partea bărbătească și cea femeiască. și - întîi pe cei ce sînt desăvîrșiți cu vîrsta:
12 tinerii și fecioarele,
apoi, amîndouă căpătîiele:
bătrînii și cei mai tineri să laude numele domnului,
zice: și vîrsta cea fără de vreme și crudă, și cea peste vreme (adică îmbătrînită) să laude pe dumnezeu!
13 că s-a înălțat numele lui unuia!
că s-a stins pomenirea dumnezeilor cu nume mincinos și s-a arătat cinstit doar numele celui ce este singur dumnezeu.
14 mărturisiți-vă lui pe pămînt și în cer!
că nu-l mai laudă pe dînsul doar cele cerești, ci s-a umplut tot pămîntul de a-l cunoaște pe domnul, cît ca niște apă multă a acoperit mările.
și va înălța cornul norodului său.
și - zice - va arăta norodul său nebiruit și vestit - căci „corn” a numit tăria, din metafora dobitoacelor purtătoare de coarne, care se fălesc că întru acelea au tăria.
cîntare - tuturor cuvioșilor lui,
că, pe cei ce cred întru dînsul, îi face nu numai tari, ci și de-a pururea pomeniți la toți.
fiilor lui israil, norodului ce se apropie de dînsul!
și această bună laudă a dobîndit-o israil cînd s-a apropiat de dumnezeu, dar acum s-a mutat împreună cu buna-credință și strălucirea, iar ei s-au golit de aceasta, și neamurile se bucură de dumnezeieștile daruri.

[color=#800080][1][/color]„înger” vine din elinescul „anghelos”, însemnînd „vestitor”.

[color=#800080][2][/color]fiindcă toate au fost zidite pentru om.

[color=#800080][3][/color]„genurile”, din elinescul „ghenos”.

corectie:
Psalm 148 (2) nu 149 (2).
Mii de scuze!!!
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #9  
Vechi 13.01.2009, 20:28:32
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Multumim pentru intreaga osteneala. Cred ca acum intelegem mai bine de ce psaltirea este o arma impotriva diavolului.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 08:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 01:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 11.12.2011 23:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 18.02.2009 23:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 08:23:23