![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
| Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie? | |||
| Doar sa citim duminica de duminica |
|
0 | 0% |
| Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica |
|
2 | 100,00% |
| Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj | |||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
10
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Slăbănogului[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 5, 1-16)[/SIZE] 1. În vremea aceea s-a suit Iisus în Ierusalim. 2. Și este în Ierusalim Lacul Oii, care se cheamă evreiește Vitezda, având cinci foișoare. 3. Întru acelea zăcea mulțime multă de bolnavi, orbi, șchiopi, uscați, așteptând mișcarea apei. 4. Că îngerul Domnului în vremea sa se pogora în scăldătoare, și tulbura apa, și care intra întâi după tulburarea apei, se făcea sănătos, ori de ce boală era ținut. Deci era acolo un om, treizeci și opt de ani având în boala sa. 6. Pe acesta văzându-l Iisus zăcând, și cunoscând, că iată multă vreme avea în boala sa, zis-a lui: vrei să fii sănătos. 7. Răspuns-a lui bolnavul: Doamne om n-am, că dacă se tulbură apa, să mă bage în scăldătoare, deci până când merg eu, altul înaintea mea se pogoară. 8. Zis-a Iisus lui: scoală, ia patul tău și umblă. 9. Și îndată, s-a făcut sănătos omul, și și-a luat patul său, și umbla, și era într-aceea zi Sâmbătă. 10. Deci ziceau Evreii celui vindecat: Sâmbătă este, nu se cade ție a-ți lua patul. 11. Iar el a răspuns lor: Cel ce m-a făcut sănătos, acela mi-a zis: ia-ți patul tău și umblă. 12. Deci l-au întrebat: care este omul acela, ce a zis: ia-ți patul tău și umblă. 13. Iar cel vindecat nu știa cine este, că Iisus ieșise din poporul, ce era în acel loc. 14. După aceea l-a aflat pe el Iisus în biserică și a zis lui: iată că te făcuși sănătos, de acum să nu mai greșești, ca să nu fie ție ceva mai rău. 15. Mers-a omul acela și a vestit iudeilor, că Iisus este, care l-a făcut pe dânsul sănătos. 16. Și pentru aceasta goneau Evreii pe Iisus, și căutau să-l omoare pe el, căci făcea acestea sâmbăta. Ingratitudinea iudeilor 1. Slăbănogul din această Evanghelie este un tip simbolic al evreilor. El față cu Mântuitorul reprezintă pe iudei și ținuta lor morală ingrată, dușmănoasă. În firea evreilor era dorința de a vedea semne și minuni. Semnele și minunile pentru ei erau învățăminte simbolice, ascunse. De această fire a lor ținând seama, Dumnezeu, anume, ca ei să poată veni mai ușor la mântuire, iar de nu vor veni să n-aibă motive de scuze, le-a făcut un semn în cetatea lor sfântă, în Ierusalim. Adică: lângă Poarta Oii, pe vremea lui Iisus, a dispus să se formeze un lac, o scăldătoare, cu putere vindecătoare. Scăldătoarea se numea Vitezda. Ea a existat numai pe timpul Mântuitorului, ca un semn, ca admonițiune pentru evrei. Semnul era că în acea scăldătoare ei aveau să întrevadă sosirea doctorului ceresc, venit anume, ca să-i vindece de îndelungata lor boală, în virtutea căreia ei nu se mai puteau mișca. Cum vom vedea, ei au rămas numai cu mândria că Dumnezeu i-a învrednicit de un semn, dar învățătura semnului n-au înțeles-o, n-au vrut să o înțeleagă. 2. Evreii aveau sărbătoare, care anume, nu are importanță. La acea sărbătoare Iisus s-a suit în Ierusalim. Ajungând la Scăldătoare, află pe un bolnav, care era olog de 38 de ani. Lui I se face milă de acest olog și-l întreabă: „vrei să fii sănătos“ – vrei să te fac Eu sănătos? Nu, răspunde bolnavul, om n-am, care să mă bage în scăldătoare. Tu! Tu nu mă poți vindeca. Eu rămân slăbănog, căci alții îmi ies înainte și se vindecă. „Scoală, i-ați patul...“ și, la cuvântul lui Iisus, în membrele slăbănogului se strecoară forța vitală: slăbănogul, ologul se face sănătos. Dar era Sâmbătă în acea zi, și evreii, robi ai literei și mai mult robi ai obiceiului lor, considerau ca o profanare a legii orice lucrare, cât de mică și de neînsemnată să fi fost ea. Luarea așternutului, care nu putea fi alta decât un sărăcăcios strai, evreii o consideră ca lucrare, deci ca profanare a Legii, și ei intervin grabnic. „E sâmbătă“, nu știi că lucrarea în zi de sâmbătă e pedepsită, ca o profanare a celor sfinte? Deci: „nu ți se cuvine să-ți iei patul“. Vindecatul însă, în loc să cedeze, să-și scuze cum ar fi știut greșeala, ori în loc să arate evreilor absurditatea pretenției lor, face cauză comună cu iudeii: pune vina pe Iisus: „Cel ce m-a făcut sănătos Acela m-a îndemnat să-mi iau patul, să păcătuiesc. De nu mă povățuia el, eu nu-mi luam patul. Deci El este de vină nu eu; luați-L pe El la răspundere“. Și fiindcă Mântuitorul se îndepărtase din acel loc, iar vindecatul nu știa cine este, acesta rămâne deocamdată cu mustrarea, dar cu angajamentul ca, dacă-L va afla pe Iisus, să-L denunțe evreilor. Ocazia i se dă în curând, căci aflându-l Iisus în biserică, îi zice: „Iată, te-ai făcut sănătos, de acum să nu mai greșești, ca să nu-ți fie ceva mai rău“. Prin cuvintele Sale Mântuitorul îi arată vindecatului că știe de unde-i provine boala, că acea boală era o urmare a păcatelor lui, din abuzul senzual, și, apelând la sentimentul lui de conservare, de iubire de sine, îl invită să nu reînceapă ca nu cumva să cadă în recidivă, în care caz firește, are să-i fie mai rău ca întâi. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Cel vindecat, în loc să-și arate recunoștința pentru nemărginitul bine, ce i-a făcut Mântuitorul, în loc să-I mulțumească și pentru sfatul pe care I l-a dat; în loc să cadă în genunchi înaintea Aceluia, Care, vindecându-l prin cuvânt, și arătându-i că a pătruns în secretul păcatelor lui, i se descoperă ca o ființă supraomenească, – el, cel vindecat, merge și denunță evreilor „că Iisus este“ Cel ce îl făcuse sănătos și-l pusese la cale să profaneze sâmbăta. Urmarea e că evreii iau pe Iisus la goană, drept răsplată pentru că vindecase pe cel slăbănog.
2. Ca și slăbănogul, bolnav era și Israil, reprezentat prin fruntașii evreilor, numiți în Evanghelie „iudei“. Din cauza abuzului de poziția sa excepțională, favorizată, Israil își pierduse forțele spirituale și morale, devenise olog, nu putea face un pas înainte. El aștepta cu nerăbdare să se însănătoșească, dar nu se putea mișca, să intre în baia vindecării. Baia miraculoasă îi era înainte: era Cuvântul lui Dumnezeu, cuprins în Sfintele Scripturi; nu avea decât să intre în spiritul lor, să se spele spre a se vindeca. Dar preocupările lui, tradiția bătrânilor, care întuneca mintea și împietrea inima, îl ținea legat de atâta vreme. Simbolul miraculos al băii Vitezda, menit anume să-l deștepte din letargie, să-i ia albeața de pe ochi și să-l facă să vadă că mântuirea i-a sosit – pentru Israil rămâne un simplu semn, la care se credea îndreptățit în virtutea poziției sale favorizate, fără să afle în acest semn vreo învățătură, vreo provocare. Când Iisus, doctorul cel proorocit și așteptat, vine la el, la bolnavul, la ologul Israil și-l întreabă dacă voiește serios să se însănătoșească, bolnavul nu voiește să-L recunoască. El, bolnavul își recunoaște ticăloșia, constată însuși că e paralizat, dar lui îi trebuie un om, nu Dumnezeu, care să-l bage în scăldătoare. Un om îi trebuie, care omenește să-l scape de robia romanilor și să întemeieze o împărăție pământească, împărăție, în care Israil, ologul, slăbănogul să aibă poziția de stăpân, iar toate celelalte popoare: robi ai lui. Așa doctor așteptau evreii, și, deci, firesc era să refuze vindecarea, ce le-o oferă dumnezeiescul doctor, Iisus Hristos. Cu toate acestea însă doctorului Iisus I se face milă de nechibzuitul slăbănog, și-l vindecă prin cuvânt. Evreii aud învățătura Lui vindecătoare, mântuitoare, care li se dă în zi de sărbătoare, căci întreagă activitatea lui Iisus sărbătoare este; ei văd mântuirea, vindecarea, și în loc să mulțumească Celui Care le-o dă, fac cum face slăbănogul: aleargă la autoritatea Statului, cerând moartea Lui. Ingrat în gradul suprem s-a arătat individul slăbănog; dar s-a arătat ca tip, ca reprezentant al unui popor întreg. Aceea ce a făcut el în mic, a făcut poporul Israil în mare. În ambii se arată ingratitudinea încarnată, incapabilă de-a primi vindecarea definitivă, mântuirea. Căci slăbănogul ajuns la slăbănogire prin propriile sale păcate, când este făcut atent la recidivă, în loc să se stăpânească, aleargă la dușmanii Binefăcătorului său, arătând prin fapte că n-are de gând să se abțină de la păcate. Și, ce face slăbănogul, ca individ, face și slăbănogul popor: aleargă la chiar dușmanii săi de moarte și cere moartea Mântuitorului său. El cade în recidivă ca popor. Că recidivul slăbănog, ca individ, a ajuns mai rău, e de la sine înțeles. Iar că recidivul popor slăbănog a ajuns mai rău de cum fusese înainte de vindecarea sa prin Iisus, istoria ne-a dovedit-o și ne-o dovedește destul de elocvent: Slăbănogirea lui recidivă l-a nimicit ca popor, lipsindu-l de patrie și de limbă și împrăștiindu-l pe toată fața pământului, ca urmare firească a ingratitudinii, cu care și-a tratat pe Binefăcătorul său; dar totodată drept avertisment pentru cei care răsplătesc binele cu rău. În special pentru preoți și pentru viitorii preoți nici un învățământ mai zguduitor, ca acest învățământ: un popor întreg a fost dus la pierire prin ingratitudinea preoților și a cărturarilor lui. Preoții noștri au să-și deschidă ochii în patru cât pentru binefacerile dumnezeiești pe care le primesc ei și le primește poporul condus de dânșii: să nu se încuibe în inima lor ingratitudinea, ci mai ales să obișnuiască pe popor a-și arăta prin fapte mulțumirea sa către Dumnezeu și către oamenii care îi fac bine; mai ales însă către Dumnezeu, știind „că toată darea cea bună și tot darul desăvârșit de sus este de la Părintele Luminilor“. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
11
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Samaritencei[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 4, 5-42)[/SIZE] 5. În vremea aceea a venit Iisus în cetatea Samariei, care se cheamă Sihar, aproape de satul care l-a dat Iacob fiului său, lui Iosif. 6. Și era acolo puțul lui Iacob: iar Iisus, fiind ostenit de călătorie, a șezut acolo la puț, și era ca la al șaselea ceas. 7. A venit o muiere din Samaria să scoată apă, zis-a ei Iisus: dă-mi apă să beau. 8. (Că învățăceii lui se duseseră în cetate să cumpere bucate). 9. Deci muierea Samariteancă a zis Lui: cum Tu fiind Evreu, ceri de la mine să bei, muiere Samariteancă fiind: că evreii nu se ating de Samariteni. 10. Răspuns-a Iisus și a zis ei: de ai ști darul lui Dumnezeu, și cine este, care grăiește ție: dă-mi să beau, tu ai fi cerut de la dânsul și ți-ar fi dat ție apă vie. 11. Grăit-a lui muierea: Doamne, nici vadră ai și puțul este adânc, dar apă vie de unde ai. 12. Au doar Tu ești mai mare decât Iacob, părintele nostru, care a dat nouă puțul acesta, din care și însuși a băut, și feciorii lui, și dobitoacele lui. 13. Răspuns-a Iisus, și a zis ei: tot cine va bea din apa aceasta, va însănătoși iarăși: 14. Iar cine va bea din apa ce-i voi da eu lui, nu va însănătoși în veci: ci apa care voi da lui, va fi în dânsul izvor de apă curgătoare în viața de veci. 15. Zis-a către dânsul muierea: Doamne, dă-mi această apă, ca nici să mă însănătoșesc, nici să mai vin aici să mai scot apă. 16. Grăit-a ei Iisus, mergi și cheamă pe bărbatul tău, și vino aici. 17. Răspuns-a muierea, și a zis Lui, n-am bărbat. 18. Grăit-a ei Iisus, bine ai zis, că n-ai bărbat, că cinci bărbați ai avut, și acum pe care ai, nu-ți este ție bărbat, iată adevărat ai zis. 19. Grăit-a lui muierea, Doamne, văd, că prooroc ești Tu. 20. Părinții noștri în muntele acesta, s-au închinat: și voi ziceți, că în Ierusalim este locul, unde se cade a se închina. Grăit-a ei Iisus: muiere, crede-mă că va veni vremea, când nici în muntele acesta, nici în Ierusalim vă veți închina Tatălui. 22. Voi vă închinați căruia nu știți, noi ne închinăm, căruia știm, că mântuirea din Iudei este. 23. Ci va veni vremea și acum este, când închinătorii cei adevărați se vor închina Tatălui cu Duhul și cu adevărul, că și Tatăl pe unii ca aceștia caută să se închine lui. 24. Duh este Dumnezeu, și cine se închină lui, se cade să se închine cu Duhul și cu adevărul. 25. Grăit-a lui muierea, știm că va să vie Mesia, care se cheamă Hristos, când va veni acela va spune nouă toate. 26. Grăit-a ei Iisus: eu sunt cel ce grăiește cu tine. 27. Și atunci au venit învățăceii lui și s-au mirat, căci grăia cu muierea: dar nimeni nu i-a zis: ce cauți sau ce vorbești cu dânsa. 28. Iar muierea și-a lăsat vadra sa și a mers în cetate și a grăit oamenilor: 29. Veniți și vedeți pe omul care mi-a spus mie toate câte am făcut, nu cumva acesta este Hristos. 30. Deci au ieșit din cetate și veneau către dânsul. 31. Iar între acestea L-au rugat pe dânsul învățăceii, grăind: Învățătorule, mănâncă. 32. Iar el a zis lor, eu am mâncat bucatele, care voi nu știți. 33. Iar Învățăceii grăiau în sine, au doar i-a adus Lui cineva să mănânce. 34. Grăit-a lor Iisus, mâncarea mea este, ca să fac voia celui ce m-a trimis pe mine, și să săvârșesc lucrul Lui. 35. Dar nu ziceți voi că încă patru luni sunt și secerișul va veni; iată grăiesc vouă, ridicați ochii voștri și vedeți holdele, că sunt albe și aproape de seceriș. 36. Și cel ce va secera, plată va lua, și va strânge rodul în viața vecilor ca să se bucure dimpreună și cel ce seamănă și cel ce seceră. 37. Că de aceasta este cuvântul cel adevărat, că altul este cel ce seamănă, și altul care seceră. 38. Eu am trimis pe voi să secerați, unde voi nu v-ați ostenit, alții s-au ostenit, și voi ați intrat în osteneala lor. 39. Iar din cetatea aceea mulți au crezut într-însul din Samariteni, pentru cuvântul muierii care mărturisea, că mi-a spus mie toate câte am făcut. 40. Iar dacă au venit la dânsul samaritenii, l-au rugat pe dânsul, ca să petreacă la dânșii, și petrecu acolo două zile. 41. Și cu mult mai vârtos au crezut pentru cuvântul lui. 42. Iar muierii au zis: că de acum nu pentru vorba ta credem, că înșine am auzit și știm, că acesta este cu adevărat Mântuitorul lumii Hristos. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
I. Samariteanca păcătoasă
[SIZE=3](4, 5-20)[/SIZE] 1. Încă de la dezbinarea împărăției a început o înverșunată vrăjmășie între iudei și israiliteni. Acea vrăjmășie crește și devine din ce în ce mai acută după robie, după amestecul israilitenilor cu păgânii și prefacerea lor în samariteni. De aici își făceau unii altora fel de fel de mizerii. Ba evreii, care se considerau ca singuri curați, priveau spre samariteni, ca spre niște „născuți din curvie“, ca spre niște apostați, cu un suveran dispreț și nu voiau să aibă cu dânșii nici o daraveră, nici chiar să se atingă de ei ori de vreun lucru de al lor, ca să nu se molipsească. Se fereau de ei ca de niște ciumați. În ochii evreilor samaritenii erau cei mai necurați oameni mult mai răi decât păgânii, ca stăpâniți de duhuri necurate. A zice cuiva „samaritean“, pentru evrei, era cea mai gravă insultă ce se putea închipui. Și evreii, într-un moment de extremă furie, cu această insultă Îl gratifică pe Mântuitorul (Ioan 8, 48). 2. După petrecerea Sa în Ierusalim, la primul Paște, Mântuitorul, prigonit de evrei, se retrage în Iudeea, unde petrece până toamna târziu, – învățând și botezând. Prin decembrie părăsește Iudeea spre a se întoarce în Galileea, de unde plecase. El trebuia să treacă prin Samaria, unde ajunge la orașul Sihar. Aproape de oraș era un puț, numit puțul lui Iacov. Mântuitorul, obosit de cale, se așeză lângă puț să se odihnească, trimițând pe Învățăcei în oraș să cumpere de-ale mâncării. În acest timp, din oraș, vine o femeie să scoată apă. Iisus intră cu femeia în vorbă zicându-i: „Dă-mi apă să beau“. Femeia, văzând că Iisus, ca evreu, îi cere apă, răspunde înțepat: Cum? Tu, evreu fiind, ceri apă de la mine, de la o samariteancă? Ea este interpretul sentimentului de care era stăpânit întreg poporul samaritean. În loc să-I dea apă, ea Îi face observația răutăcioasă: voi evreii, ne considerați pe noi ca spurcați și nu intrați cu noi în contact, nu primiți nimic de la noi, ca să nu vă spurcați. Prin urmare de ce ceri apă de la mine? Dar, voiește ea să zică: atunci când sunteți la necaz, când aveți trebuință de ajutorul nostru, atunci ne știți ruga. Ea Îi face observație, dar nu-i dă apă să bea. Mântuitorul prevăzuse aceasta, fiindcă știa cu cine are de-a face. El ceruse apă numai ca să-și poată executa planul de-a pune pe această femeie coruptă alături cu evreii din Ierusalim. El nu ține seamă de observația ei, nici nu insistă asupra cererii Sale, ci îndreaptă conversația spre cuvântul lui Dumnezeu, zicând: „De ai fi știut...“ (vs. 10). Cuvintele liniștite, cu ton serios și demn, rostite de Mântuitorul, atrag băgarea de seamă a femeii. Ea îl privește cu surprindere, și, din fața Lui maiestuoasă, văzând că este un om superior, uită și ea de cererea Lui și de răspunsul ei necuviincios, și în ton respectuos Îi zice: „Doamne...“ apoi își exprimă mirarea, cum și de unde poate El să aibă apă, apă vie. Apă vie nu prea înțelegea ea ce va fi fiind, dar presupunea că trebuie să fie mai bună decât apa din puțul lângă care se afla. Iar dacă o are fără să se gândească la puț, El trebuia să fie un om extraordinar: „Au doar tu ești mai mare decât Iacov...“ (vs. 12). Femeia ține la originea ei israiliteană, pentru care cea mai înaltă mândrie e protopărintele Iacov-Israil, omul neasemănat în mărime. Tu dar, trebuie să fii mai mare decât cel mai mare om, dacă ai apă, afară de cea din puț. La această întorsătură Iisus se explică: „Cine bea din apa aceasta din puț iar însănătoșează; cine va bea însă din apa pe care o voi da Eu...“. Iisus înțelege prin apă învățătura Sa, pe care cel ce o primește, devine cu vreme și cu el însuși învățător, – izvor de băutură spirituală pentru alții. Femeia însă nu-L înțelege. Ea ține morțiș la apa de izvor, de munte, o apă miraculoasă, care să se asemene cu untul de lemn al văduvei din Sarepta Sidonului (III Regi 17, 14-16), să nu se mai sfârșească. Deci ea îi cere „această apă“, atât de minunată, ca să nu mai fie nevoită să ostenească până la puț. Acum găsește Mântuitorul momentul potrivit să-i atingă conștiința, să-i dea ocazia ca să se îndrepte, să primească adevărata apă vie, învățătura Lui și să se mântuiască. El îi zice: „Mergi și cheamă pe...“ (vs. 16). Femeia se simte neplăcut atinsă de invitarea lui Iisus, și-i răspunde scurt, ca și cum ar fi voit să dea altă direcție vorbirii: „n-am bărbat“. La rândul Său Mântuitorul iese pe față cu planul de a-i atinge conștiința și a provoca o îndreptare. „Bine ai zis că n-ai...“. În loc să o mustre pentru viața ei păcătoasă, Mântuitorul se mulțumește să-i aducă aminte păcatele ei, știind că inima ei simțitoare va tresări și va da loc unei reacții. Prevederea lui Iisus se împlinește: femeia simte remușcarea pentru viața ei destrăbălată: se hotărăște imediat să facă pocăință. În acel moment îi vine în minte însă nesiguranța cultului; care să fie cel adevărat: cel din Ierusalim ori cel de pe muntele Garizim. Spre a-și înlătura nedumerirea, ea întreabă pe Mântuitorul unde să-și facă pocăința, ca să fie bine primită? Ținuta Mântuitorului, față cu samarineanca, oferă Preotului o prețioasă învățătură. Cum Mântuitorul nu așteaptă să vină ea la Dânsul, ci merge El la ea și caută prilej ca să-i vorbească, să o mântuiască; cum El tratează cu dânsa cu blândețe, cu răbdare îndelungată, nu se supără pe ea, când ea îi vorbește necuviincios, ci o tratează cu bunătate, conducând-o așa ca ea însăși să-și recunoască păcatele și să se hotărască a face pocăință spre a se îndrepta: tot așa trebuie să facă și preotul. Să nu aștepte ca cel ce a apucat pe căi rătăcite să vină la dânsul și să-și mărturisească păcatele, ci să meargă el, preotul, la cel rătăcit și cu binișorul, cu blândețe și cu îndelungă-răbdare să încerce a-l face să-și recunoască rătăcirea și să-l înduplece la pocăință. Purtarea insolentă a păcătosului, renitența lui, să nu-l descurajeze pe preot, ci mai mult să se înarmeze cu stăruința însoțită de dragoste și bunătate, până ce în cele din urmă va izbuti să „dobândească pe fratele său“. Cum nici un păstor de oi necuvântătoare nu așteaptă ca oaia cea rătăcită să se întoarcă ea de sine la turmă, ci aleargă el după ea, și, aflând-o, o ia și o pune pe umerii săi, și o duce la turmă: astfel trebuie să facă și păstorul de oi cuvântătoare: să nu cruțe osteneala spre a scăpa de pieire pe oile cele cuvântătoare: „Păstorul cel bun își pune și sufletul său pentru oile sale“ (Ioan 10, 11). |
|
#5
|
||||
|
||||
|
12
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Samarinencei[/SIZE] II. Samarineanca pocăită. Samarinenii [SIZE=3](4, 21-42)[/SIZE] 1. Răspunzând la întrebarea femeii doritoare să se îndrepte, Iisus se referă mai întâi la autoritatea Sa: „Crede Mie“, apoi adaugă: vine vremea, când va înceta nedumerirea asupra locului de închinare. Pentru acum, să știi că voi, samarinenii, sunteți în rătăcire. Lipsindu-vă proorocii, vă lipsește făgăduința și pregătirea mesianică. Din partea aceasta voi nu știți cui vă închinați: nu cunoașteți pe Dumnezeu din punct de vedere al mântuirii. Noi, evreii, Îl cunoaștem: la noi s-a dezvoltat promisiunea, la noi are să se arate și împlinirea mântuirii – „că mântuirea din Iudeea este“. Ce privește locul de închinare îndeosebi: va veni vremea, însoțită de mântuirea promisă, când adevărații închinători nu se vor închina lui Dumnezeu trupește, ci duhovnicește, „cu duhul“. Aceasta are să se întâmple, fiindcă Dumnezeu este Duh, și cine se închină Lui, trebuie să I se închine cu acea parte din ființa sa, cu care se aseamănă lui Dumnezeu, adică cu partea spirituală*. Timpul acestui fel de închinători și de închinări a sosit Mântuirea promisă este aici. Femeia deșteptată ca dintr-un vis prin cuvintele Mântuitorului – ea, care, ca toată lumea, așteaptă cu ardoare venirea lui Mesia, pune în legătură cuvintele lui Iisus cu descoperirea secretului ei, a relațiilor ei, păcătoase și cu cele auzite despre Mesia, și ajunge la o nouă nedumerire: nu cumva omul acesta e Mesia: Cum să-L întrebe? Direct, se sfiește. Își formulează deci, întrebarea în formă de afirmare: „Știm că va veni...“ subînțelegându-se: nu cumva ești tu așteptatul Hristos? Cea mai frumoasă recompensă ce se putea face acestei femei pentru grabnica ei convertire, i se și face: ei i se descoperă Hristos, Cel de mult așteptat de dânsa și de neamul ei. 2. Sosind învățăceii din Sihar, se miră că văd pe Mântuitorul, împotriva preocupațiilor lor, stând de vorbă cu o femeie samarineancă, și se miră și mai mult că vorbește cu ea în chestiune de religie. Respectul însă, ce-l au față de El, îi face să nu îndrăznească nici unul să dea expresie mirării lor, să-L întrebe, ori să-i zică ceva. Într-aceea însă femeia, fericită de cele aflate, uită vadra cu apă și aleargă în oraș la concetățenii săi, să le spună vestea cea bună, cea mult așteptată, pe care ea a aflat-o la puț; să-i invite ca să meargă și ei și să vadă pe Iisus și să se convingă dacă este el Hristos Mântuitorul. Râvna femeii este încununată de deplin succes: lumea se alarmează și pleacă cu dor spre fântână, spre a vedea și a se convinge din propria intuiție. Pe când lumea din Sihar pleacă spre puțul, la care se găsea încă Iisus și se odihnea cu ucenicii Săi, aceștia cred că ar fi timpul mesei și, deci, aștern merinde pe iarbă și invită pe Învățătorul lor să mănânce. Această invitare îi dă Mântuitorului îndemn să facă importante enunțuri asupra misiunii Sale. Cum apa din puț îi dăduse prilej să se preocupe de învățătura Sa mântuitoare și să o numească apă vie, băutură nemuritoare; așa mâncarea adusă de Apostoli Îl transportă spiritualicește la hrana spirituală, pe care El are misiunea să o reverse asupra omenirii. În fața acestei hrane dispar necesitățile materiale: Am eu altă mâncare, nu mă gândesc la mâncarea, pe care mi-o oferiți; mâncarea mea este să-mi împlinesc misiunea! El zice aceasta privind cu mulțumire la cetele de Samarineni, ce veneau grăbite spre puț. În aceste cete vede El o garanție, proorocie totodată, că osteneala Lui va fi încununată de succes. Este o mângâiere față cu cele experimentate în Iudeea: „Au nu ziceți voi...“ (vs. 35). Iisus constată aici aceea ce se știa de toată lumea, că peste 4 luni este secerișul. Secerișul se făcea în Aprilie. Prin urmare Iisus vorbește prin Decembrie. De aici vedem dar că Mântuitorul a petrecut timpul de la Paști până în Decembrie parte în Ierusalim, parte în diferite regiuni ale Iudeii. În Decembrie holdele erau albe (frumoase), răsărite. Dar, pe când semănăturile țării erau abia răsărite, semănăturile inimii omenești erau coapte spre seceriș. Cetele de Samarineni, care vin din Sihar, sunt pentru Hristos lanuri coapte, gata de secere. Prezentul îi este o garanție pentru viitor, pentru timpul cel rodnic al activității Apostolilor. Acestei idei îi dă expresie în vs. 36-38. Secerătorii, care iau plata, sunt Apostolii. Ei încep secerișul îndată după Înălțarea lui Iisus și după trimiterea Sfântului Duh, după înarmarea lor cu secera spirituală. Mântuitorul a semănat, ei, Apostolii seceră. Mântuitorul zice însă alții, făcând aluzie la mai mulți, la Moisi și la Prooroci, care au pregătit terenul. El îi consideră ca împreună semănători. Unul seamănă, altul seceră: Unul este Hristos, care a semănat, a pregătit țarina, a dat sămânța, învățătura, hrana spirituală, pe temeiul căreia să se zidească Biserica cea vie, creștinătatea. Altul sunt Apostolii, care seceră, adună societatea creștină într-un întreg, în hambarul împărăției cerești, care zidesc Biserica lui Dumnezeu. De acest rezultat se bucură și Unul, Hristos, și alții, Apostolii. Numai cât, pentru acum, pentru timpul când ei se aflau lângă puț, Cel ce înțelegea și se bucura era numai Unul, Semănătorul, Iisus. Înțelegerea pentru Apostoli, pentru secerători, era rezervată pentru mai târziu; pentru mai târziu era rezervată și bucuria secerării. Bucuria secerării nu este însă numai a Apostolilor, ea este rezervată și pentru urmașii lor, pentru preoți peste tot. Iar dacă bucurie este pentru preoți ca ei să fie secerători, să strângă în mănunchi și în snopi spicele spirituale: această bucurie, pentru ei, se preface în același timp în cea mai de căpetenie datorie: să îngrijească, sub grea răspundere, ca să nu rămână spice pe miriște, să nu se piardă nici un membru, nici un credincios din cei încredințați păstoririi lor. Preotul să nu uite că precum păstorul de oi e răspunzător înaintea stăpânului său de cele pierdute ori bolnave din neglijența lui; așa el este răspunzător înaintea lui Dumnezeu pentru rătăcirea, în care ar cădea vreunul din membrii parohiei sale. Preotul să aibă neîncetat înaintea ochilor avertismentul dumnezeiesc: „Din mâinile tale voi cere sufletele lor“. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
13
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Samarinencei[/SIZE] III. Învățăminte Evanghelia ne pune în vedere marele contrast dintre evrei și samarineancă și dintre evrei și samarineni. 1. Evreii, poporul ales și anume pregătit de Dumnezeu pentru primirea lui Mesia – samariteanca, o femeie sărmană, fără nici o cultură, făcând parte dintr-un popor rătăcit. Firesc ar fi fost, după toate raționamentele omenești ar fi fost, ca evreii să primească pe Mesia cu entuziasm, iar femeia samarineancă, demoralizată, nici să nu voiască a sta de vorbă cu El. Era firesc, lumea întreagă trebuia să se aștepte, ca evreii cei pretinși oameni morali, sfinți, să primească pe Acela, care era în mod absolut moral, sfânt. Ei însă Îl resping, ca o dovadă că nu-I semănau, că moralitatea și sfințenia departe era de dânșii. Femeia însă, o femeie depravată, dintr-un popor decăzut și considerat ca necurat, femeia în păcătoșia ei firească, făcând o puternică sforțare spre îndreptare, se curăță de păcate, și, apropiindu-se cu inima smerită de Mântuitorul ei, Îl află: El i se descoperă și ea îl primește cu credință, ca pe Mântuitorul lumii, ea se face Apostolul și Evanghelistul Lui. În cele zise găsim un avertisment pentru preot și pentru viitorul preot: a) să nu se lase a fi stăpânit de preocupării, să nu se lase ca în inima sa să se încuibe interese josnice, egoiste, materiale, care cu siguranță, îl înstrăinează de înalta sa chemare și-l duc la pierzare; b) oricât de greșit, de păcătos ar afla pe unul ori pe altul din fii săi duhovnicești, să nu-l desconsidere, să nu-l urască și disprețuiască, cum nici Hristos n-a disprețuit pe samarineanca, ci mai vârtos, urmând pe Mântuitorul, să caute prilej spre a-i arăta cu blândețe rătăcirea și primejdia, în care se găsește, și, prin cuvântul Evangheliei, a-l scăpa de pierire. 2. Cuvintele lui Iisus „apa pe care Eu voi da lui, se va preface într-însul izvor de apă săltătoare...“ nu au în vedere numai învățătura proprie, directă și imediată a Mântuitorului, ci învățătura peste tot, din toate timpurile, analog cu misiunea dată Apostolilor la Marcu (16, 15). Învățătura propagată de Iisus și primită de Apostoli, s-a prefăcut în aceștia izvor de apă săltătoare, din care bând alții, la rândul lor devin și ei izvoare de apă pentru sute și mii, care și ei se prefac pentru alții și alții, în asemenea izvoare – trecând astfel în mod progresiv din neam în neam, din veac în veac, în toate timpurile și la toate popoarele. Între cei, care primesc „apa vie“, ca să se prefacă într-înșii izvoare de apă spre viața altora, sunt, în locul prim, viitorii preoți, în calitate de viitori învățători. Fiecare din ei are menirea să devină cu timpul Apostol, izvor nesecat de lumină și de viață pentru neamul său. Din lumina lui are să se adape mulțimea viitorilor învățăcei, spre a o transporta, fiecare la rândul său, printre alte sute și mii de urmași, din neam în neam. În aceasta consistă misiunea învățătorească a Preotului, în aceasta și nemurirea lui: lumina, care se revarsă în neamul său, prin graiul său întâi, apoi prin învățăceii săi, pe el îl reprezenta din generație în generație; prin această lumină revărsată el trăiește din neam în neam: eternitatea, nemurirea lui între oameni, între ai săi, este lumina propagată și eternizată de către dânsul. În această amețitor de înaltă apariție își găsește preotul-învățător cea mai nobilă, cea mai frumoasă răsplată, răsplată de care alte cariere, oricât de bine dotate și de ademenitoare ar fi ele, nu pot să fie părtașe. În această lumină revărsată asupra neamului său rezidă superioritatea preotului-învățător, față cu toate celelalte cariere din societatea omenească. Tocmai fiindcă urmările binefăcătoare ale preotului-învățător se resimt în cercuri așa de largi și în timpuri așa de îndepărtate: bine să-și ia seama cei ce primesc asupra și înalta și sfânta misiune preoțească învățătorească, căci, în proporție cu meritul, este și responsabilitatea. Căci cea mai grea răspundere înaintea lui Dumnezeu, înaintea oamenilor și a viitorimii o are preotul. El trebuie să dea seama de „talanții“, care i s-au încredințat spre fructificare. Dacă cei încredințați conducerii, instruirii și educării lui nu ies oameni luminați, vrednici pentru viață, a lui, a Preotului este răspunderea: lui îi zice Dumnezeu prin Prooroc despre cel rătăcit: „Sângele lui din mâna ta îl voi cere“ (Iezechiel 3, 18; 33, 8). Căci dacă din neglijența lui, cei încredințați educației lui ies oameni nenorociți, criminali, pentru cele mai multe cazuri, el, preotul, este considerat moralicește nu numai de complice, dar și ursitor moral al faptelor rele. Tocmai pentru aceea, câtă vreme se află în seminar, viitorul preot, nu poate fi cu destulă băgare de seamă la cele ce i se spun, nu poate bea cu destulă nesățioasă lăcomie, „apa cea vie“, pe care profesorii i-o dau, nu poate întrebuința destul de economicos timpul cel scurt și scump, ce-i stă la dispoziție pentru luminarea sa proprie, pregătitoare. Tocmai de aceea, cu deosebită căldură și greutate, Apostolul strigă viitorilor luminători ai neamului: „Socotiți, drept aceea, cum cu pază să umblați, nu ca niște neînțelepți, ci ca cei înțelepți, răscumpărând vremea, că zilele grele sunt“ (Efeseni 5, 15-16). 3. Contrar celor întâmplate în Ierusalim, și în Iudeea se întâmplă în Sihar. În Ierusalim și în Iudeea, unde terenul era pregătit de veacuri, se arată Iisus în persoană și nu află crezământ; este respins, gonit. În Sihar, unde nu se făcuse nici o pregătire, unde nu Iisus Se prezintă, ci numai o femeie Îl vestește, Samarinenii, cu mulțimea, cred într-Însul și Îi ies în întâmpinare (vs. 40). Mai mult, ca contrastul să fie mai izbitor, pe când Evreii Îl gonesc, Samarinenii Îl roagă să le facă onoarea, să rămână la dânșii. Credința lor Iisus le-o răsplătește cu prezența Sa: El „a rămas la ei două zile“, în care însă El nu petrece în neactivitate, și nici Samarinenii nu-I dau răgaz. Ei, setoși de învățătură, setoși de „apa vie“ a Mântuitorului, se grupează cu fericire în jurul Lui. Îl ascultă, Îi sorb învățătura dumnezeiască. Propria lor experiență din cele două zile epocale pentru dânșii, îi face (vs. 41) să creadă într-Însul mult mai mult, ca mai înainte. Ei credeau acum „nu pentru vorba femeii, ci pentru cuvântul Lui“. Femeii însă, care le mijlocise această fericire, îi ziceau „nu mai credem pentru vorba ta“, ci noi înșine L-am auzit vorbind și din cuvintele Lui „știm că acesta este Mântuitorul lumii, Hristos“. În cuvintele samarinenilor, „Mântuitorul lumii“, este accentuat, de o parte universalismul creștinismului, de alta contrastul dintre ținuta evreilor față cu Iisus, pe Care aceștia nu vor să-L recunoască nici ca Mesia național evreiesc, după cum învățau și așteptau ei, și prin urmare nici, ba cu atât mai puțin nu, ca Mesia universal. Și noi, ca și evreii, de aproape două mii de ani suntem neîncetat pregătiți să primim pe Mântuitorul. Și la noi vine El, atât, ca la evrei, în persoană, cât și, ca la Samarineni, vestit, propovăduit – numai cât nu de o femeie, ci de sfinții și dumnezeieștii Apostoli. Și dacă evreii L-au gonit din cetatea și din țara lor; oare nouă nu ni se întâmplă ca, prin nevrednicia noastră, să-L gonim din locașul sufletului nostru, să nu voim a-L primi în cetatea inimii noastre?! Și dacă evreii, pentru păcatul lor așa de exemplar au fost pedepsiți aici, pe pământ, oare pe noi ce ne va aștepta în viața viitoare, dacă ne asemănăm evreilor? Să ne deșteptăm, deci, cât mai este timp, să imităm pe samarineanca și pe samarineni: să credem într-Însul și să-L rugăm să petreacă la noi, să ne sfințească și fericească prin ființa Sa. Cu îndoită râvnă să facem aceasta, cei ce suntem preoți și viitori preoți, ca să putem fi vrednici de misiunea noastră! |
|
#7
|
||||
|
||||
|
14
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Orbului[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 9, 1-38)[/SIZE] 1. În vremea aceea, trecând Iisus, văzut-a pe un om orb din naștere. 2. Și l-au întrebat pe dânsul învățăceii Lui, grăind: Ravvi, cine a greșit, acesta, sau părinții lui, de s-a născut orb. 3. Răspuns-a Iisus nici acesta a greșit, nici părinții lui, ci ca să se arate lucrurile lui Dumnezeu în el. 4. Mie mi se cade a lucra lucrurile celui ce m-a trimis pe mine, până când este ziuă, că va veni noaptea, când nimeni nu poate să lucreze. 5. Când sunt în lume, lumină sunt lumii. 6. Acestea zicând, a scuipat pe pământ, și a făcut tină din scuipat, și a uns ochii orbului cu tină. 7. Și a zis lui: mergi de te spală în lacul Siloamului, care se tălmăcește trimis: Deci s-a dus și s-a spălat, și a venit văzând. 8. Iar vecinii, și care îl văzuse pe el mai înainte, că era orb, au zis: oare nu este acesta, care ședea și cerea. 9. Unii ziceau că acesta este, iar alții ziceau, că asemenea lui este; iar el a zis: eu sunt. 10. Deci au zis lui, cum ți s-au deschis ție ochii. 11. Răspuns-a acela și a zis: Un om ce se cheamă Iisus a făcut tină, și a uns ochii mei, și a zis mie: mergi la lacul Siloamului și te spală; și mergând și spălându-mă am văzut. 12. Deci ei au zis lui: unde este acela; zis-a el: nu știu. 13. Dusu-l-au pe dânsul către Farisei, pe acela, care cândva a fost orb. 14. Și era Sâmbătă când a făcut tina Iisus, și a deschis ochii lui. 15. Deci iar l-au întrebat pe dânsul Fariseii, cum a văzut; iar el a zis: tină a pus mie pe ochi și m-am spălat și văd. 16. Deci grăiau unii din Farisei, acest om nu este de la Dumnezeu, că nu păzește Sâmbetele; alții ziceau: cum poate omul păcătos să facă acest fel de semne; și era ceartă între dânșii. 17. Zis-a orbului iarăși, tu ce zici de dânsul, cum a deschis ochii tăi; iar el a zis, că Prooroc este. 18. Deci Evreii nu credeau de dânsul, că orb a fost și a văzut, până ce au chemat pe părinții aceluia ce a văzut. 19. Și i-a întrebat pe dânșii, zicând: oare acesta este feciorul vostru, de care ziceți voi, că s-a născut orb, dar acum cum vede. 20. Iar părinții au răspuns lor, și au zis: știm că acesta este feciorul nostru, și cum că orb s-a născut. 21. Iar acum cum vede nu știm, sau cine i-a deschis lui ochii, noi nu știm, însuși este în vârstă, pe dânsul întrebați, însuși de sine să spună. 22. Acestea au zis părinții lui, că se temeau de Evrei, că așa se sfătuiesc Evreii, cum cine va mărturisi pe dânsul Hristos, să se lepede din Sobor. 23. Pentru aceea au zis părinții lui, că în vârstă este, pe dânsul întrebați. 24. Deci au chemat de a doua oară pe omul, care fusese orb, și i-au zis lui: dă mărire lui Dumnezeu, noi știm pe omul acela, că este păcătos. 25. Iar el a răspuns și a zis: de este păcătos nu știu, una știu, că am fost orb și acum văd. 26. Deci iar au zis lui: ce ți-a făcut ție; cum ți-a deschis ochii tăi. 27. Răspuns-a lor: iată am spus vouă și n-ați auzit, ce vreți iarăși să auziți; au doar voiți să fiți și voi învățăceii lui. 28. Iar ei l-au ocărât pe dânsul și i-au zis: tu ești învățăcelul aceluia, iar noi suntem, învățăceii lui Moise. 29. Noi știm că lui Moise a grăit Dumnezeu, iar pe acesta nu-l știm de unde este. 30. Răspuns-a omul, și a zis lor, că de aceasta este minune, că voi nu știți de unde este și a deschis ochii mei. 31. Și știm că Dumnezeu pe păcătoși nu-i ascultă, ci de este cineva cinstitor de Dumnezeu și face voia Lui pe acela ascultă. 32. Din veac nu s-a auzit, cum să fi deschis cineva ochii vreunui orb din naștere. 33. De nu ar fi acesta de la Dumnezeu nu ar putea face nimic. 34. Răspuns-au ei și au zis lui: în păcate te-ai născut tu tot, și tu ne înveți pe noi, și l-au izgonit pe dânsul afară. 35. Auzit-a Iisus, că îl izgonise pe dânsul afară, și aflându-l i-a zis lui, tu crezi în fiul lui Dumnezeu. 36. Răspuns-a acela și a zis: cine este Doamne, ca să cred în dânsul. 37. Iar Iisus a zis lui: și L-ai văzut pe dânsul, și cel-ce grăiește cu tine acela este. 38. Iar el a zis Lui: cred Doamne și s-a închinat Lui. |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca | Salistean Domnica | Intrebari utilizatori | 1 | 13.01.2013 23:28:25 |
| Talcuirea celor 7 evanghelii | io8nut | Maslul | 2 | 04.12.2011 13:17:08 |
| Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii | andrei_im | Teologie si Stiinta | 6 | 04.02.2010 23:47:26 |
| Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose | Miha-anca | Rugaciuni | 14 | 09.01.2010 00:10:53 |
| Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici | cristiboss56 | Din Noul Testament | 1 | 10.06.2009 22:40:37 |
|
|