![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
| Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie? | |||
| Doar sa citim duminica de duminica |
|
0 | 0% |
| Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica |
|
2 | 100,00% |
| Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj | |||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
15
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Orbului[/SIZE] II. Recunoștința și răsplata [SIZE=3](Ioan 9, 8-38)[/SIZE] 1. Cerșetorul era vindecat prin ungerea cu tină; spălarea era numai un simbol. Ochii lui trebuiau să fie curățiți prin spălarea minții și a inimii în baia Celui trimis, în baia renașterii – identică cu „nașterea de sus, din Dumnezeu“ (Ioan 3, 3). Aceea ce se întâmplă cu cerșetorul este un simbol, ca avertisment la adresa păgânismului și la adresa noastră. Păgânismului i se spune, și nouă încă: nu e destul să abstragi de la toată știința ta, când vrei să primești învățătura Mântuitorului tău; nu e destul să admiți, să crezi în învățăturile Lui, ci să te speli de toată întinăciunea trecutului tău, să „lepezi pe omul cel vechi și să te îmbraci în cel nou“, să-ți schimbi întreaga fire: gândirea, dorința, voința și făptuirea să-ți fie întru toate în consonanță cu învățăturile a căror autoritate o admiți: să te renaști „din apă și din duh“. Acest înțeles îl are și Botezul, la care invită Mântuitorul pe Apostoli în ultimele Sale cuvinte, rostite înainte de înălțare, când zice: „cel ce va crede și se va boteza“ – se va ameliora moralicește – „se va mântui“. Tot ce se referă la păgânism ne privește și pe noi, mai ales pe preoți și pe viitorii preoți: Nu e destul să credem, ci viața noastră, faptele noastre să se arate ca un eflux al credinței noastre, al învățăturilor, în care noi credem și pe care le propovăduim. În zadar am crede, dacă faptele noastre nu ar fi în consonanță cu credința noastră, cu învățătura propovăduită de noi. În acest caz n-am fi cu nimic mai buni decât cei răi, cu nimic n-am folosi nici societății, nici neamului, și nici nouă înșine: „Și dracii cred“, zice Sfântul Apostol Iacov (2, 19). Ba, ca preoți, dacă una învățăm pe alții și alta facem, prin conduita noastră noi înșine ne persiflăm și devenim obiect de scandal pentru aceia pe care chemați suntem să-i moralizăm. 2. Îndărătnicia evreilor în a nu voi să creadă pe Iisus și în a-L învinovăți cu călcarea Legii, ajunge la absurd, de unde apoi trece în imposibilitatea de-a crede. Absurditatea o vedem în refuzul lor de-a argumenta că Mântuitorul este păcătos, fiindcă în o zi de sâmbătă, scuipând jos, din scuipat și din țărână a făcut tină, cu care a uns ochii orbului. Această facere de tină și această ungere este o lucrare, o profanare a sâmbetei – susțineau evreii în încăpățânarea lor –, deci profanatorul este un păcătos. Dus înaintea fariseilor, (vs. 13 ș.u.) cerșetorul istorisește din nou cele petrecute cu dânsul. Fariseii, pentru moment, admit fapta, nu se unesc însă asupra concluziilor: unii zic că a profanat sâmbăta, că este păcătos; alții, de bună seamă o disperată minoritate, susțin contrariul: e un om supranatural, nu poate fi păcătos. În neînțelegerea lor, cei care simt că le fuge terenul de sub picioare, fără să-și dea seama asupra urmărilor, aleargă la arbitrajul cerșetorului: să hotărască el – „tu ce crezi despre dânsul?“. Ei așteptau ca și acest cerșetor să se intimideze, cum se intimidase slăbănogul, și să ia partea majorității Fariseilor. Cerșetorul însă răspunde fără înconjur: „este prooroc!“ (vs. 17)și, toate încercările fariseilor de a-l zăpăci, rămân zadarnice. El ia poziție hotărâtă de admirator și apărător al Binefăcătorului său. Pentru el este nemărginit mai mult sentimentul recunoștinței către Acela Care i-a dat lumina, decât teama de puternicii zilei. Puțin îi pasă lui că-l vor excomunica. Excomunicat a fost el câtă vreme a fost orb. Acum scăpase, intrase în lumină. El renunță bucuros la societatea coruptă a lui Israil, cu gândul să intre bucuros în societatea Binefăcătorului său. În consecință, el se ridică cu demnitate și ia apărarea lui Iisus, făcându-se în același timp acuzatorul fariseilor: „Întru aceasta este minune...“ (vs. 30). Voi ar trebui să-L cunoașteți, să știți cine e și de unde vine, că voi știți Scripturile. Este în contra firii să nu-L cunoașteți; este deci o minune cu voi – în felul ei. Că doar noi știm, noi cei neînvățați, noi orbii, cu atât mai vârtos trebuie să știți voi, că pe păcătoși nu-i ascultă Dumnezeu. Dacă este așa, și așa trebuie să fie, apoi acest om nu este păcătos; mai mult: fiindcă numai Dumnezeu poate să creeze ochi, El este sau Dumnezeu Însuși, sau este Dumnezeu cu El. Rușinați, fariseii își iau refugiu la înjurături și la brutalizare: înjurându-l și îmbrâncindu-l, îl scot afară (vs. 34). Indirect ei își recunosc greșeala, dar răutatea nu le permite să cedeze. 3. Drept răsplată pentru ținuta sa demnă, cerșetorul se învrednicește să facă cunoștința Mântuitorului, Care, ca și samarinencei, i se descoperă: „Eu sunt!”. Tot ce și-a putut dori cerșetorul, a aflat în Iisus: în locul sinagogii din care fusese excomunicat, societatea lui Hristos; în locul Sinedriului, din care a fost îmbrâncit – Însuși Mântuitorul și învățătura Lui; în locul orbirii trupești și sufletești – lumina ochilor trupești și sufletești. Se putea o răsplată mai mare? Cel ce fusese orb, văzând pe Iisus că este Hristos, s-a închinat Lui (vs. 38), I s-a supus, a devenit aderentul și însoțitorul Lui devotat și credincios. Ce s-a întâmplat cu cerșetorul și cu păgânismul. Cum evreii n-au voit să admită minunea săvârșită cu orbul din naștere, așa mai târziu nu vor să admită luminarea păgânismului. Cum evreii excomunică și brutalizează pe orbul vindecat, – așa pe timpul Apostolului Pavel – ei declară incompatibilă creștinarea păgânismului și încearcă prin intrigi și prin persecuții, să o zădărnicească. Cum cerșetorul, împotriva uneltirilor sinedriului, recunoaște și susține pe Iisus Hristos, separându-se de evrei și se vede recompensat cu descoperirea lui Iisus spre a se întări în credință, – astfel și păgânismul, împotriva tuturor uneltirilor evreiești, primește creștinismul, se face susținătorul și propagatorul lui Iisus Hristos, separând cu totul pe evrei. Și cum sinedriștii, în contra convingerii lor, rămân încăpățânați în păcatul lor, iar cerșetorul primește răsplata în persoana lui Hristos, așa mai târziu, pe când evreii persistă în orbia lor și-și primesc osânda, păgânismul primește drept răsplată, întreaga învățătură a lui Iisus Hristos, pe care o dezvoltă în toate direcțiile. Tipul orbului, ca reprezentant al păgânismului, este scos la iveală și pus față în față cu tipul slăbănogului, ca reprezentant al evreismului, de către însuși Mântuitorul prin ultimele cuvinte, adresate unuia și celuilalt. Este o mare și semnificativă deosebire între întrebarea pe care Iisus o pune cerșetorului și între admoniția pe care o adresează fostului slăbănog. Evident că El îi consideră pe amândoi ca tipuri, ca reprezentanți, – unul al evreilor înrăiți, plecați spre pieire; altul al păgânilor, aplicați spre îndreptare, spre mântuire. Pe unul voiește să-l oprească în nebuna lui pornire spre prăpastie; pe altul îl ajută, ca să iasă la liman. Unuia, pe care-l vede pornit spre păcătuire, îi zice: „să nu mai păcătuiești“, ca să nu ajungi mai rău de cum ai fost; altuia, pe care-l vede dispus spre bine, cu dorința de a se instrui și a se înnobila, îi zice: „tu crezi în Fiul lui Dumnezeu?“ – în Acela, Care este Însuși lumina dorită? Voiești să-I faci cunoștință și să te luminezi la minte și la inimă, cum te-ai luminat la ochii trupești, ca să umbli în lumina Lui? Concluziile practice se deduc ușor! |
|
#2
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]16[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Rusaliilor[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 7, 37-53)[/SIZE] 37. Iar în ziua cea mai de pe urmă cea mare a Praznicului, sta Iisus și striga grăind: de însetoșează cineva, să vie la mine și să bea. 38. Cel ce crede întru mine, cum zice Scriptura, râuri de apă vie vor curge din pântecele lui. 39. Iară aceasta a zis de Duhul, care vrea să-l primească, cei ce cred întru dânsul, că încă nu era Duh Sfânt, că Iisus încă nu era preamărit. 40. Deci mulți dintre popoare, auzind cuvântul, zicea: acesta este adevărat prooroc. 41. Alții ziceau: acesta este Hristos, iară alții ziceau: au doară din Galileea va să vie Hristos. 42. Dar nu zice Scriptura, că din seminția lui David, și din orașul Betleemului, unde a fost David, va să vie Hristos? 43. Și se făcuse price întru popor pentru dânsul. 44. Iară unii dintre dânșii vreau să-L prindă pe El, dar nimeni nu și-a pus mâinile pe dânsul. 45. Și au venit slugile la Arhierei și la Farisei, și le-au zis lor aceia: pentru ce nu L-ați adus pe dânsul; 46. Răspuns-au slugile: nici odinioară a grăit așa om ca acest om. 47. Deci au răspuns lor Fariseii: au doară și voi v-ați amăgit; 48. Au doară cineva din boieri a crezut într-Însul, sau din Farisei; 49. Ci poporul acesta care nu știe legea, blestemat este. 50. Zis-a către dânșii Nicodim, care venise către dânsul noaptea, unul fiind dintru dânșii: 51. Au doară legea noastră judecă pe om, de nu va auzi de la dânsul mai înainte, și va cunoaște ce să facă. 52. Răspuns-au și i-au zis lui: au doară și tu ești din Galileea; ispitește și vezi, că prooroc din Galileea nu s-a sculat. Și s-a dus fiecare la casa sa. Deci iarăși a zis Iisus: Eu sunt lumina lumii, cela ce umblă după mine, nu va umbla întru întuneric, ci va avea lumina vieții. Efectul predicii lui Iisus 1. La sfârșitul sărbătorii: „Înfigerea Corturilor“, Iisus ține în curtea Bisericii un discurs, care e rezumat în vs. 37 „de însetează cineva...“ ori a cărui temă e acest vers. Făcând aluzie ori poate chiar referindu-se la învățăturile din Iezechiel (47, 1-12), Ioil (4, 18), Zaharia (14, 8), apoi Isaia (44, 3; 55, 1; 58, 11). El în rezumat spune mulțimii adunate în jurul său că (analog cu Ioan 4, 14) acela care simte atragere spre Dânsul, care are încredere într-Însul și-L primește ca pe Mesia, acela să vină la Dânsul și să asculte învățătura Lui, să bea din apa cea vie, care curge neîncetat din gura Lui. Că (vs. 38) cel ce crede în El ca în Mesia și, deci, admite și primește ca ale sale învățăturile Lui, acela are și el să devină ca și Mesia, izvor de apă vie pentru adăparea spirituală a altora. Cu alte cuvinte: cine dorește să ia parte la regenerarea lumii prin lumina Evangheliei, să vină la școala Mea, să învețe de la Mine. Acum este timpul de pregătire pentru marea reformă dumnezeiască. E însă numai timpul de pregătire; reforma, regenerarea se va începe mai târziu prin cei anume pregătiți, care vor primi (vs. 39) autorizația și puterea de a-și pune în practică cunoștințele câștigate. „Aceasta o zicea de Duhul“, de autorizația pe care avea să le-o dea la Rusalii, după Înălțarea Sa. Pentru acum ei însă nu aveau „Duh Sfânt“, autorizație, fiindcă nu aveau nici pregătirea necesară. 2. Predica asupra acestei teme se vede că a fost ținută cu așa căldură, cu așa putere de convingere, încât mulțimea a rămas extaziată. În mulțimea aceasta, stăpânită de puterea cuvântului Său, se aud diferite păreri despre Iisus (vs. 40). Mulți zic că este Proorocul cel așteptat, alții că este însuși Hristos. În această mulțime entuziastă se strecoară însă fariseii, care se grăbesc să paralizeze efectul făcut de Iisus asupra ei. Aceștia (vs. 41), neavând argumente contra învățăturilor lui Iisus, vor să sperie lumea cu Galileea. Pentru evrei era o rușine să-și aștepte mântuirea tocmai din Galileea, și nu din Iudeea, din patria lor neprihănită. De aceea întâmpină ei părerea exprimată, că Iisus ar fi Hristos, cu întrebarea: „Oare, din Galileea va să vină Hristos?“ și apoi răspund tot ei prin altă întrebare: „Oare, n-a zis Scriptura...?” (vs. 42). Dar autoritatea Scripturii, invocate și autoritatea fariseilor nu e în stare să producă efectul dorit de farisei. Ei convertesc, cu adevărat, pe unii mai slabi de înger, cei mai mulți rămânând însă tari în credința lor. Această împrejurare provoacă dezbinare între mulțime: unii, cei buni, cei mulți, sunt pentru Iisus; alții, cei slabi, cei puțini trec în partea fariseilor, ca și la Ioan (7, 12; 10, 19-21). Între cei care iau poziție contra lui Iisus, sunt însă (vs. 44) și niște agenți ai poliției, trimiși de sinedriu, ca să-L prindă și să-L ducă înaintea sinedriului. Căci, se vede, sinedriul, alarmat de predica lui Iisus, se întrunise repede în ședință și-și trimise oamenii ca să-L prindă și să-L aducă înainte-i, spre a-L face inofensiv. Dar cuvântul lui Iisus întru atât i-a captivat pe agenți, încât ei nu îndrăznesc să-și pună mâinile pe Dânsul. Fără ispravă agenții fariseilor se întorc la Sinedriu, și, întrebați: „de ce nu L-ați adus?“ răspund: N-am îndrăznit să-L prindem căci așa cum El a vorbit, nimeni n-a mai vorbit; adevărurile ce El le-a spus și cu ce putere de convingere le-a spus, L-au pus în fața noastră mai presus de putința de a-L prinde. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
3. În fața sincerității nerezervate, care susține adevărul, vedem că se ridică îndărătnicia în două direcții, în contra conștiinței agenților și în contra invocării Legii, pe care Nicodim le-o pune în vedere.
„Au doară și voi v-ați amăgit?“ (vs. 47) și voi ați intrat în vederile Lui? Voi, ca agenți ai noștri, n-aveți voie să priviți lucrurile altfel, de cum le privim noi, vouă nu vă este permis să aveți alte convingeri religioase și politice, deosebite de ale noastre. Că doar, dacă ar fi ceva din omul acela, noi, boierii și fariseii, am afla și am constata. Dar nici unul din noi nu-L aprobă. Cine se ia după El este numai „poporul“ cel ignorant, „care nu știe Legea“, și care, tocmai pentru aceea, „blestemat este“. Între sinedriști era însă (vs. 50) un aderent al lui Iisus, Nicodim, pe care, la Ioan (3, 1), îl vedem noaptea în societatea lui Iisus. Acesta încearcă să tempereze pornirea colegilor săi, făcându-i atenți la Legea la care ei se referiseră: „Au doară Legea noastră...“ cu aluzie la Deuteronomul (1, 16), care impune judecătorilor să asculte și pe acuzat. Fariseii și cărturarii, simțind lovitura fină a colegului lor și neștiind ce să-i răspundă, recurg la insultă. „Au și tu ești din Galileea...?” (vs. 52) și tu ești din tâmpiții, dintre ignoranții Galileei. Numai pentru un ignorant din Galileea poate fi Iisus destul de bun; un adevărat Iudeu nu poate crede într-Însul. Dacă nu știi Scripturile, citește: „cearcă și vezi, că prooroc din Galileea nu s-a sculat“. În susținerea afirmației lor contra lui Iisus, ei ori uită, ori nu vor să recunoască adevărul că Prooroci au ieșit din Galileea, anume Iona (IV Regi 14, 25) și probabil și Osie (1, 2; 7, 5 comparat cu 6, 10). Dacă însă „nu s-a sculat“ este luat cu înțeles de viitor, în loc de „nu se va scula“, că nu admit proorociile, stă și mai rău cu afirmația sinedriștilor. Căci despre lumina mântuirii vorbește Isaia (9, 1 ș.u.), ca venind din Galileea să lumineze pe păgâni. Astfel vedem cum preocuparea și ura fac evreilor imposibilă acceptarea luminii, îi împing să rămână cu cerbicozitate în rătăcirea lor, spre susținerea punctului lor de vedere, care-i conduce cu siguranță la pieire. Mai întâi ei nu vor să recunoască mesianitatea lui Iisus, mai pe urmă nu o mai pot, chiar și dacă ar voi; chiar recunoscând în inima lor că sunt în rătăcire, de fapt și în fața lumii, direcția apucată nu-i mai îngăduie să se oprească, să se abată din calea pierzării. Ei sunt ca și cel ce a început să se prăbușească într-o prăpastie, care își vede pieirea; s-ar opri, dar nu se poate; închide ochii și se lasă târât în abis. 4. Poziția evreilor o au toți aceia care se obișnuiesc cu direcții greșite în viață, care consideră calea greșită, pe care au apucat, ca singura cale bună. Ei trăiesc preocupați și nu vor să asculte de glasul rațiunii și al conștiinței. Ei merg înainte orbește spre prăpastia de care nu vor să știe, nu vor să audă. Și, cu cât poziția în societate le e mai importantă, cu cât mai mulți sunt care se lasă să fie conduși de dânșii, cu atât mai rău de dânșii, cu atât mai mare rău social produc ei. Sinedriștii erau conducătorii unui întreg popor: un întreg popor i-a urmat, un întreg popor s-a aruncat orbit în prăpastie împreună cu dânșii. Ca sinedriștii pentru poporul evreiesc sunt și cei care conduc mai mult sau mai puțin destinele popoarelor. Vai de ei dacă apucă direcții false și nu se lasă a fi conciliați, ci rămân încăpățânați în pornirea lor, conduși de preocuparea lor. La început ei nu vor cu îndărătnicie să cedeze, la urmă, când ar voi, când sunt nevoiți să-și recunoască rătăcirea, nu mai pot, este prea târziu. Conducători de popoare sunt și preoții. Poziția lor, la noi, este astfel, că ei de multe ori sunt nevoiți să dea poporului povețe nu numai pe terenul curat religios, ci și pe cel cultural și național. De la povețele pe care le vor da, atârnă adeseori viitorul poporului, care ascultă de ei. De aceea preoții, ca de foc să se ferească de preocupările în chestiuni delicate, ci continuu să se consulte cu alții, pe care îi cred bine informați și buni informatori, și deschisă să le fie urechea spre a auzi, mintea și inima gata să primească adevărul și calea binelui, iar gura deschisă spre a povățui pe popor la fericire. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]17[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica I după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Matei 10, 32-34, 37-38; 19, 27-30)[/SIZE] 32. Zis-a Domnul învățăceilor săi, tot cel ce mă va mărturisi pe mine înaintea oamenilor, îl voi mărturisi și eu pe el înaintea Tatălui meu, care este în ceruri. 33. Iară care se va lepăda de mine înaintea oamenilor: mă voi lepăda și eu de dânsul înaintea Tatălui meu, care este în ceruri. 37. Cel ce iubește pe tată-său sau pe mamă-sa mai mult decât pe mine, nu este vrednic de mine; și cel ce iubește pe fiul său sau pe fii-sa mai mult decât pe mine, nu este de mine vrednic. 38. Și cine nu-și ia crucea sa și să vie după mine, nu este de mine vrednic (19, 27). Atunci răspunzând Petru, i-a zis lui: iată noi am lăsat toate, și am venit pe urma ta, dar cu noi ce va fi? 28. Iară Iisus a zis lor: adevăr grăiesc vouă, că voi, care ați venit după mine, când va veni a doua oară, când va ședea Fiul omenesc pe scaunul măririi sale, veți ședea și voi pe douăsprezece scaune judecând cele douăsprezece seminții ale lui Israil. 29. Și tot cel ce-și va lăsa casa, sau pe frați, sau pe surori, sau pe tată, sau pe mamă, sau pe muiere, sau pe feciori, sau holdele, pentru numele meu, însutit va primi, și viața cea de veci va moșteni. 30. Și mulți vor fi cei de apoi întâi, și cei dintâi de apoi. Povețe pentru misiunea apostolică 1. A-și lua crucea, înțeles figurat, este a-și lua sarcina cu toate consecințele ei. Fiindcă înfierarea cu semnul crucii era și semnul infamiei: a-și lua crucea înseamnă și: a se hotărî să se expună la orice neplăceri, la orice tractări rușinoase, la disprețul public. 2. Evanghelia cu care ne ocupăm, este un fragment din marea predică a Mântuitorului, rostită cu ocazia trimiterii Apostolilor (Matei cap. 10) și din învățătura despre primejdia bogățiilor (Matei 19, 16-30). Ea e cuprinsă și în Marcu (8, 34-38; 9, 1) la Duminica a III-a din Sfântul Post. Ca să o putem înțelege e nevoie să o punem în legătură mai ales cu conținutul marii predici, din care e luată partea primă. Trimițând pe Apostoli să încerce a propovădui, instrucțiunile ce le dă lor, Mântuitorul le pune în legătură cu misiunea lor de pe timpul când ei vor fi singuri, după Înălțarea Sa, și le arată în culori vii greutățile ce vor întâmpina în misiunea lor: cum vor fi prigoniți și maltratați; apoi tot așa de viu arată urmările imediate ale propovăduirii Evangheliei: dezbinări până și între cei mai intimi ai familiei și persecuții pe toate căile. Spre a-i încuraja să suporte cu bărbătească statornicie toate mizeriile, Mântuitorul le pune în vedere siguranța biruinței lor, cu ajutorul dumnezeiesc, care nu le va lipsi. Dar, adaugă El, acest ajutor însoțește numai pe aceia care au îndrăzneală să înfrunte toate greutățile și, între orice împrejurări să susțină cauza cea sfântă a Evangheliei. Din contră, cel ce de frica persecuțiilor se va lepăda de Evanghelie, lepădat va fi, o lepădătură va rămâne – nimeni nu-l va băga în seamă (vs. 32-33). Primejdiile de care vorbesc, continuă Iisus, le poate întâmpina cu succes numai acela care-Mi este cu totul devotat. Dar acela, care ține mai mult la ai săi decât la Mine și la învățătura Mea, nu e pentru apostolat: să nu primească misiunea apostolică, fiindcă n-are să facă nici o ispravă. Mai mult: acela care nu va fi în stare să sufere toate consecințele misiunii sale, nu este vrednic de ea, deci să nu se facă Apostol. Încă și mai mult: cel ce voiește să fie cu adevărat urmaș al Meu, să fie gata a-și pune oricând viața pentru învățătura Mea. Căci cel ce-și pune viața împlinindu-și misiunea, devine nemuritor; acela însă, care în fața greutăților și a primejdiilor ce întâmpină, își părăsește postul, acela, pentru un moment, își păstrează viața, dar murind, nu lasă nici o urmă după sine, ca și cum n-ar fi trăit între oameni – trăind un moment, moare pentru vecie (vs. 37-38). |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Ca și cuvintele din Matei (5, 13 ș.u.) și cele din această Evanghelie sunt adresate tuturor acelora care se ocupă cu propagarea Evangheliei și a culturii în genere. Înțelesul este: Preotul, care stăruie din răsputeri în înalta sa misiune, care continuă fără preget a revărsa lumină între oameni, are să fie susținut de Lumina, în serviciul Căreia s-a pus: el devine un reprezentant și părinte al culturii din neamul său, aflându-și răsplata în însăși cultura propagată de el. Această cultură, această lumină este, care mărturisește pentru el înaintea oamenilor și înaintea lui Dumnezeu. Aceasta este răsplata cea mai frumoasă a preotului vrednic, răsplata cea mai nobilă, ce poate fi rezervată unui muritor și după moarte. El, preotul vrednic viețuiește din neam în neam în amintirea plăcută, plină de recunoștință a fiilor săi sufletești. Din contră: cel ce-și face datoria numai de silă, se codește unde nu mai poate, adică se leapădă de misiunea sa: o lepădătură este în cinul preoțesc, și, murind, nu-și mai aduce nimeni aminte de dânsul, decât doar cu dispreț, ca de un nevrednic și model de neglijență. De un astfel de Apostol, cu adevărat se leapădă Lumina, se leapădă Hristos, și în cele din urmă se leapădă ori îl leapădă și autoritatea lui superioară bisericească (vs. 33).
Misiunea Mântuitorului este misiunea preotului: să provoace lupta între lumină și între întuneric, între bine și între rău, între moarte și între viață, lupta în care lumina, binele, viața trebuie să biruiască. Nici o luptă nu se face fără jertfe. Cea mai nobilă luptă este lupta pentru reforma minții și a inimii; deci și jertfa, e firesc să fie cea mai grea, atât trupește cât și sufletește. Luptătorii aceștia deci, și primii lor aderenți n-au să se odihnească pe roze, ci pe spini. În aprinderea luptei se arată vitejia. Mulți dintre viteji mor în luptă, dar, prin moartea lor, ei câștigă victoria. Ceilalți, care fug din luptă își scapă viața, dar omoară cauza, pentru care aveau menirea să lupte. Aceasta se aplică și la apostolat și la preoție. Preotul, în râvna sfântă a misiunii sale, se consumă, moare trupește mai curând decât ceilalți, dar, în consumarea sa apostolică, el își câștigă nemurirea. Murind grabnic el trăiește veacuri (vs. 39). Din contră: cel ce se cruță în misiunea sa, pe care o consideră numai ca un mijloc de trai, își menajează viața, se poate să trăiască trupește cu câțiva ani mai mult, dar când moare, moare pentru toată lumea, pentru vecie. Viața pierdută nu o poate răscumpăra cu nimic. Pentru cea viitoare n-are nimic ce să dea spre a o dobândi. 3. Ideile sublime, cuprinse în predica cea mare din cap. 10, și oarecum repetate în învățătura despre primejdia bogățiilor din cap. 19, sunt și rămân, pentru moment, neînțelese de Apostoli. Auziseră ei în diferite rânduri și sub diferite formulări, una mai populară decât cealaltă, învățăturile lui Iisus despre idealuri, despre înalta sa misiune apostolică, despre recompensa morală ce-i așteaptă, dar ei tot cei vechi, cei mici la suflet, josnici rămân, legați de cele materiale. Va trebui să se pogoare Duhul sfânt peste ei, ca să-i ridice din josnicia în care se găseau. Până atunci însă ei sunt și rămân stăpâniți de cele pământești, de interese mici, materiale. Acestei stări sufletești, cu naivitate, îi dă expresie Petru, cel mai vorbăreț și mai deștept dintre dânșii. El îi zice Mântuitorului: „Iată, noi am lăsat toate și am urmat ție, oare ce va fi nouă?“ – noi ce vom dobândi? Este uimitor de mare contrastul între sublimitatea idealului lui Iisus și între micimea și materialismul de care sunt stăpâniți Apostolii. Și era nevoie de dumnezeiasca răbdare prevăzătoare a Mântuitorului, ca să nu iasă la iveală o aspră mustrare. Spre a nu-i înstrăina, ba, spre a-i mângâia și încuraja, Mântuitorul se coboară la sfera lor de gândire și le răspunde așa cum ei gândeau și înțelegeau, dar așa ca răspunsul Lui, ținut în termeni materiali, atunci când ei vor putea înțelege, să poată fi explicat cu înțeles alegoric și împăcat cu vederile Sale înalte. Judecata pe cele 12 scaune, mamă, surori, casă, moșii, e de la sine înțeles, nu se pot lua verbal, ci în sens alegoric: răsplată însutită de la ceea ce au lăsat, viață veșnică. Apoi adaugă: „Și mulți dintâi vor fi în urmă și cei de pe urmă întâi“ (vs. 30). Adică: mulți din acei care aici sunt fruntași, considerați de lume, dar nevrednici, la Judecată vor fi puși la locul lor, între cei răi, între cei din urmă, și vice-versa. Cu alte cuvinte: dacă aici meritul modest rămâne nebăgat în seamă: Dumnezeu îl va scoate la iveală, iar vrednicia va fi pusă unde i se cuvine, în frunte. La Dumnezeu părtinire nu e, El nu se uită la față, ci la fapte. Aceasta să vă fie mângâiere. Cuvintele adresate Apostolilor, sunt adresate și preoților. [SIZE=4] [/SIZE] |
|
#6
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]18[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a II-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Matei 4, 18-23)[/SIZE] 18. În vremea aceea umblând Iisus pe lângă Marea Galileei, văzut-au pe doi frați, pe Simon, ce se zice Petru, și pe Andrei fratele lui, aruncând mreaja în mare că erau pescari. 19. Și a zis lor: Veniți după mine să vă fac pescari de oameni. 20. Iară ei îndată lăsând mrejele s-au dus după dânsul. 21. Și mergând de acolo, văzut-au pe alți doi frați, pe Iacov al lui Zevedei și pe Ioan fratele lui în luntre cu Zevedei tatăl lor, trăgându-și mrejele sale și i-au chemat pe dânșii. 22. Iară ei îndată și lăsând luntrea și pe tatăl său s-au dus după dânsul. 23. Și au străbătut Iisus toată Galileea, învățând în Soboarele lor și propovăduind Evanghelia împărăției și tămăduind toată neputința și toată boala întru popor. Chemarea Apostolilor După întoarcerea din pustie și după ce Ioan a fost prins (Matei 4, 12) Mântuitorul merge la Marea Galileei. Acolo află pe 4 cunoscuți ai Săi (vezi Ioan 1, 35-51), ocupați cu pescuitul: prindeau pește cu mreaja în Marea Galileei, îl transportau în târguri, mai ales în Ierusalim și-l vindeau. Erau frații Petru și Andrei, care locuiau cu familiile lor în Capernaum și Iacov și Ioan, care se vede că trăiau încă împreună cu tatăl lor Zevedei, cu care munceau împreună la pescuit. Toți acești patru făcuseră cunoștință cu Iisus înainte de mergea în Cana Galileei, ba și fuseseră la acea nuntă, ca oaspeți. Trimiși de Iisus, care se retrăsese în pustie, la ispită, până la reîntoarcerea Lui, ei își reluară și-și continuară meseria cu pescuitul peștelui, pe care-l scoteau din adâncul mării pentru hrana materială a omenirii. Mântuitorul, ajungând la dânșii, le pune în vedere un pescuit mai nobil, pescuitul de oameni pentru marele negoț ceresc: scoaterea oamenilor din adâncul întunericului, din marea ignoranței și a decadenței morale, la lumina cunoștinței. Ei prin pescuitul cel nou, au să îngrijească de un alt soi de hrană, de hrană spirituală, care este cuvântul lui Dumnezeu, învățătura, cultura. Ei din simpli pescari, au să devină învățătorii lumii, luminătorii ei: să schimbe fața ei prin învățătura și prin conduita lor, prin faptele lor. Deși oameni simpli, fără cunoștință de carte: misiunea pe care Mântuitorul le-o pune în vedere, lor li se pare atât de importantă și de ademenitoare, încât, fără să stea pe gânduri, își părăsesc tot: și meserie, și avut, și familie; uită tot și urmează lui Iisus. În seminar, cu deosebire, profesorul ține locul lui Iisus Hristos; elevii sunt pescarii. Ei vin să învețe de la el arta de-a pescui oameni, de a scoate din întuneric la lumină prin instrucție și educație. În seminar se pregătesc viitorii luminători ai neamului; ei au menirea la timpul său să scoată pe oameni cu mreaja cuvântului și cu undița conduitei lor, din marea neștiinței și să-i conducă la lumină. Cum cei patru pescari nu stau câtuși de puțin pe gânduri când îl cheamă Mântuitorul, ci îndată, lăsându-și mrejele, corabia, întreg avutul și pe ai lor, urmează pe Cel ce-i cheamă, – așa și elevii, dacă voiesc serios să devină Apostoli pentru civilizație și cultură, trebuie să lase afară de circumferința Seminarului toate grijile cele lumești, să nu fie preocupați de nimic alta, decât de viitoarea lor misiune. Căci nu este nici un timp așa de prețios ca timpul de școală, timpul de pregătire, pe care, pierzându-l, nu-l mai putem afla. De aceea celor ce se prepară pentru apostolat le strigă marele Apostol al neamurilor, Pavel: „Socotiți, drept aceea, cum să umblați cu pază, nu ca niște neînțelepți, ci ca cei înțelepți, răscumpărând vremea, că zilele grele sunt“ (Efeseni 5, 15-16). |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Una din condițiile de căpetenie pentru întrebuințarea bună a timpului de școală este și imitarea Apostolilor în conduita lor pe timpul pregătirii pentru apostolat. Pe ei îi vedem veșnic nedespărțiți de Învățătorul lor, pururea respectuoși în cel mai înalt grad, cu cea mai mare băgare de seamă la tot ce El face și vorbește și cerând lămuriri în chestiunile pe care ei nu le înțeleg. Absențele de la cursuri, distracția și lipsa de atenție în timpul cursurilor, indiferentismul pentru chestiunile neînțelese, lasă tot atâtea goluri în pregătirea viitorului candidat la preoție; iar golurile neîmplinite îl fac nevrednic de apostolatul pe care el îl dorește nu din firească înclinație, nu condus de dorul de a-și servi neamul și Biserica, și, deci, a contribui la mărirea lui Dumnezeu, ci din speculă, din interes de căpătuială. Un astfel de elev își prepară o carieră plină de nemulțumiri și de nenorociri, care îl așteaptă la fiecare pas să-i amărască viața și să-l facă nefericit. Pentru un astfel de viitor candidat preoția are să fie o sarcină insuportabilă, care, făcându-l nefericit pe această lume, îi pregătește pieirea pentru lumea, pentru viața viitoare.
Din contră, cel ce întrebuințează bine timpul de pregătire, câștigă destoinicia necesară pentru frumoasa-i carieră, a cărei sarcină lui îi este ușoară, căci se simte devotat ei, una cu ea, și, deci, poate ușor și vesel urma pe Hristos. Acestui fel de candidați din toate timpurile le zice Mântuitorul „Luați jugul Meu peste voi... că jugul Meu este bun și sarcina Mea ușoară“ (Matei 11, 29). În general: fiecăruia din noi Mântuitorul Hristos îi zice zilnic: „vino după Mine!“. Noi Îi auzim glasul, este glasul clopotului care ne cheamă la rugăciune, la meditații sfinte. Și, cum Apostolii, voind și pe sine să se lumineze și să se mântuiască, îndată și-au părăsit ocupațiile de pe mare și I-au urmat Lui – așa și noi, dacă voim să ne luminăm simțirile și să vedem pe Hristos strălucind în casa sufletului nostru, ca să ne curețe și să ne mântuiască: să părăsim ocupațiile noastre de pe marea cea înviforată a acestei vieți materiale și să alergăm la Dânsul cu evlavie, să-L rugăm cu osârdie ca să ne ajute la tot ce este bun și folositor nouă și fraților noștri; să-I ascultăm învățăturile și să ne conformăm lor: să facem „voia Lui“. |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca | Salistean Domnica | Intrebari utilizatori | 1 | 13.01.2013 23:28:25 |
| Talcuirea celor 7 evanghelii | io8nut | Maslul | 2 | 04.12.2011 13:17:08 |
| Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii | andrei_im | Teologie si Stiinta | 6 | 04.02.2010 23:47:26 |
| Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose | Miha-anca | Rugaciuni | 14 | 09.01.2010 00:10:53 |
| Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici | cristiboss56 | Din Noul Testament | 1 | 10.06.2009 22:40:37 |
|
|