|  |  | 
|  | 
| 
 | |||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite | 
| Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie? | |||
| Doar sa citim duminica de duminica |      | 0 | 0% | 
| Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica |      | 2 | 100,00% | 
| Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj | |||
|  | 
|  | Thread Tools | Moduri de afișare | 
|  | 
| 
			 
			#1  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (50) 
			
			[SIZE=3]43[/SIZE] [SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a XXVII-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Luca 13, 10-17)[/SIZE] 10. Și era învățând într-o Sinagogă sâmbăta. 11. Și iată o femeie era, care avea duhul neputinței de optsprezece ani, și era gârbovă, și nu putea să se îndrepteze nicidecum. 12. Și Iisus văzându-o pe ea, a chemat, și i-a zis ei: femeie, slobozitu-te-ai de boala ta. 13. Și și-a pus pe ea mâinile, și îndată s-a îndreptat, și mărea pe Dumnezeu. 14. Iar Mai-merele Sinagogii mâniindu-se, căci o vindecase Iisus sâmbăta, răspunzând, zicea poporului: șase zile sunt, în care se cade a lucra, deci în acelea venind vă veți vindeca, iar nu în ziua Sâmbetei. 15. Iar Domnul răspunzând a zis lui: fățarnice, fiecare din voi sâmbătă nu-și dezlega boul său, sau asinul de la iesle, și-l duce de-l adapă. 16. Dar aceasta fiica lui Avraam fiind, pe care o legase satana iată de optsprezece ani, nu se cădea a se dezlega din legătura aceasta în ziua sâmbetei. 17. Și acestea zicând el, toți cei ce stau împotriva lui, se rușinează, și toată mulțimea se bucură de toate lucrurile cele mărite, care se făceau de la El. Sfințirea sâmbetei 1. Porunca a patra din Decalog „Să sfințești ziua sâmbetei“ era ținut la evrei cu o extremă rigoare. Chiar Legea mozaică impunea această rigoare: orice lucrare trebuie sistată în această zi sfântă. Neobservarea acestei interdicțiuni e pedepsită cu moarte (Ieșirea 35, 2). Interdicțiunea merge până în minuțiozități: nici foc să nu-ți faci în casă (Ieșirea 35, 3), fiindcă și aceasta este lucrare. De aceea, când „fiii lui Israil“ aflară pe un om adunând lemne de foc în pustie într-o zi de sâmbătă și-l duseră înaintea lui Moise, acesta îl osândi la moarte, și israieliții îl omorâră cu pietre (Numerii 15, 31-36). Strășnicia aceasta a Legii în cursul timpului s-a dezvoltat până la ridicol, și pentru evrei a avut dezastruoase urmări. După cum vedem din I Macabei cap. 2, evreii, zeloși observatori a Legii, consideră și apărarea vieții lor proprie ca o lucrare, oprită de Lege, și preferă mai bine să se lase ca să-i măcelărească sirienii pe toți, decât să facă cea mai nevinovată încercare de apărare. Ei se mulțumesc numai să strige că, lor Legea nu le permite să lucreze în zi de sâmbătă, și că, martor le este cerul și pământul, ei sunt nevinovați și mor observând Legea. Chiar căderea Ierusalimului în mâinile Romanilor a fost facilitată prin ridicola observantă a Legii, după cum ne spune istoriograful evreu Iosif Flavius. Ceea ce ajunge însă culmea ridicolului este practica unei secte samarinene, numite a dositeianilor. Aceștia considerau ca lucrare, prin urmare ca abatere de la Lege, orice mișcare a corpului. Deci, ca să nu calce Legea: în ce poziție îi apucă începutul sâmbetei (vineri seara la apusul soarelui), fie culcați, fie stând în picioare, desculți, îmbrăcați, ori dezbrăcați, în aceea rămâneau, ca înlemniți, până ce apusul soarelui de sâmbătă spre Duminică ridică vraja deasupra acestor fanatici nenorociți. Adevărat că, până chiar și evreii își băteau joc de observanța ridicolă a dositeianilor. Dar în același timp nici ei nu ieșeau din ridicol. Lăsând la o parte cazuistica lor ridicolă, e destul să atingem învinuirea, ce ei fac lui Iisus, că, scuipând în pulberea pământului și cu degetul făcând tină – a lucrat, a călcat Legea. Culmea însă este practica lor, pe care Iisus o combate cu ocazia minunii ce săvârșește, vindecând pe femeia cea gârbovă de îndelungată ei boală. Anume: cei mai zeloși dintre evrei nu-și permiteau în zi de sâmbătă nici bine să facă unul altuia. Și, mai-marele sinagogii nu este decât expresia fidelă a credinței și practicii acelora, care erau mai cu râvnă în aplicarea exterioară a Legii, în așa numita observanță a formalismului nomistic. 2. Spre a deștepta pe evrei, a-i face să recunoască ei înșiși absurditatea dogmelor și a practicelor lor, Iisus, în zi de sâmbătă, în sinagogă, în fața oamenilor religioși, adunați la rugăciune, vindecă prin cuvânt pe femeia cea bolnavă, gârbovită de boală. Și, la observarea răutăcioasă a mai-marelui Sinagogii, că Sâmbăta nu e permis a vindeca pe oameni, Iisus demască atât absurditatea rigorismului Legii, cât și diabolicul interpretatorilor ei, de către farisei, din care făceau parte și conducătorii sinagogilor, ca oameni cu renume de oameni religioși, drepți, buni, sfinți. Ei, în învățăturile lor, opreau în zi de sâmbătă orice lucrare, care s-ar raporta la om, dar nu și la animale. A da vitelor de mâncare și apă nu era lucrare, după doctrina fariseilor, nu era păcat; a scăpa o vită de la pieire era permis, sau mai bine nu era interzis. Și, ce nu e interzis în Lege, e permis în practică. Fariseii așa și practicau: ei în zi de sâmbătă omului nu-i făceau bine, zicând că e păcat: dobitocului însă îi făceau, susținând că aceasta este permis. „Cum? – le zice Mântuitorul –, după vederile voastre o vacă, o oaie, ori un asin e mai mult decât un om? Unei vaci îți este permis să-i faci bine, unui om nu? Pe un asin să-l scapi de la moarte, că nu e păcat, pe om să-l lași să moară, că e păcat să-l ajuți? Cum, Legea oprește a face bine omului în zi de sâmbătă și permite să faci dobitocului?”. Și a fost firesc să se rușineze toți fariseii, care erau de față și-i făceau opoziție, și să se bucure poporul, care acum înțelegea perversitatea pretinșilor săi oameni sfinți. A face bine sâmbăta, nu numai că nu e în contra Legii, dar e chiar în consonanță cu ea; prin binefacere se sfințește ziua sâmbetei. Aceea, ce zice Mântuitorul despre ziua sâmbetei, are îndoită valoare pentru Duminica creștinilor. Cum Domnul nostru Iisus Hristos mai ales sâmbăta făcea bine celor nenorociți, așa și noi, câtă vreme numele lui (creștini) îl purtăm, datori suntem a căuta prilej ca să facem bine mai ales Duminica. Cum Mântuitorul sfințea Sâmbăta prin binefacerile Sale, și noi într-un grad mai mic, după puterile noastre, putem și datori suntem să sfințim Duminica prin binefaceri către cei nenorociți, care au trebuință de ajutorul nostru. Aceasta ne-o poruncește adevăratul înțeles al poruncii a patra: „Să sfințești ziua sâmbetei (Duminica)“. Noi o putem sfinți, nu petrecând în trândăvie, ca evreii, ci imitând pe Mântuitorul, adică făcând bine altora – de la sine înțeles, pe lângă observarea și a poruncii întâi bisericești. În nici o altă zi n-are preotul atâta ocazie de-a face bine, ca Duminica. În această zi sfântă, el nu este reținut de ocupațiuni economice și parohienii sunt de obicei pe acasă. În această zi are, deci, timp să cerceteze pe cei întristați, și să-i mângâie, pe cei certați să-i împace, spre a-i opri de la procese păgubitoare. În această zi poate cerceta pe cei vicioși, și, stând cu dânșii de vorbă, să-i aducă la calea cea bună; pe bolnavi și pe cei grabnic nenorociți, îi poate cerceta în toate zilele. În această zi preotul poate ține cuvântări și prelegeri, prin care să arate obștii urmările nenorocoase ale viciilor, de care poate suferă unii și alții, și să provoace îndreptarea. În această zi preotul vrednic poate întruni pe fruntașii parohiei la consfătuiri pentru binele obștii bisericești. Iată, așa poate sfinți preotul în parohia sa ziua Domnului. Și, de la sine înțeles, seminaristul, mai ales în timpul vacanțelor, are destul prilej de a se exercita în sfințirea Duminicii – firește, sub conducerea și supravegherea preotului. Dar și în seminar are prilej, între colegii săi, a face bine și, prin aceasta, a sfinți ziua Duminicii. | 
| 
			 
			#2  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (51) 
			
			[SIZE=3]44[/SIZE] [SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a XXVIII-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Luca 14, 16-24)[/SIZE] 16. Iar El i-a zis lui: un om oarecare a făcut cină mare, și a chemat pe mulți. 17. Și a trimis pe sluga sa la ceasul cinei să zică celor chemați, veniți că iată gata sunt toate. 18. Și au început toți într-un chip a se lepăda, cel dintâi a zis lui: moșie am cumpărat, și merg să o văd, rogu-te să mă ierți. 19. Și altul a zis: perechi de boi am cumpărat cinci, și voi merge să-i încerc, rogu-te să mă ierți. 20. Și altul a zis: m-am însurat, și pentru aceea nu pot veni. 21. Și întorcându-se sluga aceea a zis Domnului său acestea, atunci mâniindu-se stăpânul casei a zis slugii sale: ieși curând la căile, și la ulițele cetății, și săracii, și ciungii, și orbii, și șchiopii adu-i aici. 22. Și a zis sluga: Doamne, s-a făcut cum ai poruncit, și încă mai este loc. 23. Și a zis Domnul către slugă: ieși la drumuri, și la răspântii, și îndeamnă să intre, ca să se umple casa mea. 24. Că zic vouă, că nici unul din bărbații cei chemați nu va gusta cina mea. Universalismul în Creștinism 1. Parabola de față o avem și la Matei (22, 1-14). (Am tratat-o la cap. 30, Duminica a XIV-a după Rusalii). Este însă o deosebire între redactarea de la Matei și între cea de la Luca, provenită din formularea dată în două rânduri de Însuși Iisus. La Matei se accentuează exclusivismul, la Luca universalismul în creștinism. La Luca cel ce dă cina este „un om oarecare“, la Matei este un „Împărat“, care face nuntă fiului său. Aici avem pe evreii chemați la nunta lui Mesia, a Fiului lui Iehova, colo pe toți, fără deosebire, chemați la masa unui om din lumea mare. Evangheliștii aleg, fiecare, acea formulare, dată de Mântuitorul, care corespunde scopului său special: unul, spre a câștiga în special pe evrei pentru creștinism, celălalt spre a converti pe păgâni. 2. Exclusivismul la Matei stă într-aceea că, deși, după renunțarea iudeilor de a participa la masa creștinismului, sunt invitate toate neamurile, și răi și buni, totuși cei nevrednici sunt înlăturați – cel ce „nu avea haină de nuntă“. Nu sunt primiți în creștinism decât cei curați la inimă, cei virtuoși, care nu vin din speculă, cu atât mai vârtos nu cei aduși de silă. Universalismul la Luca este accentuat atât în omul, care dă cină mare, cât mai ales în ordinul dat slugii pentru a doua oară: „ieși la drumuri și la răspântii și-i silește să intre...“ pe toți pe care îi vei găsi, fără deosebire, silește-i să intre, nu te uita dacă este vreunul vrednic ori nu, dacă este careva în haine de sărbătoare ori nu; scopul este „ca să se umple casa mea“. Aici n-are de a face cu ceremonialuri și considerațiuni, care trebuie să se observe față cu regii și cu împărații. Aici împărăția lui Dumnezeu nu este asemănată cu o împărăție lumească, ci cu o ospătărie universală, unde lumea trebuie să intre, de voie, de nevoie. Aceste două direcțiuni fundamentale opuse, le vedem reprezentate în cele două mari Biserici, în care e divizată creștinătatea, în orient și în occident. În Biserica de răsărit încă de la începutul creștinismului, vedem că e normativă vederea din Matei: Nu oricine se primește în creștinism. Cei, care vor să intre, se supun la aspre probe, ei trec prin diferite grade de pregătire, și, numai după ce dovedesc, atât prin viața lor morală, cât și prin instrucțiunea primită și prin statornicia în credință, că au „haină de nuntă“, și, deci, sunt vrednici să intre la „cina cea de taină“ a Fiului Împăratului, numai atunci sunt admiși să intre în societatea creștină, în Biserică. Și, câtă vreme creștinismul, a ținut cu rigoare la acest principiu, el, creștinismul, a fost în continuu progres pe toate terenurile. Ca simbol al observării acestui principiu, conducătorul Bisericii, Episcopul, în oficiul său sacramental poartă o cârjă, în capul căreia se văd doi șerpi, cu capetele spre olaltă – semnul înțelepciunii inofensive, pașnice. Drept ce și Biserica răsăriteană, întrucât a propagat creștinismul între păgâni, l-a propagat pe cale pașnică, liniștită, prudentă. Biserica apuseană însă, având ca deviză cuvintele de la Luca: „îi silește să intre“, n-a ținut și nu ține seama de povața de la Matei, ci, unde cuvântul, unde învățătura pașnică și înțeleaptă n-a ajuns, acolo a recurs la forță: să-i silească să intre. Această silă, biserica de apus n-a întrebuințat-o numai față cu păgânii cum s-a făcut cu popoarele de la nord, ci și față cu creștinii, care nu erau și nu voiau să fie sub ocârmuirea romană. De aici: persecuții, cruciade, războaie în numele lui Dumnezeu. Cum în Biserica orientală principiul, deviza ei de conducere și de viață este exprimată în toiagul, ba și în mitra episcopală, astfel și în biserica de apus: cârja Episcopului are la capul superior forma unui cârlig, cu care să prindă în fugă pe cel ce nu voiește de bună voie să vină acolo, unde păstorul voiește. Biserica apuseană consideră ca oi rătăcite, fugite din turmă pe aceia, care nu-i aparțin, și, cum păstorul cu cârja lui cu cârlig, numită pe alocuri cață, prinde oile răzlețe, rătăcite; tot așa și păstorul sufletesc, Episcopul, prinde și aduce în staulul oilor lui Hristos pe păgâni și pe creștinii, care nu sunt sub a lui păstorire. Cum e cârja, și mitra: semn de atac – gură deschisă. Din cele ce preced, în mod firesc rezultă pentru Preot învățătura că parohia lui fiind o lume mică, o Biserică vie sau o turmă, peste care el este păstor răspunzător pentru buna ei pășunare: el în păstorirea turmei sale trebuie să adopte și înțelepciunea plină de blândețe a Bisericii ecumenice de răsărit, și sila plină de înțelepciune. Blândețea trebuie să le aplice în genere față cu toți credincioșii. Acolo însă unde blândețile nu sunt suficiente spre a îndrepta pe cel rătăcit și a-l aduce la calea binelui, acolo trebuie să recurgă la silă: să-l silească să intre în casa și la masa Domnului. Sila aceasta nu poate să fie însă fizică, cum o aplică Biserica romană, ci morală cum o recomandă Apostolul Pavel, când zice preotului: „Propovăduiește cuvântul, stai asupra cu vreme și fără de vreme, mustră, ceartă, îndeamnă, cu toată răbdarea și cu învățătura“ (II Timotei 4, 2). Preotul vrednic și cu tact știe în parohia sa să se impună într-atât, încât, autorității sale stăruitoare și dezinteresate, trebuie să se plece și cei mai decăzuți. El îi silește moralicește să se abată de la rele și să fie buni. | 
| 
			 
			#3  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (52) 
			
			[SIZE=3]45[/SIZE] [SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a XXIX-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Luca 17, 12-19)[/SIZE] 12. Și intrând El într-un sat, L-au întâmpinat pe El zece bărbați buboși, care stătea departe. 13. Și aceia au ridicat glas zicând: Iisuse învățătorule, miluiește-ne pe noi. 14. Și văzându-i le-a zis lor, mergeți, de vă arătați preoților, în timp ce mergeau ei s-au curățit. 15. Iar unul dintre dânșii văzând că s-a vindecat, s-a întors cu glas mare mărind pe Dumnezeu. 16. Și a căzut cu fața sa la picioarele Lui, mulțumindu-I, și acela era samarinean. Iar Iisus răspunzând a zis: au nu zece s-au curățit; dar cei nouă unde sunt. 18. Nu s-a aflat să se întoarcă să dea mărire lui Dumnezeu, fără numai acest străin. 19. Și i-a zis lui; scoală și te du, credința ta te-a mântuit. Gratitudinea și ingratitudinea 1. Lepros – bubos – lepră. Din cea mai adâncă vechime este cunoscută lepra, ca o boală egipteană, pe cât de urâtă și de respingătoare, pe atât și de primejdioasă și de îndărătnică. Sunt mai mult specii de lepră, unele mai ușoare, altele mai grele. Cele mai grele abia se vindecă după 9, 18 și chiar după 30 de ani. Proveniența acestei boli este încă necunoscută. Atât la evrei, cât și la celelalte popoare din vechime, ca și la Arabii moderni, lepra era și este considerată ca o pedeapsă dumnezeiască pentru cel bolnav. Bolnavul se încarcă de bube pe întreg corpul, care se deformează îngrozitor. Bubele puroiază infectând aerul cu mirosul lor de nesuferit. Boala fiind molipsitoare, la evrei, cei cuprinși de lepră erau excluși din societate, în care nu aveau voie să reintre până nu dovedeau cu certificat de la preoți, că sunt vindecați. 2. Minunea cuprinde un dureros model de ingratitudine evreiască. Față cu ingratitudinea evreiască iese însă la iveală gratitudinea păgânismului. Cei nouă leproși israieliteni sunt reprezentanții iudaismului, iar samarineanul ține locul păgânismului. Proporția în care se găsesc evreii leproși, nemulțumitori în raport cu samarineanul, tovarășul lor de nenorocire, ne oglindește proporția în care Dumnezeu, Iisus Hristos și-a dezvoltat activitatea Sa pentru evrei și pentru păgâni. Ea este un fel de confirmare a declarației Mântuitorului (Matei 15, 24), că nu e „trimis fără numai către oile cele rătăcite ale casei lui Israil“, de o parte, și a declarației cananencei (Matei 15, 27) „că și câinii mănâncă din sfărâmăturile care cad de pe masa domnilor săi“, de altă parte. Și, pe cât de preocupat se părea a fi fost Iisus Hristos pentru mântuirea evreilor, desconsiderând pe păgâni, pe atât de ingrați, de nemulțumitori, se arată evreii față de Dânsul; iar păgânii cei desconsiderați, tratați numai cu sfărâmăturile care pică de pe masa cea bogată a evreilor, cad cu fața la pământ și mulțumesc lui Dumnezeu pentru darul primit. Cel care singur se întoarce și mulțumește lui Dumnezeu pentru mântuirea de care s-a făcut părtaș, e un samarinean – după părerea evreilor, un spurcat, un câine, tocmai pentru aceea considerat ca disprețuit, osândit de oameni și de Dumnezeu. Evreii însă, în fața Samarineanului, se considerau ca oameni aleși sfinți, ca poporul lui Dumnezeu. Fapta evreilor de aici ca și a reprezentantului lor din cap. 10 (slăbănogul), demască pretinsa lor sfințenie, arătându-i în toată perversitatea lor; de asemenea fapta samarineanului, ca și a orbului din naștere (cap. 14 și 15), dovedește că el, deși desconsiderat, este superior evreilor, cum superior s-a arătat păgânismul peste tot, primind cu recunoștință învățătura Mântuitorului, deși această învățătură i s-a dat numai în fărâmituri, numai după ce au refuzat-o evreii. 3. Câinii, emblema și tipul samarinenilor, oricât ar fi ei de disprețuiți, dacă le întindem câte o fărâmitură de pâine, se gudură, își arată mulțumirea; ba această mulțumire a lor și-o dovedesc mai târziu prin alipirea lor cu credință de cei care le-au făcut bine. Și omul care primind vreo binefacere, desconsideră pe binefăcătorul său, se arată mai josnic, mai puțin și mai nevrednic chiar decât un câine. De această înjosire și nevrednicie s-au făcut părtași cei nouă evrei vindecați de lepră și se fac părtași toți aceia care, primind câte o binefacere de la cineva, uită de binefăcătorul lor, nu-și arată recunoștința pentru facerea de bine. De aceea ingratitudinea este considerată ca una din petele cele mai urâte, care arată nevrednicia omului, în sânul căruia se încuibează. Pe cât de neagră este pata păcatului nemulțumirii, pe atât de firească, de conformă cu demnitatea omului, se arată virtutea numită gratitudine, recunoștință, mulțumită pentru facerea de bine. Această gratitudine se manifestă în sufletul nostru întâi către Dumnezeu pentru nemăsuratele Sale binefaceri, apoi către părinții noștri trupești și sufletești – preoți și învățători, – către autoritățile bisericești și civile, în general, și către toți particularii noștri binefăcători, îndeosebi. Mulțumirea aceasta, arătată mai întâi în sufletul nostru, se manifestă în afară prin acțiunile noastre, prin conduita noastră vădită, față cu aceia cărora le păstrăm gratitudinea în inima noastră. Cum „credința fără de fapte moartă este“ (Iacov 2, 20), așa și gratitudinea nemanifestată prin fapte. Gratitudinea ne-o manifestăm către acela, căruia i-o păstrăm, prin faptele noastre, săvârșite spre plăcerea și deplina aprobare a binefăcătorului nostru. Vechii Romani, strămoșii noștri, se lăudau că țin minte binele și răul (Salust. Iughurta, cap. 104). Despre poporul român se zice că „ține minte“ – pe unele locuri, mai mult răul decât binele. Misiunea preotului este ca, la poporul încredințat educării lui, aducerea aminte de rău să o schimbe în generoasă iertare și uitare; iar aducerea aminte de bine să o dezvolte și cultive în recunoștință. La aceasta va putea ajunge numai învățând și făptuind: aceea ce învață el și îndeamnă în predici și la scaunul mărturisirii, să practice el însuși, ca, prin exemplul său, să se îndemne credincioșii a i se asemăna lui: a fi mulțumitori celor ce le-au făcut bine, a se feri de păcatul ingratitudinii și de a ține în minte răul. Nu va premerge preotul cu exemplu, ci una va învăța și alta va făptui: „aramă răsunătoare“ se va face. Câte ocazii nu are seminaristul ca să se exercite în a trece cu vederea răul făcut, a-și arăta prin fapte gratitudinea sa către cei ce îi fac bine și a se feri de ingratitudine!? | 
| 
			 
			#4  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (53) 
			
			[SIZE=3]46[/SIZE] [SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a XXXI-a după Rusalii*[/SIZE] [SIZE=3](Luca 18, 35-43)[/SIZE] 35. Și a fost când s-a apropiat el de Ierihon, un orb ședea lângă cale cerșind. 36. Și auzind poporul trecând, a întrebat ce este aceasta. 37. Și i-au spus lui, că Iisus Nazarineanul trece. 38. Și a strigat, zicând: Iisuse, Fiul lui David, miluiește-mă. 39. Iară cei ce mergeau înainte îl certau pe el să tacă, iar el cu mult mai vârtos striga: Fiul lui David miluiește-mă. 40. Și stând Iisus, a poruncit să-l aducă pe el la sine, iar apropiindu-se el de dânsul, l-a întrebat. 41. Zicând: ce vrei să-ți fac? Iară el a zis: Doamne, să văd. 42. Și Iisus i-a zis lui: vezi, credința ta te-a mântuit. 43. Și îndată a văzut, și a mers după el, mărind pe Dumnezeu și tot poporul văzând a dat laudă lui Dumnezeu. Răsplata credinței 1. Minunea descrisă în această Evanghelie este, dacă nu identică, cel puțin analoagă cu cea descrisă la Matei (9, 27-31), tratată la cap. 23, Evanghelia a VII-a după Rusalii. Variantele sunt: La Matei se vorbește despre doi orbi, la Luca despre unul; la Matei minunea se săvârșește în casă, la Luca afară. În ambele cazuri credința este care provoacă minunea, credința tare și neclintită că Iisus, Fiul lui David, are putere să le dea vedere ochilor. În ambele cazuri, orbii, ca și cananeanca (cap. 33) stăruie, nu se intimidează de mustrările ce li se fac; ba oprirea, piedica ce li se pune, îi face să stăruie mai mult, să fie mai încredințați că Mântuitorul și poate și voiește să le ajute. Credința lor, pusă la încercare, biruiește. Iisus Hristos o cunoaște până a nu și-o manifesta dânșii. El o scoate la iveală, spre a servi ca îndemn de imitare pentru alții: „Credința ta te-a mântuit“ (Luca) – „după credința voastră fie vouă“ (Matei). Aceasta o face Mântuitorul, ca educator, spre a arăta încă o dată mai mult că cine își pune încrederea în Dumnezeu, nu rămâne nemângâiat. Credința de care este vorba aici, nu este credință în înțeles propriu, ci încredere, care și ea este tot un fel de credință, nu atât o nuanță, cât mai mult o rezultantă a credinței. Orbii, crezând că Iisus, Fiul lui David, are putere dumnezeiască, s-au încrezut în atotputernicia Lui, în bunătatea și în milostivirea Lui și au stăruit în rugăciune: să le ajute. Această încredere neclintită în bunătatea, atotputernicia și milostivirea lui Dumnezeu, ca rod al credinței, în Dumnezeirea lui Iisus, este care face minuni cu cei orbi, care răsplătește așa de strălucit. Acest soi de credință ni se cere și nouă, spre deosebire de simpla credință, despre care Apostolul Iacov (3, 19) zice că și dracii o au, și totuși nu se mântuiesc. Puterea acestei credințe n-a săvârșit minuni numai la glasul și în prezența trupească a Mântuitorului Hristos: ea s-a manifestat mai rodnică pe timpul sfinților Părinți, care nesfârșite și negrăite minuni au făcut numai printr-însa. E destul să cercetăm mai de aproape, dacă nu viețile și faptele Sfinților, măcar viața și activitatea Sfântului Vasile cel Mare, ca să ne umplem și noi de râvnă după asemenea credință, care și în timpul nostru poate face minuni, numai să-și aibă sălașul în vase alese. Vase alese pentru credința făcătoare de minuni, meniți sunt să fie îndeosebi preoții. Acei preoți, care nu se lasă să fie amăgiți de învățăturile rătăcite ale veacului acestuia, ci, crezând cu toată tăria în cuvântul lui Dumnezeu, se conformează lui și au deplină încredere în mila, bunătatea și puterea Lui, și care nu se îndoiesc în puterea darului dumnezeiesc, ce li s-a dat prin punerea mâinilor arhierești – acei preoți, vase alese, prin credința lor săvârșesc minuni, după cuvântul Domnului: „De veți avea credință și nu vă veți îndoi... toate câte veți cere în rugăciune veți primi” (Matei 21, 21-22, compară cu Marcu 16, 17-18 și cele paralele). În Evanghelia de față găsim însă și o altă învățătură. Orbi suntem și noi în nenumărate chestiuni, mai ales de credință. Și noi dorim să ni se deschidă ochii, să vedem, să înțelegem. Și, cum orbilor din Evanghelie li s-au deschis ochii „după credința lor“, care i-a mântuit – așa și ochii noștri ni se vor deschide și vom înțelege tainele științei dumnezeiești, dacă vom crede și numai dacă vom crede, și nu ne vom îndoi. Căci nouă ne strigă, cu glas pătrunzător, Proorocul Isaia: „De nu veți crede, nici nu veți înțelege“ (7, 9). Iar credința, în înțelesul ei propriu, este arătată, definită de Apostolul Pavel ca „adeverirea celor nădăjduite și dovedirea lucrurilor celor nevăzute“ (Evrei 11, 1). Înarmați, dar, cu acest soi de credință, deci, primind cu toată inima ca adevărate cele ce, după cuvântul Domnului, le nădăjduim și ca dovedite lucrurile, pe care nu le putem vedea, avem cheia cu care putem descuia înțelesul și al celor mai grele învățături. Dacă vrem să fim preoți desăvârșiți, spre a putea revărsa lumină asupra celor care în cele teologice sunt orbi, nu văd, trebuie întâi să ne deschidem ochii noștri proprii, prin puterea credinței și apoi, înțelegând despre ce este vorba, să putem lumina pe alții, să facem și noi minuni – în felul lor. Cu arma cea puternică a credinței, viitorul preot se poate înarma în seminar, numai dacă, dând deosebită atenție învățăturilor referitoare la credință, va evita cu desăvârșire citirea de cărți, care ar putea să-i zdruncine credința. Mai ales pentru cei încă neîntăriți din destul în credință, pentru aceia a căror credință e încă în formație, cum e a seminariștilor, are deplină valoare înțeleapta și părinteasca poruncă bisericească: „Să nu citești cărți eretice“. | 
| 
			 
			#5  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (54) 
			
			[SIZE=3]47[/SIZE] [SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a XXXII-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Luca 19, 1-10)[/SIZE] 1. Și intrând trecea prin Ierihon. 2. Și iată un om anume Zaheu și acesta era mai mare vameșilor, și era bogat. 3. Și căuta să vadă pe Iisus, cine este, și nu putea de popor, că era mic de stat. 4. Și alergând înainte s-a suit într-un dud, ca să-l vadă pe el, că pe acolo era să treacă. 5. Și dacă a venit în locul acela căutând Iisus, l-a văzut pe el, și a zis către el: Zahee grăbește de te pogoară, că astăzi în casa ta mi se cade să rămân. 6. Și grăbindu-se s-a pogorât și l-a primit pe dânsul bucurându-se. 7. Și văzând toți cârteau, zicând că la un om păcătos a intrat să sălășluiască. 8. Iară Zaheu stând către Domnul: Iată jumătate din avuția mea o dau săracilor, și de am năpăstuit pe cineva cu ceva, întorc împătrit. 9. Zis-a către el Iisus: că astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, pentru că și acesta fiul lui Avraam este. 10. Că a venit fiul omenesc să caute și să mântuiască pe cel ce era pierdut. Mântuirea prin pocăință 1. Vameș. Pe lângă birul care se plătea după venit și după avuție, pe vremea lui Hristos, trebuia să se răspundă la casa statului și dări pentru intrarea mărfurilor în țară și dări pentru ieșirea lor din țară. Aceste dări, introduse mai întâi la egipteni, și de la ei adoptate de toată lumea, se numeau vămi, iar încasatorii lor vameși. În imperiul roman vămile se luau după provincii, la intrare în provincie și la ieșire dintr-însa. Taxele variau de la 2% la 25% din valoarea mărfii. În Palestina vămile se exarendau la mari antreprenori (publicani), care apoi, prin funcționarii lor, încasau volnicește, apăsând greu asupra poporului, cu vămi deosebite pentru fiecare district. Funcționarii subalterni, prin lipsa lor de scrupule la încasare, ajunseră să fie cei mai urgisiți, considerați ca oamenii cei mai răi, cei mai fără inimă și fără frica lui Dumnezeu, încât, a zice vameș era identic cu a zice scelerat, criminalul criminalilor. 2. Zaheu, se vede că era antreprenorul vămilor. Era, deci, firesc să fie bogat. El auzise despre Iisus Hristos, despre învățăturile și despre faptele Lui. Acum îi vine vestea că Iisus sosește în Ierihon. Ce n-ar fi dat el să poată fi în societatea marelui Învățător!? Dar conștiința că el este vameș, mai mult, că este antreprenorul, stăpânul vameșilor, și prin urmare că el e considerat de compatrioții și conaționalii săi ca cel mai păcătos între toți păcătoșii, îi impune rezerve. Apăsat, oarecum de greutatea opiniei publice și conștient de păcătoșenia sa, se crede atât de nevrednic, încât i se pare că ar profana sfințenia „Proorocului din Galileea“, dacă ar îndrăzni să se apropie de Dânsul. În smerenia sa, el se simte mulțumit, fericit chiar, numai să poată vedea pe Proorocul cel minunat, cu care nu se crede vrednic să vorbească. Fiind însă mic de stat, ca să poată vedea peste mulțimea în care nu îndrăznea să intre, și, ca să-și poată sătura dorința, privind la Iisus, se suie într-un dud, în calea pe unde avea să treacă Mântuitorul. Iisus Hristos, care cunoștea gândurile și sentimentele oamenilor, știa pentru ce Zaheu s-a suit în dud, știa că antreprenorul vămilor simte în sufletul său remușcare pentru faptele sale, că este hotărât să se îndrepte, gata să facă orice spre a-și expia păcatele – știindu-o aceasta, îi vine grabnic în ajutor, răsplătindu-i, peste toate așteptările, hotărârea luată în tăcere. Căci ce răsplată poate fi asemenea cu onoarea de-a primi în casă pe Fiul lui Dumnezeu? Și, cu această onoare, cu această distincție răsplătește Mântuitorul hotărârea de îndreptare a lui Zaheu. Dar lumea, preocupată, critică conduita lui Iisus Hristos: se face una cu vameșii, se compromite, primește să fie oaspetele unui om așa decăzut, așa de păcătos! Pe când cei de față cârteau contra Mântuitorului, Zaheu dovedește că Iisus nu s-a înșelat în aprecierea dispozițiilor lui sufletești. În mulțumirea sa de-a se vedea atât de onorat, spre a se arăta vrednic de această distincție, el pune la dispoziția săracilor, jumătate din avuția sa, referindu-se la Ieșirea (22, 1): că, dacă va fi năpăstuit pe cineva, întoarce cel puțin maximul prescris de lege. Acum găsește Mântuitorul momentul potrivit să-Și motiveze instructiv, în fața mulțimii, intrarea Sa în casa lui Zaheu. El declară că, prin canonul ce-și impune, Zaheu, completându-și pocăința, s-a spălat de necurăția păcatelor, s-a mântuit. Mântuitorul i-a dat numai prilejul mântuirii. El pentru aceasta a venit – a venit să caute și să mântuiască pe cel pierdut, care se lasă a fi aflat, care, prin pocăință, contribuie din parte-și ca să poată fi mântuit. 3. Zaheu este pentru noi un clasic tip caracteristic. În el vedem concentrate: conștiința păcătoșeniei, sfiala de opinia publică, conștiința nevredniciei sale de-a sta față cu Iisus, dorul fierbinte de a cunoaște, cel puțin din vedere, pe Fiul lui Dumnezeu, adâncul regret pentru faptele sale rele, pentru care nu invocă nici un motiv de dezvinovățire. Apoi, nemărginita mulțumire și fericire de a se afla în societatea lui Iisus Hristos și completarea pocăinței, prin aceea că, el însuși își impune și execută conștiincios cel mai greu canon, dând săracilor jumătate din întreagă avuția sa, și rezervând pentru sine, pentru pruncii și casnicii săi cealaltă jumătate. Fiecare din noi ajunge în poziția în care afla Zaheu, înainte de venirea lui Iisus în Ierihon; fiecare din noi este un Zaheu, un vameș păcătos. Dar fiecare din noi trebuie să tindă a fi și un Zaheu pocăit, mântuit, concentrând în sufletul său calitățile, virtuțile lui Zaheu. Fiecare din noi trebuie să aibă conștiința neajunsurilor și de aici a păcătoșiei sale, conștiință care este baza întregii noastre vieți morale, este izvorul pocăinței și al îndreptării noastre. Îndreptarea, ameliorarea vieții noastre morale, e posibilă însă numai, dacă noi, rușinându-ne de faptele noastre rele, ne sfiim de societate, ca să nu-și facă opinie rea despre noi, iar la întâmplare, când, prin conduita noastră, i-am dat motive să ne judece nefavorabil, – ne smerim, ne rușinăm în fața publicului, și, prin conduita noastră corectă, îl înduplecăm să-și schimbe opinia despre noi. Fiecare dintre noi, examinându-se pe sine, trebuie să se vadă ca într-o oglindă, în trecutul său, în faptele sale și să-și recunoască nemernicia în fața lui Dumnezeu și nevrednicia de a sta înaintea lui Hristos. Dar, cu toată nemernicia și nevrednicia sa, ba tocmai pentru aceasta, fiecare din noi trebuie să năzuiască din toate puterile ca să cunoască pe Mântuitorul, să-I cunoască de-aproape învățăturile și faptele și să se conformeze voinței Lui: regretând faptele sale rele, fără încercare de scuze și dându-și silința a se îndrepta. Și pentru noi vine Mântuitorul, prin urmare și noi Îl putem vedea, nu numai în Ierihon, și nu o singură dată, ca Zaheu, ci în biserică, de câte ori vom avea dorința fierbinte să-L vedem făptuind, să-L auzim vorbind. Și, dacă vom alerga și noi cu dispozițiile sufletești ale lui Zaheu, și în casa noastră se va sălășlui Hristos, atât în casa zidită de mână, cât mai vârtos în casa sufletului nostru. Și cum Zaheu, în culmea fericirii sale, își completează pocăința, impunându-și și executând la moment canonul sever și, prin aceasta dobândește mântuirea sa și a casei sale: tot asemenea și noi, pătrunși de învățăturile Lui și completându-ne pocăința, primind sfânta Euharistie, ne vom mântui de păcat. | 
| 
			 
			#6  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (55) 
			
			[SIZE=3]48[/SIZE] [SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Vameșului și a Fariseului[/SIZE] [SIZE=3](Luca 18, 10-14)[/SIZE] 10. Doi oameni au intrat în biserică să se roage, unul Fariseu și altul Vameș. 11. Fariseul stând așa se ruga întru sine: Doamne mulțumescu-Ți că nu sunt ca ceilalți oameni, jefuitori, nedrepți, preacurvari sau ca și acest vameș. 12. Postesc de două ori în săptămână, dau zeciuială din toate, câte dobândesc. 13. Iar vameșul de departe stând, nu vrea nici ochii săi la cer să-i ridice, ci își bătea pieptul său, zicând: Dumnezeule fii mie milostiv păcătosului. 14. Zic vouă: că s-a pogorât acesta mai îndreptat la casa sa, decât acela. Că tot cel ce se înalță se va smeri, iar cel ce se smerește se va înălța. Adevărata și falsa pocăință 1. Avem înaintea noastră două tipuri cunoscute: unul, Fariseul, tipul omului fățarnic, celălalt, vameșul, modelul omului păcătos. Fariseul, voind să facă reclamă demagogică și în biserică, merge mândru printre lumea adunată, ca să atragă asupră-și atenția celor de față. El știe că lumea naivă privește spre dânsul cu admirație și cu sfială, considerându-l ca om sfânt, și folosește ocazia ca să o întărească în această credință a ei. Lui nu-i este de rugăciune, ci de deșertăciune. Căci, în loc să-și recunoască greșelile făcute și să se roage de iertare, în loc să ceară cu umilință ca Dumnezeu să-i ajute a face bine – fariseul, stăpânit de mania sa după popularitate, în fața oamenilor numai simulează că se roagă. În fapt însă el nu se roagă, ci, adresându-se către sine însuși, vorbind așa, în vânt, dar ca să-l audă oamenii, zice: „Dumnezeule, mulțumescu-Ți că nu sunt ca ceilalți oameni, răpitor, nedrept, preacurvar...“. Nu că el, în adevăr, n-ar fi fost ca ceilalți oameni, ci el voia să întărească lumea în părerea greșită, ce o avea despre el, că el ar fi, cu adevărat, fără de păcat. Aceea însă ce trădează, ba și mărește perversitatea fariseului, este asmuțirea gloatelor contra unui smerit rugător. El știa cât sunt de porniți oamenii simpli contra vameșilor, și, de alta, cât de ieftin se poate dobândi simpatia celor naivi, dând dreptate părerilor lor, și simulând că le iei partea. În pretinsa rugăciune deci, tot spre a mări reclama, fariseul arată cu dispreț spre vameșul, care stă departe prosternat: „...mulțumescu-Ți... că nu sunt ca și acest vameș“. El o zice aceasta cu calcul, ca lumea auzindu-l, să zică: vezi, omul acesta sfânt compătimește cu noi, îl doare inima de nedreptățile ce ne face mișelul de vameș. Deci, fariseul e omul nostru; el ne va scăpa de cei răi, mai ales de vameși. Dar fariseul, spre a-și completa aureola ce însuși își face înaintea mulțimii adaugă: „postesc de două ori...“. Nici vorbă, el știa că mulțimii naive, care-l asculta cu admirație, nici prin gând nu-i trecea că laudele lui nu sunt adresate lui Dumnezeu, ci acelora, pe care el voia să-i momească. Nimeni nu știa mai bine decât el însuși că, tot ce a zis el în chip de rugăciune, a fost neadevăr, minciună. 2. Celălalt, vameșul, conștient de păcătoșenia sa și conștient și de opinia rea pe care o au oamenii despre dânsul, se simte foarte nenorocit. El nu îndrăznește să se apropie, căci se simte nevrednic a înainta în biserică, și prin urmare se oprește aproape de ușă – „departe stând“ prosternat cu fața la pământ. În conștiința greutății și a mulțimii păcatelor sale, care îl strivesc – cum nu îndrăznește să înainteze în biserică, așa nu îndrăznește nici ochii să și-i ridice spre cer, temându-se ca nu cumva, prin privirile sale înveninate de păcate, să profaneze sfințenia bisericii și a cerului. Pe lângă aceasta, el simte cu ce ură și cu ce dispreț îl privește mulțimea preocupată și asmuțită de fariseu; lui i se pare că-l ard privirile publicului. Aceasta îi mărește consternarea și el nu găsește nici un cuvânt de scuză pentru faptele sale, ci își bate pieptul, părându-i rău de cele făcute și zicând numai: „Dumnezeule, milostiv fii mie păcătosului“. În convingerea sa că el este cel mai păcătos om din lume, deci nevrednic a intra în sanctuarul lui Dumnezeu, stă departe, și cu inima înfrântă și zdrobită, abia îndrăznește să ceară mila lui Dumnezeu. De aceea pocăința lui este adevărată pocăință și este urmată de iertare, pe când a fariseului este, în cazul cel mai bun, o falsă pocăință, care în loc să-i aducă iertare, i-a adus însărcinarea cu noi păcate. Fariseul, prin ținuta sa falsă în biserică, a voit să se înalțe și s-a și înălțat în ochii publicului, dar a căzut nemărginit din grația lui Dumnezeu; s-a întors osândit, fiindcă își închipuia că, precum poate amăgi pe oameni, poate desconsidera și pe Dumnezeu. Vameșul, din contră, recunoscându-și greșelile, s-a arătat mic, nevrednic a sta înaintea lui Dumnezeu, și, cu inima zdrobită, a implorat mila dumnezeiască, și Dumnezeu l-a iertat, l-a înălțat. Așa că, față cu acești doi, s-a confirmat adevărul: „cel ce se înalță se va smeri, și cel ce se smerește se va înălța“. 3. Parabola aceasta este de mare însemnătate pentru noi, pentru învățătura noastră. În ea vedem exemplificat ce ținută trebuie să avem noi când mergem la biserică, cum să ne rugăm, cum să facem pocăință, cum să ne judecăm pe noi înșine și cum să judecăm pe alții. În ea ne vedem, ca într-o oglindă: vedem că fiecare din noi e păcătos, ca vameșul, și suntem îndemnați ca în biserică să-i urmăm lui: să avem deplină convingere și conștiință că ne găsim înaintea lui Dumnezeu, în locașul Lui și să ne revocăm în memorie toate faptele noastre rele, să le regretăm și, luând hotărâre de îndreptare, smeriți și cu frică să-L rugăm ca să ne ierte. De altă parte vedem cât de fatală este mândria pentru om. Vedem că omul, preocupat de poftele lui deșarte, chiar și în biserică, tot la cele lumești se gândește; el uită că se află în sfânta casă a lui Dumnezeu și se preocupă de deșertăciunile lumii. Osânda fariseului ne îndeamnă să ne ferim, ca de fața șarpelui, de însușirile lui; iertarea vameșului este un stimulent pentru noi ca să-l imităm în biserică. În viață să ne dăm silința ca să fim așa cum pretinde fariseul că este; în biserică să fim ca vameșul și să evităm conduita fariseului. 4. Dar parabola mai are pentru noi o învățătură. Admițând că Fariseul ar fi fost în adevăr așa, precum el pretindea; nu el era chemat să-și dea atestat de laudă înaintea lui Dumnezeu, Care-i știa toate tainele. Atestatul ce el însuși își dă, este dovada mândriei, a îngâmfării. Prin urmare, chiar dacă până la această dată, el nu ar fi păcătuit, acum a căzut în cel mai greu păcat, în păcatul mândriei, din care izvorăsc o mulțime de alte păcate. Fariseul însă, pe când față cu sine este așa de indulgent, judecă atât de aspru pe vameș. El, cu insolență, se adresează lui Dumnezeu și constată vinovăția aproapelui său; în loc să se roage pentru iertarea lui, indirect, îi cere pedeapsa. Un dublu păcat provenit din mândrie. Așadar, chiar și la caz când fariseul ar fi fost fără de păcate, când a venit în biserică – el a ieșit încărcat de păcate, osândit. Motivul? Mândria! Vameșul se concentrează în sine, nu se gândește la nimeni decât numai la nevrednicia sa. El se crede mult mai rău chiar decât este, și prin pocăință obține iertare. Motivul? Modestia, smerenia! Concluzia: să ne ferim de mândrie și să îmbrățișăm modestia; să nu judecăm pe alții, și mai vârtos să nu ne închipuim că suntem buni, mai buni decât alții. Smerenia este cea mai frumoasă podoabă, care înfrumusețează pe un preot, întocmai cum mândria și ireligiozitatea sunt cele mai urâte pete ale lui. Aceste calități, cele bune, ca și cele rele, îl arată de departe în adevărata lui lumină. El nu le poate ascunde, căci ele sunt pentru el „cetatea cea zidită deasupra muntelui“. Pe când preotul evlavios și smerit de departe și în cercuri îndepărtate este stimat, ascultat și respectat, pe atunci cel mândru și ireligios este disprețuit, hulit în toate părțile, de-aproape și în depărtare. Haina smereniei și a evlaviei să o îmbrace seminaristul și să o păstreze în strălucitoarea ei curățenie, ferind-o ca de foc, de murdăria mândriei și a lipsei de cucernicie. | 
| 
			 
			#7  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (56) 
			
			[SIZE=3]49[/SIZE] [SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica fiului risipitor[/SIZE] [SIZE=3](Luca 15, 11-32)[/SIZE] 11. Și a zis: un om avea doi feciori. 12. Și a zis cel mai tânăr tatălui său: tată, dă-mi partea ce mi se cade din avuție, și le-a împărțit lor avuția. 13. Și nu după multe zile, adunând toate, feciorul cel mai tânăr, s-a dus într-o țară departe și acolo a risipit toată avuția sa, viețuind întru dezmierdări. 14. Și cheltuind el toate, a fost foamete mare într-aceea țară, și el a început a se lipsi. 15. Și a mers de s-a lipit lângă un locuitor din aceea țară, și l-a trimis pe el la satul său, să pască porcii. 16. Și dorea să-și sature pântecele său de roșcovele pe care le mâncau porcii, și nimeni nu-i da lui. 17. Iar venindu-și în sine, a zis: câți argați ai tatălui meu se satură de pâine, iar eu, pier de foame. 18. Scula-mă-voi, și mă voi duce la tatăl meu, și-i voi zice: tată, greșit-am la cer și înaintea ta. 19. Și nu sunt mai mult vrednic a mă chema fiul tău, fă-mă ca pe unul din argații tăi. 20. Și sculându-se a venit la tatăl său, iar încă departe fiind el, l-a văzut tatăl lui, și i s-a făcut milă, și alergând a căzut pe grumazul lui, și l-a sărutat pe el. Și i-a zis lui feciorul: tată, greșit-am la cer și înaintea ta, și de acum nu mai sunt vrednic a mă chema fiul tău. 22. Și a zis tatăl către slugile sale: aduceți haina cea dintâi, și-l îmbrăcați pe el și dați inel în mâna lui și încălțăminte în picioare. 23. Și aduceți vițelul cel gras de-l junghiați și mâncând să ne veselim. 24. Că fiul meu acesta era mort, și a înviat, și pierdut era și s-a aflat, și au început a se veseli. 25. Iar feciorul lui cel mai mare era la câmp, și când a venit s-a apropiat de casă, a auzit cântece și jocuri. 26. Și chemând un fecior, l-a întrebat, ce sunt acestea. 27. Iar el a zis lui, pentru că fratele tău a venit, și a junghiat tatăl tău vițelul cel gras, căci l-a văzut sănătos. 28, Și s-a mâniat, și nu vrea să intre, iar tatăl său ieșind l-a rugat pe el. 29. Iar el răspunzând a zis tatălui său: iată de atâția ani slujesc ție, și niciodată porunca ta nu am călcat, și mie niciodată nu mi-ai dat un ied, ca să mă veselesc, și eu cu prietenii mei. 30. Iar când a venit fiul tău acesta, care a mâncat cu desfrânatele avuția sa, ai junghiat vițelul cel gras. 31. Iar el a zis lui: fiule, tu în toată vremea ești cu mine, și toate ale mele alte tale sunt. 32. Ci se cădea a ne veseli, și a ne bucura căci fratele tău acesta mort era, și a înviat, și pierdut era, și s-a aflat. Pocăința 1. Tot ce cuprinde această parabolă are înțeles figurat. Omul, fiul cel tânăr, fiul cel mai mare, țara îndepărtată, pășunarea porcilor, haina de sărbătoare, inelul, ospățul: toate îmbracă înțelesuri referitoare la om, la educația lui morală, în scop de a ne arăta cum poate omul să se îndrepte și cât de mare este mila dumnezeiască pentru cel ce se pocăiește. 2. Omul cu cei doi fii este Dumnezeu. Fiul cel mai tânăr: majoritatea oamenilor. În el, în fiul cel tânăr, fiecare din noi, mai mult ori mai puțin, se vede pe sine, căci: Ca și fiul cel ușor de minte, și omul cu înclinări rele, care, orbit de pasiuni, nu-și cunoaște adevăratele sale interese, se simte strâmtorat de voința dumnezeiască, prin care el se oprește de a-și face sieși rău și de a face și altora, și ca și fiul cel tânăr, omul păcătos, primind de la Părintele ceresc darurile dumnezeiești de înțelepciune, bunătate și nevinovăție, ca să scape de sub autoritatea părintească, manifestată în rugăciunile și în povețele Bisericii și în societatea oamenilor virtuoși, fuge cu gândul departe în regiunea, țara păcatului, și acolo, crezându-se scos de sub supravegherea și controlul Părintelui său, se simte la largul său și își risipește moștenirea în desfrâu, ruinându-se fizicește și moralicește. Și, lucru firesc: ca și fiul cel fără de minte, dacă continuă a se tăvăli în păcate, în viciu, omul păcătos pierde toate calitățile, pierde până și conștiința demnității sale: este ca pierdut de foame – cât pentru a fi bun și a face bine. Ba, chiar și când ar licări în sufletul său câte o scânteie de voință de-a face binele, de-a fi și el bun în anumite cazuri, el nu poate: viciul, care s-a făcut stăpân peste dânsul, care i s-a prefăcut în a doua natură, îl oprește de la bine și-l împinge spre prăpastia pieirii. El vede pe alții hrănindu-se cu făptuirea binelui, și nu-i poate urma: el este ca și pierdut. Și în sfârșit: Ca și tânărul rătăcit, el, omul păcătos, oricât de adânc ar fi căzut în ticăloșia păcatelor, se poate scăpa de pierire numai să-și vină în simțiri, să-și tragă seama cu sine însuși, să facă o eroică sforțare, prin care întâi și întâi, să-și părăsească viața cea păcătoasă. Apoi, știind că Părintele ceresc este vistierul milei și al iubirii de oameni, Care așteaptă cu dor îndreptarea celui rătăcit – să se hotărască a se adresa către Același bun Părinte cu smerenie și cu deplină încredere în dragostea și în mila Lui părintească, spre a-I arăta și căderea și regretele sale, și a-I cere iertare. 3. Ca și părintele fiului risipitor, Părintele ceresc, când vede că omul a recunoscut în inima sa că a greșit, că a simțit o adâncă remușcare pentru cele făptuite și că s-a hotărât să nu mai facă rele, ci să meargă la reprezentantul Părintelui ceresc, la duhovnic, să-și mărturisească păcatele – încă atunci Părintele ceresc îl întâmpină cu iubire, și cel păcătos este ca și iertat, iar mărturisindu-și păcatele, el este iertat, spălat desăvârșit. Lui i se dă haina de sărbătoare (haina de nuntă) a curățeniei și i se pune în deget inel, semnul vredniciei, ca să intre în casa Tatălui ceresc, spre a lua parte întâi la masa cea sfântă, la Sfânta Cuminecătură, apoi la festivitățile și la bucuriile, ce se fac în ceruri pentru întoarcerea lui. Căci, cum se bucură tatăl fiului rătăcit pentru întoarcerea acestuia, așa: mare bucurie se face în ceruri, între îngerii lui Dumnezeu pentru întoarcerea unui păcătos (Luca 15, 10). Dar, cum a greșit fiul cel mare, luând în nume de rău mila părintească, așa ar greși și acela, care întreagă viața sa ar fi bun, dar, la sfârșit, ar cârti împotriva lui Dumnezeu pentru că iartă pe cei păcătoși. Acel om ar dovedi că e lipsit de iubirea frățească și de respectul către voința și autoritatea părintească; ar dovedi că e lipsit și de milă către cei căzuți, pe care noi toți, datorie avem să-i ajutăm ca să se ridice; dar ar dovedi și că este pizmătareț, părându-i rău de binele, pe care Tatăl ceresc îl face unui nenorocit. 4. Din această parabolă învățăm în special că: a) fiecare din noi, fiind fiul cel rătăcit, căci fiecare păcătuiește, să facă pocăință din toată inima, spre a se îndrepta, a se face mai puțin păcătos: că în această pocăință se arată indispensabile următoarele momente: – recunoașterea păcatului; – părerea de rău pentru săvârșirea păcatului: – hotărârea de a nu mai păcătui; – mărturisirea înaintea Duhovnicului; la care se adaugă: – împlinirea canonului, impus de duhovnic; b) că oricât de mult și de greu am fi păcătuit, să nu disperăm în mila, iubirea și bunătatea lui Dumnezeu, care iartă așa de ușor, numai noi să ne arătăm vrednici de iertare, adică să facem pocăință din toată inima; c) să ne ferim de mândrie, de a ne închipui că suntem buni, mai buni decât fratele nostru căzut și ridicat, și, în această închipuire, să-l disprețuim și să-l pizmuim. Conformarea cu aceste învățăminte, cuprinzând întreg sectorul și singura cale a îndreptării, a ameliorării vieții morale, deci a fericirii pământești și cerești: este de la sine înțeles că preotului i se impune, în locul întâi, să urmeze cu extremă rigurozitate acestor cerințe. Să urmeze, căci conduita lui, mai ales în această direcțiune, este pentru parohieni o irezistibilă putere de atracție: Un preot evlavios, cuvios, smerit, ale cărui fapte sunt lumină conducătoare pentru parohieni, nu se poate să nu fie urmat cu religiozitate de fii săi sufletești. „Nu poate pomul bun să producă poame rele“ (Matei 7, 18). Aceea ce trebuie să fie preotul în misiunea sa, candidatul de preoție trebuie să exercite cu râvnă, mai ales în seminar. Lipsa acestui exercițiu serios o resimte preotul în întreaga cariera sa. | 
|  | 
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
| 
 | 
|  Subiecte asemănătoare | ||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari | 
| Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca | Salistean Domnica | Intrebari utilizatori | 1 | 13.01.2013 23:28:25 | 
| Talcuirea celor 7 evanghelii | io8nut | Maslul | 2 | 04.12.2011 13:17:08 | 
| Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii | andrei_im | Teologie si Stiinta | 6 | 04.02.2010 23:47:26 | 
| Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose | Miha-anca | Rugaciuni | 14 | 09.01.2010 00:10:53 | 
| Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici | cristiboss56 | Din Noul Testament | 1 | 10.06.2009 22:40:37 | 
|  |