1. Astfel, după cale de o săptămână, întâlnim prima Duminică, numită Duminica Ortodoxiei. Ea ne amintește în fiecare an biruința ortodoxiei asupra ereziei numită iconoclasm, și asupra tuturor ereziilor. Dreapta credință, temelia Bisericii noastre străbune, acel grăunte de muștar de care pomenește Iisus ucenicilor Săi, nu a putut fi menținută decât cu foarte multă osteneală și lupte îndelungate, deoarece încă de la începutul răspândirii ei, au apărut unele erezii - adică devieri de la adevăr - precum neghina în lanul de grâu.
Dar Hristos Domnul, Capul Bisericii, Mirele ei, Cel ce a biruit moartea și Care a făgăduit Apostolilor: ''Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacului'' (Matei 28:20), a făcut biruință prin luptătorii și pururea pomeniții dascăli și învățători ai întregii lumi din primele secole creștine.
Una dintre cele mai mari erezii este iconoclasmul, sau lupta împotriva icoanelor, luptă care a durat aproape două secole (de la 725 la 842), dezbrăcând Biserica lui Hristos de podoabele ei și îmbrăcând-o în haină de doliu. Aceasta a avut ca urmări pozitive stabilirea unei teologii a sfintelor icoane, la Sinodul al VII-lea de la Nicea (787), de către sfinții părinți mărturisitori ai vremii aceleia, dintre care amintim pe Sf. Ioan Damaschin, Sf. Teodor Studitul, Sf. Nichifor Mărturisitorul și mulți alții. Sf. Ioan Damaschin spune că ''Dacă nu te închini icoanei lui Hristos, nu te închini nici Fiului lui Dumnezeu, care este icoană vie a nevăzutului Dumnezeu și chip cu totul asemenea'' (Prof. Dr. Ene Braniste, Liturgica Generală, Buc., 1993, p. 420). Lupta împotriva icoanelor se încheie pe vremea împărătesei Teodora, când se fixează la 11 Martie, 843 prima Duminică a Marelui Post, ca fiind Duminica Ortodoxiei.