Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Slujbele Bisericii Ortodoxe > Tinuta in Biserica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.10.2009, 08:41:00
georgedar georgedar is offline
Member
 
Data înregistrării: 01.10.2009
Mesaje: 34
Implicit

Trebuie sa ne spalam! Scrie si in biblie si e si common sense after all.
__________________
Cititi mai multe despre Maica Domnului a Patimii
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.10.2009, 15:31:45
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

ce topic amuzant!:)))))) si nu am citit decat primele doua pagini! In evul mediu murdaria era in floare si mirosul ingrozitor. acelor oameni le era frica sa se spele, deoarece, ziceau ei, apa ii va imbolnavi, va intra prin gaurile corpului, pe care le va umple de microbi :)))).
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.10.2009, 18:11:23
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
ce topic amuzant!:)))))) si nu am citit decat primele doua pagini! In evul mediu murdaria era in floare si mirosul ingrozitor. acelor oameni le era frica sa se spele, deoarece, ziceau ei, apa ii va imbolnavi, va intra prin gaurile corpului, pe care le va umple de microbi :)))).
Prostia, ignoranța , pot fi amuzante, dar până la un anumit punct . . . Nu ?
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.10.2009, 18:51:46
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Prostia, ignoranța , pot fi amuzante, dar până la un anumit punct . . . Nu ?
Iertare... am avut un curs despre asta la master si ne-am amuzat teribil. Asa era in epoca respectiva, ei nu se socoteau nici prosti, nici ignoranti, dar nici nespalati, culmea!
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 04.09.2010, 02:23:36
crestinOrtodoxa
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

"stai asa ca nu-i asa"

Stiu ca suna foarte ciudat sa nu te speli. Si ne spalam, normal. Nici eu n-as putea sa stau fara sa ma spal, as mirosi ca un sconcs si m-as simti ca un ghem de transpiratie ulei si jeg...

In "Paza celor cinci simturi" de Sf.Nicodim Aghioritul spune multe chestii... cel putin ciudate pt mine. O sa enumar cateva dintre ele, ca sa va faceti o idee cam in ce termeni trateaza cartea problemele simturilor:

-la paza auzului spune ca n-ai voie sa detii animale de companie. De la canari/pisici/caini, orice. Pt ca sunetul lor (muzica?) te face sa le indragesti peste masura. Si sa iubesti oamenii mai putin. (da exemple...)
"arhiereul, preotul si tot clerul nu se cuvine a hrani pasari si caini". Dar se refera si la mireni.
Asta imi aduce aminte de niste fete de pe un forum, care cautau ajutor disperate- aveau nevoie de cineva sa se duca sa salveze un caine din curtea unei manastiri de calugari. Se ratacise pe acolo, si era intr-o situatie foarte dificila. Fusese legat cu sarma, si scapase. Sarma ori s-a strans in jurul gatului din cauza ca a tras, ori ii fusese pusa de cand era mic si carnea crescuse efectiv pe langa sarma si rana- pt ca avea sarma incarnata. Adica avea carnea din jurul gatului taiata si in ea sarma. Nici un "cuvios" din manastire nu s-a indurat sa-l ajute. Asta e "bunatatea" si "milostivirea" fatza de o suferintza asa crunta?... Nu mai zic nimic.

-e interzis sa canti (voce/instrumente) cu alt scop decat cel de a canta cantece bisericesti.

-la pazirea mirosului- sa nu folosesti parfum.Nici produse parfumate, nici pt baie, nici pt aromoterapie (in scopuri medicale) Ok, poate e de inteles asta. Dar ce facem cu detergentii parfumati pe care-i avem in zilele noastre. Deodorante gasesti si de-alea fara parfum, dar in general e cam inevitabil, cam toate au un miros de ceva parfum... Apoi da citat din Proorocul Isaia, cum le blestema pe femeile care folosesc miresme. "...si in locul mirosului cel frumos va fi praf, si in loc de brau te vei incinge cu funie, si te vei imbraca cu sac, iar fiul tau cel prea frumos pe care il iubesti de sabie va cadea"... Apoi spune cum s-a pedepsit Sfantul Arsenie cel Mare pt pacatul de a folosi miresme...

-paza pipairii--- SA NU TE SCARPINI in primul rand! Si cand te duci la wc ca faci cat mai repede toata "operatiunea" si sa fii cat de acoperit poti. Trebuie sa-ti fie rusine de tine si cand esti singur, sa-ti amintesti ca Sf. Inger Pazitor te vede si sa te rusinezi.
Sa nu stai picior peste picior, sa nu te atingi cu mainile pe corp nici cand dormi. Da citate din Ioan Scararul aici, si din Grigorie luminatorul Nyssei.

-sa nu dormi in pat comod! Pat de scandura si dormi direct pe scadura. Sau pe jos, pe patura, sau direct pe jos, oricum numai comod sa nu fie. Spune ca proorocul David cand spune "cu lacrimile mele asternutul meu voi uda", asternut inseamna de fapt scaun, "cravaat"un fel de sofa mai mica ce e folosita ca scaun. Un pat moale si comod indeamna la somn, lenevire si pacate. (Aici... nu stiu ce sa zic. Poate e putintel exagerat, dar si parintele Cleopa da exemple de-astea, de calugari cu har care dormeau numai incomod. In sicriu, pe scaun -cand adormea cadea, se trezea si ala era tot somnul, trecea iar la rugaciune-, sau sprijinit de perete, etc. implineu cuvantul "privegheati si va rugati")

Acum urmeaza partea cu spalatul. As reda cuvant cu cuvant, dar e prea mult de scris. :)

Sub tot acest simt (pipairea) intra si spalatul.
Ce-i drept nu se refera la mireni, spune clar doar de preoti si arhierei. Dar face referire ceva mai incolo si de mama unui episcop (care chiar daca ar fi fost calugarita atunci, daca ii era mama, o fi fost si ea mireana vreodata), care ii dadea exemplu fiului ei si il certa ca se "ingrijeste atata" ca se spalase pe fata si pe picioare dupa o zi foarte calda.

"Sub tot acest simt intra si spalarea capului si a picioarelor, despre care ai auzit si mai sus la preasfintita intre monahii mama a lui Iuvin cat sunt de daunatoare trupului celui tanar.De aceea citim in Pateric ca mult parinti veneau la nevoia de a trece rauri, dar se rusinau nu sa se spele- ci numai sa-si dezgoleasca picioarele si erau rapiti de dumnezeiestul Inger si intr-o clipa se aflau pe celalalt mal. Departarea de scaldatoare este un lucru barbatesc- asa invata Sfantul Diadoh, episcopul Foticeei, care zice <A te abtine de la acesta (scaldatoare) este si barbateste si mai cu seama firesc celui cumpatat.Pt ca astfel nici o imbaiere care aduce desfatare nu va molesi (cu sensul de a slabi corpul ca postul si rugaciunea?) trupul nostru si nici nu va readuce in minte pe Adam in rusinoasa goliciune, incat sa ne ingrijoram sa ne acoperim si noi goliciunea rusinii. ..."

In note mai scrie si de Cuviosul Petru ca vrand s-o treaca pe maica-sa un rau (pe pietre, ca doar nu se uda, nu?...) nu a indraznit sa faca asta cu mainile goale, si si le-a acoperit cu o petica intai. Asta tot despre pacatul pipairii.

Mai spune ca pana si paganul Pitagora se rusina de el insusi, pt ca avea macar constiinta dreapta si rusine. Si daca acest pagan se rusina de el insusi cand era singur, cu-atat mai mult se cade sa o facem noi crestinii, care avem Dumnezeu si Inger Pazitor.

Vasile cel Mare spunea ca trebuie sa ne rusinam de noi insine sand suntem singuri, pt ca este usor sa cadem in pacat asa. Ni se cultiva ideea ca e normal si nu e pacat, ca nimeni nu a pacatuit din asta, dar nu avem cum sa stim in ce pacate au cazut cei ce zic ca nu e pacat, pt ca spun asta. Spune ca chiar daca prin absurd ar exista om sa nu fie stapanit de patimi trupesti, tot cu greu l-ar convinge ca neavand rusine fata de el insusi n-a cazut in pacat si spre ganduri necurate.

Si despre hainele groase spune ca ar fi oarecum pacat, nu direct dar:

"Asa talcuieste Grigorie Cuvantatorul de Dumnezeu despre hainele de piele-pielea omului- ale lui Adam :<Cu hainele de piele se imbraca, adica poate cu trupul cel mai grosier,muritor si smerit." Prin urmare, oamenii care se imbraca gros si in haine moi se impotrivesc cusaturii dumnezeiesti si inteleptei imbracaminti ce exista deja tocmai ca sa ne smerim. De aici tragem concluzia ca hainele nu trebuie sa ne protejeze de frig/ploaie, si doar sa ne acopere.

Somnul dulce spune ca vine de la ostenelile din timpul zilei, si ca si pe o piatra de te culci iti este suficient.

Spre sfarsitul capitolului revine la scaldatoare si da cateva exemple biblice si din viata unor drepti de cadere in pacate grele si destramarea familiilor, caderea regatelor din cauza ca respectivii au facut baie- s-au desfatat in scaldatoare.

La un moment dat parca chiar da ca argument faptul ca Iisus nu s-a spalat niciodata complet. Deci cel mai probabil daca spune undeva in Biblie de curatenie NU e vb de curatenie trupeasca, iar "spala-ma-vei si mai vartos decat zapada ma voi albi" poate se refera doar la suflet.

____

Acum... fiecare crede ce vrea- dar "teoria" uite, spune ca NU e bine sa te speli. Si asta o spune nu oricine, si Sf. Nicodim Aghioritul.

____

Last edited by crestinOrtodoxa; 04.09.2010 at 04:45:36.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 04.09.2010, 21:56:26
Ostasul's Avatar
Ostasul Ostasul is offline
Member
 
Data înregistrării: 10.05.2010
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 58
Implicit

spala-ma-vei si mai vartos decat zapada ma voi albi" poate se refera doar la suflet.

Sa ne spalam si la propriu, dar si la modul figurat- de pacate.
__________________
Mi-e prieten Platon, dar mai prieten mi-e adevarul – Amicus Plato sed magis amica veritas
Reply With Quote
  #7  
Vechi 06.09.2010, 10:54:04
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de crestinOrtodoxa Vezi mesajul
"stai asa ca nu-i asa"

Stiu ca suna foarte ciudat sa nu te speli. Si ne spalam, normal. Nici eu n-as putea sa stau fara sa ma spal, as mirosi ca un sconcs si m-as simti ca un ghem de transpiratie ulei si jeg...

In "Paza celor cinci simturi" de Sf.Nicodim Aghioritul spune multe chestii... cel putin ciudate pt mine. O sa enumar cateva dintre ele, ca sa va faceti o idee cam in ce termeni trateaza cartea problemele simturilor:

-la paza auzului spune ca n-ai voie sa detii animale de companie. De la canari/pisici/caini, orice. Pt ca sunetul lor (muzica?) te face sa le indragesti peste masura. Si sa iubesti oamenii mai putin. (da exemple...)
"arhiereul, preotul si tot clerul nu se cuvine a hrani pasari si caini". Dar se refera si la mireni.
Asta imi aduce aminte de niste fete de pe un forum, care cautau ajutor disperate- aveau nevoie de cineva sa se duca sa salveze un caine din curtea unei manastiri de calugari. Se ratacise pe acolo, si era intr-o situatie foarte dificila. Fusese legat cu sarma, si scapase. Sarma ori s-a strans in jurul gatului din cauza ca a tras, ori ii fusese pusa de cand era mic si carnea crescuse efectiv pe langa sarma si rana- pt ca avea sarma incarnata. Adica avea carnea din jurul gatului taiata si in ea sarma. Nici un "cuvios" din manastire nu s-a indurat sa-l ajute. Asta e "bunatatea" si "milostivirea" fatza de o suferintza asa crunta?... Nu mai zic nimic.

-e interzis sa canti (voce/instrumente) cu alt scop decat cel de a canta cantece bisericesti.

-la pazirea mirosului- sa nu folosesti parfum.Nici produse parfumate, nici pt baie, nici pt aromoterapie (in scopuri medicale) Ok, poate e de inteles asta. Dar ce facem cu detergentii parfumati pe care-i avem in zilele noastre. Deodorante gasesti si de-alea fara parfum, dar in general e cam inevitabil, cam toate au un miros de ceva parfum... Apoi da citat din Proorocul Isaia, cum le blestema pe femeile care folosesc miresme. "...si in locul mirosului cel frumos va fi praf, si in loc de brau te vei incinge cu funie, si te vei imbraca cu sac, iar fiul tau cel prea frumos pe care il iubesti de sabie va cadea"... Apoi spune cum s-a pedepsit Sfantul Arsenie cel Mare pt pacatul de a folosi miresme...

-paza pipairii--- SA NU TE SCARPINI in primul rand! Si cand te duci la wc ca faci cat mai repede toata "operatiunea" si sa fii cat de acoperit poti. Trebuie sa-ti fie rusine de tine si cand esti singur, sa-ti amintesti ca Sf. Inger Pazitor te vede si sa te rusinezi.
Sa nu stai picior peste picior, sa nu te atingi cu mainile pe corp nici cand dormi. Da citate din Ioan Scararul aici, si din Grigorie luminatorul Nyssei.

-sa nu dormi in pat comod! Pat de scandura si dormi direct pe scadura. Sau pe jos, pe patura, sau direct pe jos, oricum numai comod sa nu fie. Spune ca proorocul David cand spune "cu lacrimile mele asternutul meu voi uda", asternut inseamna de fapt scaun, "cravaat"un fel de sofa mai mica ce e folosita ca scaun. Un pat moale si comod indeamna la somn, lenevire si pacate. (Aici... nu stiu ce sa zic. Poate e putintel exagerat, dar si parintele Cleopa da exemple de-astea, de calugari cu har care dormeau numai incomod. In sicriu, pe scaun -cand adormea cadea, se trezea si ala era tot somnul, trecea iar la rugaciune-, sau sprijinit de perete, etc. implineu cuvantul "privegheati si va rugati")

Acum urmeaza partea cu spalatul. As reda cuvant cu cuvant, dar e prea mult de scris. :)

Sub tot acest simt (pipairea) intra si spalatul.
Ce-i drept nu se refera la mireni, spune clar doar de preoti si arhierei. Dar face referire ceva mai incolo si de mama unui episcop (care chiar daca ar fi fost calugarita atunci, daca ii era mama, o fi fost si ea mireana vreodata), care ii dadea exemplu fiului ei si il certa ca se "ingrijeste atata" ca se spalase pe fata si pe picioare dupa o zi foarte calda.

"Sub tot acest simt intra si spalarea capului si a picioarelor, despre care ai auzit si mai sus la preasfintita intre monahii mama a lui Iuvin cat sunt de daunatoare trupului celui tanar.De aceea citim in Pateric ca mult parinti veneau la nevoia de a trece rauri, dar se rusinau nu sa se spele- ci numai sa-si dezgoleasca picioarele si erau rapiti de dumnezeiestul Inger si intr-o clipa se aflau pe celalalt mal. Departarea de scaldatoare este un lucru barbatesc- asa invata Sfantul Diadoh, episcopul Foticeei, care zice <A te abtine de la acesta (scaldatoare) este si barbateste si mai cu seama firesc celui cumpatat.Pt ca astfel nici o imbaiere care aduce desfatare nu va molesi (cu sensul de a slabi corpul ca postul si rugaciunea?) trupul nostru si nici nu va readuce in minte pe Adam in rusinoasa goliciune, incat sa ne ingrijoram sa ne acoperim si noi goliciunea rusinii. ..."

In note mai scrie si de Cuviosul Petru ca vrand s-o treaca pe maica-sa un rau (pe pietre, ca doar nu se uda, nu?...) nu a indraznit sa faca asta cu mainile goale, si si le-a acoperit cu o petica intai. Asta tot despre pacatul pipairii.

Mai spune ca pana si paganul Pitagora se rusina de el insusi, pt ca avea macar constiinta dreapta si rusine. Si daca acest pagan se rusina de el insusi cand era singur, cu-atat mai mult se cade sa o facem noi crestinii, care avem Dumnezeu si Inger Pazitor.

Vasile cel Mare spunea ca trebuie sa ne rusinam de noi insine sand suntem singuri, pt ca este usor sa cadem in pacat asa. Ni se cultiva ideea ca e normal si nu e pacat, ca nimeni nu a pacatuit din asta, dar nu avem cum sa stim in ce pacate au cazut cei ce zic ca nu e pacat, pt ca spun asta. Spune ca chiar daca prin absurd ar exista om sa nu fie stapanit de patimi trupesti, tot cu greu l-ar convinge ca neavand rusine fata de el insusi n-a cazut in pacat si spre ganduri necurate.

Si despre hainele groase spune ca ar fi oarecum pacat, nu direct dar:

"Asa talcuieste Grigorie Cuvantatorul de Dumnezeu despre hainele de piele-pielea omului- ale lui Adam :<Cu hainele de piele se imbraca, adica poate cu trupul cel mai grosier,muritor si smerit." Prin urmare, oamenii care se imbraca gros si in haine moi se impotrivesc cusaturii dumnezeiesti si inteleptei imbracaminti ce exista deja tocmai ca sa ne smerim. De aici tragem concluzia ca hainele nu trebuie sa ne protejeze de frig/ploaie, si doar sa ne acopere.

Somnul dulce spune ca vine de la ostenelile din timpul zilei, si ca si pe o piatra de te culci iti este suficient.

Spre sfarsitul capitolului revine la scaldatoare si da cateva exemple biblice si din viata unor drepti de cadere in pacate grele si destramarea familiilor, caderea regatelor din cauza ca respectivii au facut baie- s-au desfatat in scaldatoare.

La un moment dat parca chiar da ca argument faptul ca Iisus nu s-a spalat niciodata complet. Deci cel mai probabil daca spune undeva in Biblie de curatenie NU e vb de curatenie trupeasca, iar "spala-ma-vei si mai vartos decat zapada ma voi albi" poate se refera doar la suflet.

____

Acum... fiecare crede ce vrea- dar "teoria" uite, spune ca NU e bine sa te speli. Si asta o spune nu oricine, si Sf. Nicodim Aghioritul.

____


Toate astea dovedesc ca si sfintilor li se intampla sa o ia aiurea pe coclauri ! sa exagereze si sa se ocupe cu nimicuri.
;-)
Sau cine stie, depinde de cui se adreseaza. Unor calugari din acea epoca, poate; calugarii au mai multe ispite.

Sa nu vina nimeni sa imi spuna acum ca este pacat sa faci dus si sa te scarpini cand te pisca tantarii.
Sau sa canti un cantecel de leagan nereligios copilului, de exemplu. Nani nani puiu maiii, vaaai, ce pacat!
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)

Last edited by Fani71; 06.09.2010 at 11:00:54.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 06.09.2010, 11:04:25
IonelS IonelS is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 12.07.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 974
Implicit

Mizeria fizica este de la Diavol, adica complacerea in in mizerie, in conditiile in care te poti spala, chiar si cu un pretext de text "mistic".
Mai este cazul sfintilor , care ajung la situatia de nu mai fi nevoie sa se spele..Cica mizeria este transformata harul divin intr-un praf care se scutura...si sunt insotiti tot timpul de un miros specific, placut...
Concluzia: hai sa ne spalam !
Reply With Quote
  #9  
Vechi 06.09.2010, 11:40:28
mihailt mihailt is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.01.2008
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.194
Implicit

Citat:
În prealabil postat de crestinOrtodoxa Vezi mesajul
"stai asa ca nu-i asa"

Stiu ca suna foarte ciudat sa nu te speli. Si ne spalam, normal. Nici eu n-as putea sa stau fara sa ma spal, as mirosi ca un sconcs si m-as simti ca un ghem de transpiratie ulei si jeg...

In "Paza celor cinci simturi" de Sf.Nicodim Aghioritul spune multe chestii... cel putin ciudate pt mine. O sa enumar cateva dintre ele, ca sa va faceti o idee cam in ce termeni trateaza cartea problemele simturilor:

-la paza auzului spune ca n-ai voie sa detii animale de companie. De la canari/pisici/caini, orice. Pt ca sunetul lor (muzica?) te face sa le indragesti peste masura. Si sa iubesti oamenii mai putin. (da exemple...)
"arhiereul, preotul si tot clerul nu se cuvine a hrani pasari si caini". Dar se refera si la mireni.
Asta imi aduce aminte de niste fete de pe un forum, care cautau ajutor disperate- aveau nevoie de cineva sa se duca sa salveze un caine din curtea unei manastiri de calugari. Se ratacise pe acolo, si era intr-o situatie foarte dificila. Fusese legat cu sarma, si scapase. Sarma ori s-a strans in jurul gatului din cauza ca a tras, ori ii fusese pusa de cand era mic si carnea crescuse efectiv pe langa sarma si rana- pt ca avea sarma incarnata. Adica avea carnea din jurul gatului taiata si in ea sarma. Nici un "cuvios" din manastire nu s-a indurat sa-l ajute. Asta e "bunatatea" si "milostivirea" fatza de o suferintza asa crunta?... Nu mai zic nimic.

-e interzis sa canti (voce/instrumente) cu alt scop decat cel de a canta cantece bisericesti.

-la pazirea mirosului- sa nu folosesti parfum.Nici produse parfumate, nici pt baie, nici pt aromoterapie (in scopuri medicale) Ok, poate e de inteles asta. Dar ce facem cu detergentii parfumati pe care-i avem in zilele noastre. Deodorante gasesti si de-alea fara parfum, dar in general e cam inevitabil, cam toate au un miros de ceva parfum... Apoi da citat din Proorocul Isaia, cum le blestema pe femeile care folosesc miresme. "...si in locul mirosului cel frumos va fi praf, si in loc de brau te vei incinge cu funie, si te vei imbraca cu sac, iar fiul tau cel prea frumos pe care il iubesti de sabie va cadea"... Apoi spune cum s-a pedepsit Sfantul Arsenie cel Mare pt pacatul de a folosi miresme...

-paza pipairii--- SA NU TE SCARPINI in primul rand! Si cand te duci la wc ca faci cat mai repede toata "operatiunea" si sa fii cat de acoperit poti. Trebuie sa-ti fie rusine de tine si cand esti singur, sa-ti amintesti ca Sf. Inger Pazitor te vede si sa te rusinezi.
Sa nu stai picior peste picior, sa nu te atingi cu mainile pe corp nici cand dormi. Da citate din Ioan Scararul aici, si din Grigorie luminatorul Nyssei.

-sa nu dormi in pat comod! Pat de scandura si dormi direct pe scadura. Sau pe jos, pe patura, sau direct pe jos, oricum numai comod sa nu fie. Spune ca proorocul David cand spune "cu lacrimile mele asternutul meu voi uda", asternut inseamna de fapt scaun, "cravaat"un fel de sofa mai mica ce e folosita ca scaun. Un pat moale si comod indeamna la somn, lenevire si pacate. (Aici... nu stiu ce sa zic. Poate e putintel exagerat, dar si parintele Cleopa da exemple de-astea, de calugari cu har care dormeau numai incomod. In sicriu, pe scaun -cand adormea cadea, se trezea si ala era tot somnul, trecea iar la rugaciune-, sau sprijinit de perete, etc. implineu cuvantul "privegheati si va rugati")

Acum urmeaza partea cu spalatul. As reda cuvant cu cuvant, dar e prea mult de scris. :)

Sub tot acest simt (pipairea) intra si spalatul.
Ce-i drept nu se refera la mireni, spune clar doar de preoti si arhierei. Dar face referire ceva mai incolo si de mama unui episcop (care chiar daca ar fi fost calugarita atunci, daca ii era mama, o fi fost si ea mireana vreodata), care ii dadea exemplu fiului ei si il certa ca se "ingrijeste atata" ca se spalase pe fata si pe picioare dupa o zi foarte calda.

"Sub tot acest simt intra si spalarea capului si a picioarelor, despre care ai auzit si mai sus la preasfintita intre monahii mama a lui Iuvin cat sunt de daunatoare trupului celui tanar.De aceea citim in Pateric ca mult parinti veneau la nevoia de a trece rauri, dar se rusinau nu sa se spele- ci numai sa-si dezgoleasca picioarele si erau rapiti de dumnezeiestul Inger si intr-o clipa se aflau pe celalalt mal. Departarea de scaldatoare este un lucru barbatesc- asa invata Sfantul Diadoh, episcopul Foticeei, care zice <A te abtine de la acesta (scaldatoare) este si barbateste si mai cu seama firesc celui cumpatat.Pt ca astfel nici o imbaiere care aduce desfatare nu va molesi (cu sensul de a slabi corpul ca postul si rugaciunea?) trupul nostru si nici nu va readuce in minte pe Adam in rusinoasa goliciune, incat sa ne ingrijoram sa ne acoperim si noi goliciunea rusinii. ..."

In note mai scrie si de Cuviosul Petru ca vrand s-o treaca pe maica-sa un rau (pe pietre, ca doar nu se uda, nu?...) nu a indraznit sa faca asta cu mainile goale, si si le-a acoperit cu o petica intai. Asta tot despre pacatul pipairii.

Mai spune ca pana si paganul Pitagora se rusina de el insusi, pt ca avea macar constiinta dreapta si rusine. Si daca acest pagan se rusina de el insusi cand era singur, cu-atat mai mult se cade sa o facem noi crestinii, care avem Dumnezeu si Inger Pazitor.

Vasile cel Mare spunea ca trebuie sa ne rusinam de noi insine sand suntem singuri, pt ca este usor sa cadem in pacat asa. Ni se cultiva ideea ca e normal si nu e pacat, ca nimeni nu a pacatuit din asta, dar nu avem cum sa stim in ce pacate au cazut cei ce zic ca nu e pacat, pt ca spun asta. Spune ca chiar daca prin absurd ar exista om sa nu fie stapanit de patimi trupesti, tot cu greu l-ar convinge ca neavand rusine fata de el insusi n-a cazut in pacat si spre ganduri necurate.

Si despre hainele groase spune ca ar fi oarecum pacat, nu direct dar:

"Asa talcuieste Grigorie Cuvantatorul de Dumnezeu despre hainele de piele-pielea omului- ale lui Adam :<Cu hainele de piele se imbraca, adica poate cu trupul cel mai grosier,muritor si smerit." Prin urmare, oamenii care se imbraca gros si in haine moi se impotrivesc cusaturii dumnezeiesti si inteleptei imbracaminti ce exista deja tocmai ca sa ne smerim. De aici tragem concluzia ca hainele nu trebuie sa ne protejeze de frig/ploaie, si doar sa ne acopere.

Somnul dulce spune ca vine de la ostenelile din timpul zilei, si ca si pe o piatra de te culci iti este suficient.

Spre sfarsitul capitolului revine la scaldatoare si da cateva exemple biblice si din viata unor drepti de cadere in pacate grele si destramarea familiilor, caderea regatelor din cauza ca respectivii au facut baie- s-au desfatat in scaldatoare.

La un moment dat parca chiar da ca argument faptul ca Iisus nu s-a spalat niciodata complet. Deci cel mai probabil daca spune undeva in Biblie de curatenie NU e vb de curatenie trupeasca, iar "spala-ma-vei si mai vartos decat zapada ma voi albi" poate se refera doar la suflet.

____

Acum... fiecare crede ce vrea- dar "teoria" uite, spune ca NU e bine sa te speli. Si asta o spune nu oricine, si Sf. Nicodim Aghioritul.

____
Mai soro daca ar fi sa ne luam dupa ce postezi fratia ta aci parintele Cleopa pacatuia ca purta un cojoc de lana de oaie gros.Si nu numai parintele Cleopa ci mai multi parinti.
E pacat sa umbli cu imbracaminte groasa da nu cumva astea o fi lasata de Dumnezeu?
Ca doar au fost atati Sfinti bineplacuti lui Dumnezeu care aveau cojoace.
Ca doar e normal ca trebuie sa ai grija de trup sa nu se imbolnaveasca trupul fiind templul Duhului Sfant.
E adevarat ca nu aveau haine placute la pipait acesti sfinti.
Vedem ca si Sfantul Antonie cel Mare avea cojoc .
http://www.crestinortodox.ro/calenda...are-98788.html
__________________
"și dacă orb pe orb va călăuzi, amândoi vor cădea în groapă." - nu luati de bun tot ce scriu eu.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 06.09.2010, 18:31:19
Traditie1 Traditie1 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.719
Implicit

Citat:
În prealabil postat de crestinOrtodoxa Vezi mesajul
"stai asa ca nu-i asa"

Stiu ca suna foarte ciudat sa nu te speli. Si ne spalam, normal. Nici eu n-as putea sa stau fara sa ma spal, as mirosi ca un sconcs si m-as simti ca un ghem de transpiratie ulei si jeg...

In "Paza celor cinci simturi" de Sf.Nicodim Aghioritul spune multe chestii... cel putin ciudate pt mine. O sa enumar cateva dintre ele, ca sa va faceti o idee cam in ce termeni trateaza cartea problemele simturilor:

-la paza auzului spune ca n-ai voie sa detii animale de companie. De la canari/pisici/caini, orice. Pt ca sunetul lor (muzica?) te face sa le indragesti peste masura. Si sa iubesti oamenii mai putin. (da exemple...)
"arhiereul, preotul si tot clerul nu se cuvine a hrani pasari si caini". Dar se refera si la mireni.
Asta imi aduce aminte de niste fete de pe un forum, care cautau ajutor disperate- aveau nevoie de cineva sa se duca sa salveze un caine din curtea unei manastiri de calugari. Se ratacise pe acolo, si era intr-o situatie foarte dificila. Fusese legat cu sarma, si scapase. Sarma ori s-a strans in jurul gatului din cauza ca a tras, ori ii fusese pusa de cand era mic si carnea crescuse efectiv pe langa sarma si rana- pt ca avea sarma incarnata. Adica avea carnea din jurul gatului taiata si in ea sarma. Nici un "cuvios" din manastire nu s-a indurat sa-l ajute. Asta e "bunatatea" si "milostivirea" fatza de o suferintza asa crunta?... Nu mai zic nimic.

-e interzis sa canti (voce/instrumente) cu alt scop decat cel de a canta cantece bisericesti.

-la pazirea mirosului- sa nu folosesti parfum.Nici produse parfumate, nici pt baie, nici pt aromoterapie (in scopuri medicale) Ok, poate e de inteles asta. Dar ce facem cu detergentii parfumati pe care-i avem in zilele noastre. Deodorante gasesti si de-alea fara parfum, dar in general e cam inevitabil, cam toate au un miros de ceva parfum... Apoi da citat din Proorocul Isaia, cum le blestema pe femeile care folosesc miresme. "...si in locul mirosului cel frumos va fi praf, si in loc de brau te vei incinge cu funie, si te vei imbraca cu sac, iar fiul tau cel prea frumos pe care il iubesti de sabie va cadea"... Apoi spune cum s-a pedepsit Sfantul Arsenie cel Mare pt pacatul de a folosi miresme...

-paza pipairii--- SA NU TE SCARPINI in primul rand! Si cand te duci la wc ca faci cat mai repede toata "operatiunea" si sa fii cat de acoperit poti. Trebuie sa-ti fie rusine de tine si cand esti singur, sa-ti amintesti ca Sf. Inger Pazitor te vede si sa te rusinezi.
Sa nu stai picior peste picior, sa nu te atingi cu mainile pe corp nici cand dormi. Da citate din Ioan Scararul aici, si din Grigorie luminatorul Nyssei.

-sa nu dormi in pat comod! Pat de scandura si dormi direct pe scadura. Sau pe jos, pe patura, sau direct pe jos, oricum numai comod sa nu fie. Spune ca proorocul David cand spune "cu lacrimile mele asternutul meu voi uda", asternut inseamna de fapt scaun, "cravaat"un fel de sofa mai mica ce e folosita ca scaun. Un pat moale si comod indeamna la somn, lenevire si pacate. (Aici... nu stiu ce sa zic. Poate e putintel exagerat, dar si parintele Cleopa da exemple de-astea, de calugari cu har care dormeau numai incomod. In sicriu, pe scaun -cand adormea cadea, se trezea si ala era tot somnul, trecea iar la rugaciune-, sau sprijinit de perete, etc. implineu cuvantul "privegheati si va rugati")

Acum urmeaza partea cu spalatul. As reda cuvant cu cuvant, dar e prea mult de scris. :)

Sub tot acest simt (pipairea) intra si spalatul.
Ce-i drept nu se refera la mireni, spune clar doar de preoti si arhierei. Dar face referire ceva mai incolo si de mama unui episcop (care chiar daca ar fi fost calugarita atunci, daca ii era mama, o fi fost si ea mireana vreodata), care ii dadea exemplu fiului ei si il certa ca se "ingrijeste atata" ca se spalase pe fata si pe picioare dupa o zi foarte calda.

"Sub tot acest simt intra si spalarea capului si a picioarelor, despre care ai auzit si mai sus la preasfintita intre monahii mama a lui Iuvin cat sunt de daunatoare trupului celui tanar.De aceea citim in Pateric ca mult parinti veneau la nevoia de a trece rauri, dar se rusinau nu sa se spele- ci numai sa-si dezgoleasca picioarele si erau rapiti de dumnezeiestul Inger si intr-o clipa se aflau pe celalalt mal. Departarea de scaldatoare este un lucru barbatesc- asa invata Sfantul Diadoh, episcopul Foticeei, care zice <A te abtine de la acesta (scaldatoare) este si barbateste si mai cu seama firesc celui cumpatat.Pt ca astfel nici o imbaiere care aduce desfatare nu va molesi (cu sensul de a slabi corpul ca postul si rugaciunea?) trupul nostru si nici nu va readuce in minte pe Adam in rusinoasa goliciune, incat sa ne ingrijoram sa ne acoperim si noi goliciunea rusinii. ..."

In note mai scrie si de Cuviosul Petru ca vrand s-o treaca pe maica-sa un rau (pe pietre, ca doar nu se uda, nu?...) nu a indraznit sa faca asta cu mainile goale, si si le-a acoperit cu o petica intai. Asta tot despre pacatul pipairii.

Mai spune ca pana si paganul Pitagora se rusina de el insusi, pt ca avea macar constiinta dreapta si rusine. Si daca acest pagan se rusina de el insusi cand era singur, cu-atat mai mult se cade sa o facem noi crestinii, care avem Dumnezeu si Inger Pazitor.

Vasile cel Mare spunea ca trebuie sa ne rusinam de noi insine sand suntem singuri, pt ca este usor sa cadem in pacat asa. Ni se cultiva ideea ca e normal si nu e pacat, ca nimeni nu a pacatuit din asta, dar nu avem cum sa stim in ce pacate au cazut cei ce zic ca nu e pacat, pt ca spun asta. Spune ca chiar daca prin absurd ar exista om sa nu fie stapanit de patimi trupesti, tot cu greu l-ar convinge ca neavand rusine fata de el insusi n-a cazut in pacat si spre ganduri necurate.

Si despre hainele groase spune ca ar fi oarecum pacat, nu direct dar:

"Asa talcuieste Grigorie Cuvantatorul de Dumnezeu despre hainele de piele-pielea omului- ale lui Adam :<Cu hainele de piele se imbraca, adica poate cu trupul cel mai grosier,muritor si smerit." Prin urmare, oamenii care se imbraca gros si in haine moi se impotrivesc cusaturii dumnezeiesti si inteleptei imbracaminti ce exista deja tocmai ca sa ne smerim. De aici tragem concluzia ca hainele nu trebuie sa ne protejeze de frig/ploaie, si doar sa ne acopere.

Somnul dulce spune ca vine de la ostenelile din timpul zilei, si ca si pe o piatra de te culci iti este suficient.

Spre sfarsitul capitolului revine la scaldatoare si da cateva exemple biblice si din viata unor drepti de cadere in pacate grele si destramarea familiilor, caderea regatelor din cauza ca respectivii au facut baie- s-au desfatat in scaldatoare.

La un moment dat parca chiar da ca argument faptul ca Iisus nu s-a spalat niciodata complet. Deci cel mai probabil daca spune undeva in Biblie de curatenie NU e vb de curatenie trupeasca, iar "spala-ma-vei si mai vartos decat zapada ma voi albi" poate se refera doar la suflet.

____

Acum... fiecare crede ce vrea- dar "teoria" uite, spune ca NU e bine sa te speli. Si asta o spune nu oricine, si Sf. Nicodim Aghioritul.

____
Cred că este o exagerare. Scopul vieții ascetice este roada lăuntrică. Dacă acordăm atâta atenție aspectelor exterioare, vom ajunge să neglijăm viața lăuntrică, rugăciunea neîncetată.



Citat:
În prealabil postat de Iubirea Vezi mesajul
Scria cineva pe aici ca au existat sfinti care nu se spalau si miroseau fff frumos...

Da....asa este...motiv pentru care ar trebui sa ne punem intrebarea de unde vine necesitatea spalarii??? Din faptul ca acest corp uman elimina toxinele acumulate din alimentatie. Cu cat alimentatia este mai nociva cu atat transpiratia, urina sunt mai urat mirositoare, motiv pentru care este absolut indicat sa ne spalam.
Insa cu cat alimentatia noastra este mai sanatoasa, mai usoara si mai imputinata, in organism sunt diminuate sau chiar anulate toxinele, motiv pentru care se diminueaza si nevoia de spalare.

Faceti o experienta de acest gen si veti simti in propriul organism schimbarea.
Eu nu m-am spălat cu anii (o perioadă nu am făcut duș decât o dată la câțiva ani) și nu pot să zic că miroseam, dar schimbam hainele des. Era din ascultare. Nici acum nu fac baie decât rar (vara fac doar din pricină că nu suport transpirația iar toamna, primăvara și iarna fac o dată la câteva luni). Vara pot să port mai mult timp hainele decât alții fiindcă transpirația nu e atât de puternic mirositoare.

Datorită faptului că nu mănânc nici un produs animal sau grăsime vegetală, toxinele din corp s-au eliminat de mulți ani, corpul funcționează mai bine și transpirația e mai puțin neplăcută (nu mănânc nici sare), picioarele nu mai miros (fiindcă s-a îmbunătățit circulația) dar doar atât, nu pot să zic că celelalte excreții nu miros la fel de urât ca înainte.

Cred însă că mirosurile respingătoare vin de la necurățenie spirituală. Un om prefăcut sau hoț, pofticios (poate de aceea miros urât excrementele) cred că miroase urât.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide.
Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
spalam miercurea si vinerea? steliana-steli Postul 2 12.08.2011 11:18:29
Copiii nascuti prematur trebuie botezati si preotul trebuie chemat spre_rasarit Botezul 3 08.04.2011 19:23:54
Oare de ce? romi2000 Din Vechiul Testament 10 02.06.2010 14:00:43
oare.. ioanhodean Mari Duhovnici si predicile lor 10 22.07.2008 11:32:27