Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Nunta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.11.2009, 00:36:02
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Poate asa ne mai lamurim putin...

A vorbi despre ecumenism cu ocazia sărbătoririi a 80 de ani de la înființarea Institutului Sf. Serghie din Paris este cred o datorie de conștiință. Născut într-un mediu neortodox cu care a trebuit să dialogheze constant, Institutul a trăit și trăiește mereu cu sprijin ecumenic. De asemenea, majoritatea studenților săi sunt bursieri ai Bisericii Catolice sau ai unor instituții ecumenice.
Deschiderea ecumenică a profesorilor de la Sf. Serghie a marcat mișcarea ecumenică de la începuturile ei când ortodocșii au pus bazele teologice ale participării lor. De asemenea, profesori ai Institutului au fost vreme îndelungată membrii în Comisia „Credință și Constituție” a Consiliului mondial al Bisericilor.
Colaborarea ecumenică – menționez aici doar legăturile primilor profesori ai Institutului cu inițiatorii Colecției patristice „Souces chretiennes” – a ajutat mult pe acești profesori să redescopere ei înșiși marea tradiție patristică a Bisericii și să formuleze în lumina ei o teologie vie, inspirată constant din viața Bisericii, a cărei expresie este.
Se știe că Sinodul Vatican II s-a inspirat în alcătuirea Decretului despre Biserică din teologia Părintelui Nicolae Afanasief ( profesor la Sf. Serghie) care identifică Biserica locală, adunată în jurul episcopului pentru săvârșirea Euharistiei, cu Biserica universală.
Aș spune că noutatea prin excelență a teologiei care se învață la Sf. Serghie este tocmai acest efort constant de a depăși scolastica, de a face din teologie o funcție vie a Bisericii. Un efort deci de ieșire din „captivitatea babiloniană”( Părintele George Florovski, profesor la Institut) în care teologia ortodoxă a fost antrenată și ținută de la originile ei (sec.XVII). Bineînțeles, nu-i ușor să depășești un sistem teologic stabilit de secole, care dă teologului confortul de a repeta ce au spus alții înaintea lui și „siguranța” de a fi în „tradiție”.
O „tradiție” însă împietrită care transmite doar cunoștințe intelectuale fără a transforma spiritul, sau și mai rău, care omoară spiritul. Căci nici un sistem teologic nu este capabil să exprime Inexprimabilul, misterul…Iar dacă ne lăsăm închiși într-un sistem nu-l mai exprimăm pe Dumnezeul cel viu, ci mai degrabă idolul pe care ni-l facem despre El și despre Biserica Sa. Dumnezeu și Biserica devin astfel „obiecte”, instrumentalizate și manipulate după capriciile personale. O astfel de teologie poate să nu aibă nimic comun cu Biserica, cu rugăciunea și cu mistica ei care devin simple obiecte de studiu. De aceea pot exista „teologi” aproape rupți de viața Bisericii dar care învață pe alții despre misterul Bisericii și o apără de „atei” sau de „eretici”.
Tocmai o astfel de teologie este străină Institutului Sf. Serghie unde Biserica cu Sf. Liturghie și celelalte slujbe formează centrul vieții comune a profesorilor și studenților.
Părintele Serghie Bulgakov (+1944) care nu ținea niciodată cursul său de Dogmatică înainte de a sluji cu studenții săi Sf. Liturghie este exemplul cel mai concludent. Căci zicea el: „cursul meu nu este decât continuarea Liturghiei; el exprimă experiența pe care am trăit-o în Sf. Liturghie”.
Teologia Ortodoxă este deci o teologie mistică, care se fondează și se inspiră constant din experiența pe care Biserica o face despre misterul divin ca și din experiența personală a teologului. Sentințele patristice: „teolog este cel ce se roagă” și „dacă n-ai văzut pe Dumnezeu nu poți vorbi de El” sunt mai actuale ca niciodată. Căci pericolul raționalismului, adică al unei gândiri teologice pur intelectuale care alunecă ușor spre fundamentalism este astăzi mai mare ca niciodată. O astfel de gândire omoară credința și misterul care sunt de un cu totul alt ordin decât ordinul natural, propriu inteligenței umane.
Dacă rațiunea nu se smerește în fața misterului, dacă ea nu se lasă constant crucificată și transfigurată de credință, ea va produce monștrii. Mă gândesc aici la formele extreme de integrism religios care refuză orice eclesialitate în afara propriei Biserici. Toți ceilalți sunt eretici, toți sunt anatematizați, toți sunt condamnați muncilor veșnice. Un astfel de integrism poate merge până la a exclude din propria Biserică pe toți cei ce gândesc altfel.
Dar mă gândesc, de asemenea, la noi ceilalți, care trăim confortabil în Biserica noastră, „depozitară” a plenitudinii Adevărului, cu o Tradiție vrednică de invidiat, fără să ne gândim la ceilalți frați ai noștri, fără să suferim din pricina tragediei pe care o reprezintă dezbinarea creștinilor. Bineînțeles în fața acestei imense drame fiecare este mic și neputincios. Și totuși fiecare trebuie să poarte responsabilitatea păcatului, fiecare trebuie să se roage și să lucreze în așa fel încât să fie mereu un factor de unitate. A fi artizan al dialogului și al unității în această lume divizată la extrem este fără îndoială misiunea noastră cea mai proprie și poate cea mai importantă.
Mă întreb câteodată pentru că noi ortodocșii suntem așa de puțin conștienți de drama dezbinării creștinilor și atât de puțin activi în dialogul pentru restabilirii unității. Noi dăm adeseori impresia că suferim dialogul ca pe o povară în loc să-l provocăm noi și să-l încurajăm. Cred că din cauza istoriei noastre nefericite am pierdut în mare măsură simțul misiunii, esențială ființei Bisericii care trăiește tocmai din misiune. Din misiunea internă, printre proprii săi credincioși care trebuie să se convertească neîncetat la Hristos, înrădăcinându-se conștient în credința Bisericii și misiunea externă, printre necreștini sau cei care s-au îndepărtat de la credința ortodoxă. Pionierii ortodocși ai ecumenismului printre care și Părintele George Florovsky, profesor la Sf. Serghie, au arătat că angajamentul ecumenic al Bisericii Ortodoxe face parte din misiunea ei externă , aceea de a da mărturie despre plenitudinea credinței.
Însă faptul că noi ortodocșii avem conștiința de a mărturisi plenitudinea credinței și de a aparține Bisericii, una, sfântă, sobornicească și apostolească, Biserica Apostolilor și a Părinților care și-au investit toată viața întru apărarea credinței ortodoxe ne dă adeseori sentimentul autosuficienței și ne face să credem că misiunea noastră s-ar limita la apărarea credinței ortodoxe. Unii ortodocși cred că simplul fapt de a te angaja în dialogul ecumenic înseamnă trădarea Ortodoxiei. Se uită, voit sau nu, că aceiași Părinți au făcut tot efortul de care au fost capabili pentru a readuce pe eretici în Biserică.
Să ne gândim la Sf. Vasile cel Mare care în cartea sa „Despre Sfântul Duh” pentru a câștiga pe pnevmatomahi – luptătorii împotriva divinității Duhului Sfânt – nu numește niciodată pe Duhul Sfânt direct Dumnezeu, deși toată cartea este o demonstrație a dumnezeirii Duhului Sfânt.
Să ne gândim de asemenea la „Sinodul mărturisitorilor” din Alexandria din 362 care prin vocea Sf. Atanasie cel Mare a decis să primească pe semiarieni ( foarte numeroși la acea vreme) fără să le mai impună să admită termenul de „homousios”( de o ființă) folosit în Crez pentru care s-au despărțit de Biserică: „Chemați-i aproape de voi și primiți-i cum primesc părinții pe copii. Primiți-i…și nu le cereți altceva decât să anatematizeze erezia ariană și să recunoască credința aprobată de Părinții noștri la Niceea”.( Tomul către Antiohieni, III și urm.). Și exemplele ar putea continua. Din toate acestea, se constată grija pastorală a Părinților pentru mântuirea tuturor. Sfinții Părinți au fost întotdeauna conștienți de pericolul pe care-l reprezintă precizările teologice ale credinței care riscă de a fi interpretate diferit și de a conduce la schisme așa precum istoria ne arată. Pentru acești Părinți credința nu este o sumă de definiții și de dogme abstracte, ci o persoană: Iisus Hristos, Dumnezeu și om, care ne dă viața Sa pentru a trăi în veșnicie.
http://www.mitropolia-ro.de/body_par...duri_despr.htm
Reply With Quote
  #2  
Vechi 25.11.2009, 00:36:59
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Poate asa ne mai lamurim putin../2

Continuare...
Să ne gândim de asemenea la „Sinodul mărturisitorilor” din Alexandria din 362 care prin vocea Sf. Atanasie cel Mare a decis să primească pe semiarieni ( foarte numeroși la acea vreme) fără să le mai impună să admită termenul de „homousios”( de o ființă) folosit în Crez pentru care s-au despărțit de Biserică: „Chemați-i aproape de voi și primiți-i cum primesc părinții pe copii. Primiți-i…și nu le cereți altceva decât să anatematizeze erezia ariană și să recunoască credința aprobată de Părinții noștri la Niceea”.( Tomul către Antiohieni, III și urm.). Și exemplele ar putea continua. Din toate acestea, se constată grija pastorală a Părinților pentru mântuirea tuturor. Sfinții Părinți au fost întotdeauna conștienți de pericolul pe care-l reprezintă precizările teologice ale credinței care riscă de a fi interpretate diferit și de a conduce la schisme așa precum istoria ne arată. Pentru acești Părinți credința nu este o sumă de definiții și de dogme abstracte, ci o persoană: Iisus Hristos, Dumnezeu și om, care ne dă viața Sa pentru a trăi în veșnicie.
Sfântul Ilarie al Pictaviului (+367) spune explicit că Părinții au definit credința împotriva voinței lor, siliți de erezii, căci ea ne este dată pentru a o trăi și nu pentru a o transforma în formule care sunt toate insuficiente pentru a exprima misterul ei.
De aceea, Părinții de la Sinoadele ecumenice s-au silit să reducă la minim numărul dogmelor. Și pentru ca dogmele decretate de ei să nu rămână adevăruri abstracte, simple obiecte de studiu sau de certuri teologice, ele au fost introduse în cultul Bisericii. Astfel dogmele devin laudă și se transmit prin însăși rugăciunea Bisericii, care câștigă și ea în profunzime. Să ne gândim numai la „Dogmaticile” celor opt glasuri de la vecernia de Sâmbătă seara. Dar tot cultul nostru este alcătuit în fond pe dogmele Bisericii. În afara contextului său liturgic și golită de dragoste, dogma poate ușor să devină idol, adică obiect de certuri teologice.
Dialogul teologic interconfesional avansează greu pentru că el este făcut de specialiști, mai mult teoreticieni ai credinței decât oameni de rugăciune, purtători de Duh Sfânt. Aceasta face ca fiecare parte în dialog să se prezinte ca prizonier al propriului sistem teologic, al propriei Tradiții. Or într-un dialog fiecare trebuie să se golească de tot ce are și chiar de tot ce este pentru a-l descoperi pe celălalt în el însuși.
Ceea ce presupune un efort constant de purificare a minții și a inimii.
Olivier Clement (profesor la Institut) vorbește despre „ecumenismul contemplativilor”, singurul capabil să descopere și să trăiască unitatea ca anterioară și mai profundă decât dezbinarea.
Sfinții trăiesc deja unitatea pentru că ei au biruit în ei înșiși orice dezbinare, orice separare. În inima lor purificată prin rugăciune și asceză, ei recapitulează toată umanitatea, tot cosmosul. Ca Hristos Însuși, ei nu mai sunt separați de nimeni și de nimic.
Aș spune, în loc de concluzie, că cei ce participă la dialogul ecumenic ar trebui să fie sfinți sau cel puțin răniți de sfințenie.

Mitropolitul Serafim
[COLOR=#800080]http://www.mitropolia-ro.de/body_paris_sf_serghie-ganduri_despr.htm[/COLOR]
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.11.2009, 00:46:26
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

"„Institutul nu este foarte mare în ceea ce privește spațiul, nici bogat din punct de vedere material, dar este foarte bogat în misiune“ ..."
http://www.basilica.ro/ro/diaspora_o...din_paris.html
Reply With Quote
  #4  
Vechi 25.11.2009, 02:03:28
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Asa, si acum ne-am lamurit care e cauza problemelor lui pusycat - Institutul Saint Serge din Paris. Wow. Cine s-ar fi gandit.

Marimira, totusi, sa stii ca nu am avut rabdarea sa citesc ce ai postat tu. Data viitoare cred ca iti ia tot atata timp ca in loc de copy-paste sa faci un rezumat din cinci fraze.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 25.11.2009, 11:35:34
Marimira's Avatar
Marimira Marimira is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.10.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 574
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Asa, si acum ne-am lamurit care e cauza problemelor lui pusycat - Institutul Saint Serge din Paris. Wow. Cine s-ar fi gandit.

Marimira, totusi, sa stii ca nu am avut rabdarea sa citesc ce ai postat tu. Data viitoare cred ca iti ia tot atata timp ca in loc de copy-paste sa faci un rezumat din cinci fraze.

Raspunsul meu este acelasi ca si pt.Fany

Citat:În prealabil postat de Fani71
... eu nu contest sau denigrez canoanele in general, da, ele sunt folositoare; ci spun ca nu trebuie absolutizate si ca oricum, trebuie revazut corpul canonic (unul din punctele din planul de lucru al multasteptatului sinod al Bisericii ortodoxe, de altfel).

Al 8-lea consiliu ecumenic care se pune acum la cale de catre bisericile ecumeniste va avea pentru Biserica Ortodoxa exact aceeasi valoare pe care le-au avut toate cele 18 consilii ecumenice tinute de biserica romano–catolica: 0. Atita timp cit este chemat sa re-scrie credinta, chiar daca ar avea si ingeri invitati, nul va fi si blestemat de ortodoxie.

si am postat textul fragmentat asa cum am putut deoarece am sperat sa fie citit parandumi-se extrem de important...alta data cand am facut trimitere la un anumit link....am constat ca nu prea sunt citite.

Articolele inserate de mine erau pt. argumentarea si sustinerea postarii lui ortodoxia.i.thanatos iar la final era si rezumatul meu personal...altminteri eu consider ca ma folosesc cei care posteaza articole scriase de cei care au studiat si se pricep la teologie mai mult decat pareri pers....dar daca nu ai avut timp sau rabdare..asta e..altii au avut si chiar s-au folosit pt. ca au multumit.
Doamne ajuta!
__________________
1.Toate respira prin darul lui Dumnezeu!
2. Oricat ai fi de bun, nu esti suficient de bun!
3. Omul smerit poate sa miste astrele!
Reply With Quote
  #6  
Vechi 25.11.2009, 11:37:57
Marimira's Avatar
Marimira Marimira is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.10.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 574
Smile

Articolele inserate de mine erau pt. argumentarea si sustinerea postarii lui ortodoxia.i.thanatos iar la final era si rezumatul meu personal...altminteri eu consider ca ma folosesc cei care posteaza articole scriase de cei care au studiat si se pricep la teologie mai mult decat pareri pers....dar daca nu ai avut timp sau rabdare..asta e..altii au avut si chiar s-au folosit pt. ca au multumit.
Doamne ajuta!
__________________
1.Toate respira prin darul lui Dumnezeu!
2. Oricat ai fi de bun, nu esti suficient de bun!
3. Omul smerit poate sa miste astrele!
Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.11.2009, 00:43:18
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Asa, si acum ne-am lamurit care e cauza problemelor lui pusycat - Institutul Saint Serge din Paris. Wow. Cine s-ar fi gandit.

Marimira, totusi, sa stii ca nu am avut rabdarea sa citesc ce ai postat tu. Data viitoare cred ca iti ia tot atata timp ca in loc de copy-paste sa faci un rezumat din cinci fraze.
Asa s-a inteles din Olanda?!? Nu, draga mea, aceasta a fost doar o divagatie, cum se obisnuieste pe multe topicuri, cand cineva are ceva de spus, nu numai de criticat cele scrise de altii.
In alta ordine de idei: se mai pot cumpara bulbi de lalele acum, ca as da o fuga...
Reply With Quote
  #8  
Vechi 26.11.2009, 01:56:48
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Anca, eram ironica :D Nu, in afara daca comunicam prin telefonul fara fir.

Cat despre lalele, habar n-am.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 28.11.2009, 19:06:08
pusichet pusichet is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 02.05.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 21
Implicit

buna seara

din pacate pe zi ce trece tot aflu mai multe lucruri despre sotul meu.
banuiam ca era cu o persoana , o colega de servici, dar acum stiu sigur ca este cu ea.
si ea este casatorita, acum a depus si ea actele de divort.

este greu, foarte greu sa treci peste asa ceva.


vin si sarbatorile, ma stringe in spate sa stiu ca o sa fiu singura de sarbatori, fratii, finii, cumatrii nostri au familiile lor, nu pot sa le stau pe cap.

nu-mi ramane decit sa ma rog in continuare , poate il lumineaza bunul Dumnezeu si poate se intoarce acasa.

dar.... cum sa mai am incredere in el, cum sa-l privesc in ochi stiind ca m-a mintit, sint multe intrebari la care din pacate nu am raspuns.

dar, numai Bunul Dumnezeu si Maicuta Domnului stie cum sa le rinduiasca pe toate.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 25.11.2009, 12:33:09
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
"„Institutul nu este foarte mare în ceea ce privește spațiul, nici bogat din punct de vedere material, dar este foarte bogat în misiune“ ..."
http://www.basilica.ro/ro/diaspora_o...din_paris.html
Exact, multumesc, Anca. Un text bun, care arata misunea instuitutului St Serge printre cei de alte confesiuni, si rolul sau important in renasterea teologiei patristice si a eclezilogiei euharistice.

Intr-adevar, ne-am departat muuuult de la subiect. Sper ca pusicat sa ne ierte.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
ajutati-ma sunt disperata patricia2006 Umanitare 7 02.09.2012 23:47:20
O mama disperata va roaga cu lacrimi in ochi sa ii ajutati baiatul diannaalex Umanitare 5 23.06.2010 09:05:36