Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.01.2010, 22:37:25
inorog
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Sa-mi iertati o omisiune:

Ce sa spunem insa de faptul ca rigorismul anapoda ajunge la ce numea parintele Cleopa "sfantul calendar":
Voiam sa zic "sfantul calendar aidoma cu a spune sfanta matura". Am ras putin de felul cum parintele ironiza tendinta de a privi cu acribie lucruri care de fapt reprezinta conventii omenesti.
@botez prin stropire: canonic se spune ca in extremis (cazuri de oameni convertiti in pustie, fara apa la indemana) sa se presare tarana pe crestet, pentru ca intotdeauna chiar si cel mai uscat pamant contine urme de apa. Botezul cu apa in numele Sfintei Treimi facut de un crestin este un botez valid. Nu e o situatie fericita aparitia de inovatii fara sa existe motive, va fac atenti totusi ca, atunci cand se boteaza un adult, botezul prin scufundare este aproape imposibil tehnic in conditiile actuale ale bisericii, iar botezarea unui adult nu e chiar asa o raritate (la revolutie s-au botezat cateva cunostinte ale mele ai caror parinti, de frica, nu-i botezasera de copii); parintele Steinhardt descrie cu ceva umor cum a fost botezat in puscarie, pe furis, stropit cu apa dintr-o cana.
E bine sa urmariti putin istoria canonica si sa observati ca pana si liturghia, atata vreme cat era respectata dogma si instrumentata corect in sensul "painea si vinul se transforma prin rugaciunea episcopului in trupul si sangele lui Iisus cel inviat", era in crestinismul primar la latitudinea episcopului. Aceasta si explica variatii in liturghisire pastrate pana azi de la o biserica la alta chiar in interiorul ortodoxiei. Inca odata, inovatiile si "abrevierile" din lene sau obicei omenesc nu sunt lucruri cuvioase si intrucatva trebuie descurajate, totusi e bine sa nu tragem semnale de alarma ca de nu stiu ce razboi din poticnire la ritual. Forma nu poate fi preemptiva asupra fondului. Exista in acest sens canoane si teologumene bine fundamentate ale Parintilor Bisericii.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.01.2010, 23:39:27
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de inorog Vezi mesajul
.
@botez prin stropire: canonic se spune ca in extremis (cazuri de oameni convertiti in pustie, fara apa la indemana) sa se presare tarana pe crestet, pentru ca intotdeauna chiar si cel mai uscat pamant contine urme de apa. Botezul cu apa in numele Sfintei Treimi facut de un crestin este un botez valid.
Frate, era doar un exemplu pentru a ilustra ideea, pe care o luasem in discutie. Nu era vorba de botez; si stiu si eu despre botezul cu pamant,
dar in general catolicii boteaza prin stropire, iar ortodocsii prin scufundare.
Mai nou insa si unii preoti ortodocsi fac botez prin stropire. Si cele trei scufundari au semnifictia lor. Dar repet, nu despre asta discutam.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Ce considerati despre "Misquoting Jesus"/"Forged" de Bart Ehrman Ciprian Mustiata Teologie si Stiinta 8 19.12.2012 16:12:08
Comentariu rugaciune "Cuvine-se cu adevarat" Ludescu Despre Biserica Ortodoxa in general 17 26.05.2011 04:17:42
Am nevoie de "putin" ajutor ! - Va rog nu treceti "peste" - Nu am liniste de o luna! valentinalogo Preotul 28 06.06.2010 07:26:42