Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Stiri, actualitati, anunturi
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.02.2010, 09:44:31
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit Urmatorul document

Pr.prof. dr. CONSTANTIN GALERIU
CHIPUL MÂNTUITORULUI IISUS HRISTOS
ÎN GÂNDIREA LUI MIHAI EMINESCU

Fiecare personalitate își poartă și revelează, deopotrivă, unicitatea în dialogul cu timpul său și fundamental, în comunicarea, într-un mod propriu, cu ”Absolutul”, cu Dumnezeu, cu valorile și temele supreme ale existenței, care dau conștiinței noastre umane și vieții un sens. Mihai Eminescu a aparținut și el vremii în care s-a născut, format și afirmat ca geniu al spiritualității neamului și a fost totodată, un fiu al sfârșitului de veac XIX. Ca geniu deosebit de sensibil și receptiv la prodigioasa emisie de idei din vremea sa –filosofice, artistice, științifice, - a receptat neîndoielnic, o anume influență a lor, dar nu s-a lăsat, și nici nu o putea face, impregnate de acestea în profinzimea lui, în identitatea care i-a rămas nealterată. Receptivitatea sa care ne trimite cu gândul la enciclopedismul Renașterii și perioadelor ce i-au urmat, nu s-a finalizat nici pe departe, într-un fel de eclectism sau sincretism. Cu puterea geniului său a asimilat ideile și valorile epocii, ca și cele ale trecutului, a surprins esența, partea de adevăr din fiecare și le-a tezaurizat în visteria inimii și a cugetului său. Încât, acest „om deplin al culturii românești” ne pare a întruchipa și el o imagine din cuvintele Mântuitorului, făcându-se „ asemenea omului gospodar care scoate din visteria sa , noi și vechi” (Matei 13, 52). Din visteria pe care a agonisit-o în anii de liceu și studenție și în toți anii vieții sale, Mihai Eminescu s-a străduit cu har și prinos, îndemnând: „Ce e rău și ce e bine / Tu te-ntreabă și socoate”, păstrând ce e bun.
Este de la sine înțeles că în formarea lui s-au întrepătruns mai multe influențe care i-au marcat în mod specific întreaga gândire și creație. Între acestea și în consonanță cu Zeitgeist-ul sfârșitului veacului trecut, sânt cele schopenhauriene și prin ele cele ale filosofiei orientale, hinduismul și budismul. Dar dincolo de toate influențele, ceea ce putem afla la o cercetare atentă, mai adânc, este moștenirea ancestrală, purtată genetic și transmisă în copilărie și adolescență ca Tradiție sacră și dar al străbunilor. Fondul acestei moșteniri este acela creștin ortodox. De aceasta a fost conștient și poetul atunci când nota pe una din paginile caietelor sale, că Dacia a fost colonizată de creștini. Mai mult, în biblioteca sa s-a aflat pe lângă Sfânta Scriptură, precum notează Alexandru Elian (1) și opere ale sfinților Vasile cel Mare, Grigore Teologul, Efrem Sirul, Fericitul Augustin, Ioan Damaschin, Nicodim Aghioritul ș.a. Într-un consistent studiu apărut de curând, Profesorul Virgil Cândea (2), pornind de la sugestiile prezente în
[COLOR=windowtext]1 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]comentariile lui Al. Elian și F. Crețu, înfățișează generos cum Mihai Eminescu, îmbogățindu-se prin lectura unor cărți sfinte a făcut să transpară idei și imagini în poezia sa. Astfel, inspirat de lucrarea Carte sfătuitoare pentru păzirea celor cinci simțuri a lui Nicodim de la Athos, poetul a zămislit versuri, cărora alți comentatori, mai puțin informați, le-au găsit izvor și semnificații de altă natură. Asemenea înrudiri și înrâuriri le găsim în poeme ca: „Pentru păzirea auzului”, „Călin” „când [[/COLOR][COLOR=windowtext]Când-n.n.[/COLOR][COLOR=windowtext]] te-am văzut Verena”[...”], „Gelozie”, unde întâlnim termeni și expresii comune: „nălucire, idol, împătimire, împietrit „cămașa tristei inemi”, „ochii, fecioare închise în cămări”, „încăperile gândirii”, sau motivul lui Narcis în portretul „fetei de împărat”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]În altă parte, versul „A ochilor privire ca mâna fără de trup” (Ms. 2277, 331) reia imaginea Sfântului Vasile ce Mare: „Ochii sunt cele 1000 mâini fără trup” (ms. 3074, f. 40). Un cercetător atent al manuscriselor poetului nu se poate mira prea mult văzând comuniunea lui cu Sfinții Părinți și, fundamental, cu Cartea Cărților care e Biblia. Astfel se poate afla o transcriere în limba latină a rugăciunii „Tatăl nostru” (Ms. 226, p. 45, 46) urmată de o traducere foarte veche din Evanghelia după Ioan: „La început era Cuvântulu și Cuvântulu era la Domnu Dumnezeu și Domnu Dumnezeu era Cuvântulu; Aquesta era la începutu Domnul Dumnezeu...”. Mai departe se găsesc rugăciuni către Mântuitorul Iisus Hristos, cărora le încerca o exprimare proprie în consonanță profundă cu persoana sa: „Iisus Hristoase / Izvor mântuitor / Și Domn al oștirilor / de oameni Iubitorule / Mântuitorule” (Ms. 2276, 19 și 2254, 104). Sau: „Iisuse Hristoase Mântuitorule / Învingătorule / Prealuminate” (Ms. 2276, 118). Din adâncul ființei sale, care este cea a neamului, auzim parcă strălucind, invocarea perenă: „Dumnezeul Păcii și al Luminii” [Ms.2255, 793]. Invocare izvorâtă din fiorul profund și mereu neliniștit al poetului pentru care s-a și vorbit de pesimismul lui. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]De aceea ne zicem și noi ca Titu Maiorescu: „Dacă ne-ar întreba cineva. „A fost fericit Eminescu?”, am răspunde : „Cine e fericit?” Dar dacă ne-ar întreba: „A fost nefericit Eminescu?”, am răspunde cu toată convingerea: „Nu!” Ce e drept, el era un adept convins al lui Schopenhauer, era prin urmare, pesimist. [/COLOR][COLOR=windowtext]Dar acest pesimism nu era redus la plângerea nemărginită a unui egoist nemulțumit cu soarta sa particulară, ci era eterizat sub forma mai senină a melancoliei pentru soarta omenirii îndeobște...seninătate abstractă, iată nota lui caracteristică în melancolie și în veselie.” [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Noi am putea înțelege această „seninătate abstractă” a poetului în duh și orizont mioritic, transigurând realul așa cum face păstorul din baladă, transformând moartea în nuntă. Cu fondul lui creștin nici nu putea fi pesimist. În consecință am putea conchide, încă de pe acum, că în opera [/COLOR]
[COLOR=windowtext]2 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]eminesciană se împletesc într-o armonioasă unitate, o dată cu înrâuririle duhului timpului său-evocate deja-credința profundă ortodoxă în care s-a născut, exprimată cu o mare discreție, iar din izvorul ei o cultură teologică temeinică și o conștiință limpede a menirii ziditoare pe care o are credința creștină în viața omului și în istoria umanității. Toate au dat valoare fără egal vieții sale închinată, până la epuizare, muncii pentru binele neamului său și al omenirii. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Mărturiile de credință care se ivesc și sclipesc uimitor în multe poeme provin astfel, într-o egală măsură, din alcătuirea atât de singulară și complexă a personalității sale, deschisă spre toate zările lumii, cu întrebările și răspunsurile ei, ca și dintr-o trăsătură proprie poporului nostru pentru care reținerea discretă neostentativă în manifestarea credinței este semnul sigur al profunzimei ei. La interferența, pradoxală numai în aparență, dintre tradiție și romantism Mihai Eminescu a găsit punctul unui echilibru creator. Tradiția este cea creștină ortodoxă, în care s-a născut, a crescut, s-a format și afirmat într-un mediu ce l-a îndemnat la „înmulțirea talanților”. [/COLOR][COLOR=windowtext]Acest mediu l-a sensibilizat la „vuietul vremii”, dar nu l-a ispitit să se înstrăineze de sine. Romantismul lui direct mărturisit-„Eu rămân ce-am fost, romantic”- a fost un fel de altoi, rodnic și fericit, pe trunchiul cel de viață dătător al tradiției. Tristețea și neliniștea, profund metafizică, nu l-au anihilat, ci l-au dus la invocarea ajutorului de dincolo de sine la rugăciune: „Strein de toți, pierdut în suferință / Adâncă a nimicniciei mele / Eu nu mai cred nimic și n-am tărie. / Dă-mi tinerețea mea, redă-mi credința (...) / Și reapari din cerul tău de stele / Ca să te-ador de-acum pe veci, Marie” (3). [/COLOR]
Redă-mi credința. E glasul care ne face să înțelegem cel mai bine, conștiința unui timp în derivă, un timp al Epigonilor, cînd „credința” a fost înlocuiți cu o „convenție”. Distanța întru spirit față de înaintași e mai mică decât cea în timp, până la răsturnare. Pentru ei, înaintașii, „viitorul era trecut”, dar prin contrast apare ca viitor, și bătrân și tânăr mereu; iar prezentul apare drept „trecutul , fără inimi trist și rece”, „Noi nu credem în nimic” (Epigonii). Invocarea celor dinainte este ceea ce poate să ajute spiritul, să-l revigoreze. Este un timp existențial al căutărilor în momente de dorință ființială. O asemenea confesiune o aflăm și în poezia „Dumnezeu și om” (1873), în versurile căreia poetul se dezvăluie adresîndu-se Mântuitorului Însuși, așa cum era înfățișat în vechile icoane: „Era vremi acelea Doamne, când gravura grosolană / Ajuta numai al minții zbor de foc cutezător.../ Pe cînd mâna mea copilă pe-ochiul sânt și arzător (3), Nu putea să-l înțeleagă, să-l imite în iconă”. Erau vremile în care Iisus, Dumnezeu Cuvântul Întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioara se arăta sufletului creștin ca darul divin suprem și ca un etern cum: „Te-am văzut născut în paie”.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 09.02.2010, 09:46:23
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

[COLOR=windowtext]E darul divin care [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR][COLOR=windowtext]transfigurează noaptea Betleemului, precum spune Eminescu: „Răsari o stea de pace, luminând lumea și cerul...”Felul în care este descrisă noaptea Nașterii sfinte descoperă emoția celui adânc pătruns de taina Întrupării Fiului lui Dumnezeu. Și dialogul continuă, pornint și din orizontul secularizat al timpului său, când „gândirea se aprinde ca și focul cel de paie(4) / Ieri a fost credința sfîntă-însă sinceră, adâncă / Împărat fuși omenirei, crezu-n tine era stâncă / Azi pe pânză te aruncă, ori în marmură te taie”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Ajunși aici o întrebare se rotunjește parcă de la sine: Ce a reprezentat pentru Mihai Eminescu Iisus Hristos? Răspunsul se conturează discret, dar cu precizie și fermitate și ne arată limpede că pentru poetul nostru de geniu, Iisus Hristos a fost modelul absolut de umanitate, sigurul deplin, demn de a fi urmat, un model suprem. Și precum vom vedea, nu a fost numai un model moral, eticul, derivă din ontologicul spiritual-ci unul plenar, după care omul se poate zidi pe sine și întru sinea lui cea mai profundă, unde aflăm întipărit Chipul Celui după care am fost zidiți-Chipul lui Dumnezeu. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Vom începe însă, emblematic pentru gândirea și simțirea eminesciană, în care Iisus și Fecioara Maria sunt de nedespărțit, cu un colind scris în 1876: „De dragul Mariei / Ș-a Mântuitorului / Lucește pe ceruri / O stea călătorului”(5). Este neîndoielnic „Steaua” crezului lui, care l-a luminat și pe care a urmat-o mereu și tot mai stăruitor. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Încă din vârsta tinereții, la 20 de ani, Eminescu chema pe cei de o generație cu el, la marele praznic al Mânăstirii Putna în ziua de 15 august. Cum se știe, Prea Sfînta Fecioară și Mamă este protectoarea Mânăstirii construită de Ștefan cel Mare. În aceasta zi de praznic se adresează poetul: „Românii în genere serbează ziua Sfintei Marii, vergină, castă și totuși mama care din sânul ei a născut pe reprezentantul libertății, pe martirul omenirii lănțuite, pe Christ”(6). Sărbătoarea trebuia să fie „religioasă și națională”, pentru că observă el „trecutul nostru nu este decât înfricoșatul coif de aramă al creștinătății și civilizațiunii”. În conștiinșa lui, credința în Iisus Hristos și iubirea de patrie sunt de nedespărțit.”Christ, spune mai departe poetul, a învins cu litera de aur a adevărului și iubirii, Ștefan cu spada cea de flacără a dreptului. Unul a fost Libertatea, celalalt apărătorul Evangheliei. Vom depune deci o urnă de argint pe mormântul lui Ștefan, pe mormântul creștinului pios, al românului mare”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cu acest crez puternic, tânărul Mihai Eminescu se adresa celor care urmau a veni la „un congres al inteligențelor din respect pentru viitor”, și adaugă: „În trecut ni s-a impus o istorie, în viitor să ne-o facem noi”. Era un îndemn la conștiința de sine a neamului, așezat cum spune Cronicarul: „în calea tuturor [/COLOR]
[COLOR=windowtext]4 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]răutăților”. Era o conștiință animată de ideea unității morale a națiunii noastre”, al cărei temei este Ortodoxia. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Vom trece, deși cu simțământul unui parcurs fugar, peste piscuri și profunzimi ale operei eminesciene, care se cer a fi mai intens analizate. În această ordine de idei s-ar cuveni să insistăm asupra „Rugăciunii unui dac”, scrisă in 1879(7), atât de viu și contradictoriu discutată și în versurile căreia aflăm mărturisirea unei profunde credințe creștine. Am putea începe chiar cu titlul: Rugăciunea unui dac, trimițându-ne la anii de început a zămislirii credinței creștine la noi, la faptul că poporul nostru s-a născut creștin, aici apostolind Sfântul Andrei, „cel întâi chemat”. Primele versuri: ”Pe când nu era moarte, nimic nemuritor, / Nici sâmburul luminii de viață dătător, / Nu era azi, nici mâine, nici ieri, nici totdeauna, / Căci unul era toate și totul era una! / Pe când pământul, cerul, văzduhul, lumea toată / Era din rândul celor ce n-au fost niciodată, / Pe-atunci erai Tu singur...”. Numai începutul și numai luat de sine stătător poate trimite cu gândul la filosofia indiană din Rig-Veda cu existernța unui singur Principiu fundamental numit Unul-care însă nu poate oferi omului posibilitatea unui dialog. Dialogul nu se poartă între principii; el este posibil numai între persoane. De aceea o persoană divină, Fiul Părintelui Ceresc, trebuia să se-ntrupeze, să ia chip și față omenească personală, să-I vedem „Slava Lui, slavă ca Unuia născut din Tatăl, plin de har și de adevăr”(Ioan 1, 14). [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Or, în acest poem rugăciune, poetul se adresează lui Dumnezeu direct:”Pe când erai Tu singur...”. Este în consecință mărturisirea unui crez care invocă pe un Tu personal, pe care Îl numește încă și mai direct în versurile următoare: Părinte, „Altfel numai Părinte, eu pot să-ți mulțumesc! Că tu mi-ai dat în lume norocul să trăiesc! Un crez creștin, așa cu îl întâlnim în Simbolul credinței „Cred într-Unul Dumnezeu, Tatăl Atoțiitorul, Făcătorul cerului și al pămîntului...” Și inima poetului Il înțelege pe Părintele ceresc prin Întruparea Fiului Său, prin jertfa Lui pilduitoare. Nu-L numește aici pe Iisus Hristos. Dar Îi evocă opera, esența: „El este-al omenirii izvor de mântuire, / Sus inimile voastre! Cântare aduceți-i, / El este moartea morții și învierea vieții”. În sfânta Liturghie ortodoză există un moment când preotul, în fața altarului, din ușile deschise, înalță sfânta Cruce, rostind: „Sus să avem inimile”. Nefericirea vieții proprii nu l-a făcut pe poet să se înstrăineze de adâncul arhetipal din el și prin această taină esențială se deschide înțelegerea și mai adâncă a lui Eminescu, aceea a sacrificiului, a jertfei care poartă în ea taina învierii. Numai un om care a pătruns adânc această taină existențială se poate ruga lui Dumnezeu astfel. „Iar celui ce cu pietre mă va lovi în față, / Îndură-Te Stăpâne, și dă-i pe veci viață”. Rugăndu-se pentru viața altuia se ruga pentru propia lui viață care s-a mistuit jertfelnic. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]5 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Aici apare însă pentru conștiința creștină o întrebare fundamentală: a înțeles Mihai Eminescu misterul jertfei și al răscumpărării lui Hristos, a morții Lui ca jertfă, și al învierii, iar prin aceasta-al iubirii și înnoirii vieții noastre prin învierea Lui? A înțeles poetul tot ceea ce înseamnă Iisus Hristos pentru viața fiecărui om, a unui neam și a umanității? Am văzut cum, tânăr fiind, dar cu o rară maturitate de gândire, poetul a surprins două trăsături definitorii ale poporului nostru-credința creștină originară și dragostea de pământul strămoșesc, pe care le dorea împreună, proiectând neamul într-un „mare viitor”. Un răspuns mai cuprinzător la această întrebare îl aflăm în articolul: „Și iarăși bat la poartă...”(8), publicat la 12 aprilie 1881, în anii deplinei sale maturități. Articolul e scris pentru marele praznic al Învierii-Paștile, când, precum scrie el, „duiosul ritm al clopotelor ne vestește că astăzi încă Hristos e în mormânt, că mâine Se va înălța din giulgiul alb ca floarea de crin, ridicându-și fruntea Sa radioasă la ceruri”. Se impune dintru început să observăm în exprimarea poetului că timpurile folosite sunt sunt la prezent și viitor. Învierea lui Hristos, deși fapt istoric, nu aparține doar unui trecut, nu este o amintire pioasă, ci un eveniment ce „astăzi” are loc și „mâine”, e prezent și viitor. Este un fapt care se trăiește într-un neîncetat „acum” pentru fiecare suflet care vine pe lume în anii mântuirii. Parcă ne sunt evocate stihurile din troparul Canonului Învierii: „Ieri m-am îngropat cu Tine, Hristoase/ Astăzi mă ridic împreună cu Tine, / Înviind Tu”. Într-adevăr Hristos Domnul nostru, moare și învie, Se jertfește descoperindu-ne și dăruindu-ne o nouă viață. De aceea orice act creator are la temelie jertfa, iubirea jertfelnică. În ea găsim germenele vieții și rodul împlinirii. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Un gânditor creștin scria că „dacă filosofia învață omul să moară, religia îl învață cum să învie”. Domnul jertfei este deodată al dăruirii și al primirii înmulțite (Marcu8, 35), într-un plan superior de existență. Eminescu a înțeles desigur această taină a lui Hristos care Se descoperă ca Model superior de viață, ca Model viu, deci ca izvor care ne adapă și ne înnoiește viața. El spune; „Iată, două mii de ani aproape, de când biografia Fiului lui Dumnezeu e cartea după care se crește omenirea”. Biografie divină care întrupează și descoperă iubirea, precum mărturisește poetul imediat înainte, că: aceasta au ridicat popoare din întuneric, și le-au constituit pe principiul iubirii aproapelui”(9). Mai mult, poetul, de data aceasta gânditorul, cu excepțională înțelegere face o scurtă dar esențială analiză comparativă cu alte doctrine filosofice și religioase pentru a pune în lumină ființa Revelației lui Hristos. Redăm aceste cuvinte așa cum au fost scrise: „Învățăturile lui Buddha-observă Eminescu-viața lui Socrat și principiile stoicilor, cărarea spre virtute a chinezului Lao-tse, deși asemănătoare cu învățămintele creștinismului, n-au avut atâta influență, n-au ridicat atâta pe om ca [/COLOR]
[COLOR=windowtext]6 [/COLOR]
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 09.02.2010, 09:47:48
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

[COLOR=windowtext]Evanghelia, această simplă și populară și simplă biografie a blândului nazarinean, a cărui inimă a fost străpunsă de cele mai mari dureri morale și fizice, și nu pentru El, pentru binele și mântuirea altora. Și un stoic ar fi suferit chinurile lui Hristos, dar le-ar fi suferit cu mândrie și dispreț de semenii lui; și Socrat a băut paharul de venin, dar l-a băut cu nepăsarea caracteristică virtuții civice a antichității. Nu nepăsare, nu dispreț ; suferința și amărăciunea întreagă a morții au pătruns inima Mielului simțitor și, în momentele supreme, au încolțit iubirea în inima Lui și și-au închinat viața pământească cerând de la Tatăl Său din ceruri iertarea prigonitorilor. Astfel a se sacrifica pe sine pentru semenii Săi, nu din mândrie, nu din sentiment de datorie civică ci din iubire a rămas de atunci cea mai înaltă formă a existenței umane, acel sâmbure de adevăr care dizolvă adânca dizarmonie și asprimea luptei pentru existență ce bântuie natura întreagă”.(10). Mărturie adânc revelatoare și neechivocă. Înțelegerea lui Iisus Hristos, a mântuirii Lui prin iubire, este profundă, deplin umană. Toate așa-zisele înrâuriri orientale se clarifică luminos în spiritul Lui nedezrădăcinat din adevărul ultim, care determină mereu sensul existenței prin Fiul lui Dumnezeu venit să ridice pe Adam, să-i redea : „Calea, Adevărul, Viața!” prin iubire. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Mihai Eminescu a înțeles cum nu se poate mai bine, acest mesaj divin: „Omul, continuă el, trebuie să aibă înaintea lui un om ca tip de perfecțiune după care să-și modeleze caracterul și faptele. Precum, arta modernă își datorește renașterea modelelor antice, astfel creșterea lumii noi se datorește prototipului omului moral, Iisus Hristos. După el încearcă creștinul a-și modela viața sa proprie, încearcă combătând instinctele și pornirile pământești din sine”(11). Este surprinsă aici legătura subtilă dintre om, ce poartă chipul divin dintru începuturile sale, și Iisus Hristos care, ca Fiu al lui Dumnezeu din veci, S-a întrupat și S-a făcut Om pentru a descoperi concret Modelul dintotdeauna al omului. Pentru că, precizează poetul-„chiar dacă dezvoltarea cunoștințelor naturale se îndreaptă adeseori sub forma filozofemelor...în contra părții dogmatice a Scripturii, chiar dacă în clasele mai înalte, soluțiuni filosofice a problmei existenței iau locul soluțiunii pe care o dă Biblia, caracterele crescute sub influența biografiei lui Hristos, și care s-au încercat a se modela după al Lui, rămân creștine...Pentru a se îmbogăți, pentru a-și îmbunătăți starea materială, pentru a ușura lupta pentru existență, dând mii de ajutoare muncii brațului, oamenii au nevoie de mii de cunștințe exacte. Pentru a fi buni, pentru a se respecta unii pe alții și a-și veni unul altuia în ajutor, au nevoie de relifie” (12). Se înțelege de cea dăruită de Iisus Hristos, pe care o proclamă Eminescu fără rezerve. Și, în viziunea lui, viața lui Hristos ca model și modelare a vieții noastre nu are, cum s-a mai [/COLOR]
[COLOR=windowtext]7 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]observat, doar un scop etic, ci mai profund-existențial. Conduce la transformarea în profunzime a vieții, a caracterului, are valoarea întregimii existenței vieții. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Opera acestei transformări se împlinește în Biserică, locul sfânt al harului în care lucrează Semănătoruil divin. Analiza lui Mihai Eminescu continuă în acest sens; „Dacă sâmburul vecinicului adevăr semănat în lume de Nazarinenul răstignit a cătat să se îmbrace în formele frumoase ale Bisericii, dacă aceasta a dat o mare noblețe artelor, luându-le în serviciul ei, asupra formelor religioase, asupra datinei frumoase, nu trebuie uitat fondul, nu trebuie uitat că orice bun de care ne bucurăm în lume e în mare fapta altora și că posesiunea lui trebuie răscumpărată printr-un echivalent de muncă” (13). Prin Jertfa și munca jertfelnică, ziditoare de valori, jertfă pe măsura fiecăruia, cu diferențe de nivel, dar de la fiecare. Într-o lume a creației și jertfirii divine pentru ea, numai munca jertfelnică ne justifică în calitate de Chip al Creatorului. Iar Eminescu incheie această expunere, cu belșug de lumini ca și scânteietoarele lui poeme, învățându-ne: „Suferințele de moarte ale Dascălului și Modelatorului nostru nu ni se cer decât în momente excepționale, nu se cer decât de la eroi și de la martiri. Dar, întrucât ne permite imperfecțiunea naturii omenești, fiecine trebuie să caute a compensaprin muncă și prin sacrificiu bunurile de cari se bucură. Atunci numai Domnul va petrece în mijlocul nostru precum adeseori cu bucurie au petrecut în mijlocul puternicilor și religioșilor noștri străbuni” (14). [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Dar dacă Eminescu arată o atât de adâncă înțelegere a jerfei, în primul rând a Mântuitorului, și îi conferă o valoare divină creatoare, trebuie observat că și pentru el Chipul lui Hristos nu se conturează deplin doar în jertfă; nu se finalizează doar în răstignire. El vede mai departe, trece prin contemplarea Crucii la Învierea Domnului. In acest sens putem observa ușor legătura profundă între acest poem pascal în proză. „Și iarăși bat la poartă...”evocat până acum, și celîlalt poem, poezia „Invierea” (15). [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Amândouă răsar din acceși inimă a poetului și la vremea maturității sale creatoare, deși poemul „Invierea” e cu trei ani mai vârstnic (1878). Insă, această vocație divină a existenței noastre plinite în doi timpi: moarte-înviere, e deopotrivă prezentă mai mult sau mai puțin diafan, la Eminescu [/COLOR]
[COLOR=windowtext]și-n unul și-n celălalt poem. Dacă în evocarea pascală din 1881-„Și iarăși bat la portă”-apare lin icoana lui Hristos „ astăzi încă în mormânt, pentru ca mâine să se înalțe din giulgiul alb...” în poemul „Invierea” tabloul e de-a dreptul zgduitor: „Că moartea e în luptă cu vecinica viață, / Că de trei zile-nvinge, / Cumplit muncindu-și prada”. Dar ultimul cuvânt îl are „Veșnica Viață”, cum o numește el. Unica luptă și unica biruință cu adevărat divine sunt tocmai împotriva morții. Iar poetul este vocea, crainicul acestei biruințe: [/COLOR]
[COLOR=windowtext]8 [/COLOR]
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 09.02.2010, 09:48:26
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

[COLOR=windowtext]„Un clopot lung de glasuri vui de bucurie... / Colo-n altar se uită și preot și popor, / Cum din mormânt răsare Christos învigător / Iar inimile toate s-unesc în armonie: [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cântări și laude-nălțăm [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Noi, Ție Unuia, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Primindu-L cu psalme și ramuri [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Plecați-vă neamuri [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cântând Aliluia! [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Christos a înviat din morți, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cu cetele sfinte [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cu moartea pre moarte călcând-o, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Lumina ducând-o [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Celor din morminte!” [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Pentru Eminescu, luceafărul poeziei românești, ca și pentru noi, Hristos a înviat și e viu în veci. A înviat pentru că e Fiul Părintelui Ceresc și pentru că este Iubirea întrupată. Iar dacă pentru înțeleptul Vechiului Testament „iubirea e ca moartea de tare” (Cântarea Cântărilor 8, 6), în Iisus Hristos, Dumnezeu și om, iubirea e mai tare ca moartea: El a învins moartea. Mihai Eminescu o simte și o mărturisește când afirmă „ importanța biografiei lui Hristos pentru inimile unei omeniri veșnic renăscânde”(16); veșnic renăscânde tocmai în puterea învierii Lui. Încă și mai mult, el invocă prezența vie a Domnului în viața spirituală a sufletelor mari și credincioase. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Ca într-o omilie, așa cum am citat mai sus, el încheie minunatele gânduri pascale din 1881 : ”Întrucât ne permite imperfecțiunea naturii omenești, fiecine trebuie să caute a compensa prin muncă și prin sacrficiu bunurile de care se bucură. Atunci numai Domnul, va petrece în mijlocul nostru, precum adeseori cu bucurie au petrecut în mijlocul puternicilor și religioșulor noștri străbuni”(17). Iar Domnul a petrecut și petrece cu noi pentru că este viu. Cel ce a făgăduit :”Cu voi sunt în toate zilele până la sfârșitul veacului” (Matei 28, 21), dă această încredințare istorică, și poetul oferă un comentariu unic acestui mesaj divin. Tocmai această simțire extremă și lucidă a prezenței în istorie, în viața neamului nostrui a Mântuitorului și a mesajului Iubirii Sale, a întipărit o dată mai mult în inima poetului icoana Sa divin-umană, a lui Iisus Hristos. Eminescu a înțeles cu o intuiție și o profunzime de neîntrecut, atât ființa și puterea creatoare și mântuitoare a iubirii, cât și întruparea ei într-un chip cu totul unic în Revelatorul ei divin. Unicitate care îi și conferă calitatea de Model suprem și totodată de posibilitate a unității noastre a [/COLOR]
[COLOR=windowtext]9 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]tuturora în El. Și, există oare vreo formă de umanism care să tăgăduiască iubirii poziția ei fundamentală în existență, precum și definiția ei singulară ca principiu al vieții și al salvării și al înnoirii ei? [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Într-adevăr, precum a fost caraterizat drept „om deplin al culturii românești” Eminescu ne dezvăluie în ființa lui intimă și în minunata expresie a creației lui literare, că dimensiunea creștină reprezintă fondul adânc al operei și al vieții lui-operă închinată iubirii și viață mistuită în jertfire după Chipul lui Hristos. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Dar de neomis, de subliniat, mărturia deplină a crezului său creștin. Pentru că odată cu excepționala evocare, contemplare a „biografiei Fiului lui Dumnezeu” invocarea lui se înalță în Duhul până la ultima instanță a Dumnezeirii, la Părintele Ceresc, apelul suprem. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]În martie 1889 poetul Al.Vlahuță îl vizitează la spital. Deși bolnav, Eminescu descoperă și acum mistuitoarea lui pasiune creatoare. Dintr-un lung șir de versuri Vlahuță reține și încredințează posteritșții acest catren: [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Atâta foc, atâta aur [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Atâtea lucruri sfinte [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Peste-ntunericul vieții [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Ai revărsat Părinte! [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Sublimă recunoștință și mărturisire pentru „Marea trecere”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Iar acum, un modest act de cinstire. Precum ne încredințează înscrisul de pe o veche carte bisericească, Mihai Eminescu, după ce, de Sfinții Voivozi Mihail și Gavriil (în 1886), s-a împărtășit cu Sfântul Trup și Sânge al Mântuitorului Iisus Hristos, îi zicea preotului.” Părinte, să mă îngropați la țărmul mării și să fie într-o mânăstire de maici și să ascult în fiecare seară, ca la Agafton, cum cântă „Lumină lină”(18). [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Socotim că Biserica noastră ortodoxă strămoșească pe care și Eminescu a slujit-o, negrăit, cu darul lui, i-ar aduce un omagiu și în acest fel: să luăm o urnă de pământ de la mormântul lui și să o ducem la schitul de la Techerghiol de pe malul mării. Acolo să fie așezată sub o cruce purtând încrustat numele lui. Seara la vecernie să asculte mereu, așa cum și-a dorit, cântecul divin murmurat domol de maici: „Lumină lină”. Iar dimineața, la Sfânta Liturghie să fie mereu pomenirea numelui său. [/COLOR]
[COLOR=windowtext](Studii Teologice, an XLIII, 1991, nr. 1, p. 45-54) [/COLOR]
10
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 09.02.2010, 11:32:59
zaharia_2009's Avatar
zaharia_2009 zaharia_2009 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.07.2009
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.239
Implicit nu conteaza cite lucruri stim important este sa le stim corect si precis

De multe ori am afirmat ca ,,aproapele" nostru suporta orice din partea noastra afara de a fi mai bun ca el in credinta sau in genialitate , asa cum a fost si cazul lui Eminescu . Nu suporta aproapele sa-i arati pacatele, micimea sa, tradarea sa sau chiar josnicia sa ,atunci cind este cazul . Si astazi daca s-ar naste un alt Eminesc sau Vlad Tepes sau un Caragiale sau un Brincoveanu sau chiar Hristos de ar veni la fel ar fi de criticat, tradat si uzurpat .
In constiinta nationala idea ca Eminescu a suferit de sifilis a fost introdusa de bunul sau protector si tradator infam Titu Maiorescu. Macedonski se certase de multe ori cu Eminescu si chiar a ticluit poezii in care fara a-i pomeni(aluziv) numele la facut nebun . Insa au fost numerosi contemporani care au aratat categoric contrariul : Iosif Vulcan (Suveniri bucurestene-1884), Duiliu Zamfirescu, etc. In secolul XX un membru al clasei ,,muncitoare" (sau mai corect ,,nimicitoare") si cu rang de ,,criticus major" pe numele sau George Calinescu face afirmatia ca Eminescu a suferit de sifilis nervos, in lucrarea sa ,,Viata lui Eminescu" ,lucrare in care il si trateaza pe poet mult sub valoarea sa reala(invidia valorii ,,vorbea" acum si in scris !) .De asemenea in lucrarea ,,Luceafarul" Cezar Petrescu confabuleaza(delireaza!) cu o fantezie de invidiat modul cum poetul se imbolnaveste de sifilis intr-un bordel din Viena.Contrar acestora E. Lovinescu afirma raspicat ca poetul a suferit de psihoza maniaco depresiva.
In realitate, incepind cu anul 1887 ,prin eroare voita de diagnostic (poetul suferea de fapt de psihoza maniacodepresiva)medicul sau curant de la Botosani`dr. Iszak(in colaborare cu Dr. Nica) ii incepe cura cu frictiuni mercuriale in mare cantitate si bai de pucioasa. Dozele mercuriale erau stabilite de dr. Nica si tot el este primul care constata semnele intoxicatiei mercuriale. Instalarea si apoi desvoltarea intoxicatiei grave cu mercur este descrisa corect si detaliat de dr. Vines de la Institutul(Sanatoriul) dr. Sutu.Chiar daca ar fi avut sifilis nervos ,mercurul este medicamentul principal interzis in tratament.
In urma unei lungi internari in Sanatoriul Sutu (martie-iunie 1889)in care se petrec tot felul de fapte conexe (agravarea bolii naturale, evolutia torpida a intoxicatiei mercuriale, complicatii infectioase erizipelice cefalotoracale, traumatismul cranian prin lovire cu un bolovan de catre P. Poenaru,etc) luceafarul poeziei romanesti adoarme pe vecie. Necropsia infirma categoric existenta sifilisului nervos si alte suferinte suspectate(endocardita bacteriana ,etc). Interesant este ca la necropsie s-a scos creierul ,s-a examinat macroscopic si a fost pus pe geam intro tava unde a stat o zi in soarele cald de iunie al Bucurestiului intrind in putrefactie dupa care , a doua zi, a fost trimis dr. G. Marinescu (celebrul neurolog in devenire) care vazind in ce stadiu este l-a aruncat la gunoi, mai ales ca era pe mare graba deoarece a doua sau a treia zi pleca in Franta la clinica de neurologie a spitalului Salpetriere unde il astepta celebrul neurolog Charcot. De asemenea, interesant este ca nu s-a apelat pt. necropsie (desi prietenii au solicitat) la marele dr. V. Babes celebru patolog de boli nervoase si maestru de anatomie patologica.


Deci, Eminescu a murit la Bucuresti in Institutul dr. Sutu (si nu de aiurea) suferind de psihoza maniacodepresiva si intoxicatie extrema mercuriala, la 15 iunie 1889. Nu a avut nici o data sifilis , dovedit clar la necropsie.

Pt. cele scrise recomand : 1. Ovidiu Vuia: Despre boala si moartea lui Eminescu, studiu patografic, Ed. Criterion Publishing, 2009

2. Potra G.: M. Eminescu,cauzele mortii sale. Studiu. Ed. ,,Cultura poporului" 1934

Faptul ca Uniunea Scriitorilor a facut o asemenea cerere/propunere Sf. Sinod al BOR consider , ca si C. Tirziu, ca in primul rind chiar poetului ii face un mare rau. Sfintenia nu are decit o legatura intimplatoare si aparenta cu genialitatea . Desi au fost mai multe asemenea cazuri ele nu s-au intilnit decit tot in ,,curtea bisericii" si mai rar in lumea lume !

Last edited by zaharia_2009; 09.02.2010 at 11:45:20.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 09.02.2010, 13:14:25
danyel danyel is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.06.2006
Locație: Cluj Napoca, Ardeal ,Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.306
Implicit

Florin-Ionut faptul ca a scris cate ceva religios nu-l poate cataloga direct sfant
altfel si noi cei care am scris pe forum am putea fi sfinti pt simplul fapt ca am scris despre Hristos si despre credinta

sa fim seriosi
__________________
"Cine seamana in firea pamanteasca va secera din firea pamanteasca putrezirea dar cine seamana in Duhul va secera din Duhul Viata Vesnica"Galateni 6;8

Pacea lui Hristos, la care ați fost chemați, ca să alcătuiți un singur trup, să stăpânească în inimile voastre, și fiți recunoscători.(Coloseni 3:15)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 09.02.2010, 19:14:00
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de danyel Vezi mesajul
Florin-Ionut faptul ca a scris cate ceva religios nu-l poate cataloga direct sfant
altfel si noi cei care am scris pe forum am putea fi sfinti pt simplul fapt ca am scris despre Hristos si despre credinta

sa fim seriosi
Subscriu.
Faptul ca elogiaza crestinismul dintr-o perspectiva din care ar putea fi foarte bine si protestant, nu-l califica pentru canonizare in Biserica Ortodoxa.

Ma rog, n-am citit tot ce a postat Ionut, dar ar putea sublinia acele pasaje care l-ar califica pentru rolul de crestin ortodox.

Asteptam si alte contributii in acest sens.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
EMINESCU saccsiv Generalitati 79 14.01.2013 10:52:02
Crestinismul lui Eminescu Daniel777 Biserica Ortodoxa Romana 29 30.01.2010 15:38:33
Eminescu ateu? pisi Generalitati 39 18.01.2010 16:49:03
EMINESCU Gratiela20 Generalitati 0 21.03.2008 12:41:45
Mihai Eminescu - 157 silverstar Generalitati 8 15.01.2007 18:18:59