Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #161  
Vechi 29.03.2010, 18:07:15
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Foarte interesant si foarte permisiv,sa inteleg ca se poate impartasi si fara spovedanie in definitiv daca nu sunt "public nedemni"?
Credinciosul nu se poate împărtăși în mod licit ("spre mântuire") decât dacă este în stare de har. După Botez, în cazul chiar și al unui singur păcat de moarte, este necesară restaurarea stării de har, care nu se poate face decât prin bună spovadă. Asta, din punctul de vedere al credinciosului.
Acuma, din punctul de vedere al preotului care administrează Sf Taină, ea nu poate fi refuzată decât în cazul în care această cădere din har este de domeniul public. Altfel, se presupune că preotul nu are cum să cunoască starea sufletului celui care solicită cuminecarea și nu îl poate refuza.

Citat:
Se poate impartasi chiar si un protestant sau e considerat "public nedemn"?
Se poate, în caz de urgență sau cu acordul ierarhului. Problema pe care o au protestanții, dar nu o au ortodocșii, este credința în prezența reală. Preotul trebuie să se asigure că protestantul care cere împărtășania are această credință, care în cazul ortodoxului este implicită. Iată articolele din Catehism (CBC) referitoare la asta:

1400. Comunitățile bisericești născute din Reformă, despărțite de Biserica catolică, "mai ales din cauza lipsei sacramentului Preoției, nu au păstrat substanța autentică și integrală a Misterului euharistic211". Din acest motiv nu este posibilă intercomuniunea euharistică a Bisericii catolice cu aceste comunități. Totuși, aceste comunități bisericești "amintind la Cina Sfântă moartea și învierea Domnului, mărturisesc că astfel este semnificată viața de comuniune cu Cristos și așteaptă venirea lui în slavă212".

1401. Când apare o nevoie urgentă, cu permisiunea ordinariului locului, slujitorii sacri catolici pot da sacramentele (Euharistia, Pocăința, Ungerea bolnavilor) altor creștini care nu sunt în deplină comuniune cu Biserica catolică, dar care le cer de bună voie: e însă necesar ca ei să mărturisească credința catolică cu privire la aceste sacramente și să se afle în dispoziția cuvenită213".



Citat:
Am observat (gresesc?) ca la romano-catolici impartasirea nu e conditionata de marturisirea publica ca acesta este Trupul si Sangele lui Hristos.
La romano-catolici, imediat după formula euharistică ("Acesta este Trupul..., acesta este Sângele...) credincioșii spun "Doamne, nu sunt vrednic (ă) să intri sub acoperământul meu, dar spune numai un cuvânt și se va tămădui sufletul meu". Deasemenea, la împărtășirea propriu-zisă, preotul spune: "Trupul lui Cristos" (Corpus Christi) sau, în ocazii solemne "Trupul și Sângele lui Cristos" (Corpus et Sanguis Christi), iar credinciosul spune "Amin" (Amen), după care se împărtășește.

Citat:
De ce se face impartasirea doar cu Trupul lui Hristos? Nu este impotriva Sf. Scripturi aceasta practica?
De fapt, în cele două specii euharistice (care se prezintă sub chipul hostiilor și amestecului de vin și apă) se află atât Sf Trup, cât și Sf Sânge. Nu ne putem închipui un trup fără sânge. Potrivit formulării Sinodului Tridentin, în fiecare specie consacrată și în orice partiție a sa care îi mai păstrează accidentele, este conținut "Cristos viu și întreg", mai exact este prezent:
-Trupul lui Cristos
-Sângele lui Cristos
-Sufletul lui Cristos
-Dumnezeirea Sa.

Există și o anatemă pentru cei care (așa cum s-a întâmplat în Evul Mediu) ar crede că în Sf Sacrament s-ar afla numai Sf Trup. E adevărat, noi spunem curent despre Sf Ostii "Sf Trup", dintr-o comoditate de limbaj, nu că am crede că Sf Trup e golit de sânge.
La ocazii solemne, cum ar fi prima comuniune, căsătoria, sau viaticul (boală gravă), împărtășirea se face sub ambele specii.

Citat:
Si care sunt bazele interzicerii impartasirii la ortodocsi a romano-catolicilor?
Sf Euharistie este văzută ca Sacrament al Unității. Împărtășirea "face Biserica". A te "împărtăși împreună" înseamnă a fi în comuniune, deoarece "comuniune" înseamnă literalmente "împărtășire". Deci, cei care nu sunt în comuniune, nu sunt "în aceeași turmă și sub același păstor" nu se pot împărtăși împreună, atâta timp cât această stare de separare persistă.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 29.03.2010 at 18:24:20.
Reply With Quote
  #162  
Vechi 29.03.2010, 22:52:44
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Sper sa resusesc ca aceasta postare sa fie ultima pana de Pasti. Am citit si eu chestiile alea mai demult si am avut si curiozitatea sa ma uit un pic la ce spune Vladuca. Hai sa fim seriosi. NU exista monahul Ion Vladuca, este doar un tip ciudatel cu barba lunga, netuns de vreo 2 ani si imbracat in pulover negru care are impresia ca e si matematician, si teolog, si inca ceva calificari din astea inalte. Multilateral dezvoltat. Si parerea lui merita luata in considerare atata timp cat esti de acord cu afirmatia lui: este gresit sa ii numesti pe romano-catolici crestini, fiindca ei nu sunt crestini, fiindca seful bisericii lor nu este Hristos, ci papa, ceea ce inseamna ca trebuie sa ii numim papistasi. Ma gandesc ca dupa ce spune el pana si baptistii si penticostalii sunt mai crestini decat catolicii. Da, este o aberatie majora, parerea mea, care deja il descalifica.

Cat despre randuiala primirii catolicilor la ortodoxie -- ea a fost scoasa din Molitfelnicul ortodox roman oficial cu ani si ani in urma, daca nu mai mult de 20, daca nu chiar inainte de a ma fi nascut eu. Cred ca ar fi bine sa ne tinem de documentele si publicatiile oficiale ale BOR, daca ne credem ca facem parte din BOR. Daca nu putem trece la calendaristi, unde re-boteaza chiar si pe un ortodox botezat pe stil nou.

Nu, nu am trecut la romano-catolicism. Si nu, nu m-am spovedit si impartasit cu neglijenta sau indiferenta, ci cu acelasi respect ca si la ortodocsi. Nici nu am facut-o pe ascuns, deci nici hot de cele sfinte nu ma pot numi. Preotul catolic stie foarte bine cine sunt, ca sunt ortodoxa, ca nu intentionez sa devin catolica, cel putin deocamdata, na, ca sa se mai scandalizeze cineva, ca sunt aici temporar, dar pe termen mai lung, stie si el ca nu este biserica ortodoxa in oras sau imprejurimi la distante rezonabile. Dimpotriva, in loc de rozariu mi-a dat sa citesc Acatistul Maicii Domnului. Actul de contritie nu l-am stiut (am uitat sa il invat, blah), a ramas mirat ca nu il avem, dar l-a tradus si l-am repetat dupa el. O sa il invat pe data viitoare. Nu am incercat sa ma dau catolica, nu am neglijat ca sunt ortodoxa. Cand am sa ajung inapoi in Suceava nu am sa ma duc la biserica catolica din oras sa ma spovedesc si impartasesc. Am sa trec pe la slujbe, da, dar nu mai mult. Nu din lipsa de respect, ci fiindca asa trebuie. Preotul insusi cu greu poate fi acuzat de liberalism, ne-catolicism, indiferenta sau lipsa de cunoastere. Cati preoti catolici olandezi care nu-s de la FSSP sau SSPX mai poarta sutana in mod normal si obisnuit, sau mai slujesc cu fata spre rasarit --in orasul asta nici unul. In fine, spuneti ce vreti, eu nu simt ca as fi tradat biserica ortodoxa, nici pe cea catolica, nici pe mine insami.
Drept sa va spun, dupa cazul Corneanu nimic nu ma mai surprinde. Totusi Sf. Sinod a hotarat ca nu este permisa impartasirea la catolici a unui ortodox. Oare de ce nu tinem seama?!?
http://www.ortodoxmedia.com/stire.php?n_id=271
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Cum sa procedez cu ai mei ca ei sa-L primeasca pe Domnul? teodoraianys Generalitati 4 04.04.2012 23:55:18