Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 10.04.2010, 17:55:59
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit ici

Anna, pentru catolici ortodoxia este schisma si viceversa... Si pe catolici ii intristeaza ca noi ii privim asa (si asta inca e bland, ca pe aici mai mult acuzatii de erezie am intalnit).

Vad ca discutia trece de la ceva general, conservatismul, la vesnica confruntare catolic-ortodoxa. Ar fi totusi foarte interesant de vazut in ce sens conservatismul este bun si in ce sens gresit. Intr-adevar, catolicii si ortoodcsii nu au intotdeauna aceeasi parere despre asta. Chiar daca am fost de acord cu spusele lui Mihnea Dragomir de mai sus (definitia conservatismului bun), stiu ca in aplicatii, nu as fi intotdeauna de acord. ;-)
De exemplu, in ortodoxie nu se definesc dogme noi decat daca apar erezii noi. Asa a fost la primele sinoade. Or, de ex. dogma imaculatei conceptii din cate stiu a fost definita fara aceasta necesitate. Aici, dupa cate am inteles eu, ortodocsii considera ca a fost o inovatie dogmatica cel putin inutila. Stiu ca exista pareri impartite (unii ortodocsi spun ca nu este neaparat o doctrina falsa), dar ideea este si ca este o inovatie si a semanat tulburare. (Personal, din cate am citit, cred ca aceasta doctrina se bazeaza pe o conceptie mult prea rationalista asupra pacatului originar)
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 10.04.2010, 20:51:34
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
De exemplu, in ortodoxie nu se definesc dogme noi decat daca apar erezii noi. Asa a fost la primele sinoade. Or, de ex. dogma imaculatei conceptii din cate stiu a fost definita fara aceasta necesitate. Aici, dupa cate am inteles eu, ortodocsii considera ca a fost o inovatie dogmatica cel putin inutila. Stiu ca exista pareri impartite (unii ortodocsi spun ca nu este neaparat o doctrina falsa), dar ideea este si ca este o inovatie si a semanat tulburare.
Cele două dogme mariane noi (noi, adică în formularea lor solemnă de către autoritatea magisterială) au răspuns unor dubii de credință manifestate tocmai din direcția raționalist-modernistă, care va fi sever criticată și de succesorul papei Pius al IX, Sf Pius al X-lea în "Pascendi Dominici Gregis". De altfel, nu prea au semănat de loc tulburare, practic întreaga lume catolică asimilându-le fără probleme.
A spune că Imaculata Concepție este erezie înseamnă a spune că toți sfinții, patriarhii și episcopii ortodocși care au crezut în Imaculata Concepție sunt eretici. Înseamnă a spune că Sf Grigore Palama, un apologet de frunte al Imaculatei Concepții, a fost eretic.

Noi credem că erezie înseamnă contestarea voită a unei învățături dogmatice a Bisericii. Când vom vedea în ce fel contestă Imaculata Concepție sau Asumpția vreuna din învățăturile Sf Părinți de la vreunul din primele 3 sau 7 concilii ecumenice, acelea recunoascute și de monofiziți, respectiv ortodocși, atunci vom accepta acuzațiile de erezie ca fiind juste.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 10.04.2010, 23:30:51
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Cele două dogme mariane noi (noi, adică în formularea lor solemnă de către autoritatea magisterială) au răspuns unor dubii de credință ...
Din cate stiu si Filioqute tot din cauza unor dubii de credinta a fost introdus in Crez. Dubii de credinta vor mai exista... si atunci unde ajungem?!?
Reply With Quote
  #4  
Vechi 11.04.2010, 00:30:39
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Așa cum ați spus, mereu Biserica a adoptat hotărâri dogmatice atunci când adevăruri de credință au fost contestate de o parte semnificativă a ei. Așa a fost și cu Crezul de la Niceea: completat cu încă 7 articole de credință la Constantinopol, a primit apoi și adausul Filioque când s-au găsit alții care să diminueze dumnezeirea Fiului. Exact același lucru s-a petrecut și cu dogmele mariane. Spre exemplu, pururea fecioria Maicii Domnului nu apare în mod explicit în Biblie, așa cum nu apare caratcterul ei de Maică a lui Dumnezeu menționat expres. Totuși, Biserica, interpretând anumite pasaje în mod aluziv prezente în Biblie, precum și în baza Tradiției a cărei păstrătoare este, a emis declarațiile dogmatice referitoare la primele două dogme mariane. Exact la fel s-au petrecut lucrurile și cu următoarele două dogme mariane (Imaculata Concepție și Asumpția). În prezent, 5 cardinali și un grup de episcopi a cerut adoptarea unei a cincea dogme (Coredemptrix Mater), dar papa a respins cererea ca nefondată, fără a adopta, totuși, o declarație solemnă prin care cu autoritate petrină să declare că Maica Domnului NU este co-răscumpărătoare. Atunci când Spiritul Sfânt va hotărî, Biserica va declara în mod infailibil ceea ce trebuie să credem în această privință.
Biserica este un organism viu, așa cum viu este Isus Cristos, Care o animă. Ea nu este decât prelungirea Lui (elongatio Christi). Ideea de a îngheța hotărârile dogmatice numai la nivelul primelor 3 sinoade ecumenice, așa cum doresc monofiziții, sau numai la nivelul primelor 7 sinoade ecumenice, așa cum doresc ortodocșii, nu face parte din felul în care catolicii văd lucrurile. Sigur, se prea poate ca un sinod ecumenic să nu adopte nici o hotărâre dogmatică, așa cum a fost cazul cu al XXI-lea Sinod Ecumenic (Vatican II), totuși, oricând Biserica își ia libertatea să meargă mai departe pe drumul deschis de aposoli la Ierusalim, când s-au clarificat lucruri al căror adevăr nu era evident pentru toți cei care Îl urmaseră pe Domnul în perioada primilor pași ai Bisericii.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 11.04.2010, 01:08:54
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Așa cum ați spus, mereu Biserica a adoptat hotărâri dogmatice atunci când adevăruri de credință au fost contestate de o parte semnificativă a ei. Așa a fost și cu Crezul de la Niceea: completat cu încă 7 articole de credință la Constantinopol, a primit apoi și adausul Filioque când s-au găsit alții care să diminueze dumnezeirea Fiului. Exact același lucru s-a petrecut și cu dogmele mariane. Spre exemplu, pururea fecioria Maicii Domnului nu apare în mod explicit în Biblie, așa cum nu apare caratcterul ei de Maică a lui Dumnezeu menționat expres. Totuși, Biserica, interpretând anumite pasaje în mod aluziv prezente în Biblie, precum și în baza Tradiției a cărei păstrătoare este, a emis declarațiile dogmatice referitoare la primele două dogme mariane. Exact la fel s-au petrecut lucrurile și cu următoarele două dogme mariane (Imaculata Concepție și Asumpția). În prezent, 5 cardinali și un grup de episcopi a cerut adoptarea unei a cincea dogme (Coredemptrix Mater), dar papa a respins cererea ca nefondată, fără a adopta, totuși, o declarație solemnă prin care cu autoritate petrină să declare că Maica Domnului NU este co-răscumpărătoare. Atunci când Spiritul Sfânt va hotărî, Biserica va declara în mod infailibil ceea ce trebuie să credem în această privință.
Biserica este un organism viu, așa cum viu este Isus Cristos, Care o animă. Ea nu este decât prelungirea Lui (elongatio Christi). Ideea de a îngheța hotărârile dogmatice numai la nivelul primelor 3 sinoade ecumenice, așa cum doresc monofiziții, sau numai la nivelul primelor 7 sinoade ecumenice, așa cum doresc ortodocșii, nu face parte din felul în care catolicii văd lucrurile. Sigur, se prea poate ca un sinod ecumenic să nu adopte nici o hotărâre dogmatică, așa cum a fost cazul cu al XXI-lea Sinod Ecumenic (Vatican II), totuși, oricând Biserica își ia libertatea să meargă mai departe pe drumul deschis de aposoli la Ierusalim, când s-au clarificat lucruri al căror adevăr nu era evident pentru toți cei care Îl urmaseră pe Domnul în perioada primilor pași ai Bisericii.
Iertati-ma, dar cred ca e bine sa aveti tot timpul in minte faptul ca va aflati pe un forum crestin-ortodox. Parerea BO este divergenta de cea a BC in unele probleme si asa trebuie sa ramana. Oricat de bine am intelege motivatia, pentru care BC a adoptat Filioque s.a., tot nu putem schimba invatatura BO, acceptand ceea ce nu ii este propriu. Inteleg insa ca astfel trebuie sa creada catolicii, acestia aflandu-se in comunitate cu Papa. Ortodocsii sunt in comunitate doar cu Hristos si Sfintii Parinti.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 11.04.2010, 01:20:41
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Iertati-ma, dar cred ca e bine sa aveti tot timpul in minte faptul ca va aflati pe un forum crestin-ortodox.
Utilitatea practica fiind care?

Citat:
Parerea BO este divergenta de cea a BC in unele probleme si asa trebuie sa ramana.
Divergenta de dragul divergentei?
Si daca anumite lucruri nu se dovedesc la o analiza mai atenta atat de divergente?

Citat:
Oricat de bine am intelege motivatia, pentru care BC a adoptat Filioque s.a., tot nu putem schimba invatatura BO, acceptand ceea ce nu ii este propriu.
Pai sa-ti zica Mihnea Dragomir si poti verifica istoric cam de cand exista Filioque in apus.
Si daca a fost motiv de schisma pana la fatidicul an 1054 si de atunci incoace.

Citat:
Inteleg insa ca astfel trebuie sa creada catolicii, acestia aflandu-se in comunitate cu Papa. Ortodocsii sunt in comunitate doar cu Hristos si Sfintii Parinti.
Poate ai vrut sa spui comuniune.

Este ignoranta sau rautate gratuita?

Ei cred asa pentru ca se afla in Biserica Romano-Catolica si astea sunt crezurile romano-catolice.

La fel si in ceea ce te priveste, faptul ca faci parte din Biserica Ortodoxa te obliga sa-i accepti neconditionat dogmele.

Remarci in genul cum ca te afli inconjurata de Sfinti, Ingeri si ploua asupra ta cu har pe cand ceilalti stau inconjurati de smoala si pucioasa nu-si prea au locul intr-o discutie rationala si obiectiva.
Pur si simplu pentru ca nu au nici o utilitate practica. Si nu numai.

Last edited by AlinB; 11.04.2010 at 01:23:08.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 11.04.2010, 02:44:18
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Utilitatea practica fiind care?

Divergenta de dragul divergentei?
Si daca anumite lucruri nu se dovedesc la o analiza mai atenta atat de divergente?

Pai sa-ti zica Mihnea Dragomir si poti verifica istoric cam de cand exista Filioque in apus.
Si daca a fost motiv de schisma pana la fatidicul an 1054 si de atunci incoace.

Poate ai vrut sa spui comuniune.

Este ignoranta sau rautate gratuita?

Ei cred asa pentru ca se afla in Biserica Romano-Catolica si astea sunt crezurile romano-catolice.

La fel si in ceea ce te priveste, faptul ca faci parte din Biserica Ortodoxa te obliga sa-i accepti neconditionat dogmele.

Remarci in genul cum ca te afli inconjurata de Sfinti, Ingeri si ploua asupra ta cu har pe cand ceilalti stau inconjurati de smoala si pucioasa nu-si prea au locul intr-o discutie rationala si obiectiva.
Pur si simplu pentru ca nu au nici o utilitate practica. Si nu numai.
Atrageam doar atentia asupra diferentelor de credinta, de care trebuie sa tinem cont. Si asta nu de dragul divergentelor - cum de te-ai gandit la asa ceva?!? - ci pentru ca nu vad utilitatea explicatiilor si nici "valabilitatea" unor adaugiri catolice, pe care noi, ortodocsii nu le avem, in primul rand pentru ca Sfintii Parinti le considera gresite. Majoritatea userilor sunt totusi ortodocsi, si nu vad utilitatea acestor explicatii. Daca cineva intreaba de ce e asa la catolici, atunci da, raspunsul este binevenit. Parerea mea.
Da, scuze, evident ca am vrut sa spun "comuniune", nu "comunitate". Multumesc, Aline. Nu a fost decat o mica scapare, evident neintentionata. Dar ce ai sarit asa?!?
In rest imi mentin afirmatiile.
Afirmatiile facute in legatura cu curatia Fecioarei Maria nu sunt pareri personale.
Remarci gen "smoala si pucioasa"... nu-si au rostul. Subliniam doar o alta diferenta existenta.


Reply With Quote
  #8  
Vechi 11.04.2010, 01:28:56
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Parerea BO este divergenta de cea a BC in unele probleme si asa trebuie sa ramana.
Desigur că părerea BO este divergentă de cea a BC în unele probleme. Dar, de ce am crede că "așa trebuie să rămână" ? De ce nu am crede că s-ar putea ajunge, desigur cu rugăciune și lucrare, la o situație în care nu ar mai fi nici o divergență ? Asta e ca și când ați spune: "s-a pronunțat odată un divorț, deci așa trebuie să rămână".

Citat:
Inteleg insa ca astfel trebuie sa creada catolicii, acestia aflandu-se in comunitate cu Papa. Ortodocsii sunt in comunitate doar cu Hristos si Sfintii Parinti.
Prin urmare ortodocșii nu sunt în "comunitate" cu episcopii lor și unii cu alții ? Când vă împărtășiți, vă simțiți în comunitate numai cu Hristos și Sfinții Părinți, dar cu preotul dv nu ?

În ceea ce privește subiectul de la care am plecat, și anume dacă învățătura despre Neprihănita Zămislire este ortodoxă sau heterodoxă, vă recomand lectura acestei lucrări:
http://www.catehism.ro/Ortodoxia_pro.doc
aparținând arhimanstritului Lev Gilet, în care se arată cum sfinți (unii chiar din "Sfinții Părinți"), patriarhi, episcopi și învățați ortodocși, înainte de 1854, au crezut și au predicat învățătura despre Neprihănita Zămislire. Dacă, după lectura acestei lucrări, mai aveți dubii că această învățătură este venerabilă și perfect integrată în ceea ce învață Biserica Ortodoxă, aștept să menționați care ar fi acele dificultăți.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #9  
Vechi 11.04.2010, 02:00:32
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
În ceea ce privește subiectul de la care am plecat, și anume dacă învățătura despre Neprihănita Zămislire este ortodoxă sau heterodoxă, vă recomand lectura acestei lucrări:
http://www.catehism.ro/Ortodoxia_pro.doc
Asta da piatra de incercare pentru anti-ecumenismul ortodox.

Cred ca cine are un dram de bun simt ar trebui sa evite sa mai faca remarci pe linia asta pana nu da un raspuns competent la ceea ce este scris acolo.

Am fost putin suprins sa vad cine e autorul materialului dar nu pentru ca ar fi un necunoscut ci dimpotriva.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 11.04.2010, 02:49:35
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
http://www.catehism.ro/Ortodoxia_pro.doc
aparținând arhimanstritului Lev Gilet, în care se arată cum sfinți (unii chiar din "Sfinții Părinți"), patriarhi, episcopi și învățați ortodocși, înainte de 1854, au crezut și au predicat învățătura despre Neprihănita Zămislire. Dacă, după lectura acestei lucrări, mai aveți dubii că această învățătură este venerabilă și perfect integrată în ceea ce învață Biserica Ortodoxă, aștept să menționați care ar fi acele dificultăți.
Din pacate nu am reusit sa deschid pagina.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
renuntare la religie 111111111111 Intrebari utilizatori 30 08.08.2013 21:12:16
Religie alternativa CristanN29 Despre Biserica Ortodoxa in general 8 25.11.2010 12:05:42
Ce fel de religie sa imi doresc? MariaB Biserica Romano-Catolica 42 18.10.2010 02:17:29
Religie Darkanian Pocainta 4 07.12.2009 12:20:13