Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #51  
Vechi 14.06.2010, 15:32:59
blue_cat blue_cat is offline
Member
 
Data înregistrării: 16.02.2010
Mesaje: 85
Implicit

lemn sau piatra, tot un obiect e....
Reply With Quote
  #52  
Vechi 14.06.2010, 17:43:50
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de blue_cat Vezi mesajul
lemn sau piatra, tot un obiect e....
Reprezentarea bidimesionala si tridimensionala nu inseamna acelasi lucru. Reprezentarea tridimensionala nu reuseste sa-l scoata pe crestin din acest spatiu, pe cand icoana prin reprezentarea bidimensionala il ajuta pe crestin sa trasceanda- de aceea icoana este numita si "fereastra catre absolut".
Reply With Quote
  #53  
Vechi 15.06.2010, 11:20:01
MariaB MariaB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.11.2005
Locație: Bucuresti
Religia: Catolic
Mesaje: 325
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgeval Vezi mesajul
Reprezentarea bidimesionala si tridimensionala nu inseamna acelasi lucru. Reprezentarea tridimensionala nu reuseste sa-l scoata pe crestin din acest spatiu, pe cand icoana prin reprezentarea bidimensionala il ajuta pe crestin sa trasceanda- de aceea icoana este numita si "fereastra catre absolut".
si icoana si statuia ajuta sau nu - conform credintei pe care o ai


iar icoana se numeste "fereastra catre absolut" pentru ca are rama precum ferestrele
doar ca prin fereastra pivim lumea, iar prin icoana privim divinul
__________________
catolica
Reply With Quote
  #54  
Vechi 15.06.2010, 12:28:03
Marius22 Marius22 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.345
Implicit

In icoana este infatisata umanitatea indumnezeita si transfigurata. De aceea, icoanele in Biserica Ortodoxa nu trebuie sa fie de factura realista. Ori, pictura ofera cea mai mare libertate, precum si mai multe mijloace, in a realiza aceasta reprezentare a omului induhovnicit.

Sculptura insa este mult mai saraca in acest sens. Oricat te-ai stradui sa intelegi o statuie de factura religioasa, aceasta cu greu reuseste sa te trimita in celalat plan al existentei, cel spiritual.

Daca in catolicism este nevoie ca sfintii sa fie prezenti fizic - la nivel de statuie - in mijlocul credinciosilor, in ortodoxie nu s-a manifestat aceasta necesitate. In biserici sau in casele noastre noi suntem partasi privirii calde a sfintilor din icoane, bucurandu-ne totodata de prezenta lor tainica dar lucratoare.
Reply With Quote
  #55  
Vechi 15.06.2010, 12:40:18
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MariaB Vezi mesajul
si icoana si statuia ajuta sau nu - conform credintei pe care o ai


iar icoana se numeste "fereastra catre absolut" pentru ca are rama precum ferestrele
doar ca prin fereastra pivim lumea, iar prin icoana privim divinul
Pe mine, statuia nu reuseste sa ma rupa din planul acesta existential, in fata unei statui nu exista un "dincolo".
Reply With Quote
  #56  
Vechi 15.06.2010, 12:50:04
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgeval Vezi mesajul
Pe mine, statuia nu reuseste sa ma rupa din planul acesta existential, in fata unei statui nu exista un "dincolo".
De gustibus. Pe mine, unele statui reusesc sa ma rupa, si inca bine de tot. In Catedrala din Timisoara se gaseste o statuie a Preasfintei Inimi a lui Isus, care pe mine ma cam face sa cad in genunchi de cate ori trec prin fata ei.
Reply With Quote
  #57  
Vechi 15.06.2010, 15:09:11
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
De gustibus. Pe mine, unele statui reusesc sa ma rupa, si inca bine de tot. In Catedrala din Timisoara se gaseste o statuie a Preasfintei Inimi a lui Isus, care pe mine ma cam face sa cad in genunchi de cate ori trec prin fata ei.
Si care este acel "dincolo". Eu cred ca prin icoana ne putem deosebi categoric de idolatria greaca, romana, egipteana etc.
Reply With Quote
  #58  
Vechi 15.06.2010, 15:31:53
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

Acest "dincolo", in speta, inseamna toate atributele reprezentate si venerate in BC in forma devotiunii catre Preasfanta Inima - ubirea, compasiunea, mila lui Cristos pentru mine.

In ce priveste idolatria - mi se pare gresit sa practicam un anumit mod de inchinare in baza unui criteriu negativ, de exemplu - ma inchin la icoane pentru ca nu sunt ca statuile grecilor.

Mi se pare corect sa argumentam pozitiv - ma inchin la icoane pentru ca ele sunt o reprezentare a realitatii divine.

Dupa logica dumneavoastra (care se apropie de cea iconoclasta sau protestanta) ar trebui privite cu circumspectie si metaniile (ca prea seamana cu inchinarea musulmanilor), si cantarea in biserica (si paganii cantau) etc...

Nu inteleg de ce insistati pe superioritatea icoanei in fata statuii. Valoarea fiecareia e data doar de masua in care reuseste sa-l aproprie pe credincios de Dumnezeu.
Reply With Quote
  #59  
Vechi 15.06.2010, 18:10:23
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
Acest "dincolo", in speta, inseamna toate atributele reprezentate si venerate in BC in forma devotiunii catre Preasfanta Inima - ubirea, compasiunea, mila lui Cristos pentru mine.

In ce priveste idolatria - mi se pare gresit sa practicam un anumit mod de inchinare in baza unui criteriu negativ, de exemplu - ma inchin la icoane pentru ca nu sunt ca statuile grecilor.

Mi se pare corect sa argumentam pozitiv - ma inchin la icoane pentru ca ele sunt o reprezentare a realitatii divine.

Dupa logica dumneavoastra (care se apropie de cea iconoclasta sau protestanta) ar trebui privite cu circumspectie si metaniile (ca prea seamana cu inchinarea musulmanilor), si cantarea in biserica (si paganii cantau) etc...
Nu cred ca m-am exprimat iconoclast. Sustin superioritatea icoanei datorita reprezentarii bidimesinale.
Ca sa nu ma suspectati de iconoclasm- marturisesc ca prin icoane se accentueaza intruparea reala a Fiului lui Dumnezeu.
Reply With Quote
  #60  
Vechi 15.06.2010, 18:55:04
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Ceva referințe de la Sfinții Părinți ai Bisericii Nedespărțite sau de la Conciliile Ecumenice recunoscute de ortococși (ori măcar de la vreunul dintre ele) cum că folosirea statuilor e păcat ? Dacă nu, discutăm discuții.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Folosirea optima a functiilor forumului tabitha Reguli generale de utilizare a forumului 48 15.11.2024 22:28:24
Folosirea limbajului costel Generalitati 3 02.06.2011 22:40:57
Folosirea calendarului Iulian sunsray Generalitati 3 13.04.2010 06:05:32
folosirea materialului genetic cozia Generalitati 12 25.02.2010 17:53:14