Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 06.09.2010, 11:36:05
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Cum anume contrazic aceste trei canoane Biblia ??
Pai daca nu le-ar contrazice, atunci toti apostolii si multi dintre sfinti inseamna ca le-au fi incalcat avant la lettre.

Nu zic ca in anumite epoci sau in anumite situatii nu au fost potrivite majoritatea dar nu inseamna ca trebuie luate la modul absolut. Altfel devenim absurzi.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 06.09.2010, 11:47:06
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Pai daca nu le-ar contrazice, atunci toti apostolii si multi dintre sfinti inseamna ca le-au fi incalcat avant la lettre.
Canoanele se definesc ca legi ecleziale. Fiind legi, ele au un domeniu de activitate în timp: nu pot fi nici retrocative, adică nimeni nu poate încălca un canon care nu a fost încă dat, și nici ultraactive, adică nu există încălcare a unui canon abrogat. Nici chiar Biblia, care cuprinde legi date în mod direct de Dumnezeu, nu poate fi "încălcată avant la lettre". Spre exemplu, David și Solomon nu au încălcat porunca a șasea având mai multe neveste, deoarece Cristos nu (re)stabilise faptul că un bărbat trebuie să fie omul unei singure femei în perioada când ei au domnit. Canoanele în vigoare în timpul vremii lor ei le-au respectat, de aceea credem că David face parte dintre drepții lumii vechi. Dimpotrivă, Solomon a eșuat în final în privința respectării unui canon în vigoare în vremea lui (porunca 1), de aceea nu îl putem socoti ca fiind în mod sigur cu drepții.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 06.09.2010, 11:58:27
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Canoanele se definesc ca legi ecleziale. Fiind legi, ele au un domeniu de activitate în timp: nu pot fi nici retrocative, adică nimeni nu poate încălca un canon care nu a fost încă dat, și nici ultraactive, adică nu există încălcare a unui canon abrogat. Nici chiar Biblia, care cuprinde legi date în mod direct de Dumnezeu, nu poate fi "încălcată avant la lettre". Spre exemplu, David și Solomon nu au încălcat porunca a șasea având mai multe neveste, deoarece Cristos nu (re)stabilise faptul că un bărbat trebuie să fie omul unei singure femei în perioada când ei au domnit. Canoanele în vigoare în timpul vremii lor ei le-au respectat, de aceea credem că David face parte dintre drepții lumii vechi. Dimpotrivă, Solomon a eșuat în final în privința respectării unui canon în vigoare în vremea lui (porunca 1), de aceea nu îl putem socoti ca fiind în mod sigur cu drepții.
Canoanele sunt legi ecleziale doar in Biserica Catolica. In Biserica Ortodoxa, nu.
In BO nu se abroaga canoane. Pur si simplu nu mai sunt actuale.. Se intampla asta la tot pasul, iar acum in vremea informatiei care circula peste tot vin unii care dezgroapa tot felul de absurditati, spre smintirea oamenilor cu bun simt, de o sa ajunga Biserica sa fie plina doar de ciudati. ;-)

Sigur, canoanele nu sunt retroactive, dar daca un canon contrazice Evanghelia nu numai in litera ci si si mai ales in duh, atunci ceva nu este in regula nu cu Evanghelia, ci cu acel canon.. Mi se pare un lucru de bun simt, totusi.

PS Intr-un fel chiar ca ar fi mai usor pentru noi daca episcopii ar pune mana si ar abroga acele canoane fara sens.. Aici BC este mai logica.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 06.09.2010, 18:13:46
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Sigur, canoanele nu sunt retroactive, dar daca un canon contrazice Evanghelia nu numai in litera ci si si mai ales in duh, atunci ceva nu este in regula nu cu Evanghelia, ci cu acel canon.. Mi se pare un lucru de bun simt, totusi.
Desigur că există un primat al Evangheliei față de canoane, de aceea, dacă ar exista un conflict între cele două, cele din Evanghelie prevalează. Dar, de fapt, cunoașteți o asemenea situație ? Veniți cu un exemplu, în forma: canonul nr X dat la Sinodul Y contravine (Mt,Mc,Lc,In) cap N versetul M.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 07.09.2010, 12:45:48
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Desigur că există un primat al Evangheliei față de canoane, de aceea, dacă ar exista un conflict între cele două, cele din Evanghelie prevalează. Dar, de fapt, cunoașteți o asemenea situație ? Veniți cu un exemplu, în forma: canonul nr X dat la Sinodul Y contravine (Mt,Mc,Lc,In) cap N versetul M.
Din pacate nu am timp sa dau amanunte aici (am mai vorbit despre asta in alte parti cand a fost un exemplu concret).
Eu vorbeam mai ales de unele canoane care contrazic duhul evangheliei. Ca cele care cer sa nu ai contact cu evreii sau sa nu mananci anumite animale.
Si in general tot felul de interdictii de tip ritualic. Atat in Evanghelii cat si in epistole se spune clar ca acum acest fel de interdictii s-a sfarsit (a trecut 'umbra legii').
Sigur, aceste canoane au avut in general un sens in epoca si in lopcul in care au fost scrise. Dar absolutizarea lor este si va fi fatala pentru Biserica.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 07.09.2010, 13:12:35
costel's Avatar
costel costel is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.09.2006
Mesaje: 4.824
Implicit

In cartea a doua Macabei se pomeneste de un caz de rugaminte a unui drept pentru cei vii. Iuda Macabeul, inainte de a incepe lupta cu Nicanor, a vazut intr-o revelatie pe arhiereul Onia si pe proorocul Ieremia, care murisera, cum se rugau pentru poporul evreu. Ieremia, intinzandu-i lui Iuda sabia de aur, dar de la Dumnezeu, i-a spus: "Ia aceasta sfanta sabie, care este dar de la Dumnezeu, prin care vei surpa pe vrajmasi". Iar despre Ieremia, arhiereul Onia i-a spus lui Iuda: "Acesta este iubitorul de frati, proorocul lui Dumnezeu Ieremia, care mult se roaga pentru popor si pentru sfanta cetate" (capitolul 15, versetul 14).
Reply With Quote
  #7  
Vechi 07.09.2010, 17:15:20
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Eu vorbeam mai ales de unele canoane care contrazic duhul evangheliei. Ca cele care cer sa nu ai contact cu evreii sau sa nu mananci anumite animale.
Si in general tot felul de interdictii de tip ritualic. Atat in Evanghelii cat si in epistole se spune clar ca acum acest fel de interdictii s-a sfarsit (a trecut 'umbra legii').
S-au sfârșit interdicțiile ritualice ale Vechiului Testament. Nu scrie nicăieri ca Biserica să nu introducă noi interdicții ritualice. Spre exemplu, interdicția de a mânca mâncăruri de carne vinerea este în mod evident o interdicție ritualică. Este introdusă de Biserică, nu exista în Vechea Lege. Este în vigoare, până ce Biserica o va abroga.
La chiar primul Conciliu al Bisericii, acela în care apostolii s-au reunit la Ierusalim, vedem cum se desființează unele prevederi ritualice, în timp ce altele nu se desființează: în Fapte, cap 15, apostolii hotărăsc ca să existe interdicție asupra mâncărurilor care conțin sânge și asupra animalelor sugrumate. În altă parte, apostolul Pavel vorbește despre interdicția pe care o au bărbații de a intra în biserică cu capul acoperit, sau femeile cu capul descoperit. Acestea sunt interdicții ritualice pe care, dacă urmașii de azi ai apostolilor nu le-au abolit sau schimbat, sunt în vigoare.

Citat:
Sigur, aceste canoane au avut in general un sens in epoca si in lopcul in care au fost scrise. Dar absolutizarea lor este si va fi fatala pentru Biserica.
Părerea mea este că fatală pentru Biserică, și mai ales pentru sufletele credincioșilor, nu este absolutizarea canoanelor, ci relativizarea lor și neascultarea care vine de aici.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Instrumentele muzicale in biserica mihaitzaneicu Generalitati 65 08.01.2013 15:55:58
Pomana julline Generalitati 57 20.11.2010 18:29:36
Hiper si super marketurile instrumentele Satanei de omorat sufletul si trupul mihailt Generalitati 26 13.03.2010 23:01:16
Canoane despre moaste marcos Moaste 1 22.01.2007 16:46:57