Citat:
În prealabil postat de Eugen7
ma bucur sa vad ca Domnul Hristos Iisus a sadit si in inima dumneavostra adevarul despre Sfanta Euharistie.
discutia despre "sola gratia" nu este deloc usoara. Este evident ca si noi crestinii ortodocsi vedem mantuirea ca pe un dar exclusiv al lui Hristos Iisus, fara de care nu putem face nimic (Ioan 15,5) insa primirea acestui dar nu este un proces juridic asa cum il vad cultele protestante si neoprotestante, ci este un proces de conlucrare cu Hristos, caci mantuirea se vede numai in fapte. Sfantul Pavel ne indeamna foarte clar "cu frica si cutremur lucrati mantuirea voastra" (Filipeni 2,12) impreuna cu Hristos Domnul evident, iar Sfantul Iacov intareste spusele Sfantului Pavel referitoare la mantuire si arata clar ca doar in fapte se vede credinta (si implicit mantuirea) omului:
"17. Așa și cu credința: dacă nu are fapte, e moartă în ea însăși.
18. Dar va zice cineva: Tu ai credință, iar eu am fapte; arată-mi credința ta fără fapte și eu îți voi arăta, din faptele mele, credința mea.
19. Tu crezi că unul este Dumnezeu? Bine faci; darși demonii cred și se cutremură.
20. Vrei însă să înțelegi, omule nesocotit, că credința fără de fapte moartă este?
21. Avraam, părintele nostru, au nu din fapte s-a îndreptat, când a pus pe Isaac, fiul său, pe jertfelnic?
22. Vezi că, credința lucra împreună cu faptele lui și din fapte credința s-a desăvârșit?
23. Și s-a împlinit Scriptura care zice: "Și a crezut Avraam lui Dumnezeu și i s-a socotit lui ca dreptate" și "a fost numit prieten al lui Dumnezeu".
24. Vedeți dar că din fapte este îndreptat omul, iar nu numai din credință.
25. La fel și Rahav, desfrânata, au nu din fapte s-a îndreptat când a primit pe cei trimiși și i-a scos afară, pe altă cale?
26. [Căci precum trupul fără suflet mort este, astfel și credința fără de fapte, moartă este. " Iacov 2,17-26
Astfel putem asemana procesul de mantuire al omului, cu caldura unui foc. Desi caldura este aceeasi, obiectele din metale diferite se incalzesc mai repede sau mai lent de la caldura focului. Astfel, putem asocia caldura cu mantuirea lui Hritos iar obiectele metalice cu noi insinte... Hristos Domnul Dumnezeu nostru ne daruieste la toti in egala masura mantuirea, insa depinde de noi cat de repede ne lasam patrusi de ea... si lucram (adica ne lasam curatati de patimi si pacate si facem voia Domnului).
Invatatura "Sola fide" (numai credinta) precum si "sola gratia"(numai harul) sunt astfel stratine de crestinismul ortodox. ("sola gratia" implica si predestinarea).
spre exemplu cazul lui Iuda.
dupa teoria protestanta si neoprotestanta Iuda vanzatorul trebuia sa fie mantuit daca mantuirea este un proces juridic, si mantuit find trebuia sa faca doar faptele bune ale mantuirii deci nu putea sa il vanda pe Hristos... sau daca se accepta invatatura "sola gratia" inseamna ca Dumnezeu a fost nedrept ca nu i-a daruit si lui Iuda mantuirea ci numai celoralti 11 Apostoli, ba mai mult l-a predestinat pe Iuda sa tradeze prin vanzare...
Invatatura crestin Ortodoxa spune ca Iuda nu s-a lasat patruns in adancul fiintei lui de darul mantuirii pe care il primise asemenea celorati Sfinti Apostoli fara deosebire... si si astfel a fost biruit de patima avaritiei (iubirea de arginti) si a vandut pe Mesia Iisus Hristos. Astfel Dumnezeu este drept si bun si iubitor cu toti fara deosebire... si numai de noi depinde cum alegem sa primim pe Hristos Iisus in noi... si darul mantuirii. Asadar sa luam aminte...
|
Eugen,
Va rog sa ma iertati, dar avand in vedere ca "fide" = credinta si "gratia" = Har, prin cele scrise de dumneavoastra, nu faceti altceva decat sa intariti faptul ca ne mantuim doar prin Harul lui Hristos (sola gratia) daca avem credinta in El (sola fide), si nicidecum prin fapte personale, dar ca aceasta credinta in Hristos inseamna sa facem faptele cerute de El si ca atare, cine nu are fapte, nu are cu adevarat credinta in Hristos. Aceasta scrie in versetele date de dumneavoastra, si la fel zic si protestantii, care le citeaza mereu pe aceleasi. Deci, cu alte cuvinte, cine nu are fapte, nu are acea "fide" (credinta) necesara mantuirii, si ca atare, fara "fide" (credinta) nu poate beneficia de "gratia" (Harul) Domnului care se revarsa doar peste cei care cred, peste cei care au "fide". In concluzie, ne mantuim prin "sola gratia" data celor care au "sola fide", iar lipsa faptelor nu inseamna altceva decat lipsa celor doua necesare mantuirii, lipsa credintei si ca atare lipsa Harului, si nicidecum faptele nu ne mantuiesc prin ele insele, tocmai pentru ca sa nu ne mandrim cu mantuirea noastra (vedeti si explicatiile Sf. Ap. Pavel). Cine face fapte in numele lui Iisus, le face pentru credinta in Iisus si aceasta credinta ii aduce Harul lui Iisus. Ca atare, cu siguranta ca prin fapte lucram la mantuirea noastra, nu pentru faptul ca faptele ne-ar aduce mantuirea, ci pentru ca faptele reflecta credinta in Iisus, iar credinta atrage dupa sine Harul Domnului. Astfel, celui care are credinta din belsug (reflectata prin faptele facute cu ajutorul Harului Domnului, fara de care noi nu putem face nimic), Domnul ii da si mai mult, iata conlucrarea, in timp ce celui ce nu are (credinta, si deci nici fapte), i se ia si putinul pe care il are, si ca atare, credinta lui slabeste si se imputineaza, iar faptele idem. Nu exista nici o contradictie. Si la fel este si pentru protestanti, si va veti convinge daca veti avea aplecarea sa ii ascultati cu adevarat, chiar si pe un alt topic al acestui site si-au expus cu ceva timp in urma punctul de vedere, si sincera sa fiu, din explicatiile lor am inteles cel mai bine toate cele expuse aici.
|