Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Vezi rezultatele sondajului: BOR este deschisa dialogului cu Biserica Catolica?
Da 23 60,53%
Nu 15 39,47%
Votători: 38. Nu poti vota in acest sondaj

Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.09.2010, 22:51:03
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de antoniap Vezi mesajul
N-au decat sa fie pe placul lumii toti politicienii in haine preotesti (...)
Chiar daca ortodocsii vor avea de suferit din cauza politicienilor in straie preotesti,
Cine sunt "politicienii în straie preoțești" ? Majoritatea ierarhilor ortodocși ? Cei care, cu învoirea și mandatul Bisericii lor, participă la comisiile de dialog ? Dacă este așa, cum de nu vă dați seama cât de mult semănați cu protestanții ? Între afirmația ortodocșilor anti-ecumeniști "Biserica Ortodoxă nu este reprezentată de reprezentații ei" și afirmația protestanților "Biserica lui Cristos nu are granițe vizibile" nu există nici o deosebire de fond: una e reductibilă la alta. Nu are nici o importanță că dv rejectați anumiți ierarhi și preoți, pe când ceilalți rejectează însăși ideea de ierarhi și preoți: ambele sunt atitudini protestante. Credeți cu adevărat că episcopii sunt urmașii apostolilor ? Credeți că PF Daniel este episcop ? Atunci ascultați de episcopi și ascultați de întâistătătorul Bisericii dv. Nu eu, ci Cristos vă cere asta. Când a spus apostolilor: "Cei care vă vor asculta pe voi, pe Mine mă vor asculta" cunoștea, în baza preștiinței Sale, că veți fi înclinată să ascultați mai degrabă de spiritul dv rebel decât de apostolul Daniel. Iar dacă pe Daniel nu îl socotiți apostol atunci cu ce anume sunteți mai altfel decât cei care își spun "stiliști" și rejectează Sinodul BOR în bloc ? Este oare deosebire între schisma lor formală și schisma dv personală față de BOR ? Dacă da, care anume ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 21.09.2010 at 23:01:45.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 28.09.2010, 01:24:00
paradosis paradosis is offline
Banned
 
Data înregistrării: 18.07.2010
Mesaje: 141
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Cine sunt "politicienii în straie preoțești" ? Majoritatea ierarhilor ortodocși ? Cei care, cu învoirea și mandatul Bisericii lor, participă la comisiile de dialog ? Dacă este așa, cum de nu vă dați seama cât de mult semănați cu protestanții ? Între afirmația ortodocșilor anti-ecumeniști "Biserica Ortodoxă nu este reprezentată de reprezentații ei" și afirmația protestanților "Biserica lui Cristos nu are granițe vizibile" nu există nici o deosebire de fond: una e reductibilă la alta. Nu are nici o importanță că dv rejectați anumiți ierarhi și preoți, pe când ceilalți rejectează însăși ideea de ierarhi și preoți: ambele sunt atitudini protestante. Credeți cu adevărat că episcopii sunt urmașii apostolilor ? Credeți că PF Daniel este episcop ? Atunci ascultați de episcopi și ascultați de întâistătătorul Bisericii dv. Nu eu, ci Cristos vă cere asta. Când a spus apostolilor: "Cei care vă vor asculta pe voi, pe Mine mă vor asculta" cunoștea, în baza preștiinței Sale, că veți fi înclinată să ascultați mai degrabă de spiritul dv rebel decât de apostolul Daniel. Iar dacă pe Daniel nu îl socotiți apostol atunci cu ce anume sunteți mai altfel decât cei care își spun "stiliști" și rejectează Sinodul BOR în bloc ? Este oare deosebire între schisma lor formală și schisma dv personală față de BOR ? Dacă da, care anume ?
In parte subscriu mesajului dumneavoastra. Faptul ca anumiti credinciosi BOR, sau din bisericile ecumeniste, in general, care se considera conservatori, anti – ecumenisti sau rezistenti ortodocsi [sic], se distanteaza de faptele si chiar marturiile de credinta ale propriilor ierarhi inchipuidu-si ca astfel tin Biserica lui Hristos vie, nu inseamna decit ca aplica invataturi bizarre, complet straine de ortodoxie. De altfel, o asemenea incercare nu dovedeste in ultima instanta decit o intelegere gresita a Bisericii si a rolului episcopului in Biserica. Acesti credinciosi nu realizeaza ca euharistul este al episcopului caruia i se subordoneaza, ca nici unul dintre ei nu poate fi mai ortodox decit episcopul lor raminind in comuniune cu el, ba chiar mai mult, continuind sa se impartaseasca in Biserica Locala a episcopului de care se dezic isi atrag condamnare fiindca procedind asa, indifferent de ceea ce personal cred, consimt la ereziile acelui episcop. La fel, preotii sint doar delegati sa faca euharistul, de aceea, indifferent de pozitia lor, daca consimt sau nu la ereziile episcopului, pomenind la slujba episcopul eretic, tainele pe care le savirsesc sint “tainele” episcopului eretic! De aceea a cauta clerici cu barba si cucernici care pozeaza in traditionalisti si anti-ecumenisti, dar care continua sa pomeneasca eretici la slujba, nu numai ca nu este o solutie, nu te tine in Biserica lui Hristos, dar este si comportament complet ne – ortodox. Biserica este in chip mistic chiar Trupul lui Hristos, de aceea in Biserica nu exista erezie. Erezia si ereticii sint aruncati din Biserica de Dumnezeu Insusi in chip tainic si de oameni atunci cind erezia este declarata si ereticii refuza sa se pocaiasca. Ca sa nu orbecaim, Dumnezeu, in marea Sa mila, a facut prin Duhul Sfint invatatura ortodoxa si pentru asemenea situatii cit se poate de explicita: DREPT – CREDINCIOSUL ESTE OBLIGAT SA INTRERUPA COMUNIUNEA CU ERETICII. Orice altceva inseamna impotrivire fata de Scriptura si invatatura si exemplul Sfintilor Parinti, si, de aceea, hula impotriva Duhului lui Dumnezeu! (Celui care vrea sa afle mai multe despre gravitatea impartasirii cu ereticii, ii recomand sa citeasca aici.)

In ce-i priveste pe “stilisti” sinteti complet dezinformat. In primul rind, nu ei isi spun “stilisti” (nici n-ar avea vreun motiv sa o faca din moment ce n-au inventat niciodata nimic), ci aceia din Biserica care se pretinde ortodoxa ii batlocoresc asa ca sa poata prin nume sa-si atribuie continuitatea care le lipseste, sa-si revendice prin nume o traditie de care s-au indepartat inventind un “stil nou” la 1923 si 1924 si pe care nu mai contenesc sa il dezvolte prin ecumenism si tot mai departe de Biserica lui Hristos. “Stilistii” sint ceea ce au fost din totdeauna: ortodocsi (si numai ei)! De asemenea, “stilistii” “nu rejecteaza Sinodul BOR in bloc”, dupa cum afirmati, pentru ca, pur si simplu, ei au propriul lor Sfint Sinod si nu s-au subordonat niciodata BOR care, din punctul lor de vedere, este o Biserica schismatica incepind cu anul 1924 si eretica prin implicarea ei progresiva in ecumenism. Intre un consevator, traditionalist, rezistent (sau cum le-or mai placea sa se numeasca) din BOR si un “stilist” exista o uriasa diferenta! Primii, daca nu se amagesc, atunci mint cu nerusinare si calca in picioare predania ortodoxa numind parasinagoga Biserica, dar “stilistul” este drept-credinciosul din Biserica lui Hristos, aceeasi ieri, astazi si pina la sfirsitul lumii, dumnezeiasca, si nu lumeasca, asa cum a cladit-o Duhul Sfint prin Sfintii Parinti.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 28.09.2010, 09:30:44
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Suntem patetici (daca) nu ne uitam fiecare intai la problemele noastre personale... mai exact la pacatele noastre.

Este adevarat noi ortodocsii avem acum TOATA doctrina adevarata (TOT adevarul)... insa cati dintre noi o respecta? cati o cunosc si o inteleg? cati o marturisesc intai in fapta si apoi in cuvant?

Oare nu sunt si acum valabile pentru toti (ortodocsi mai intai dar si romano-catolici) cuvintele Mantuitorului:
"Oare nu Moise v-a dat Legea? Și nimeni dintre voi nu ține Legea." Ioan 7,19 Evident ca aici nu se includ sfintii care pururea mijlocesc la Hristos pentru noi... precum Avraam pentru Sodoma.
Parca auzim in taina voicea Domnului Hristos Iisus care ne spune: "v-am dat si va dau in dar Sfintele Taine... Sfantul meu trup si Sfantul Meu sange si voi tot nu vreti sa va pocaiti si sa faceti voia lui Dumnezeu".
"Mila voiesc iar nu jertfa" (Matei 9,13; 12,7)


Fiecare Biserica, atat cea Ortodoxa cat si cea Romano-Catolica are propriile probleme interne.

Cati dintre noi cunoastem contextul socio-politic si teologic care a deterimnat Marea Schisma din 1054? (unele diferente teologice intre parintii latini si cei greci dateaza din sec IV, cu privire la predestinare, pacatul stramosesc etc. ... si totusi Biserica era unita).

Nu uitati ca in primul mileniu episcopul Romei (Papa) a avut un rol extrem de important in pastrarea ortodoxiei (amintesc doar de criza monotelita - sinodul 6 - in care Papa Martin I a murit ca martir pentru dreapta credinta alaturi de Sfantul Maxim Marturisitorul; si de criza iconoclasta - sinodul 7 - in care mai toata Biserica din rasarit cazuse in erezie iar ortodoxia era aparata de Sfantul Ioan Damaschin care traia in Siria stapanita de musulmai; si de episcopul romei).

Desigur dupa anul 1054 teologia latina (devenita romano-catolica) a luat o alta turnura diferita de cea rasariteana (devenita ortodoxa). amintesc doar teologia referitoare la: pacatul stramosesc si modul in care afecteaza firea umana (cu efect direct si profund asupra invataturii despre Maica Domnului Nascatoarea de Dumnezeu), harul Dumnezeiesc, Sfantul Duh...

Noi ca ortodocsi nu trebuie sa uitam ca TOATE cele 7 Sfinte Sinoade Ecumenice in care repet Episcopul Romei (papa) a aparat intodeauna pozitia ortodoxa inmpotriva ereziilor, au fost necesare datorita ereziilor aparute exclusiv in partea rasariteana (greca) a Bisericii.
Este adevarat ca toate marile centre teologice erau in rasarit (partea greaca): Alexandria, Constantinopol, Antiohia... iar teologia latina era mai "rudimentara" dar nu se abatea de la ortodoxie (repet, vorbesc exclusiv de primul mileniu).

Anatemele care s-au pronuntat atunci in 1054 nu au fost nicidecum la adresa Bisericii ci Episcopii s-au anatemizat intre ei, cel de Roma (Papa) si cel de Constantinopol (Ecumenic). Anatemele ele au fost ridicate reciproc in anul 1965 (7 dec).

Discutiile nu sunte deloc usoare din puct de vedere teologic. Biserica Ortodoxa nu s-a abaut niciodata si nici nu se va abate de la doctrina Sfintilor Parinti, de la dogma Bisericii stabilita la cele 7 Sfinte Sinoade Ecumneice. Biserica Romano-Catolica s-a departat destul de mult in unele aspecte de la doctrina acestor sinoade.

Exista foarte multe elemente comune in invatura Bisericilor Ortodoxa si Romano-Catolica, dar exista si diferente. Un dialog deschis si onest spre slava lui Hristos Dumnezeu trebuie sa aiba in vedere toate aceste aspecte. Este extrem de dificil sa se ajunga la un consens teologic.
Totusi Biserica Romano-catolica, incepand cu conciliul Vatican II face eforturi mari in armonizarea cu teologia Sfintilor Parinti: S-a introdus rugaciunea Epiclezei in liturghia Romano-catolica (nu atat de detaliata si cu acelasi scop ca in cea din Sfanta Liturghie ortodoxa), clarificarea lui Filioque (marturisirea ca Dumnezeu Tatal este unica cauza atat a Fiului cat si Duhul Sfant)...

Biserica Ortodoxa va ramane in veci cu aceeasi doctrina neschimbata despre Sfintele Taine, stabilita in primul mileniu (si la care, repet, episcopul Romei, Papa, a avut in rol extrem de important in pastrarea ortodoxiei).

Last edited by Eugen7; 28.09.2010 at 11:58:55.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.09.2010, 17:25:48
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit

"Dar amanarea cu doi ani a “dialogului” catolico-ortodox nu trebuie sa faca pe nimeni la adormire si la pierderea trezviei. Hotul, comunistul si masonul se afla in interiorul Bisericii si lucreaza. Dar Domnul este Capul Bisericii si lucreaza si El, pana la sfarsitul veacului acesta si dincolo de el."

Sursa: ESEC CATOLIC LA VIENA? Adoptarea documentului comun asupra primatului papal in primul mileniu amanata cu doi ani, DAR NU E DE DORMIT…
http://www.razbointrucuvant.ro/recom...ta-cu-doi-ani/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.09.2010, 18:03:49
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Premizele teologice eronate ale primatului papal - Dimitrios Tselenghidis - I

Între 17 și 29 Septemebrie se desfășoară la Viena dialogul teologic dintre ortodocși și papistași asupra primatului papal. Din primele zile ale dialogului se păstrează o tăcere vinovată din partea ortodocșilor în privința desfășurării dialogului. Conferința anterioară a avut loc în Cipru, dar nu s-au luat decizii datorită vehementelor proteste ale poporului credincios, ale clerului cinstit și ale teologilor universitari. Cel mai important rol însă în zădărnicirea deciziilor a fost puternica „Mărturisire de Credință” care i-a speriat pe ecumeniștii militanți și Patriarhia Ecumenică, nevoită să se justifice în public, în timp ce ierarhii filopapiști au fost la rândul lor constrânși să dea declarații prin care să arate că nu trădează dogmele Bisericii. Cu prilejul noului ciclu de negocieri dintre ortodocși și papistași de la Viena oferim comunicarea pe care a susținut-o dl profesor Dimitrios Tselenghidis la recentul simpozion organizat de Mitropolia Pireului profesorul de Dogmatică al Universității Aristotel din Tesalonic. În cadrul acestei expuneri dezvoltă tema ipotezelor teologice eronate ale primatului papal și subliniază că din punct de vedere dogmatic „nu poate să existe unire cu papistașii nici formal, nici efectiv”.

Sursa: http://graiulortodox.wordpress.com/2...-si-papistasi/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 28.09.2010, 18:07:05
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Premizele teologice eronate ale primatului papal - Dimitrios Tselenghidis - I

COMUNICARE

Introducere

Unitatea Bisericii, în toate accepțiunile ei – instituționale sau sacramentale – are drept temei pe Duhul Sfânt. Unitatea se conferă prin Sfintele Taine, se păstrează, se cultivă și se manifestă prin Sfânta Euharistie.

Unitatea, ca însușire fundamentală a Bisericii, rezultă din însăși ontologia ei și exprimă îndeosebi conștiința ei de sine care în istorie s-a exprimat oficial și incontestabil prin hotărârea Sinodului II Ecumenic (381) în cadrul căruia s-a elaborat și Simbolul de Credință al Bisericii.

De atunci, mărturisim în Simbolul de Credință cu toată solemnitatea că credem „într-una sfântă, sobornicească și apostolească Biserică”. Dacă însă Biserica este UNA potrivit Simbolului de Credință, atunci, conform acestei noțiuni ecleziologice și sensului propriu al cuvintelor, nu pot exista biserici eterodoxe.

Din exprimarea Crezului rezultă că unitatea, ca însușire fundamentală, în această situație ca însușire a Bisericii celei UNA, este datul sigur al credinței noastre. Și într-adevăr, în conștiința trupului Bisericii unitatea acesteia este un dat ontologic, asigurat în mod absolut și irevocabil de către Capul Bisericii, de Hristos, prin prezența neîntreruptă a Duhului Mângâietor în Biserică, de la Cincizecime.

Dincolo de toate acestea, unitatea rămâne pentru anumite mădulare de seamă ale Bisericii din fiecare epocă și o trăire la care ei aspiră. Ca experiență de viață, unitatea membrilor Bisericii înseamnă nevoința personală a împreună-lucrării lor (cu harul) pentru a dobândi locuirea sfințită și rodirea sigură în trupul viu și dătător de viață, divino-uman al lui Hristos, în Biserică. Tocmai această unitate în toate sensurile cu Hristos și prin El cu întregul Dumnezeu Treimic, dar și între noi, ca mădulare ale Bisericii, este scopul Dumnezeului întrupat pentru noi, ca să devenim nu doar un trup cu Hristos, ci și un Duh cu Dumnezeul Treimic (vezi Efeseni 4, 4-5: „este un trup și un Duh, precum și chemați ați fost la o singură nădejde a chemării voastre; este un Domn, o credință, un botez”). Acest lucru s-a exprimat fără ocolișuri în rugăciunea arhierească a lui Hristos pe care o vom explica în continuarea expunerii noastre.

Concret, unitatea Bisericii există și se manifestă instituțional în credință, în cult și în administrația Bisericii. În fiecare situație, tripla unitate pomenită mai sus se întemeiază și se dobândește prin tripla demnitate a lui Hristos: profetică, arhierească și împărătească. Prin urmare, cele trei manifestări ale unității Bisericii va trebui considerate ca interdependente și coordonate indisolubile ale unității depline și unice a Bisericii.

Unitatea propriu-zisă a Bisericii, atât la nivel instituțional, cât și la nivel harismatic și al trăirii, rămâne practic în esență neînțeleasă, dar și neargumentată teologic, dacă nu se ține seama de distincția ontologică dintre firea necreată și lucrările necreate ale Dumnezeului Treimic. Deosebirea de mai sus, rezultat al caracterului harismatic și empiric al teologiei ortodoxe, constituie „cheia” duhovnicească a înțelegerii unității Bisericii. De aceea, și deosebirea aceasta este o premiză obligatorie pentru întregul studiu al temei noastre, o străbate axial și o ghidează ca înțeles prin fiecare din afirmațiile noastre.


1.1. Unitatea în credință

Unitatea Bisericii, așa cum am făcut referire deja, nu constituie un adevăr dogmatic autonom și abstract, independent de viața Bisericii, ci exprimă conștiința de sine și experiența Duhului Sfânt în Biserică. Trupul sacramental al lui Hristos, Biserica, devine spațiul harismatic unde se constituie, se trăiește și se manifestă unitatea credincioșilor ca icoană a Dumnezeului Treimic. Unitatea credincioșilor este rodul participării lor la harul necreat al Dumnezeului Treimic și constituie expresia vieții Bisericii celei UNA și totdeauna unitare, ca unitate de nedesfăcut și comuniune desăvârșită a persoanelor. Prin urmare, premisele teologico-ontologice pentru referirea credincioșilor la unitatea treimică se găsesc în însăși întemeierea și constituirea Bisericii ca trup al lui Hristos, în care se armonizează credincioșii ca mădulare organice ale acestuia.

Credincioșii, ca sălaș al dumnezeieștilor Persoane după har, sunt chemați să trăiască după modelul unității treimice și să exprime astfel comuniunea și participarea lor la viața Dumnezeului Treimic. Dealtfel, potrivit Evanghelistului Ioan, realizarea unității credincioșilor după modelul unității dumnezeieștilor Persoane constituie și mărturisirea lor în lume: „Ca toți să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine și Eu întru Tine, așa și aceștia în Noi să fie una, ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis” (In. 17, 21).

În rugăciunea arhierească de mai sus, Hristos, potrivit Sfântului Atanasie cel Mare, cere de la Tatăl Său unitatea credincioșilor după modelul propriei Lor unități. Desigur, aici unitatea credincioșilor nu se referă la firea Dumnezeului Treimic, pentru că „doar de firea dumnezeiască este omul departe” (Κατά Ἀρειανῶν, ΒΕΠ 30, p. 269). Unitatea credincioșilor ca mădulare ale Bisericii celei una și unice, se întemeiază nu pe firea, ci pe lucrarea necreată îndumnezeitoare, pe slava Dumnezeului Treimic. Argumentarea acestei poziții este neîndoielnică, de vreme ce Adevărul ipostatic în continuarea rugăciunii arhierești, o exprimă fără echivoc: „Și slava pe care Tu Mi-ai dat-o, le-am dat-o lor, ca să fie una, precum Noi una suntem: Eu întru ei și Tu întru Mine, ca ei să fie desăvârșiți întru unime, și să cunoască lumea că Tu M-ai trimis și că i-ai iubit pe ei precum M-ai iubit pe Mine.” (Ioan 17, 22-23). În acest paragraf este condensată „cheia” ermineutică a înțelegerii unității Bisericii în Duhul Sfânt. Ceea ce îi unește pe credincioși cu Biserica sau ceea ce face din Biserică trup divino-uman nedespărțit și organic este însăși slava îndumnezeitoare necreată, harul Dumnezeului Treimic. Această dumnezeire necreată care stăpânește și desăvârșește trupul Bisericii, sălășluiește harismatic și rămâne pentru totdeauna liturgic în Biserică, prin Sfintele Taine, prin Hristos Care este Capul trupului divino-uman cel unul al Bisericii (vezi Efeseni 1, 22-23). În acest trup se realizează ontologic acest „Eu întru ei” al lui Hristos.

Sursa: http://graiulortodox.wordpress.com/2...-si-papistasi/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 28.09.2010, 18:08:01
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Premizele teologice eronate ale primatului papal - Dimitrios Tselenghidis - I

Unitatea Bisericii și cugetul unitar


Prin urmare, termenul necesar al unității noastre cu Dumnezeul Treimic în Hristos este prezența harismatică a Duhului Sfânt înlăuntrul nostru în mod activ. Cu alte cuvinte, unitatea noastră cu Dumnezeul Treimic nu se datorează capacității firii noastre, ci Duhului Sfânt (vezi Sfântul Atanasie cel Mare, Κατά Ἀρειανῶν 3, 25, ΒΕΠ 30, 271: „Duhul este Cel Care există în Dumnezeu și nu noi înșine”). Practic, această unitate în har a Bisericii se manifestă prin concordia părerilor și prin existența unui cuget unitar în noi (vezi Sfântul Atanasie cel Mare, Κατά Ἀρειανῶν 3, 23, ΒΕΠ 30, 269).

Dacă însă unitatea Bisericii ca trup sacramental și divino-uman, dar și unitatea credincioșilor în parte ca mădulare ale Bisericii între ei, după modelul unității Dumnezeului Treimic, se realizează direct și personal de către Însuși Dumnezeul Treimic prin lucrarea necreată a Duhului Sfânt, atunci devine ușor de înțeles faptul că eterodocșii – romano-catolici și protestanți – care în nici un caz nu constituie biserici, ci comunități religioase cu nume bisericesc, alterând prin Filioque credința apostolică a Bisericii în Dumnezeul Treimic și în mod practic nefăcând deosebirea dintre firea necreată și lucrarea necreată în Dumnezeu fac irealizabilă unitatea lor, în caracterul ei ontologic și harismatic, cu Dumnezeul Treimic și cu noi în Hristos.

Dar și orice altă formă de unire cu eterodocșii spre care se tinde și care se abate de la premisele teologice de mai sus ale „credinței o dată predate nouă” este în realitate irealizabilă. Cu toate acestea însă, reprezentanții Bisericilor Ortodoxe locale având ca centru coordonator Patriarhia Ecumenică se manifestă după o altă viziune asupra unității Bisericii. Este în acest sens caracteristic faptul că în primul paragraf al schiței de proiect a Comisiei Internaționale Mixte pentru Dialogul Teologic cu romano-catolicii prevăzută pentru evenimentul de anul trecu din Cipru (Octombrie 2009), se pomenește că în textul stabilit de comun acord la Ravenna (2007) romano-catolicii și ortodocșii se referă la „epocă Bisericii nedivizate” (vezi Textul de la Ravenna, paragraful 41). Este clar că exprimarea aceasta presupune, pentru membrii Comisiei Internaționale Mixte, că astăzi nu mai există Biserica nedivizată. Și prin urmare, astăzi Biserica este divizată, în ciuda credinței Bisericii pe care o mărturisim cu gura în Crezul nostru. Acest lucru însă înseamnă o cădere din Biserică a tuturor celor care susțin conștient toate cele prevăzute de Textul de la Ravenna despre identitatea Bisericii, deoarece în mod indirect resping învățătura dogmatică a Sinodului II Ecumenic.

Dar, deja cu mult în urmă, romano-catolicii s-au rupt de învățătura dogmatică a Sinodului II Ecumenic prin adaosul Filioque. Filioque a fost conceput și a apărut în Occident când s-a pierdut trăirea prezenței harismatice a Duhului Sfânt în pliroma bisericească din jurisdicția papei. În esență Filioque a constituit cristalizarea înstrăinării de experiența trăită a harului necreat și a lucrării Dumnezeului Treimic prin care se realizează comuniunea directă și adevărată (a lui Dumnezeu) cu omul în lăuntrul purtătorului prin excelență al unității dintre Dumnezeu și om, adică în Biserică.

Prin urmare, din pricina diferențierii noastre dogmatice de romano-catolici nu poate exista nici din punct de vedere formal, nici real unitate între noi. Cu toate acestea însă, din punct de vedere dogmatic și ecleziologic paradoxul constă în aceea că Textul de la Ravenna – consecvent față de textele comune anterioare de la München, Bari, Valaam și de la Balamand – se referă la credința comună apostolică, la tainele comune și la caracterul eclezial al eterodocșilor. Astfel, se dă impresia eronată și blasfemiatoare că prin acest text comun de la Ravenna se dezminte Hristos, care ne asigură că mlădițele tăiate din vie nu mai pot să aducă roade. Adică, membrii Comisiei Internaționale Mixte de Dialog confirmă prin textele lor comune că, dincolo de abaterile lor eretice, romano-catolicii constituie Biserică și că au Taine autentice. Este într-adevăr un paradox teologic și logic faptul că reprezentanții Bisericilor locale Ortodoxe nu înțeleg uriașa înșelare dogmatică a romano-catolicilor asupra caracterului creat al Tainelor lor, care înșelare anulează la propriu afirmația de mai sus a acestora pe care însă o contrasemnează și reprezentanții ortodocși. Înșiși romano-catolicii ne confirmă prin învățătura lor dogmatică despre harul creat că sunt lipsiți de experiența eclezială a Duhului Sfânt. Prin urmare, date fiind premisele existente, este, teologic vorbind, fără sens și fără scop să se facă demersuri pentru o unitate eclezială cu romano-catolicii. Practic, această unitate este, de altfel, absolut irealizabilă, deoarece se opune premiselor teologice ale Bisericii și caracterului ei ontologic.

Sursa:http://graiulortodox.wordpress.com/2...-si-papistasi/
Reply With Quote
  #8  
Vechi 08.05.2013, 00:19:29
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit Duhul Sfânt conduce Biserica

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Cine sunt "politicienii în straie preoțești" ? Majoritatea ierarhilor ortodocși ? Cei care, cu învoirea și mandatul Bisericii lor, participă la comisiile de dialog ? Dacă este așa, cum de nu vă dați seama cât de mult semănați cu protestanții ? Între afirmația ortodocșilor anti-ecumeniști "Biserica Ortodoxă nu este reprezentată de reprezentații ei" și afirmația protestanților "Biserica lui Cristos nu are granițe vizibile" nu există nici o deosebire de fond: una e reductibilă la alta. Nu are nici o importanță că dv rejectați anumiți ierarhi și preoți, pe când ceilalți rejectează însăși ideea de ierarhi și preoți: ambele sunt atitudini protestante. Credeți cu adevărat că episcopii sunt urmașii apostolilor ? Credeți că PF Daniel este episcop ? Atunci ascultați de episcopi și ascultați de întâistătătorul Bisericii dv. Nu eu, ci Cristos vă cere asta. Când a spus apostolilor: "Cei care vă vor asculta pe voi, pe Mine mă vor asculta" cunoștea, în baza preștiinței Sale, că veți fi înclinată să ascultați mai degrabă de spiritul dv rebel decât de apostolul Daniel. Iar dacă pe Daniel nu îl socotiți apostol atunci cu ce anume sunteți mai altfel decât cei care își spun "stiliști" și rejectează Sinodul BOR în bloc ? Este oare deosebire între schisma lor formală și schisma dv personală față de BOR ? Dacă da, care anume ?
Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Atunci cand ai sa-mi arati ca in dogmatica ortodoxa scrie ca "Biserica este condusa de "marii duhovnici" dezinformati, manipulati si cenzurati si fals interpretati si nu de episcopi si preoti care iau hotarari sobornicesti" (...)
Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Dumnezeu a lasat ca Biserica sa fie condusa de Episcopi si preoti, ....
Am observat de mai multe ori această atitudine oarecum de "idolatrie" episcopocentristă, care însă nu este cu adevărat specifică Sfintei Tradiții a Bisericii lui Hristos. Fără îndoială că episcopii, ca preoți, au o mare autoritate în biserică. Și în timp și-au câștigat și o mare autoritate în aspecte administrative. Însă dacă harul preoției nu este dublat și de un har al teologiei, atunci respectivul preot sau episcop are mai mult o autoritate sacramentală (chiar și ținând cont de felul destul de limitat de a înțelege, trata și aplica sacramentele); autoritatea în materie sacramentală nu implică în mod absolut necesar și o mare autoritate teologică, și asta pentru că teologia este ea însăși un har, unii beneficiază mai mult, alții mai puțin, iar acest har dumnezeiesc, de a face teologie și de a fi teolog, nu este legat la modul absolut de urcarea pe vreo treaptă preoțească. Un caz elocvent este cel al sf. Maxim Mărturisitorul, care este un teolog de referință pentru creștini, însă care nu a fost niciodată preot hirotonit; însă aceasta nu l-a împiedicat să fie și să devină un teolog de referință pentru creștini. Sf. Chiril al Alexandriei spune foarte clar că Duhul adevărului îi va călăuzi la adevăr pe Sfinți, pe Aleși, nelăsând să se înțeleagă că această călăuzire i-ar privi doar pe preoți. Și mai sunt multe alte exemple, în general aceasta este poziția autentică a Sfintei Tradiții, de aceea atunci când este vorba de luat decizii teologice și nu numai în Biserică cei care trebuie consultați, sub călăuzirea Duhului, sunt teologii pe orice treaptă ar fi ei în Biserică. Iar în acest caz trebuie întrebată Sfânta Tradiție cine este teolog, cine face teologie, ce este teologia, și altele asemenea.

Apostolii nu aveau autoritate apostolică în materie doctrinară sau dogmatică pentru că ar fi avut darul preoției, ci pentru că primiseră Revelația dumnezeiească prin Fiul și prin Duhul Sfânt, după cum dau mărturie foarte clară cărțile Noului Testament. Harul înțelegerii profunde în materie de teologie și de spiritualitate este un har specific de la Dumnezeu și pe care chiar Dumnezeu a ținut să îl distribuie așa cum a crezut de cuviință; iar noi știm că "Duhul suflă unde vrea", nu unde cred unii sau alții, pe scaune mai mult sau mai puțin înalte. Mai mult, mari teologi și părinți ai Bisericii nu au fost astfel datorită faptului că ar fi ocupat scaune episcopale, ci dimpotrivă au ajuns la nivelul de episcopi tocmai datorită harului lor teologic. De aceea, încrâncenarea unora, cum am văzut și pe acest forum, că Biserica Duhului și a Adevărului ar fi și ar fi fost vreodată condusă doar de episcopi și de preoți este o încrâncenare păgubitoare și în concordanță nedeplină cu Sfânta Tradiție. După cum am mai spus, a avea har de a săvârși lucrări sacramentale, în felul în care se înțelege azi practicarea Sacramentelor, nu este și nici nu poate fi o garanție absolută pentru o competență reală în materie teologică și spirituală. Au fost și sunt încă destule, proporțional chiar foarte multe în raport cu totalul, cazuri de clerici care nu au excelat în domeniul teologic, ori care au făcut tot felul de erori, ori care s-au luptat pentru putere, etc, etc, etc.

Dacă lucrurile ar fi stat precum în învățăturile unora ca sf. Grigorie de Nazianz și sf. Dionysie Pseudo-Arepagitul, și în ale altora asemenea acestora, mai că i-aș fi înțeles pe cei care susțin atât de tare stăpânirea clericală. Dar având în vedere învățătura Tradiției și ceea ce s-a întâmplat propriu-zis în practică, pozițiile lor nu se susțin întru totul, și dealtfel nici nu pot. Chiar Duhul Sfânt i-a contrazis și îi contrazice, cel puțin așa periodic mai încercând să le semnaleze unora pericolele la care se expun prin abaterile de la Tradiție. Și avem, ca să zic așa un "tip" în Vechiul Testament, anume activitățile profeților, care nu de puține ori au fost, datorită Cuvântului lui Dumnezeu și Duhului, nu datorită lor, împotriva autorităților politice și religioase, ba chiar au fost prigoniți, etc, iar acest "tip" arată foarte clar posibilitatea și realitatea lucrării Duhului Sfânt prin oameni și feluri care deranjează pe încrâncenații clericaliști. Așa cum spune și părintele Stăniloae, în Biserică întotdeauna a existat o ierarhie paralelă cu cea sacramentală, anume una a sfințeniei (la care eu aș adăuga și una a teologiei) și asta pentru că Dumnezeu nu a putut lăsa să Îi fie puse în primejdie chiar așa planurile încât poftele unor oameni trecători, chiar și prin funcții, să se suie deasupra Planului Dumnezeiesc.

Sper ca acestea să nu fie interpretate greșit, mai ales de către "binevoitori", și mai ales că știm cât de mulți "binevoitori" sunt printre cei care își spun ortodocși și printre cei care își spun catolici; nu este vorba despre nici un îndemn la neascultare, ci la discernământ. Știu că puțini inși vor înțelege și vor intra în rezonanță cu ceea ce am spus, dar vedem și noi din ce în ce mai mult că drumul cel îngust devine din ce în ce mai îngust, iar calea cea largă devine din ce în ce mai plină și mai largă.

Last edited by Decebal; 08.05.2013 at 14:27:52.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Biserica Catolica unica! AlexandruC Biserica Romano-Catolica 92 16.07.2013 11:39:26
Papa - Biserica Catolica - Singura Biserica legionar Biserica Romano-Catolica 133 16.07.2013 11:22:01
biserica catolica versus biserica ortodoxa sovidiu Biserica Romano-Catolica 36 08.06.2013 23:58:51