Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 24.09.2010, 10:15:58
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
... vad acum ca Eugen7 scrie acelasi lucru mai sus. Iertare.
va multumim pentru postare caci ne bucuram cand vedem ca adevarul este cunoscut de crestinii ortodocsi (deci nu poate fi vorba de iertare, dimpotriva este un prilej de bucurie).

eu personal va multumesc pentru sustintere, intucat ati confirmat cele scrise de mine.
  #2  
Vechi 24.09.2010, 10:31:01
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit Filioque

Discutia despre "Filioque" nu este simpla... si necestita atat o abordare tologica atenta cat si lingvistica, pentru a intelege de ce noi crestinii ortodocsi nu putem accepta aceasta formulare care pentru romano-catolici poate fi interpretata ca si corecta (insa doar folosind expresii din limba latina nu si din limba greaca!!! este foarte important acest aspect).
TREBUIE RETINUT CA BISERICA ROMANO-CATOLICA NU INTRODUS TERMENUL FILIOQUE DECAT IN TRADUCEREA LATINA A "CREZULUI", REFUZAND SA FACA MODIFICARI IN ORIGINALUL DIN LIMBA GREACA (ADICA SA ADAUGE VREO EXPRESIE ECHIVALENTA GRECEASCA PENTRU TERMENUL FILIOQUE - CARE INSEAMNA "SI FIUL").

Biserica Ortodoxă consideră că una dintre deosebirile cele mai importante constă în formula filioque ("și de la Fiul"), care a fost adăugată de către Biserica Catolică la Simbolul Credinței definit de cele șapte Sinoade Ecumenice. Adăugarea se referă la Duhul Sfânt și afirmă că El purcede nu numai din Tatăl, ci și din Fiul. Ea se bazează pe Evanghelia lui Ioan [Ioan, 15 26], în care Iisus Hristos învață ucenicii spunându-le: "Iar cand va veni Mangaietorul, pe Care Eu il voi trimite voua de la Tatal, Duhul adevarului, Care de la Tatal purcede, Acela va marturisi despre Mine". Catolicii interpretează textul în sensul că dacă Iisus trimite Duhul, aceasta ar implica faptul că Sfântul Duh ar purcede din Fiul. Ortodocșii subliniază faptul că trimiterea nu este același lucru cu purcederea, că faptul că Duhul Sfânt a fost trimis nu implică faptul că în mod obligatoriu El ar fi și purces din Fiul. Dacă se omite sublinierea „care din Tatăl purcede”, fraza în sine nu oferă în realitate un argument definitiv nici uneia dintre concepții, ea fiind valabilă în ambele cazuri. Iar dacă se ia în considerare textul ”care din Tatăl purcede” – cum este de altfel normal să se procedeze – apare întrebarea că de ce Iisus Hristos odată ce a considerat necesar să afirme purcederea Duhului Sfânt din Tatăl, nu a menționat și purcederea din Fiul. Un alt aspect foarte important subliniat de Biserica Ortodoxă este acela că, dacă Duhul Sfânt ar purcede și din Fiul, El ar apare a Îi fi subordonat Fiului. Se observă faptul că a trimite pe cineva nu înseamnă subordonare, pentru că poate apare și între persoane egale, în timp ce purcederea Duhului Sfânt din Fiul ar putea semnifica un grad de subordonare, fapt care ar fi în contrazicere cu dogma că cele Trei Persoane sunt întru totul egale.


http://ro.wikipedia.org/wiki/Filioque

Papa Ioan Paul al II-lea a exprimat în mai multe rânduri dorința de a se clarifica problema lui Filioque, în sensul explicării armoniei Crezului latin cu Conciliul Ecumenic din Constantinopol I.

Astfel, în cadrul unei liturghii solemne, celebrate în prezența Patriarhului Ecumenic Bartolomeu I (29 iunie 1995), Papa Ioan Paul al II-lea a enunțat cinci directive, adoptate de Biserica Catolică.
* atestarea unicității credinței trinitare a bisericii, anume că Tatăl este unică origine a Fiului și Duhului Sfânt.
* profesarea fidelității față de simbolul niceo-constantinopolitan

* risipirea neînțelegerii care i-a divizat pe catolici și ortodocși
* constituirea unei comisii mixte pentru a defini semnificația expresiilor lingvistice tradiționale
* afirmarea voinței catolice de clarificare a tradiției occidentale cu privire la Filioque

Aceste directive au dus la publicarea unui document al Consiliului Pontifical pentru promovarea unității creștinilor.


Documentul Consiliului Pontifical pentru promovarea unității creștinilor

Consiliul Pontifical de Promovare a Unității Creștine a publicat un document [1] care exprimă poziția actuală a teologiei și magisteriului catolic. Documentul propune abandonarea vechilor prejudecăți adeseori rău-voitoare și politice prin lămurirea dificultăților care au dus la neînțelegerile istorice dintre cele două biserici.

Documentul explică și ambiguitățile lingvistice care au stat la baza disputelor, arătând că traducerea latinească a grecescului εκπορευσις (Ioann 15,26) prin procesio/procedere urmează un viciu lingvistic, fără suport teologic și istoric. Eroarea de traducere constă în aceea că processio nu redă întocmai grecescul εκπορευσις.

Diferența dintre εκπορευσις și processio este aceea că primul atestă calitatea de obârșie eternă(izvor, πηγη) a Sfintei Treimi, în vreme ce "processio" semnifică, în accepția sa teologică, comunicarea substanței divine eterne asupra Duhului Sfânt de la Tatăl și Fiul, unde ουσια divină este aceeași.


Introducerea adaosului filioque în traducerea latină a Crezului a fost și o măsură de ortodoxie antiariană, în vremea marilor încercări eretice din Imperiul Roman de Apus. Prin filioque nu mai există putință de tăgadă că Fiul este de-o ființă cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, în perfectă comuniune și împărtășire a Dumnezeirii, a ființei eterne. Filioque este, astfel, o întărire a poziției homoousiene și o lovitură dată ereziei ariene.

Retroversiuena corectă a latinescului processio în limba greacă a sinoadelor ecumenice și a Sfinților Părinți ar fi το προιεναι.

Dovada istorică a bunelor intenții și a ortodoxiei Bisericii Romano-Catolice este chiar refuzul acesteia de a opera modificări în însuși corpul Crezului original redactat în limba greacă, astfel încât textul Credo-ului latinesc păcătuiește doar prin aceea că s-a dorit a fi o traducere a originalului grecesc.

Last edited by Eugen7; 24.09.2010 at 10:43:31.
  #3  
Vechi 08.10.2010, 18:27:18
Adriana3 Adriana3 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.01.2010
Locație: Turma Bunului Pastor
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.776
Implicit

Am si eu o nedumerire: daca purcederea Duhului Sfant de la Fiul inseamna un grad de subordonare, fapt de neconceput avand in vedere ca cele 3 Persoane ale Sfintei Treimi sunt egale, cum atunci Duhul Sfant purcede de la Tatal fara sa insemne subordonare, dar daca ar purcede si de la Fiul ar insemna subordonare? Logic, afirmatia nu sta in picioare. Duhovniceste insa sta? Ma refer strict la faptul ca purcederea ar insemna un grad de subordonare. Cum se poate asa ceva, din moment ce Duhul Sfant purcede de la Tatal ramanand egal acestuia.

Last edited by Adriana3; 08.10.2010 at 18:31:40.
  #4  
Vechi 09.10.2010, 00:09:16
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adriana3 Vezi mesajul
Am si eu o nedumerire: daca purcederea Duhului Sfant de la Fiul inseamna un grad de subordonare, fapt de neconceput avand in vedere ca cele 3 Persoane ale Sfintei Treimi sunt egale, cum atunci Duhul Sfant purcede de la Tatal fara sa insemne subordonare, dar daca ar purcede si de la Fiul ar insemna subordonare? Logic, afirmatia nu sta in picioare. Duhovniceste insa sta? Ma refer strict la faptul ca purcederea ar insemna un grad de subordonare. Cum se poate asa ceva, din moment ce Duhul Sfant purcede de la Tatal ramanand egal acestuia.
Iata cum ne explica Sf. Fotie:
Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Iata insa ca Sf. Fotie explica f clar de ce NU se poate ca Sf. duh sa purceada de la Tatal si de la Fiul:
Invataturile Sf Fotie impotriva susținătorilor Vechii Rome; despre faptul că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl și nu de la Tatăl și de la Fiul

1. Dacă Duhul este simplu, dar purcede de la Tatăl și de la Fiul, trebuie neapărat să admitem că ei sunt o singură persoană. Astfel este reintrodusă o confuzie sabeliană a persoanelor, sau mai bine zis, semi-sabeliană.

2. Dacă Duhul purcede de la Tatăl și de la Fiul, El va fi dublu sau compus. Dacă Duhul Sfânt este raportat la Două Origini, la Două Principii, ce devine atunci Monarhia, atât de mult cântată, a Sfintei Treimi?

3. Dacă Tatăl Îl purcede pe Duhul și Fiul Îl purcede de asemenea, Tatăl va fi o Cauză a Duhului, în același timp apropiată și îndepărtată, datorită acestei purcederi și de la Fiul.

4. Dacă purcederea Duhului Sfânt de la Tatăl este desăvârșită, purcederea de la Fiul va fi superfluă.

5. Dacă purcederea Duhului de la Fiul este aceeași cu purcederea de la Tatăl, atributul personal al purcederii Le va fi comun. Dar cum devine un atribut personal, comun?
Dacă cele două purcederi sunt opuse, nu se vor distruge una pe alta, pentru că cele aflate în opoziție se distrug totdeauna una pe alta?
În sfârșit, dacă ele sunt diferite, o „primă parte" a Duhului va fi purces într-un fel și o „a doua parte", în alt fel, iar El va fi atunci „compus" din părți inegale.

6. Pentru că Fiul și Duhul izvorăsc dintr-o singură Cauză, adică Tatăl, și dacă Fiul, la rândul Său, este Izvorul Duhului, atunci trebuie ca și Duhul să fie Izvorul Fiului. Pentru că Tatăl Îi „proiectează" cu aceeași cinste, și pe Unul și pe Celălalt.

7. Dacă Fiul are în comun cu Tatăl, purcederea Duhului Sfânt, atunci Duhul Sfânt participă El Însuși la această purcedere. Într-adevăr, tot ceea ce Tatăl are în comun cu Fiul, are în comun și cu Duhul Sfânt. La fel, Duhul va fi în același timp și Cauză și Cauzat, ceea ce este mai monstruos decât toată mitologia păgână.

8. Dacă Fiul purcede și El, dar Duhul nu are puterea de a purcede, Duhul va avea mai puțină putere decât Fiul, și recădem în demența lui Macedonie.

9. Ei invocă în apărarea lor, autoritatea lui Ambrozie, care ar fi enunțat pe Filioque în cartea sa „Despre Duhul Sfânt", apoi pe cea a lui Ieronim și a lui Augustin.
Putem răspunde următoarele: ori pnevmatomahii au făcut interpolări în operele lor; ori acești Sfinți Părinți s-au exprimat astfel pentru a-și menaja ascultătorii, așa cum a făcut Sfântul Vasile cel Mare, când a ținut sub tăcere, pentru un timp, teologia Prea Sfântului Duh; sau pur și simplu, oameni fiind, au părăsit într-o anumită întâmplare, calea cea dreaptă, după cum s-a întâmplat multora dintre cei mai mari, printre care îi putem aminti pe: Dionisie de Alexandria, Metodie de Patara, Pierios, Pamfil, Teognost, Irineu de Lyon, și ucenicul său, Hipolit. Noi nu acceptăm unele dintre afirmațiile lor, deși îi cinstim pe ei.

10. Acești trei Sfinți Părinți – Ambrozie, Ieronim și Augustin – au afirmat pe Filioque, după cum spun cei din Roma. Dar episcopii celor Șapte Sinoade n-au suflat despre aceasta nici un cuvânt. Dar toate aceste Sfinte Sinoade succesive au stabilit Definiția credinței noastre, iar papii, lumini ale Bisericii de la Roma, și-au adus, fără rezerve, aprobarea și sprijinul față de hotărârile acestor Sfinte Sinoade. Mai mult, ei au stabilit că nu se poate adăuga sau retrage nici o dogmă din Simbolul de Credință, și că cel care ar îndrăzni să facă o asemenea faptă, să fie cu totul dat afară din Biserică.

11. Totuși, dumnezeiescul Grigorie Dialogul, care a înflorit în grădina Bisericii la puțin timp după Sinodul al VI-lea ecumenic, a învățat, în operele sale în latină, teologia purcederii Duhului Sfânt numai de la Tatăl. Zaharia care, o sută șaizeci și cinci de ani mai târziu, a tradus Dialogurile în grecește, dă acest text: „Duhul Mângâietor iese de la Tatăl și rămâne în Fiul": această dogmă o cunoșteau de la Înaintemergătorul, care a văzut pe „Duhul pogorându-Se sub formă de porumbel și rămânând deasupra Lui" (In. 1,32).

12. Leon și Benoit, alți episcopi celebri de la Roma, mai târziu, au enunțat o hotărâre, de a se citi Crezul în grecește la Sfânta Liturghie, la Roma și în toate celelalte Biserici care depindeau de ea, pentru a evita ca sărăcia limbii vorbite curent, să fie cuiva prilej de neînțelegere și de hulă.
Același Leon, deschizând vistieria Bisericii Apostolice din Roma, a luat de acolo două scuturi care fuseseră așezate odată cu obiectele sfinte, și care aveau înscrise, cu litere grecești și în limba greacă, o versiune a Crezului ortodox. Și a dat ca să fie citite în prezența întregului popor roman.
Să adăugăm faptul că, până în timpul cuviosului Serghie, Patriarhul Constantinopolului, episcopii din Roma, din primele momente ale pontificatului lor, trimiteau tuturor Scaunelor Patriarhale, scrisori conținând mărturisiri de credință, ce conțineau și Simbolul de credință absolut intact.
Pe topicul "Filioque" se gasesc mai multe raspunsuri.
  #5  
Vechi 16.10.2010, 22:17:09
florinbrasov0 florinbrasov0 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 596
Implicit

Am si eu alta intrebare pentru catolici.

Un papa poate fi caterisit daca face anumite pacate grave(nu mai dau exemple).
Daca da, de catre cine?
__________________
Pedepseste-ne Doamne in viata aceasta si nu in cea viitoare.
*
  #6  
Vechi 16.10.2010, 22:39:50
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florinbrasov0 Vezi mesajul
Am si eu alta intrebare pentru catolici.

Un papa poate fi caterisit daca face anumite pacate grave(nu mai dau exemple).
Daca da, de catre cine?
Cam ce pacate grave se mai pot face intre 80 si 90 ani?
  #7  
Vechi 16.10.2010, 22:48:04
florinbrasov0 florinbrasov0 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 596
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Cam ce pacate grave se mai pot face intre 80 si 90 ani?
Nu am vorbit de un anume papa, ci in general.
__________________
Pedepseste-ne Doamne in viata aceasta si nu in cea viitoare.
*
  #8  
Vechi 16.10.2010, 23:36:51
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florinbrasov0 Vezi mesajul
Am si eu alta intrebare pentru catolici.

Un papa poate fi caterisit daca face anumite pacate grave(nu mai dau exemple).
Daca da, de catre cine?
Caterisirea (sancțiune foarte severă numită în catolicism "reducere la starea laicală") nu poate fi pronunțată decât de superior asupra unui preot din jurisdicția sa. Cum nu există, pe pământ, o autoritate superioară papei, care are autoritate universală, nimeni nu îl poate reduce la starea laicală. Numai Dumnezeu îl poate judeca pe papa, tot așa cum numai împăratul îl poate judeca pe vicarul său.

Să mai observăm că în catolicism caterisirea (reducerea la starea laicală) are un înțeles ușor diferit de cel care îmi pare a fi în ortodoxie. Nu este o răspopire, ci o sancțiune administrativă. Așa cum nu există divorț în catolicism, nu există nici răspopire. Hirotonit o dată preot în veac ( "tu es sacerdos in aeternum"), cel caterisit rămâne preot, dar nu își mai poate, în condiții obișnuite, exercita preoția sa, decât spre mai marea lui osândă. În împrejurări excepționale, preotul caterisit are dreptul și datoria de a dezlega de păcate pe penitentul aflat în stare de pericol iminent.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 17.10.2010 at 00:52:37.
  #9  
Vechi 17.10.2010, 10:48:32
coldworld coldworld is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.10.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 84
Implicit

institutia papalitatii este o mare amagire !!!
Subiect închis

Tags
primatul papal, roma, vatican

Thread Tools
Moduri de afișare