Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Rugaciuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.10.2010, 11:39:16
Daniel777 Daniel777 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.721
Implicit

ISPITIRILE DIAVOLILOR ECUMENICI

Un creștin ortodox a povestit ca a fost în pelerinaj la Medjugorje, în Croația, unde se află o parohie greco-catolică și unde se arată Maica Domnului și transmite mesaje unor copii. Aici a aflat că se întâmplă mari minuni, vindecări sufletești și trupești. Într-o noapte a plouat cu stele. Enoriașii parohiei, văzând această “minune”, s-au spovedit cu toții a doua zi, crezând că vine sfârșitul lumii.

Ajuns la Medjugorje, creștinul ortodox s-a închinat în Biserică, s-a împărtășit și a urcat pe jos colina Podbrdo - Colina Aparițiilor - pe un drum care imita Drumul Crucii Mântuitorului nostru Iisus Hristos. La a unsprezecea oprire, creștinul ortodox a văzut-o pe Maica Domnului, exact cum au văzut-o și copiii și cum este sculptată în statueta ce se află în fața catedralei. În acele momente a auzit un glas care îl îndemna la pocăință și i-a părut rău de păcatele săvârșite. A auzit și alte mesaje și a trăit stări de mare bucurie. Apoi i-au venit în minte gânduri să participe activ la unirea Bisericii Ortodoxe cu Biserica romano-catolică.

În timpul pelerinajului s-a împărtășit de cinci ori la greco-catolici, dar când a revenit acasă a avut mari probleme, atat la serviciu, cât și în familie (rudele pentru care s-a rugat certându-se și bătându-se). După două zile de la sosire a avut o mare dorință de a veni la mănăstirile noastre ortodoxe și a se ruga. Tot după două zile credinciosul ortodox a început să citească din nou Acatistul Rugului Aprins al Maicii Domnului. La puțin timp după ce a citit acatistul, pe cand se afla între veghe și somn, a avut niște gânduri de desfrânare și în cameră să a apărut “un părinte” cunoscut, care s-a apropiat de el. Un gând îi spunea însă că nu este părintele pe care îl cunoștea și, într-adevăr, când s-a uitat mai cu atenție, a văzut că era altcineva. “Părintele” respectiv s-a apropiat de el și în acele momente a simțit o forță rea, care apăsa asupra lui. A vrut să facă cruce, dar era paralizat și nu putea mișca mâna.

În partea lui stangă era un alt “părinte”, care avea un epitrahil negru și a vrut să i-l pună pe cap. În acele momente de cumpănă, creștinul ortodox s-a rugat Maicii Domnului și a făcut cruce cu limba, cele două persoane dispărând ca prin minune.

Creștinul a fost apoi la un duhovnic iscusit și s-a spovedit, iar acesta i-a spus urmatoarele:

Un părinte duhovnicesc văzator cu duhul, care a fost în acel loc, a constatat că vedeniile și mesajele pe care le primesc și le transmit vizionarii nu sunt de la Dumnezeu.
Stările de bucurie și fericire trăite de credincioșii ortodocși care merg la Medjugorje nu sunt de la Duhul Sfant.
Orice abatere de la credința ortodoxă descoperită de Dumnezeu oamenilor este datorată diavolilor teologi-arhiconi care intră în mintea oamenilor mândri.
Sfintele Canoane ale Bisericii Ortodoxe interzic participarea la rugaciune și în special împărtășirea credincioșilor ortodocși la alte religii și confesiuni creștine, pentru a nu primi în sufletele lor din duhurile diavolești care se află în acele locuri.
Creștinul ortodox care părăsește Biserica Ortodoxă, unde se află plinătatea Harului și a Darurilor Dumnezeiești, și merge la alte confesiuni creștine ca să se roage și să se împărtășească, va primi de acolo duhuri diavolești.
Acest lucru îl vedem și din relatarea creștinului ortodox care a fost în pelerinaj la Medjugorje. S-a văzut însă că prin citirea Acatistului Rugului Aprins al Maicii Domnului, ca de altfel și prin citirea altor Acatiste și prin spovedanie, Dumnezeu a alungat, prin Maica Domnului, diavolii pe care îi primise creștinul ortodox care participase la rugaciune și împărtășire cu cei de altă credință.

Această întâmplare este, de fapt, o minune dumnezeiască, pentru că sunt și alte întâmplări nefericite, în care creștinii ortodocsi pierd Harul Duhului Sfânt și rămân cu acele duhuri diavolești și cu credința rătăcitoare sau eretică, ori trec la alte secte.


de Monah Paraschiv CLEOPA. Credința ortodoxă, Februarie 2000. Atitudini, Pg. 15
Reply With Quote
  #2  
Vechi 09.10.2010, 11:46:54
Daniel777 Daniel777 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.721
Implicit Părintele Dumitru Stăniloae – Rugăciunea într-o lume secularizată

partea 3-a

Pentru Sfântul Chirii al Alexandriei nimeni nu se poate mântui altfel decât prin actul oferirii sale lui Dumnezeu într-o dăruire de sine integrală. Dar nimeni nu se poate oferi ca jertfa curata altfel decât prin unirea cu Hristos, Care se oferă neincetat pentru noi ca o jertfă curată și totală Tatălui. De la Hristos am luat și noi puterea de a ne curați și de a ne dărui, unindu-ne cu El într-un unic act de jertfă. Aceasta este tema unică a lucrării Sfântului Chiril: “Inchinarea în Duh și în Adevăr”[6]. Cel care se oferă pe sine lui Dumnezeu se dăruie cu toate gândurile și cu toate faptele sale. El trăiește cu totul în Dumnezeu. Accentul pe care Sfântul Chiril îl pune în primul rând pe oferirea propriei persoane nu este lipsit de importanță. Noi nu ne putem curați privirea, deci imaginile lucrurilor și persoanelor și relațiile noastre cu ele, dacă nu ne curățim propria noastră persoană. Nu-I putem dărui Lui Dumnezeu lucrurile noastre, daca nu ne putem darui pe noi insine. Este un lucru de prima importanță ca in tot ceea ce facem să ne vedem pe noi înșine cu referire la Dumnezeu, să fim mereu conștienți de această dimensiune profundă și tainică a persoanei noastre. Și aici ne vine în ajutor Dumnezeu Insuși venind aproape de noi, asumându-și umanitatea și dăruind-o Tatălui. Trebuie să avem respect și reverență față de noi înșine pentru a avea respect și reverență față de lucruri și semeni ca față de niște creaturi pline de taina și adâncul lui Dumnezeu. Dumnezeu Insuși ne-a înlesnit aceasta, asumându-și umanitatea noastră în chiar ipostasul Său, intrând în comuniune cu noi și împărtășindu-ne infinitatea Sa. Dar dacă trebuie să-i oferim lui Hristos gândul fiecărui lucru și chiar persoana noastră, este firesc să-i oferim și relațiile noastre cu ceilalți. Iar aceasta are din nou o mare importanță nu numai pentru curățirea noastră, ci și pentru ameliorarea raporturilor noastre cu ceilalți. Este mare lucru să nu gândești nimic rău cu privire la ceilalți. Asta înseamnă să te gândești la celălalt și să comunici cu el întotdeauna cu iubire și înțelegere pentru defectele sale care nu-i definesc ființa, cu un sentimentul de iertare, cu sentimentul de a comunica cu o taină.

Faptul ca cineva a comis o greșeală față de mine sau față de un altul, nu trebuie să scadă în ochii mei valoarea și sensul incomensurabil al misterului său, acest dar inepuizabil pentru mine, acest dar absolut superior față de lucruri, dat fiind că celălalt reprezintă în întâlnirea sa cu mine o rezervă infinită de mister. Sfântul Isaac Sirul spune: „Nu căuta sa faci deosebire intre cel vrednic și cel nevrednic, ci toți oamenii sa fie pentru tine deopotrivă în bunătatea ta. Căci în acest fel ii vei putea atrage spre bine pe cei nevrednici. Domnul Insuși a stat la masă cu vameșii și cu desfrânatele și nu i-a deosebit pe cei nevrednici pentru ca în felul acesta să-i atragă pe toți la frica de Dumnezeu si prin cele trupesti sa-i apropie de cele duhovnicesti“[7]. Evagrie monahul menționează îndeosebi datoria de a nu lăsa ca reprezentarea fratelui nostru, prezentă în conștiința noastră, să fie răpită de fiara urii: “deci, dacă gândul despre fratele nostru se învarte în noi cu ură, sa știm că o fiară sălbătică l-a răpit, asemenea și gândul despre femeie daca se întoarce in noi amestecat cu poftă de rușine“[8]. Iar dacă o fiară sălbatică face așa ceva în noi, asta înseamnă că ea face ravagii în noi. Semenii mei îmi pun problemele cele mai complicate; întâlnirile lor cu mine produc împrejurări mereu noi iar eu trebuie să văd în acestea tot atatea chemari pe care Dumnezeu mi le adresează pentru a face sa sporească iubirea. Răspunzând acestor chemări, eu accept un dialog mereu nou între Dumnezeu și mine. Punând, în toate situațiile în care ne aflăm, gândul despre aproapele meu în legătură cu Dumnezeu, eu îi răspund lui Dumnezeu nu numai mulțumindu-i pentru faptul că mi l-a dat pe acest semen pentru creșterea mea duhovnicească, dar de asemenea și cerandu-i ajutorul pentru a raspunde nevoilor innoite ale apropelui meu, nu numai pentru sporirea mea, dar și pentru sporirea sa duhovnicească. In afara de aceasta, eu mă rog ca semenul meu să fie ajutat în fiecare nouă împrejurare spre a-și înfăptui sensul existenței sale.

Al doilea aspect care trebuie examinat în această expunere este acela de a ști dacă rugăciunea mea poate avea un efect salutar în planul relațiilor sociale, în societatea secularizată de astăzi. O trăsătură caracteristică a acestei societăți este aceea ca omul se simte in ea mult mai singur decat in societatea de ieri in care nu lipsea preocuparea pentru Dumnezeu. Credinciosul simte astăzi nevoia de a se ruga poate chiar mai mult decât in trecut, pentru ca prin rugăciune se salvează de singurătatea atât de greu de suportat. El găsește în rugăciune mijlocul de a fi in comuniune cu Dumnezeu. Il are în rugăciune pe Dumnezeu Insuși în dialog cu el prin toate lucrurile și el însuși Il vede și Il înțelege pe Dumnezeu prin toate. Cel ce se roagă ia cunoștință de rădăcinile sale în realitatea personală, infinită a lui Dumnezeu și nu se lasă pradă valurilor superficiale ale vietii, ale unei vieti închise doar în orizontul pământesc. Iși poate umple viata cu un conținut infinit. Dar cel care se roagă aruncă și spre semenii săi punți mai consistente decât punțile fragile și superficiale ce se găsesc într-o societate secularizată. In fond, toți oamenii doresc astăzi mai mult ca niciodată astfel de punți. Dar ei nu au descoperit faptul că aceste punți nu se pot afla decât prin rugăciune. După convingerea noastră, cei ce se roagă pot nu numai sa arunce, să ofere astfel de punți, dar pot și să deschidă inima celorlalți pentru ca aceștia să le primească și sa raspundă comunicării de iubire a celor ce se roagă prin comunicarea propriei lor iubiri.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 09.10.2010, 11:58:11
Daniel777 Daniel777 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.721
Implicit Părintele Dumitru Stăniloae – Rugăciunea într-o lume secularizată

ultima parte

Sfântul Isaac Sirul spune: „Silește-te, când te întâlnești cu aproapele tău, să-l cinstești mai presus de măsura lui. Sărută-i mâinile și picioarele și laudă-l chiar pentru virtuțile pe care nu le are“. “Iubeste-i pe păcătoși dar urăște faptele lor și nu-i disprețui pentru greșelile lor“. “Căci prin acestea și prin unele ca acestea îi atragi spre bine“[9]. Sfantul Simeon Noul Teolog spune mai mult: “Domnul a primit să ia asupra Sa fața fiecărui om lipsit și să Se unească cu fiecare, ca nici unul dintre cei care cred în El să nu se înalțe împotriva fratelui său, ci fiecare, văzându-l pe fratele și pe aproapele său ca pe Dumnezeul său, să se socotească pe sine însuși atotpreamic față de fratele sau, ca față de Făcătorul sau; si să-l cinstească și primească întocmai ca pe Acela, și să-și deșerte toate averile spre slujirea Lui, precum și Hristos și-a vărsat sângele pentru mântuirea noastră“[10].

Legătura fiecărui om prin cuvânt cu celălalt este atât de absolută, că trebuie să răspund în mod necondiționat chemării lui și, de asemenea, eu însumi trebuie să fac apel la el în mod necondiționat. Nimeni nu poate scăpa de răspundere, nu poate evita răspunsul la chemarea celuilalt. Și dacă răspunsul meu este negativ, nu pot să scap de neliniște. Acest caracter absolut al legăturii noastre prin cuvânt inseamna că prin cuvânt suntem legați în Dumnezeu Cuvântul Insuși. El Insuși face apel la mine prin chemarea semenului meu iar eu trebuie să răspund semenului meu ca lui Dumnezeu Insuși. Dumnezeu Însuși l-a pus pe semenul meu în situația de a apela la mine și tot El m-a pus și pe mine în fața acestuia cu datoria de a-i răspunde și de a face apel la el. Și bucuria pe care ne-o facem prin răspunsul pozitiv al unuia față de celălalt este o bucurie care ne vine și pe care ne-o dăruim tot din partea lui Dumnezeu. Legătura noastră prin cuvânt pretinde deci desăvârșirea sa în iubire. Aproapele constituie cuvântul viu si de-viata-facator al lui Dumnezeu către noi și, la rândul meu, eu sunt cuvântul ontologic viu și de-viață-făcător al lui Dumnezeu către aproapele meu. De aceea e absolut necesar să ne răspundem. Ne chemăm și ne răspundem unul altuia pentru că Dumnezeu face apel la noi prin alții și la alții prin noi și tot Dumnezeu răspunde în răspunsul meu și în răspunsul lor. Celălalt și cu mine suntem persoane ipostatice după chipul lui Dumnezeu Cuvântul și al puterii lui Dumnezeu Cuvântul mai cu seamă în apropierea Lui de mine ca om. Sunt prins astfel într-un dialog ontologic, care își are rădăcinile în Dumnezeu, în dialogul Sfintei Treimi. De mine depinde numai modul răspunsului și, poate, și al apelului. Daca apelul și răspunsul sunt rele, atunci noi desfigurăm dialogul și prin aceasta și ființa noastră, dar nu le suprimăm. Ne torturăm, dar nu ne uităm. Gândindu-mă la Dumnezeu atunci când aproapele face apel la mine, când văd că are nevoie de mine sau bucurându-mă de prezența și atenția lui, eu ascult porunca lui Dumnezeu și îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru darul și pentru cuvântul pe care mi-l adresează prin acela. Dialogul meu cu aproapele este în același timp dialogul meu și dialogul său cu Dumnezeu. Dar acest dialog nu se realizează într-un mod desăvârșit, atât între noi oamenii cât și între fiecare din noi și Dumnezeu, decât sub forma rugăciunii, adică atunci când ascult chemarea celuilalt și îi răspund in duhul rugaciunii și dacă mă rog în ambianța acestui dialog și pentru a găsi capacitatea de a sluji. In rugăciune eu mă sensibilizez cu totul față de celălalt așa cum o cere dialogul. Dialogul și deci dialogul desăvârșit în duh de rugăciune trebuie să se facă nu numai prin cuvintele rostite dar și prin cuvintele întrupate în faptele de întrajutorare și, atunci când e nevoie, în faptele de milostenie.

Prin fapte noi ne oferim mai mult încă unul altuia și lui Dumnezeu. De aceea, rugăciunea pentru celălalt trebuie să fie unită cu fapta pentru el și, atunci când trebuie, cu milostenia. Sfantul Isaac Sirul spune: “Nimic nu poate apropia așa de mult inima de Dumnezeu ca milostenia“. Sau: “Dacă ai ceva mai mult decât cere trebuința zilei, împarte săracilor și apoi vino și adu cu îndrăzneală rugăciunile tale“[11]. Sau: “Sa biruiasca în tine pururea cumpăna milosteniei, până ce vei simți în tine mila lui Dumnezeu față de lume“[12]. Sau: “Iubește-i pe saraci, ca prin ei sa dobândești și tu mila lui Dumnezeu“[13]. Sau: “Seamănă milostenia cu smerenie și vei secera milă la judecată“[14]. Căci “inima împietrită și nemilostivă nu se curăță niciodată“[15]. De aici Sfântul Isaac Sirul trage concluzia că omul milostiv este un adevărat medic, mai întâi pentru sine însuși îndepărtând din ființa sa patimile[16].

Milostenia și iubirea de ceilalți produc lumină în propriul său suflet și astfel in cunoasterea tainelor lui Dumnezeu. O viață pur individuală este oarbă si atee. Am pierdut umanitatea pentru că am devenit solitari. Dar rugăciunea pentru celălalt trebuie făcută in așa fel ca să poti să simți durerea lui ca pe propria ta durere. Prin aceasta te înfățișezi lui Dumnezeu purtandu-l pe celălalt în tine și poți să te apropii de Dumnezeu. Dumnezeu nu poate fi întâlnit decât în iubirea fata de celălalt care merge pană la însușirea durerii lui de către tine, căci dacă Dumnezeu este iubire, el nu poate fi trăit decât în starea ta de iubire față de celălalt. In aceasta se arată preoția universală a laicilor, care ii face să se roage unii pentru alții. Aceasta face ușor de înțeles rugăciunea preotului comunității pentru toți credincioșii din parohia sa. Din puterea lui Hristos Care ne ia la Sine prin jertfa Sa continuată într-un mod tainic, preotul primește puterea de a face același lucru. Sfântul Isaac Sirul spune: “Acoperă-l pe cel ce a greșit când nu ai nici o păgubire din aceasta și îl vei face să aibă curaj iar pe tine însuți in stare să porți mila Stăpânului tău. Sprijină-i cu cuvântul pe cei slabi și întristați cu inima și te va sprijini și pe tine dreapta Celui ce poartă toate“[17]. Căci numai în chemarea pe care ți-o adresează celălalt prin durerea lui, adesea prin simpla lui prezență, Dumnezeu însuși te întâlnește într-un mod mai evi*dent, iar în răspunsul tău la această chemare cu deplina durere a inimii tale se manifestă sensibilitatea si puterea lui Dumnezeu ce se revarsă nu numai asupra celuilalt dar si asupra ta, în măsura in care te-ai unit cu el. “Fă-te părtaș cu cei întristați la inimă în durerea rugăciunii și în strângerea inimii tale și se va deschide înaintea cererilor tale izvor de milă“, continua Sfantul Isaac Sirul[18]. Rugăciunea deplină pentru celălalt este cea însoțită de durerea ta pentru el sau de jertfa ta prin darul faptei tale. Căci numai în această stare de jertfă intru la Dumnezeu împreună cu Hristos, de la Care am primit puterea jertfei Lui. Trebuie să mă topesc de iubirea și mila pentru celalalt în Dumnezeu si în celălalt, pentru a mă împărtăși de Dumnezeu Care e mila si iubire. Numai prin sensibilitatea jertfei și a milei pentru celălalt pătrund ca o mireasmă în spațiul divin care este și el o mireasma patrunzatoare de iubire și milostivire.

In Ortodoxie se practică o formă de rugăciune permanentă, rugăciunea inimii sau a minții pe altarul inimii ori a sensibilității pline de iubire și de milă în care se află Hristos cu iubirea și mila Sa. Este adevărat că în această rugăciune pare că cerem mila lui Hristos numai pentru persoana noastră: “Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”. Se pare deci că prin aceasta ne interesăm doar de noi înșine. Dar în măsura în care mă consider păcătos, în mod sigur mă gândesc la toate păcatele pe care le-am făcut față de frații mei, deci mă rog și pentru relații mai bune cu aceștia sau pentru ca ei să nu rămână pe vecie atinși de nedreptățile mele față de ei. In acest sens, Sfantul Isaac spune: “Cel care, pomenind pe Dumnezeu, cinstește pe tot omul, afla ajutor de la tot omul prin voința cea ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce îl apără pe cel nedreptățit Il are pe Dumnezeu luptând pentru sine. Cel ce-și dăruiește brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său“[19]. Rugăciunea, deci, este un factor de însănătoșire si întărire spirituală a ființei mele, dar si o însănătoșire si întărire a coeziunii sociale într-un plan mai profund. Cel ce se roagă îi are pe ceilalți în inima lui iar ei simt aceasta și vin spre el. Sfântul Serafim din Sarov a spus: “Impacă-te cu Dumnezeu și mulți oameni vor veni sa se împace cu tine“. Reproducând aceste cuvinte, arhimandritul Gheorghios Kapsanis, egumenul mănăstirii Grigoriu de la Athos, adăuga: “In tradiția isihastă a Bisericii se observă că pe măsură ce Părinții care se împăcau cu Dumnezeu se afundau în pustie, mulțimi tot mai numeroase veneau la ei pentru binele lor” [20]. In România nu există pustiuri ci numai mănăstiri. Dar cu cât un călugăr din aceste mănăstiri este mai duhovnicesc, adică se roagă mai mult, cu atât el este mai căutat de popor. Un asemenea călugăr își satisface nu numai propria nevoie de rugăciune, dar și setea spirituală a celor care îl caută. Și mulți din aceștia s-au obișnuit cu rugăciunea neîncetată a inimii in mijlocul lumii. Și tocmai de aceea mulți dintre cei in mijlocul cărora trăiesc acești practicanți ai rugăciunii inimii, ajung mai uniți între ei decât cei care nu se roaga“.

(în: Parintele Dumitru Staniloae, “Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant“, Editura Deisis, Sibiu)
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Este oare pacat? Darkanian Pocainta 10 31.07.2012 19:10:08
este oare de ajuns? AlexieOmulLuiDumnezeu Rugaciuni 1 19.09.2011 19:02:58
Este oare si Badilita un eretic? grecu Biserica Ortodoxa Romana 44 12.06.2008 01:18:15
Folclorul este oare vrajitorie? cozia Vrajitoria 18 05.01.2008 14:08:56
mancarea in post este rugaciunea.atentie yulyan Generalitati 0 15.11.2007 15:54:23