Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #141  
Vechi 01.11.2010, 22:11:08
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de doctor_faustus Vezi mesajul
se poate observa că sfântul Chiril nu emite nici o pretenție că Duhul Sfânt ar avea vreo purcedere din/prin Fiul, alta decât purcederea din Tatăl. Recunoaște deoființimea Duhului cu Tatăl și cu Fiul, recunoaște că Duhul Sfânt e și al Fiului
Exact aceasta este și credința catolică. Noi nu credem altceva decât a crezut Sf Chiril al Alexandriei și atâția alți sfinți părinți. Purcederea din/prin Fiul nu este alta decât purcederea din Tatăl, ci rezultă din Tatăl și Fiul "ca dintr-o singură spirație" după cum formulează Conciliul de la Ferrara-Florența, în care catolici și ortodocși au ajuns la acest consens.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #142  
Vechi 01.11.2010, 22:12:48
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dar de ce dați din linkul furnizat de mine ceea ce crede Sf Maxim despre ce cred latinii și nu dați ceea ce crede Sf Maxim în mod direct, și anume că Sf Duh provine de la Tatăl prin Fiul ? E chiar în paragraful următor (51). Nu cumva vă alegeți bomboanele de pe tort ?
Dă-i înainte cu tupeu că poate se prinde ceva plevușcă !! Chiar nu vreți să înțelegeți că Duhul Sfânt purcede din Tatăl și punct ??! Nu există nici o purcedere prin Fiul, o asemenea poziție nu are nici un fundament.
Reply With Quote
  #143  
Vechi 01.11.2010, 22:15:45
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Exact aceasta este și credința catolică. Noi nu credem altceva decât a crezut Sf Chiril al Alexandriei și atâția alți sfinți părinți. Purcederea din/prin Fiul nu este alta decât purcederea din Tatăl, ci rezultă din Tatăl și Fiul "ca dintr-o singură spirație" după cum formulează Conciliul de la Ferrara-Florența, în care catolici și ortodocși au ajuns la acest consens.
Astea sunt de fapt concluziile matale personale sau ale altor latini !! Sfântul Chiril pur și simplu, deși nu îți vine să crezi, nu pretinde nici o purcedere din/prin Fiul, el nevorbind despre altceva decât despre purcederea din Tatăl. A, că vreți voi să trageți opinii teologice nefundamentate pe adevăr și să le impuneți ca dogme, asta este altceva. Din nefericire treaba nu a stat și nici nu stă în picioare.
Reply With Quote
  #144  
Vechi 01.11.2010, 22:23:21
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dar de ce dați din linkul furnizat de mine ceea ce crede Sf Maxim despre ce cred latinii și nu dați ceea ce crede Sf Maxim în mod direct, și anume că Sf Duh provine de la Tatăl prin Fiul ? E chiar în paragraful următor (51). Nu cumva vă alegeți bomboanele de pe tort ?
Sfintii parinti cand spun "prin Fiul" se refera la iconomie, la lucrarea pamanteasca. Chiar daca, de exemplu, Sf. Ambrosie al Milanului scrie "si Fiul" el se referea la iconomie, cum reiese din opera sa. In schimb din opera Fer. Augustin reiese ca acesta se refera la Purcedere, nu la iconomie. Nu putem lua un pasaj aiurea dintr-o opera, scos din context si sa spunem ca asa e.
Sfantul Ambrosie foloseste "si" pentru ca in latina nu exista deosebire intre "ek" si "dia" din greceste, limba greaca fiind mai bogata (si mai veche).

Iata ce spun sfintii despre "prin":
Sf. Chril al Alexandriei, citat de catolici ca fiind pro-Filioque:
Provine din Tatăl cel viu, prin Fiul... provine din Acela după ființă și se dăruiește creaturii prin Fiul
Sfantul Damaschin:
Duhul Sfânt „S-a făcut cunoscut și se dă noua prin Fiul... Fiul și Sfântul Duh sunt din Tatăl, după cum raza și lumina sunt din soare. Soarele este izvorul razei și al luminii. Prin rază ni se dă lumina și ea este aceea care ne luminează și cu care ne împărtășim”.


Reply With Quote
  #145  
Vechi 01.11.2010, 22:23:30
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de doctor_faustus Vezi mesajul
Sfântul Chiril pur și simplu, deși nu îți vine să crezi, nu pretinde nici o purcedere din/prin Fiul, el nevorbind despre altceva decât despre purcederea din Tatăl.
Serios ? I-auzi:


In 429 St. Cyril says in Thesaurus 34 [PG 75:576B], "Thus, Paul knows no difference of nature between the Son and the Holy Spirit, but because the Spirit exists from Him and in Him by nature, He calls Him by the name of Lordship."
(subl mea)
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #146  
Vechi 01.11.2010, 22:29:55
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Serios ? I-auzi:


In 429 St. Cyril says in Thesaurus 34 [PG 75:576B], "Thus, Paul knows no difference of nature between the Son and the Holy Spirit, but because the Spirit exists from Him and in Him by nature, He calls Him by the name of Lordship."
(subl mea)
Asta-i vrăjeală curată, lăsați-o baltă. Am tot comentariul sfântului Chiril la Evanghelia Sfântului Ioan și pur și simplu nu există la sfântul Chiril poziția pe care încercați să i-o atribuiți !! Citatul ăla poarte să fie un fals în toată regula.
Reply With Quote
  #147  
Vechi 01.11.2010, 22:37:33
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Serios ? I-auzi:


In 429 St. Cyril says in Thesaurus 34 [PG 75:576B], "Thus, Paul knows no difference of nature between the Son and the Holy Spirit, but because the Spirit exists from Him and in Him by nature, He calls Him by the name of Lordship."
(subl mea)
Decretele pseudo-isidoriene chiar asta contineau, citate false sau interpolate. Chiar si pe site-urile catolice gasiti unele citate interoplate de catolici, aduse in discutie la Sinodul Ferrara. Mai intai trebuie sa vedem daca acestea sunt corecte, apoi sa discutam despre ele.
O alta confuzie facuta intentionat de catolici, e faptul ca atunci cand un sfant se refera la unitatea de fiinta intre Fiul si Tatal ei spun ca la asta se refera ca sunt una.
Dar si Duhul are aceeasi Fiinta ca si Tatal si Fiul.
Unii teologi catolici recunosc ca in vest nu se facea deosebire intre ipostase. Cum se facea confuzie si in link-ul dat de dvs., Purcederea nu poate fi o insusire fiintiala, adica ce e comuna tuturor Persoanelor Sfintei Treimi. Pentru ca daca e comuna, din ceea ce are Tatal si Fiul, adica e fiintiala, atunci ar trebui sa fie comuna si Duhului, pentru ca are aceeasi Fiinta, ceea ce e absurd. Asadar e o insusire personala, adica a Tatalui, la fel ca Nasterea Fiului.
Reply With Quote
  #148  
Vechi 01.11.2010, 22:42:33
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Pentru a nu mai pierde timpul cu discutii fara rost despre o eroare ilogica din orice puncte de vedere, iata o dovada clara, unul din punctele Sfantului Fotie. De remarcat ca in link-ul dat de dvs. autorul se insala, crezand ca Sf. Fotie se refera doar la purcederea din doua principii (sau se face ca nu intelege).

Dogma Filioque spune ca Tatal si Fiul Purced pe Duhul dintr-un singur principiu, printr-o singura spiratie. Asta inseamna ca e o spiratie comuna, necompusa, unica.
Intr-adevar, Purcederea Duhului nu poate fi compusa, adica sa primeasca o parte de la Tatal si o parte de la Fiul, pentru ca Duhul nu poate fi compus. Tot in ceea ce se stie, Tatal sau Fiul nu pot face ceva nedesavarsit, deci nu pot Purcede nedesavarsit pe Duhul, adica o Purcedere incompleta.

Avem urmatoarele trei cazuri:
1. Daca si Tatal si Fiul participa la purcedere, pentru ca nu poate fi o Purcedere compusa sau nedesavarsita facuta de O Persoana divina, ar insemna ca si Tatal va Purcede desavarsit, si Fiul va avea o Purcedere desavarsita. Adica vom avea doua Purcederi, si asa, cum spunea Sf. Fotie, Duhul va fi dublu. Dar nu putem accepta asa ceva, deci nu pot participa ambele Persoane.
2. Pentru ca nu poate fi decat o singura Purcedere necompusa inseamna ca ori numai Tatal va Purcede, ori numai Fiul. Daca presupunem ca doar Fiul Purcede nu poate fi ceva acceptat nici de dogma catolica.
3. Asadar singura solutie este ca doar Tatal Purcede, purcederea de la Fiul fiind superflua, adica Fiul nu poate contribui cu nimic la Purcedere. Cel mult, asa cum spunea Sf Papa Grigorie, Duhul se odihneste in Fiul dupa Purcedere.

Vedem cum si dogma catolica duce in mod inevitabil la Purcederea de la Tatal. Practic la aceasta contradictie nu se poate argumenta nimic in plus, e destul de clara. E una din contradictiile semnalate de Sf. Fotie, dar nu se gaseste asa la el, aici am facut o dezvoltare.

Last edited by catalin2; 01.11.2010 at 22:45:14.
Reply With Quote
  #149  
Vechi 01.11.2010, 22:55:20
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Sfantul Chiril, patriarh al Alexandriei (cca 375-444)

„Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul
Adevărului, pe Care lumea nu poate să-L primească pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaște; voi Îl cunoașteți, că rămâne la voi și în voi va fi!” (In 14, 16-17)


Citat:
Amestecă iarăși dumnezeiescul cu omenescul și nu trece nici la slava Dumnezeirii, nici nu coboară în întregime la măsurile umanului, ci străbate prin amândouă, în chip minunat și amestecat, pentru că este totodată Dumnezeu și om. Era Dumnezeu prin fire, ca un rod din Tatăl și strălucire a ființei Lui, dar și om, întrucât S-a făcut om. Grăiește deci ca Dumnezeu și totodată ca om. Căci așa putea păstra bine rațiunile cuvenite prin iconomia cu trupul. Și o spunem aceasta, cercetând înțelesul versetului de față, în care se spune că și acum Domnul nostru ne-a adus în amintire pe Dumnezeu-Tatăl, spre zidirea credinței și spre folosul cât mai mare al ascultătorilor, precum va arăta cuvântul mai departe. Dar, deoarece ne-a poruncit să cerem în numele Lui, și a rânduit, pe lângă altele, și un mod de rugăciune neobișnuit celor vechi, și a făgăduit să ne dea cu toată graba cele pe care voim să le primim, că să nu pară prin acestea că lasă la o parte Persoana lui Dumnezeu-Tatăl, sau că înlătură puterea Celui ce L-a născut din faptele de dărnicie față de Sfinți, ne-a spus că ne va fi împreună-Dăruitor și ne va da împreună cu Tatăl pe Duhul Sfânt, adăugând și cuvântul „voi ruga,” ca om. Prin aceasta atribuie firii dumnezeiești și negrăite ceea ce I se cuvine Ei, care se află în Persoana lui Dumnezeu-Tatăl (ca început).1670 Căci acesta este obiceiul Lui, precum am spus mai înainte, de multe ori. Numește pe Duhul ființei lui Dumnezeu-Tatăl, sau și al Lui, alt Mângâietor. Căci una este rațiunea ființei Amândurora, nepunându-L pe Duhul în afară, și dă să se înțeleagă că rațiunea deosebirii Acestuia constă numai în faptul că subzistă în ipostas propriu. Pentru că Duhul nu este Fiu, ci Îl vom primi prin credință ca fiind în mod special ceea ce este, căci este Duh al Tatălui și al Fiului. Dar, știind că și El este Mângâietor cu adevărat și așa e numit în Sfintele Scripturi, Îl numește pe Duhul „alt Mângâietor,” nu ca pe unul Care lucrează altceva decât ceea ce lucrează El în Sfinți. Că și Fiul s-a numit și este Mângâietor mărturisește Ioan, zicând în scrierile lui: „Acestea vi le scriu, ca să nu păcătuiți, și dacă va păcătui cineva, avem Mijlocitor (parakleton) către Tatăl pe Iisus Hristos cel drept. El este jertfa de ispășire pentru păcatele noastre” (I In 2, 1-2). Deci numește pe Duhul „alt Mângâietor,” voind să fie înțeles Acesta ca alt ipostas, Care are atâta asemănare cu Fiul, că poate lucra în mod neschimbat cele pe care le lucrează și El, încât să pară că El este Fiul, și altceva nimic. Căci este Duhul Lui și de fapt L-a numit, în versetul din fruntea paragrafului, Duh al Adevărului, după ce a spus despre Sine că este Adevărul (In 14, 6). Deci, va spune cineva celor ce socotesc pe Fiul străin de ființa lui Dumnezeu-Tatăl: Spune-mi, cum dă Tatăl Duhul Adevărului, adică al Fiului, nu ca pe un străin, ci ca fiind propriu, dacă, după voi, are pe Cuvântul ca Fiu despărțit de ființa Lui, și Duhul este al Fiului?1671 Și cum, dacă Fiul este de altă ființă, dă și El pe Duhul Tatălui ca pe al Său?1672 Căci s-a scris că a suflat asupra ucenicilor zicând: „Luați Duh Sfânt” (In 20, 22). Deci nu va nega cineva, ci mai degrabă va afirma că Fiul fiind Subiect al bunătăților naturale ale lui Dumnezeu-Tatăl, în mod ființial, în același mod cum le are și Tatăl, nu-L are pe Duhul dobândit din afară. Căci e greșit, sau, mai mult, e nebunie a cugeta astfel. Ci, precum fiecare dintre noi are în sine duhul propriu și-l răspândește din cele dinlăuntru în afară, așa e și Hristos. De aceea a suflat Hristos trupește, arătând că, precum iese din gura omului suflarea trupească, așa iese și din ființa dumnezeiască Duhul din El. Dacă Duhul lui Dumnezeu-Tatăl este și al Fiului, cum nu vor avea o unică putere în același timp, împreună, dar în mod distinct? Căci Tatăl este Tată, și nu Fiu, și Fiul este Fiu, și nu Tată.1673 Dar Tatăl este în Fiul și Fiul în Tatăl. Deci Tatăl nu dă pe Mângâietorul, sau pe Duhul Sfânt, în mod deosebit, și Fiul în mod deosebit, ci Duhul Se dăruiește Sfinților de la Tatăl prin Fiul. Pentru aceasta se spune despre Tatăl că e Cel ce dăruiește, și despre Fiul că e Cel prin Care Tatăl dăruiește toate. Și spunându-se despre Fiul că e Cel ce dăruiește, se spune despre Tatăl că e Cel din Care Fiul dăruiește toate. Iar că Duhul este dumnezeiesc, și nu de altă ființă față de Tatăl și Fiul, e neîndoielnic pentru oricine dintre cei ce cugetă drept Și despre aceasta ne va convinge rațiunea. Căci dacă nu este din ființa lui Dumnezeu, cum ar fi creația părtașă de Dumnezeu primind pe Duhul?1674 Și în ce mod ne unim și suntem temple ale lui Dumnezeu, primind un duh creat și de alt fel, și nu mai degrabă pe Cel din Dumnezeu? Și cum au comuniune cu firea dumnezeiască, după spusa Sfinților, cei părtași de Duhul, dacă El se numără între cele făcute, iar nu ieșind spre noi din însăși firea dumnezeiască? Căci El ne slujește nouă nu ca cineva străin de Dumnezeu, ci, ca să spun așa, ca o putere a Dumnezeirii venită în noi, care se sălășluiește în Sfinți și rămâne totdeauna dacă, curățindu-ne ochiul minții noastre cu toată deplinătatea, păstrăm în noi cu toată străduința harul spre toată virtutea. Căci nu vine și nu Se face văzut, zice Hristos, celor din lume, adică celor ce cugetă cele din lume și aleg să iubească cele pământești, ci vine și Se face văzut în Sfinți. Pentru care pricină? Cei ce-și mențin necurăția nespălată și și-au umplut mintea cu ea, ca de nisip, nu văd frumusețea firii dumnezeiești, nici nu primesc legea Duhului, fiind tiranizați în tot felul de patimile trupului. Iar cei buni și treji, eliberându-și inima de cele din lume, fac loc în ea, cu voie, Mângâietorului, și și-o izbăvesc și, primindu-L pe cât e cu putințăoamenilor, Îl văd în chip spiritual și primesc prin aceasta o trăire vrednică de râvnit. Căci îi sfințește și îi dovedește în stare să săvârșească toate bunătățile, îi eliberează de rușinea robiei omenești și-i îmbracă în demnitatea filiației. Și va mărturisi aceasta Pavel, zicând: „Fiindcă sunteți fii, a trimis Dumnezeu pe Duhul Fiului Său în inimile voastre, Care strigă: Avva, Părinte!” (Gal. 4, 6).
sursa: Sfântul Chiril al Alexandriei - Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan - Editura IBMBOR, 2000, pag. 878-881

Am subliniat în acest fragment câteva idei.

"Căci una este rațiunea ființei Amândurora, nepunându-L pe Duhul în afară, și dă să se înțeleagă că rațiunea deosebirii Acestuia constă numai în faptul că subzistă în ipostas propriu" - de aici se poate vedea concepția sfântului Chiril al Alexandriei, anume că una este rațiunea ființei Fiului și a Duhului Sfânt, iar acea una rațiune a lor, adică cauză, este Tatăl !! Prin urmare nici vorbă sau urmă de vreun filioque !!

"De aceea a suflat Hristos trupește, arătând că, precum iese din gura omului suflarea trupească, așa iese și din ființa dumnezeiască Duhul din El" - Ori în acest pasaj este evident vorba despre dăruirea Duhului Sfânt de către Iisus Hristos apostolilor. Ori în acest caz nu este vorba despre purcederea Duhului Sfânt, ci despre dăruirea Duhului Fiului apostolilor, însă repet asta nu este purcederea Duhului Sfânt !!

"Deci Tatăl nu dă pe Mângâietorul, sau pe Duhul Sfânt, în mod deosebit, și Fiul în mod deosebit, ci Duhul Se dăruiește Sfinților de la Tatăl prin Fiul." - Aici se poate vedea vestita formulă "prin Fiul" la ce se referă cu adevărat !! Anume la dăruirea Duhului Sfânt sfinților !! Deci nici urmă de purcedere a Duhului Sfânt. Este vorba despre dăruire, care se face de la Tatăl prin Fiul, evident dăruindu-Se de către Amândoi, pentru că Duhul este atât al Tatălui cât și al Fiului, însă din nou asta nu înseamnă că Duhul Sfânt ar purcede cumva din/prin Fiul !! Duhul Sfânt purcede din Tatăl (Ioan 15:26), și punct !!
Reply With Quote
  #150  
Vechi 01.11.2010, 22:56:12
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Ca o completare, dogma Filioque, spune ca este o Purcedere dintr-un singur principiu, nu din doua cauze. Este o singura purcedere, comuna.
Dar la Purcedere participa Doua Persoane (conform Filioque), deci doua principii, cauze. Pentru ca daca e un singur principiu inseamna ca:
1) sau purcederea e fiintiala, deci nu din doua ipostasuri, ci din faptul ca Tatal si Fiul au Fiinta comuna (cum afirma Fer. Augustin). In aces caz purcederea e comuna si Duhului, ceea ce o absurditate. daca n-ar fi comuna inseamna ca Tatal si Fiul nu ar avea exact aceeasi Fiinta cu Duhul, ar avea in plus Purcederea. Ar insemna astfel ca avem nu avem un singur Dumnezeu, ci doi! Asadar purcederea nu e fiintiala, ci persoanal, cum afirma si Sf. Damaschin si toti sfintii (cele Trei Persoane au in comun Fiinta, afara de origini, adica nasterea, purcederea si nenasterea).
2) Daca nu e fiintiala, dar avem un singur principiu, inseamna ca Tatal si Fiul sunt aceeasi Persoana, nu Doua. Aceasta e o erezie numita sabelianism sau modalism.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare