![]() |
![]() |
|
|
Īnregistrare | Autentificare | Īntrebćri frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marcheazć forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afiŗare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Partea 1 - Sursa: http://logos.md/2007/12/21/istoria-s...bisericesc-ii/
Partea a 2-a: Latinii, care īn adīncul lor sunt constienti de minciuna īn care trãiesc, au gãsit de cuviintã a īnvãta cã diferentele lor fatã de Biserica Ortodoxã sunt nesemnificative. Aceasta se face ca o consecintã a tãcerii asupra adevãratei lupte pe care o duc īmpotriva Traditiei Ortodoxe care la rīndu-i se apãrã prin culmi dogmatice si adīncimi duhovnicesti īn care latinii se īmpotmolesc. Ei īnvatã cã sigura diferentã īntre noi si ei e nesupunerea canonicã, iar īn ceea ce priveste diferentele dogmatice, sunt numai neīntelegeri din cauza formulãrilor incomplete. Ei au adaptat astfel uniatia, īncīt nu cer nimãnui convertirea imediatã, schimbarea credintei si a vietii, ci īi acceptã pe rãsãriteni numai dacã se supun Papei. Ei cred cã acest asalt pasnic este menit pentru a paraliza orice rezistentã ortodoxã. Aceastã vicleanã politicã a lor are īnlãuntru o psihologie diabolicã. Ei stiu cã de pot convinge proprii credinciosi cã nimic esential nu īi desparte de ortodocsi, īi tin legati de turmã; iar dacã reusesc sã ne convingã cã ceea ce ne separã e nesemnificativ, ne cīstigã si pe noi, prin sufletele cãldicele care dintotdeauna au stiut de frica puterilor lumesti si sunt impresionati de marile scenarii. Victimele acestei propagande latine sunt īn cea mai mare parte teologii laici care au studiat, prin diverse burse sau doctorate, īn mediul Apusean rationalist-iluminist, care i-a convins cã pentru a supravietui īntr-o lume a compromisurilor trebuie sã renunte la afirmarea adevãrurilor "grosolane si supãrãtoare" si sã se facã īntelesi prin finetea filozofiei teologice reconciliante si īmpãciuitoare. Printr-o repetare frecventã si amestecatã a acelorasi cuvinte, unii ca acestia reusesc ca cea mai monstruoasã minciunã sã parã naturalã. Toate acestea se īntīmplã cīnd cei mai multi dintre credinciosii nostri de-abia s-au trezit din betia comunismului si astãzi sunt īn pericol de a primi ideea cã drãgutii de catolici īmbrãcati īn blãnuri de miel sunt īntr-adevãr tratati prea crud de noi, cã sunt fratii nostri neīntelesi de care am stat despãrtiti prea mult timp datoritã unor motive istorice neīnsemnate. Iatã de ce papistasii īsi pãstreazã cu tãrie titulatura de "Bisericã Apuseanã" si spun cã "nu sunt o bisericã doar cu numele, ci īn realitate pãstreazã, īn ciuda schismei si a devierilor dogmatice, harul preotiei si al tainelor." Ei se bazeazã īn afirmatiile lor pe urmãtoarele argumente: 1. Biserica Apuseanã a pãstrat succesiunea apostolicã īn sacerdotiu. 2. Biserica Ortodoxã acceptã botezul romano-catolic prin stropire, de vreme ce nu reboteazã pe cei care vin la ei. Aceasta īnseamnã, spun ei, cã Biserica Ortodoxã recunoaste validitatea tainelor catolice si apostolicitatea "Bisericii Apusene". 3. Nu existã, spun ei, o hotãrīre clarã a vreunui Sinod Ortodox care sã caracterizeze Biserica Apuseanã ca ereticã si deci despãrtitã de Una, Sfīntã, Soborniceascã si Apostoleascã Bisericã a lui Hristos. 4. Īn vechile documente patriarhale oficiale adresate Papei, biserica apuseanã este numitã "Bisericã", ceea ce īnseamnã cã astãzi e recunoscutã ca fiind īn esentã Bisericã de patriarhii care le-au scris. Haideti sã vedem cīt de stabile sunt argumentele lor si care este actuala pozitie a Bisericii Ortodoxe īn aceastã problemã, pentru a putea contracara pãrerile iresponsabile care abundã īn teologia actualã. Poate fi real faptul cã apusenii au pãstrat succesiunea apostolicã īn hirotonie? Vorbind de succesiunea apostolicã, nu e suficient cã noi ca ortodocsi putem demonstra continuitatea si neruperea firului ce ajunge la noi de la Mīntuitorul prin Sf. Apostoli. Biserica lui Hristos nu rãmīne īn litera legii, pentru cã Duhul suflã oriunde voieste. Sã luãm asadar mãrturiile ce sunt clare si de nezdruncinat. Dacã cei ce hirotonesc nu au dreapta credintã, hirotonia nu e validã, si nu putem vorbi de succesiune apostolicã si har (Canonul 68 Apostolic). Nu ne īndoim cã punerea mīinilor episcopului dreptcredincios asupra pretendentului, transmite īntreg harul Prea Sfīntului Duh. Oare Duhul Sfīnt se pogoarã acolo unde e necredintã? Unde sade erezia? Iatã ce spunea Sfīntul Vasile celor din Nicopole: "Eu nu voi numãra vreodatã cu adevãratii preoti ai lui Hristos, pe acela ce s-a hirotonisit si a luat purtarea de grijã a norodului din spurcatele mīinile ereticilor, spre spurcarea Dreptslãvitoarei Biserici." Canonul 68 al Sfintilor Apostoli spune: "Dacã vreun Episcop, sau Presbiter, sau Diacon ar primi a doua hirotonie de la oarecine, sã se cateriseascã si el si cel ce l-a hirotonisit. Fãrã numai de ar dovedi, cã de la eretici are hirotonia. Cã cei ce de unii ca acestia sunt botezati, sau hirotonisiti, nici credinciosi, nici Clerici este cu putintã a fi. [ref. Apost: 46, 47; Sobor 1: 8; Sobor 2: 7; Sobor 6: 95; Cartagina: 57, 77, 101]" Ce valoare are īn acest caz numai un ritual apostolesc de punere a mīinilor, acolo unde din cauza ruperii de Bisericã prin erezie, Sfīntul Duh s-a depãrtat? Sfīntul Ciprian al Cartaginei a spus: "Unde este episcopul acolo este Biserica." Legãtura de nezdruncinat dintre Bisericã si episcop are la temelie chipul unirii lui Hristos Mirele cu Mireasa Bisericã. Atīta timp cīt Biserica crede īn capul Hristos, rãmīne Bisericã, iar episcopul cīt rãmīne īn dreapta credintã mãrturisitã la hirotonie si se aflã īntr-un Sfīnt Sinod, rãmīne al Bisericii. Catolicii s-au spãimīntat de acest adevãr si au nãscocit īn jurisdictia lor un canon care spune: "Un episcop hirotonit valid poate face la rīndu-i hirotonii valide." Dar Sfintii Apostoli si-au "validat" continuitatea tocmai prin mãrturisirea dreptei credinte si rãmīnerea īn sobornicitate, de aceea un episcop hirotonit valid (pīnã īn 1054) īsi rupe firul continuitãtii prin cãderea īn eresul infailibilitãtii, continuīnd a face hirotonii nevalide īn biserica acefalã īn care se aflã. Cel de-al doilea argument catolic pentru a demonstra cã Papalitatea este Biserica Apostolicã, este considerat cel mai "greu" din toate teoriile lor: "Ca si Bisericã, ei spun, ortodocsii nu reboteazã catolicii ce vor sã devinã ortodocsi, ceea ce īnseamnã cã preotia si tainele catolice sunt reale si valide." Cu cītã superficialitate este trasã aceastã concluzie! Dacã acest argument ar fi adevãrat, atunci ar trebui sã acceptãm cã si arienii si macedonienii nu sunt eretici, de vreme ce Biserica a primit pentru o vreme si botezul lor. Dar departe de noi aceastã blasfemie! Botezul ereticilor si al schismaticilor nu este botez. Tine doar locul Botezului si nu-l īnlocuieste desãvīrsit decīt numai atunci cīnd prin iconomie Biserica īl primeste. "Un Domn, o Credintã, un Botez" īnvatã Sf. Apostol Pavel (Efes. 4,5). Si Sinodul Local de la Cartagina, primit de Sinodul Sase Ecumenic, explicã: "Pentru ca Biserica cea Universalã sã fie una si adevãratul Botez sã fie unul, cum se poate ca si ereticii si schismaticii sã aibã adevãratul Botez de vreme ce ei nu sunt īn Biserica Universalã, ci s-au tãiat prin ereziile lor? Iar dacã botezul ereticilor si schismaticilor este adevãrat si Botezul Bisericii Ortodoxe este de asemenea adevãrat, atunci nu este un singur Botez dupã spusele Sf. Pavel, ci douã, ceea ce este absurd." De asemenea, Sfīntul Vasile cel Mare īn ale sale canoane nu acceptã botezul schismaticilor: "Cã necuviinta de acolo este arãtatã si vãzutã tuturor celor ce cīt de putin stiu a socoti. Cei catari (curati) si ei sunt din cei dezbinati. Dar īnsã s-a pãrut celor din īnceput, celor īmpreunã cu Ciprian zic, si cu Firmilian al nostru, pe toti acestia a-i supune unei hotãrīri. Pe cei curati [cataristi], si īnfrīnati [engratisti], si idroparastati, si apotactisti (adicã de sinesi lepãdati de la Catholiceasca[*] Bisericã). Cãci īnceputul despãrtirii s-a fãcut prin dezbinare. Iar cei ce s-au dezbinat de Bisericã, nu au mai avut Harul Duhului Sfīnt peste dīnsii. Cã a lipsit īmpãrtãsirea, pentru cã s-au īntrerupt urmarea. Cã cei īntīi ce s-au depãrtat aveau hirotoniile de la Pãrinti, si prin punerea mīinilor lor peste ei, aveau darul cel duhovnicesc. Iar cei ce s-au rupt fãcīndu-se mireni, nici de a boteza, nici de a hirotoni nu au avut putere, nici de a putea da altora Harul Sfīntului Duh, de la care ei au cãzut. Pentru aceasta ca niste botezati de mireni cei de dīnsii botezati, au poruncit (Pãrintii) ca venind la Bisericã, cu adevãratul Botez al Bisericii de a doua oarã sã se curãteascã." (Canonul I al Sf. Vasile) (va urma) |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Partea a III-a
Putin mai jos īn acelasi text se aratã cu claritate cugetul Bisericii atunci cīnd Sf. Pãrinte afirmã cã botezul, nu numai al ereticilor ci si al schismaticilor este invalid, adicã fãrã har si sfintenie. Oricum, din motive de iconomie se īngãduie a fi primiti schismaticii īn Bisericã dupã ce se leapãdã de schismele lor. Dar pentru a discerne īn astfel de cazuri Sf. Vasile aratã pogorãmīntul: "Dar fiindcã cu totul s-a pãrut oarecãrora din cei din Asia, pentru iconomia multora sã se primeascã botezul [al schismaticilor] lor. Fie primit. Cã mã sfiesc ca nu cumva īntīrziindu-i cu Botezul sã-i īntīrziem īntru ale mīntuirii prin aceastã asprime a īndelungãrii. Iar dacã aceia pãzesc Botezul nostru, aceasta pe noi sã nu ne īnduplece. Cã nu suntem vinovati a le da lor har, ci a stirbi observatia cu scumpãtatea Canoanelor." De aici īnainte este neīndoielnic faptul cã Sf. Pãrinti considerau botezul ereticilor si al schismaticilor ca fiind inexistent. Cīnd īn anumite circumstante se hotãrau sã nu-l repete, nu era vorba de schimbarea rīnduielilor, ci de faptul cã printr-un act de iconomie botezul mincinos al schismaticilor si ereticilor obtinea adevãrata valoare: sfintire, putere si har doar prin intrarea penitentului īn Biserica Ortodoxã, care dacã ar fi rãmas īn afara ei, nu ar fi primit nici una din harisme. Sã nu uitãm cã aceste pogorãminte nu erau luate decīt īn sobor si pentru o perioadã de timp lãsatã spre īndreptare. Mai mult, Sf. Vasile spune despre schismatici: "Iar cel al īnfrīnatilor [botez] se cade noi a-l īntelege lucrare rea. Cãci ca sã-i facã pe ei neprimiti Bisericii, s-au apucat de aici, sã īntīmpine mai īnainte cu īnsusi al lor botez. De unde si-au stricat si obisnuirea lor" pentru cã "si-au nãscocit osebit botez, schimosind predanisirea ceea ce este la Botez[1]". "Deci socotesc, fiindcã nimic este pentru dīnsii, zic, arãtat se cade nouã a lepãda botezul lor. Si de ar fi luat cineva de la dīnsii pe acela, venind la Bisericã, sã-l boteze." Sfīntul Ioan Gurã de Aur grãieste: "Nu lãsa ca īnselãciunea ereticilor sã te amãgeascã, o cititorule; deoarece ei au botez, dar nu au luminare; ei īsi boteazã trupurile dar sufletele lor nu primesc luminare" (Omilia "La īnceput a fost Cuvīntul"). Asemenea si Sf. Leon: "Nici un eretic nu poate da sfintire prin taine" (Epistola cãtre Nicetas) si Sf. Ambrozie: "Botezul celor rãu cinstitori de Dumnezeu nu sfinteste" (Cãtre catehumeni). Totusi ne putem īntreba de vreme ce ereticii nu au botez, de ce īn Sinoadele Sase si Sapte Ecumenice s-au acceptat botezul unor eretici ca arienii si macedonienii? Iatã cum rãspunde la aceastã īntrebare Sf. Nicodim Aghioritul: "Pentru ca sã se facã dar lesne de īnteles dezlegarea nedumeririi acesteia, este trebuintã a sti cineva mai-nainte, cã douã feluri de chivernisire, si de īndreptare, se pãzesc īn Biserica lui Hristos. Un fel se numeste scumpãtatea, iar celãlalt, se numeste iconomie si pogorãmīnt. Cu care chivernisesc mīntuirea sufletelor iconomii Sfīntului Duh, uneori cu unul alteori cu altul. Deci Sfintii Apostoli īn Canoanele lor cel mai-nainte zice, si toti pomenitii sfinti, au īntrebuintat scumpãtatea, si pentru aceasta desãvīrsit leapãdã botezul ereticilor; Iar Soboarele acestea douã de toatã lumea, au īntrebuintat iconomia, si botezul arienilor si al macedonenilor l-au primit, si al altora; Iar pe al evnomianilor, si al altora īncã, nu l-au primit. Pentru cã, mai ales īn vremea Soborului al 2-lea arienii si macedonenii erau īn putere, si nu numai cã erau multi īntru multime, ci aveau si mari puteri līngã īmpãrati, si pe līngã stãpīnitori, se aflau si la senat. Drept aceea, īntīi pentru ca sã-i tragã la dreapta slãvire, si sã-i īndepãrteze mai lesne de eres, si alta pentru ca sã nu se īntīmple mai mult sã-i sãlbãticeascã asupra Bisericii si asupra crestinilor, si rãul mai rãu sã se facã, au iconomisit lucrul asa, Dumnezeiestii Pãrinti aceia iconomisindu-si cuvintele lor cu judecatã [Psalm 111: 5]."[2] Trebuie sã discernem aici faptul: dacã Biserica din motive de iconomie a primit la un anumit timp si pentru un anumit timp botezul ereticilor, aceasta nu īnseamnã validarea credintei lor si cã botezul este valabil de la īnceput pīnã la sfīrsit. Iconomia zice: chiar forma īntreitei afundãri īn numele Sfintei Treimi - fãcutã chiar de preot - nu-l sfinteste [3] pe eretic sau schismatic atīt timp cīt acesta nu face lepãdãrile verbale de eres, nu e primit īn Bisericã ca drept-mãrturisitor al Crezului Ortodoxiei, si nu este apoi miruns. Atunci si numai atunci, prin mila sfintitoare a Bisericii i se dãdea adevãrata valoare botezatului, care pīnã atunci nu avea decīt o formã nelucrãtoare si neconfirmatã a botezului. Dar acel timp al iconomiei a trecut, asa cã acum acrivia Sfintelor Canoane trebuie sã preia cīrma Bisericii. Dar si Grigorie Teologul īntr-un glas cu sfintii cei mai-nainte pomeniti, zice īn Cuvīntul cel la sfīntul Botez, despre arieni si macedonienii care se catehizau: "Iar de schiopãtezi īncã, si nu primesti deplinãtatea Dumnezeirii Fiului si a Duhului, cautã pe altul sã te boteze, sau mai bine zice, sã te īnece [afunde] īn apa botezului, fiindcã eu nu am voie a despãrti Dumnezeirea Fiului, si a Duhului, de Dumnezeirea Tatãlui, si a te face mort, de vreme ce se cuvine a doua oarã a te naste prin Botez. Īncīt nici darul Botezului sã nu-l aibã, nici nãdejdea care se naste prin Botez, pierzīnd prin īmputinarea slãvirilor ale Celui de-o-fiintã si chipul mīntuirii sale. De vreme ce pe oricare din cele trei Ipostasuri o ai pogorī din aceasta, si pe sine te lipsesti de deplinãtatea cea prin Botez." Este bine a sti cã la īnceput Biserica boteza pe catolicii convertiti la ortodoxie. Avem ca mãrturie Conciliul Papal de la Roma din 1215 care consemneazã īn al patrulea canon cã ortodocsii nu liturghiseau acolo unde latinii au fãcut messa īnainte, pīnã nu sfinteau locul cu aghiasmã, si cã botezau pe cei ce veneau la dreapta credintã chiar dacã aveau botezul latin. Cum de atunci, cīnd latinii de la īnceputul cãderii īn erezie erau botezati cīnd veneau la ortodoxie si acum cīnd sunt depãrtati cel mai mult de adevãrul de credintã si merg din erezie īn erezie, sã fie primiti doar prin mirungere? "Deci pentru cã ereticii aceea pãzeau chipul Apostolescului Botez - spune Sf. Nicodim - Canoanele acelor douã Soboare, i-au primit ca botezati. Si nu numai pentru aceasta, ci si pentru iconomie, precum am zis. Cã de le-ar fi lipsit iconomia, negresit nu ar fi stãtut īmpotriva Apostolestilor Canoane, care poruncesc dimpotrivã, adicã sã nu primim botezul ereticilor. Toatã teoria, care pīnã acum o am fãcut aici, nu este de prisos, mai ales este si prea de nevoie, de obste adicã pentru toatã vremea, iar mai ales pentru ziua de astãzi, pentru gīlceava cea mare, si prigonirea cea multã, ce se face pentru botezul Latinilor, nu numai īntre noi si Latini, ci si īntre noi si īntre cei de o cugetare cu Latinii. Deci urmīnd celor zise fiindcã locul Apostolescului Canon o cere, zicem cã botezul Latinilor este botez mincinos. Si pentru aceasta, nici dupã cuvīntul acriviei nu este primit, nici dupã cuvīntul iconomiei. Nu este primit dupã cuvīntul acriviei, īntīi pentru cã sunt eretici. Si cum cã Latinii sunt eretici nici o trebuintã este acum sã arãtãm, vreo dovadã. Cã īnsusi aceasta, cã avem atīta urã, si atīt īntoarcere, iatã atītea veacuri, despre dīnsii, este arãtatã dovadã, cã ca pre niste eretici īi urīm, adicã precum si pe arieni, sau pe savelieni, sau pe macedonienii cei luptãtori de Duh."[4] Cãci iconomia are mãsuri si hotare, si nu este vesnicã si nehotãrītã. Pentru aceasta si Teofilact al Bulgariei zice: "Cel ce face ceva dupã iconomie, nu chiar ca un lucru bun, face aceasta: Ci ca un lucru trebuincios la o vreme." (Tīlcuirea cãtre Galateni la cap 5 stih 11). "Īn destul am iconomisit", zice si Grigorie Teologul īn Lauda cea cãtre Atanasie, "nici socoteala cea strãinã primindu-o, nici pe a noastrã stricīndu-o, care [de n-ar fi asa] cu adevãrat rea iconomie s-ar numi". Cu adevãrat rea iconomie este aceasta, cīnd printr-īnsa, nici pe Latini nu putem a-i īntoarce, si noi cãlcãm acrivia sfintitelor Canoane si primim botezul mincinos al ereticilor." "Cã a iconomisi se cuvine unde nu se face cãlcare de lege", zice Dumnezeiescul Hrisostom.[5] |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Partea a 4-a:
Sfīntul Marcu Eugenicul [6], mitropolitul Efesului (+1444), singurul apãrãtor al Ortodoxiei la sinodul "unionist" de la Ferrara-Florenta (1438-1439) vorbeste despre pogorãminte: "Credinta noastrã este dreapta mãrturisire a Pãrintilor nostri. Cu ea, noi nãdãjduim sã ne īnfãtisãm īnaintea Domnului si sã primim iertarea pãcatelor; iar fãrã de ea, nu stiu ce fel de cuviosie ne-ar putea izbãvi de chinul cel vesnic... Īn materie de credintã nu existã concesie. Chestiunile credintei nu admit iconomia. Asta ar fi egal cu a spune: Taie-ti capul si du-te unde vrei." De ce a lãsat Dumnezeu sã cadã latinii īntr-o asemenea īnselare? Rãspunsul nu poate veni decīt privind la teologia lor īndepãrtatã de trãirea Sfintilor Pãrinti, la lepãdarea ce-au fãcut-o "ruginitelor" Canoane, apostazii care le-au adus mintile la zãmislirea unui dumnezeu nou, cu acelasi chip dar cu altã fire, un dumnezeu "evoluat" ce corespunde trufiei credintei apusene. Sfīntul Teodosie cīnd a dat rãspunsul īmpãratului Atanasie (491-518) īmpotriva eresului lui Eutihie[7] nu a cãutat sã-l impresioneze cu multa teologie, ci l-a potolit prin tãria credintei si pãstrarea predaniilor Sfintilor Pãrinti: "Cīnd aceste douã ne stau īn fatã, īmpãrate, adicã, ori cu urīciune voind a vietui fãrã de minte, ori a muri cu cinste, urmīnd dogmelor celor drepte ale sfintilor, sã stii cã moartea mai mult o cinstim, pentru cã nu primim dogmele cele noi, ci urmãm asezãmintelor pãrintilor celor care au fost mai īnainte; iar pe cei care voiesc a nãscoci altele, pe aceia cu dreapta credintã īi lepãdãm si īi dãm blestemului si din cei hirotoniti de cei fãrã de minte, nu primim pe nici unul... Drept aceea, noi nicidecum nu voim nu numai sã grãim, dar nici sã gīndim ceva īmpotriva sfintelor soboare a toatã lumea."[8] Chiar si acum, cīnd īntr-un mod arbitrar si neīntemeiat, īn zilele noastre latinilor li se face doar mirungerea, nu aratã chiar si numai aceasta pecetluire - "Pecetea Darului Sfīntului Duh" - hula lor fatã de Sfīntul Duh si cã sunt īndepãrtati de Bisericã? Paradoxul e cã si ortodocsii care se leapãdã si trec la catolici primesc doar mirungerea. De ce? Pentru cã ei ne considerã la fel de cãzuti din har. Īnselarea zilelor noastre constã īn faptul cã se considerã cã prin mirungerea catolicilor si protestantilor se face valid botezul acestora primit din schismã si erezie, dar se omite faptul cã acel botez nu este nici apostolic fãcut īn numele Sfintei Treimi (din cauza Filioque) si nici canonic prin stropire sau turnare. Īnselarea aceasta premerge unei gīndiri teologice scolastice care considerã Taina Mirungerii a fi suficient de īmplinitoare pentru a acoperi lipsa persoanei Sf. Duh de la botezul papistas. O tainã nu substituie altã tainã. Blasfemie ar fi dacã ne-am īnchipui mãcar cã Hristos īn dragostea fatã de fãpturã, ar lua chip īn cel nebotezat dacã acesta s-ar īmpãrtãsi cu Sfīntul Trup si Sīnge. Putem cu adevãrat spune cã prin adevãratul Botez se sãdeste sãmīnta luminoasã, prin Mirungere se adapã virtutile iar prin Cuminecare se desãvīrsesc roadele. Dacã nu este sãmīntã, ce uzi ca sã creascã si ce sã rodeascã? Tainele sunt īnlãntuite dar nu complementare, se īnrīuresc dar nu se īnlocuiesc una pe cealaltã. Prin toate cele de mai sus am vãzut cã Sfintii Pãrinti īntr-un cuget mãrturisesc cã ereticii si schismaticii s-au rupt de harul de viatã dãtãtor al Sfīntului Duh, si cã ceea ce apostatii numesc "bisericã" este īn realitate un trup mort care pãstreazã semnele exterioare adevãratei Biserici. Ar fi pentru noi ortodocsii o blasfemie sã-i considerãm pe Apuseni - care se fac vinovati (prin sistemul de erezii dogmatice, canonice, eclesiale) de cea mai mare schismã din istoria Bisericii - ca avīnd valide preotia si sfintele taine. Dacã mai este vreo nevoie pentru cineva de a arãta cã papismul nu este altceva decīt o organizatie socialã de eretici, lipsiti de Adevãr, de Sfinte Taine si de Harul Duhului Sfīnt, vom continua, cu ajutorul lui Dumnezeu cel īn Treime īnchinat, sã aducem īncã douã argumente ce contrazic supozitiile cã de vreme ce nici un Sinod nu a anatemizat fãtis papalitatea si īn corespondenta vremii diferiti patriarhi ortodocsi īi numeau Bisericã a Romei sau Bisericã Apuseanã, īnseamnã cã īn mod tacit sunt recunoscuti ca fiind Biserica lui Hristos. Rãmīnem uluiti cītã orbire trebuie sã ai ca sã crezi acestea din urmã! Sã ne īntrebãm ce s-a īntīmplat īn 1054. Este adevãrat cã Ortodoxia nu a excomunicat papalitatea. Ci atunci papalitatea arogantã a excomunicat Ortodoxia. Ce vor mai mult catolicii? Ce act oficial poate fi mai temeinic decīt acesta? Ce altceva poate deschide o prãpastie mai mare īntre Bisericã si Papism? Latinii au lovit Biserica, dar si-au arãtat prin aceasta intentiile reale. Scena de teatru a delegatilor apuseni īn altarul Sfintei Sofia a fost oficializarea, confirmarea despãrtirii apusenilor de Bisericã. Mai este nevoie de vreun alt act oficial? Nimeni nu l-a dat afarã pe Iuda din cei doisprezece Apostoli. A plecat singur, īn noapte. Nimeni nu l-a excomunicat. S-a excomunicat singur. Existã douã tãlmãciri pentru actul latin de lepãdare a Bisericii Ortodoxe: Ori biserica apuseanã este cu adevãrat Biserica lui Hristos, ceea ce īnseamnã cã Ortodoxia este anti-ortodoxã, ereticã si schismaticã; ori Biserica Ortodoxã este adevãrata Bisericã, ceea ce-i pune pe apuseni īn rīndul ereticilor rupti de Hristos. Pentru un drept-credincios nu existã cale de mijloc. Biserica este Una. Drept aceea, doar una dintre cele douã īnceteazã a mai fi Bisericã dupã 1054. Fiecare crestin nu are decīt sã-si cerceteze constiinta si sã aleagã. Cei care rãmīn ortodocsi automat renuntã la papism. Sinoadele ortodoxiei s-au strīns atunci cīnd anumite īntrebãri sau disensiuni se ridicau īmpotriva credintei. De aceea īn īntreaga istorie a Bisericii Ortodoxie de dupã Schismã nu s-a pus problema despãrtirii papale. Chiar si participantii rãsãriteni de la conciliul tīlhãresc de la Florenta (1439) erau constienti cã au semnat un act de trãdare[9]. Messele latine nu erau doar considerate lipsite de continut, ci ca o ierosilie īntr-un ritual satanic. Pentru aceasta ortodocsii fãceau mai īntīi sfintirea apei pentru a curãti locul unde au slujit catolicii. Nici un latin convertit nu era primit fãrã a i se face botezul. Cine din Biserica Ortodoxã si īn ce timp a protestat īmpotriva acestor rīnduieli ale Sfintilor Pãrinti? De ce sã se ridice cineva? Era o convingere soborniceascã cã toatã papalitatea nu este Bisericã. De ce asadar sã fie nevoie de sinod? Ce sã mai dezbatã un sinod ortodox? Ceva ce era deja hotãrīt si de toti soborniceste īmplinit? Ceva despre care nimeni nu avea nici cea mai micã īndoialã? Latinii erau socotiti ca despãrtiti de Bisericã, despãrtiti de trãirea ei, de metanoia Sfintilor Pãrinti, de dogmele, teologia si viata ortodoxã. Cum puteau cei din vechime, cīnd mãrturiseau īn crez o bisericã si nu douã, a gīndi mãcar despre catolici ca la o Bisericã sorã? Din aceastã pricinã aproape nici un sinod nu a dezbãtut dacã papalitatea este sau nu Bisericã, ci Pãrintii s-au preocupat mai ales de a opri expansiunea Apusului si de a gãsi noi oprelisti īn calea invaziei eretice. Totusi pentru a vãdi drept basme cīrtelile latine, am pus la īnceputul articolului hotãrīrea Sinodului de la Constantinopol īntrunit de Patriarhul Ieremia al II-lea la anul 1583, care nu ne īndeamnã la nici un cuvīnt de prisos. Dacã pīnã īn acel an toate cele ale apusenilor erau socotite erezii si tratate cu anatemele de rigoare, cu atīt mai mult ar trebui astãzi, cīnd pan-erezia lor naste o asa vīltoare īn care multi au fost lesne prinsi. Nici protestantii din acea vreme nu s-au lãsat mai prejos īn īncercarea de a realiza o aliantã antipapalã. Astfel īn anul 1576 luteranii din Tübingen au scris patriarhului Ieremia al II-lea afirmīnd cã luteranismul este adevãrata credintã si cã vor sã se uneascã cu ortodocsii. Pentru a-si sustine cele afirmate ei alãturau scrisorii "Mãrturisirea de la Augsburg" din 1530 si articole ale credintei lor, cerīndu-i patriarhului sã-si spunã pãrerea. Patriarhul le-a trimis o primã scrisoare īn care le spunea: "rãspunzīnd, nu vã vom spune nimic de la noi, ci din cele Sapte Sinoade Ecumenice, cu care scrieti cã sunteti de acord. Vom vorbi urmīnd īnvãtãtorilor si teologilor nostri, pentru cã Duhul Sfīnt a vorbit prin ei. Īnvãtãturile lor vor rãmīne pururea neschimbate, cãci ele se īntemeiazã pe cuvīntul Domnului." |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Partea a 5-a (ultima)
Arãtīndu-le care este dreapta credintã, patriarhul Ieremia i-a sfãtuit sã revinã asupra ideilor lor gresite: "nu existã decīt un singur mod de a corecta greseala: urmīnd Sfintelor Sinoade si Canoanelor Apostolice, īntr-un cuvīnt, urmīndu-l pe Hristos īn toate." Nemultumiti de rãspunsul patriarhului, care le cerea renuntarea la erezii, luteranii īi scriu din nou, aducīndu-i numeroase acuze. Ieremia le rãspunde: "noi nu ne apãrãm cu īntelepciunea omeneascã, ci folosim ca dovadã Scriptura, cãci adevãrata filozofie nu contrazice niciodatã teologia (Col. 2, 8). Deci, fratilor, sã stãm neclintiti pe stīnca credintei si pe traditia Bisericii si sã nu īnlãturãm hotarele puse de Sfintii Pãrinti." Primind a treia scrisoare, patriarhul Ieremia al II-lea īsi dã seama cã dialogul nu rodeste si le scrie urmãtoarele: "Vã cerem ca de acum īnainte sã nu ne produceti o durere si mai mare, nici sã ne mai scrieti pe acelasi subiect pe care vreti sã īl privim diferit de cum au fãcut-o teologii Bisericii. Voi īi cinstiti pe ei īn cuvinte, dar īi respingeti prin faptele voastre. Pentru cã voi īncercati sã dovediti cã cuvintele lor dumnezeiesti, armele noastre, nu sunt potrivite. Īn ceea ce ne priveste, eliberati-ne de povara dialogului. Mergīnd pe cãile voastre, nu ne mai scrieti despre dogmã". Dacã cineva acceptã ca o erezie sã fie oficial numitã Bisericã, indirect īi primeste si validitatea dogmaticã, īi recunoaste sfintenia tainelor, puterea si harul ca celei Una, Sfinte, Sobornicesti si Apostolesti Biserici. Ar trebui asadar sã accepte ca fiind Bisericã si cultele adventiste, baptiste, reformate, luterane, calvine. Ar trebui sã nu mai fie oprelisti īn īmpãrtãsirea īn comun a tainelor, a dogmelor, a credintei. Dar dacã toate sunt "biserici" ai lui Hristos, cu ce scop se duce toatã lupta īmpotriva Bisericii Ortodoxe? Atunci toti Sfintii Pãrinti, Mucenici si Mãrturisitori au fost cei mai nenorociti oameni! Toti sfintii care au īnfundat temnitele austro-ungare si comuniste, care nu au tãcut ci au luptat si au fãcut minuni pīnã la a-si vãrsa sīngele pentru a nu se uni cu catolicii si a nu se vinde protestantilor, acesti martiri ai credintei sunt īntr-adevãr, pentru "euro-teologii ortodocsi" moderni, niste oameni obscuri care trãiesc īn bezna credintei lor, niste fanatici rãzvrãtiti, iesiti din minti si fiinte retardate care nu au deloc dragoste pentru "fratii" eretici. Noi crestinii am fost dintotdeauna "pentru evrei poticnire iar pentru lume nebunie". Pīnã la sfīrsitul veacurilor vom rãmīne pentru lume pricinã de smintealã si batjocurã. Dar ce e lumea? Nimic altceva decīt o scenã mare cīt pãmīntul, pe care fiecare-si joacã rolul cu o mascã pe fatã. Multi imitã pe adevãratii crestini, altii pe preoti, arhierei, iar altii se prefac naivi si muti. Si toatã lumea īi priveste, dar īi primeste numai pe acei care joacã mai bine rolul mãstii. Durere va fi asupra celui ce va īndrãzni a-si descoperi fata, suferintã va fi aceluia care nu se va mai juca de-a ortodoxia, dar marea pãtimire i se va da celui ce va īndrãzni sã-i numeascã pe toti dupã adevãratul lor nume... Sursa: http://teologie.info/ro/stiri-cresti...e-la-1583.html |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afiŗare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect īnceput de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Constantin Iulian | VladCat | Resurse ortodoxe on-line | 8 | 01.10.2012 22:18:36 |
Ce este calendarul? Calendarul iulian revizuit. Cum si de ce?! | Eugen7 | Teologie si Stiinta | 71 | 31.10.2011 09:23:19 |
Calendarul indreptat si Pidalionul | spartacus | Intrebari utilizatori | 2 | 02.10.2011 23:01:27 |
Va rog rugati-va pentru Iulian are mare nevoie de rugaciunicatre d-zeu | ustrodica | Umanitare | 4 | 13.05.2010 22:00:59 |
Folosirea calendarului Iulian | sunsray | Generalitati | 3 | 13.04.2010 06:05:32 |
|