![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
B) În expresia „frații Domnului“, termenul „frate“ are în mod sigur acest sens mai larg, deoarece:
1. La Buna-Vestire, Sfânta Fecioară își exprimă clar hotărârea fermă de a rămâne fecioară. Nu știu de bărbat (Luca 1, 34) nu poate însemna în acest context, așa cum am mai arătat, decât: „Nu vreau (nu am de gând) să știu de bărbat“; este evident că ea intenționa să rămână fecioară și după trecerea perioadei de logodnă (care la evrei dura, de regulă, un an) și luarea ei de către dreptul Iosif. 2. În Sfintele Evanghelii este vorba totdeauna de Iisus, de Maria, mama Lui, și de Iosif: • Matei 2, 11: și intrând în casă, au văzut pe Prunc împreună cu Maria, mama Lui; • Matei 2, 13: După plecarea magilor, iată îngerul Domnului se arată în vis lui Iosif, zicând: Scoală-te, ia Pruncul și pe mama Lui și fugi în Egipt; • Luca 2, 16: și, grăbindu-se, au venit și au aflat pe Maria și pe Iosif și pe Prunc, culcat în iesle; • Luca 2, 34: Și i-a binecuvântat Simeon și a zis către Maria, mama Lui...; • Luca 2, 48: Și, văzându-L, rămaseră uimiți, iar mama Lui a zis către El: Fiule,de ce ne-ai făcut nouă așa? Iată, tatăl Tău și eu Te-am căutat îngrijorați; • Luca 3, 23: Și Iisus Însuși era ca de treizeci de ani când a început (să propovăduiască), fiind, precum se socotea, fiu al lui Iosif... Maria este numită „mama lui Iisus“, iar Iisus este numit simplu „fiul Mariei“ (Marcu 6, 3), expresie care ar fi dat loc la confuzii dacă ea ar fi avut și alți copii. Episodul cu Iisus la templu la doisprezece ani relevă clar că Iisus este singurul copil pe care-L au în grijă Fecioara Maria și dreptul Iosif. Iată frumoasa relatare lucanică a acestui moment din viața Copilului Iisus: Și părinții Lui, în fiecare an, se duceau de sărbătoarea Paștilor, la Ierusalim. Iar când a fost El de doisprezece ani, s-au suit la Ierusalim după obiceiul sărbătorii. Și sfârșindu-se zilele, pe când se întorceau ei, Copilul Iisus a rămas în Ierusalim și părinții Lui nu știau. Și socotind că este în ceata călătorilor de drum, au venit cale de o zi, căutându-L printre rude și printre cunoscuți. Și, negăsindu-L, s-au întors la Ierusalim, căutându-L. Iar după trei zile L-au aflat în templu, șezând în mijlocul învățătorilor, ascultându-i și întrebându-i. Și toți care Îl auzeau se minunau de priceperea și de răspunsurile Lui. Și, văzându-L, rămaseră uimiți, iar mama Lui a zis către El: Fiule, de ce ne-ai făcut nouă așa? Iată, tatăl Tău și eu Te-am căutat îngrijorați. Și El a zis către ei: De ce era să Mă căutați? Oare nu știați că în cele ale Tatălui Meu trebuie să fiu? Dar ei n-au înțeles cuvântul pe care l-a spus lor. Și a coborât cu ei și a venit în Nazaret și le era supus. Iar mama Lui păstra în inima ei toate aceste cuvinte (Luca 2, 41-51). 3. Mai ales din Ioan 7, 3 și urm. rezultă că așa-numiții „frați“ ai lui Iisus sunt mai mari decât El, căci își permit să se pronunțe asupra misiunii Sale, se consideră în drept să-I dea sfaturi. Ei nu puteau fi, deci, fiii Maicii Domnului, căci Iisus este numit „întâiul născut“ al ei (Matei 1, 25: Și fără să fi cunoscut-o pe ea Iosif, Maria a născut pe Fiul său Cel Întâi-născut, Căruia I-a pus numele Iisus; Luca 2, 7: Și a născut pe Fiul său, Cel Întâi-născut...). Menționăm că, dacă Iisus este numit Cel „Întâi-născut“, aceasta nu presupune nicidecum că Sfânta Sa Maică ar mai fi avut și alți copii. Primul născut al unei familii moștenea, în conformitate cu tradiția biblică, binecuvântarea familiei respective. De aceea, calitatea de „întâi-născut“ era subliniată, ca un fel de titlu de onoare, chiar și atunci când nu mai urmau și alți copii. 4. Niciodată Sfânta Fecioară nu este numită mama altcuiva decât a lui Iisus. „Frații“ Domnului nu sunt niciodată numiți „fiii Mariei“ și nu aflăm nici cel mai mic indiciu că ar fi fost numiți sau socotiți astfel. 5. Profund grăitor este episodul de pe Golgota: pe Cruce fiind, Domnul o încredințează pe Maica Sa ucenicului iubit: Deci, Iisus, văzând pe mama Sa și pe ucenicul pe care îl iubea stând alături, a zis mamei Sale: Femeie, iată fiul tău! (Ioan 19, 26). Ioan nu era rudă cu Maica Domnului și, deci, era de neconceput – avându-se în vedere mai ales solidaritatea familiei la vechii iudei – ca, dacă ea ar fi avut alți copii, să fie dată în grija cuiva care nu făcea parte din familie. 6. Așa precum dreptul Iosif este numit „tatăl“ lui Iisus (Luca 2, 48: Iată, tatăl Tău și eu Te-am căutat), deși nu era de fapt, tot astfel puteau fi numiți „frați“ ai Domnului unii care nu erau frați ai Săi în sens propriu. Fericitul Ieronim rezumă foarte bine situația în cuvintele: „Credem că Dumnezeu S-a născut dintr-o Fecioară, căci așa citim (în Evanghelie, n.n.); nu credem că Maria a cunoscut bărbat după naștere (a lui Iisus n.n.), deoarece nicăieri nu citim acest lucru“ (Împotriva lui Helvidius, P.L., XXIII, 213). |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Cine erau atunci cei numiți în Noul Testament „frații“ Domnului?
La această întrebare, epoca patristică a cunoscut două răspunsuri: 1. În două vechi scrieri apocrife, Evanghelia lui Petru (după informația dată de Origen, căci din această scriere ni s-a păstrat numai un fragment) și Protoevanghelia lui Iacov (9, 2; 17, 1, ediția germană a lui Hennecke-Schneemelcher, vol. I, Tübingen, 1968, p. 283 și 286), dreptul Iosif este prezentat ca fiind, în momentul logodnei sale cu Sfânta Fecioară, un văduv cu câțiva copii. Această idee a fost preluată de Origen (+ 254), care afirmă că „frații“ Domnului sunt fiii lui Iosif dintr-o căsătorie anterioară, deci frați vitregi ai lui Iisus (vezi Origen, Scrieri alese, Partea a II-a, trad. de Pr. Prof. T. Bodogae, Pr. Prof. N. Neaga și Zorica Lațcu, în col. „Părinți și scriitori bisericești“, 7, București, 1982, p. 42, 49). Sfântul Ilarie (+ 366), Sfântul Epifanie (+ 403), Sf. Chiril al Alexandriei (+ 444) ș.a. vor urma această părere, preluată mai târziu de sinaxare și de cazanii. Această soluție a problemei este însă contrazisă de faptul că mama „fraților“ Domnului, Maria lui Cleopa trăia, fiind una dintre mironosițe: • Matei 27, 56: Maria, mama lui Iacov și a lui Iosi; • Marcu 15, 40: Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov cel Mic și a lui Iosi, și Salomeea; • Marcu 15, 47: Iar Maria Magdalena și Maria, mama lui Iosi, priveau unde L-au pus; • Marcu 16, 1: Și după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria,mama lui Iacov, și Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă; • Luca 24, 10: Iar ele erau: Maria Magdalena și Ioana și Maria lui Iacov; • Ioan 19, 25: Și stăteau lângă crucea lui Iisus, mama Lui și sora mamei Lui, Maria lui Cleopa, și Maria Magdalena. 2. Al doilea răspuns are în favoarea sa, pe lângă datele din Sfintele Evanghelii, o importantă informație reținută de episcopul palestinian Hegesip (+ c. 180) care a scris o istorie a Bisericii primare în a doua parte a secolului al II-lea (fragmente din această scriere s-au păstrat în opera lui Eusebiu al Cezareii). El ne spune că „frații“ Domnului erau veri ai lui Iisus. Pe aceeași linie, unii dintre marii Părinți ai Bisericii ca Sfântul Ioan Hrisostom (+ 407), Fericitul Ieronim (+ 420) și Fericitul Augustin (+ 430) vor afirma că „frații“ Domnului sunt de fapt veri ai Săi pe linie maternă, fiind fii ai lui Cleopa și ai soției sale Maria. Într-adevăr, pentru a o deosebi pe soția lui Cleopa de Maria Magdalena, Sfinții Evangheliști o identifică prin menționarea unora dintre fiii ei: Maria, mama lui Iacov și a lui Iosif (Matei 27, 56); Maria, mama lui Iacov cel Mic și a lui Iosi (=Iosif) (Marcu 15, 40); Maria, mama lui Iosi (Marcu 15, 47); Maria, mama lui Iacov (Marcu 16, 1). Iacov și Iosif (Iosi) sunt primii doi dintre cei patru „frați“ ai Domnului. Pentru identificarea acestei mironosițe (Sfântul Matei îi zice simplu și „cealaltă Marie“, 28, 1), nu era nevoie să fie înșiruiți toți fiii ei; era destulă menționarea unuia sau a doi dintre ei, „frații“ Domnului fiind bine cunoscuți de întreaga creștinătate a epocii primare (Iacov a fost primul episcop al Ierusalimului, între anii 44-62). Pe de altă parte, în Evanghelia de la Ioan (19, 25) Maria lui Cleopa este prezentată drept sora mamei Lui (a lui Iisus). Cum este cu neputință ca două surori să fi avut același nume, Maria, și deoarece tradiția veche a Bisericii o prezintă pe Sfânta Fecioară drept unica odraslă a Sfinților Părinți Ioachim și Ana, înseamnă că Maria lui Cleopa n-a fost soră a Maicii Domnului în sens propriu. Ea a putut fi sau verișoara Sfintei Fecioare (cum a susținut Fericitul Ieronim), sau cumnata ei (dreptul Iosif fiind fratele ei sau al lui Cleopa). În primul caz „frații“ Domnului erau veri secundari al lui Iisus pe linie maternă, iar în al doilea caz erau veri primari ai Săi pe linie paternă. A doua interpretare, favorizată de unii exegeți recenți, concordă cu informația lui Hegesip, după care „frații“ Domnului sunt veri ai lui Iisus pe linie paternă. De altfel, termenul „soră“ putea fi folosit foarte bine atât pentru „verișoară“, cât și pentru „cumnată“. În orice caz, ceea ce se poate afirma cu toată certitudinea este că „frații“ Domnului nu erau fiii Maicii Domnului, ci fii ai Mariei lui Cleopa, ea însăși rudă a Sfintei Fecioare. În concluzie, cercetarea istorică și exegetic-teologică, efectuată cu seriozitate și deplină onestitate, nu poate decât să confirme tradiția fermă și neîntreruptă a Sfintei Biserici despre pururea fecioria Maicii Domnului. În legătură cu cei care atacă această învățătură a Bisericii, Fericitul Ieronim citează cazul acelui efesean din vechime care, știind că nu este în stare să-și câștige notorietatea prin vreo realizare pozitivă, a dat foc vestitului templu al Dianei din Efes, ca prin această faptă reprobabilă să-și înscrie numele în istorie. Unii ca aceștia ar trebui mai degrabă să-și folosească timpul și talentele spre a împlini cât mai bine profeția Sfintei Fecioare Maria: Iată, de acum mă vor ferici toate neamurile (Luca 1, 48). Last edited by Eugen7; 19.01.2011 at 09:56:48. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Pe 23 octombrie Biserica Ortodoxa face pomenirea Sfantului Apostol Iacob, consemnat in Traditia Bisericii ca "frate al Domnului". Din viata sa aflam ca era fiul Dreptului Iosif, dintr-o casatorie anterioara. Intrucat Mantuitorul nu este fiul lui Iosif dupa trup, si pentru a nu starni confuzie in acest sens, mai potrivit este a-l numi pe Sfantul Apostol Iacov "ruda Domnului".
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Aceasta este o explicatie posibila insa nu este imbratisata de toti Sfintii Parinti. Personal nu sunt de acord cu aceata explicatie. A doaua explicatie patristica ortodoxa pentru fratii Domnului este aceea ca Sfantul Iosif, logodnicul Sfintei Fecioare Maria, Nascatoarea de Dumnezeu, avea un frate pe nume Cleopa care era casatorit cu o femeie pe nume Maria. Aceasta sotie a lui Celopa care avea tot numele Maria asa cum am precizat este numita cand "sora mamei Lui" (Ioan 19,25) cand Maria lui Celopa, cand mama fratilor (verilor) Domnului Iisus Hristos. Personal sunt de acord cu aceasta explicatie pe care o consider pertinenta, fiind mai paluzibila decat prima. Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
" Iacov, robul lui Dumnezeu și al Domnului Iisus Hristos, celor douăsprezece seminții, care sunt în împrăștiere, salutare" (Iacob 1:1) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Pe de alta parte exegeza textului nu se opreste doar la acest punct de vedere, cuvantul "héos" implicand [chiar in acest exemplu, descriind] posterioritatea.
Continand, nu polemica zamislirii Lui Hristos in Fecioara Maria ci posibilitatea ca Fecioara sa fi avut, ulterior, si alti copii, amintesc. In Biblia Amplificata si cea Catolica scrie la Matei 13:15 " Nu este oare acesta fiul lemnarului? Nu se numeote mama lui Maria, iar fraþii lui: Iacob, Iosif, Simon oi Iuda? 56 ai surorile lui oare nu sunt toate la noi? De unde, deci, are el toate acestea?” " Si Marcu 6:3 "Nu este oare acesta lem- narul, fiul Mariei, fratele lui Iacob, al lui Ioses, al lui Iuda oi Simon? ai surorile lui nu sunt oare aici, la noi?” " Se poate, insa, ca Iacob sa fie si fratele Mariei, sotia lui Clopa. O explicatie mai pertinenta este aceea ca, in cultura Iudaica a vremii, iudeii numeau "frati" verii persoanei in cauza. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Din punct de vedere duhovnicesc insa, al fecioriei duhovnicesti, este IMPOSIBIL ca Maica Domnului Pururea Fecioara Maria, Nascatoarea de Dumnezeu sa mai fi avut si alti copii din moment ce ea si-a dedicat toata viata ei, toata persoana ei EXCLUSIV lui Dumnezeu (Sfintei Treimi) asa cum a facut Sfantul Ilie Tesviteanul spre exemplu... Trebuie avuta in vedere exegeza textului, cum era societatea iudaica in acea perioada. Da, in "ochii lumii" Maica Domului, Sfantul Iosif si Hristos Iisus "pareau" o familie cu toate drepturile si obligatiile specifice atat familiale cat sociale... insa putini erau cei religiosi care stiau ca Maica Domnului a fost doar LOGODITA religios cu Sfantul Iosif si NU CASATORITA, iar logodna dupa legea VT era pazitoare a fecioriei (deci era imposibila orice activitate sexuala fireasca intre Maica Domnului si Sfantul Iosif, caci aceasta este specifica doar tainei sfintei casatorii). Asadar in acest context trebuie privite lucrurile... in care opinia publica, mai putin religioasa considera ca ei sunt o familie, dar nu au fost decat logoiti. Deci sa luam aminte! Citat:
Cazul lui Lot este elocvent, intrucat el nepot fiind al lui Avraam este numit de acesta frate. In societatea iudaica familiile erau compacte, locuiau aproape unii de altii, uneori in aceeasi casa. (Spre exemplu Avraam si nepotul sau Lot au locuit mult timp impreuna...) Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; Last edited by Eugen7; 24.10.2012 at 13:13:55. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Cu toate astea, toate traducerile in engleza si cea catolica scriu
Versiunea catolica : " Trezindu-se din somn, Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului: a luat-o la sine pe sotia lui si nu a cunoscut-o înainte ca ea să fi născut un fiu. si i-a pus numele Isus." KJV: "And knew her not till she had brought forth her firstborn son: and he called his name JESUS." In Biblia Amplificata scrie asa "25 But he had no union with her as her husband until she had borne her firstborn Son; and he called His name Jesus." In traducerea din ebaica scrie asa : "25 But he had no union with her as her husband until she had borne her firstborn Son; and he called His name Jesus." In versiunea sinodala ruseasca scrie asa "и не знал Ее. Как наконец Она родила Сына Своего первенца, и он нарек Ему имя: Иисус." (care tradus mot a mot si din topor inseamna : Also did not know It. As finally It has given birth to the Son of the first-born, and it has named to It a name: Jesus.) Traducerea in latina inseamna acelasi lucru : "et non cognoscebat eam donec peperit filium suum primogenitum et vocavit nomen eius Iesum" ca celelalte de mai sus. Last edited by editheraven; 24.10.2012 at 06:31:19. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
[quote=editheraven;478091]Cu toate astea, toate traducerile in engleza si cea catolica scriu
Versiunea catolica: "Trezindu-se din somn, Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului: a luat-o la sine pe sotia lui si nu a cunoscut-o înainte ca ea să fi născut un fiu. si i-a pus numele Isus." Redau mai jos traducerea acestor versete si comentariul aferent, apartinand IPS Bartolomeu Anania. "Si trezindu-se Iosif din somn, a facut asa cum i-a poruncit ingerul Domnului si a luat-o la sine pe femeia sa. Si nu a cunoscut-o pana ce ea L-a nascut pe Fiul ei. Si I-au pus Acestuia numele Iisus." (Mt. 1, 24-25) In limbajul biblic: a cunoaste (o femeie): a avea legaturi trupesti (cu ea). Evanghelistul e preocupat aici*numai*de faptul ca Iisus S'a nascut din Fecioara (prin zamislirea de la Duhul Sfant). Textul de fata nu atesta in mod explicit pururea-fecioria Mariei, asa cum ea reiese din restul Evangheliilor si din traditia Bisericii, dar nici nu o infirma. Adverbul-prepozitie*héos*= pana, pana ce, pana cand, are si semnificatia de continuitate, perpetuitate (Bailly). Verbul care o precede,*ouk egínosken*= nu a cunoscut-o (redat in limbile moderne prin perfectul compus), este in original imperfectul durabil (Osty), adica exprima o actiune care nu se termina, care nu are un capat. Compara pe*héos*de aici cu cel din*2 Rg 6, 23: [Micol] "n'a avut copii*pana in*ziua mortii ei";*Ps 109, 1: "Sezi de-a dreapta Mea*pana ce*voi pune pe vrajmasii Tai asternut picioarelor Tale";*Mt 28, 20: "Iata, Eu cu voi sunt in toate zilele,*pana la*sfarsitul veacului";*Lc 2, 37: [Proorocita Ana] "vaduva*pana la optzeci si patru de ani". In toate cazurile,*héos*nu semnifica un capat al actiunii sau situatiei care-l angajeaza (ca adica Micol ar fi avut copii dupa moarte, ca Fiul n'ar mai fi sezut de-a dreapta Tatalui dupa infrangerea vrajmasilor, ca Iisus n'ar mai fi cu apostolii dupa sfarsitul veacului, ca proorocita Ana s'ar fi recasatorit dupa varsta de 84 de ani), de unde rezulta fara echivoc ca textul de fata nu implica o legatura maritala intre Iosif si Maria, nici inainte si nici dupa nasterea lui Iisus. |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
BOR intre FRATII TIMOCENI si SORA BOS(-diacritice) | vioreldolha | Generalitati | 3 | 24.09.2013 17:49:26 |
Fratii mei, rugati-va si pentru mine, pacatosul! | CelMandru | Rugaciuni | 175 | 11.06.2012 01:03:08 |
Apel la rugaciune pentru fratii nostri din Rusia | mihailt | Generalitati | 1 | 23.08.2010 00:32:41 |
Despre fratii Domnului nostru Iisus Hristos | mihailt | Despre Biserica Ortodoxa in general | 12 | 30.05.2009 14:53:11 |
Pentru fratii din EU de Vest | cozia | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 0 | 14.03.2008 19:17:03 |
|