![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
"Insanatosirea bolnavului se cere prin rugaciune de la Dumnezeu, fiindca insusi Fiul Sau a luat trupul nostru. In calitatea sa de "templu al Sfantului Duh" (I Cor., 6, 19), trupul are capacitatea de a fi vindecat si curatit prin materia vazuta si sfintita, untdelemnul. Boala nu este numai un rezultat al pacatelor personale nemarturisite, ci si o urmare fireasca a ereditatii. Se stie ca din parinti viciosi se pot naste copii cu malformatii. "Pana la al saptelea neam voi pedepsi faradelegea" (Lev., 26, 31) ; "parintii mananca agurida si se strepezesc dintii copiilor" (Ier., 31, 29). Inainte de Taina Sfantului Maslu se cere bolnavului sa-si marturiseasca pacatele pentru iertare in Taina spovedaniei ca sa Se poata invrednici apoi si de Sfanta impartasanie. Sunt si cazuri cand si cei din jurul bolnavului trebuie sa-si marturiseasca pacatele in Taina spovedaniei ca sa fie impreuna rugatori cu cel in suferinta, pentru insanatosire. Sfantul Maslu este o taina a participarii comune la ridicarea din patul suferintei, o comuniune de rugaciune pentru sufletul celui chinuit. Pentru aceasta, se invoca ajutorul Preasfintei Fecioare, al Sfintei Cruci, ajutorul sfintilor si ingerilor, al tuturor slujitorilor traitori in Hristos si in comuniune cu sfintii.
Taina maslului nu este izolata, ci precedata de slujbe speciale : la Sfinta Liturghie se scot particele pentru cei bolnavi, se savarsesc acatiste si paraclise pentru iertarea pacatelor si insanatosirea celor aflati pe patul suferintei. Elementele constitutive si concrete ale acestei Taine: preotii savarsitori - ca cei ce poarta harul tamaduirii din preotia si slujirea Mantuitorului Hristos , primitorii ei, care sunt indeosebi cei bolnavi trupeste, dar si cei bolnavi sufleteste, sunt primiti cu bunavointa si tratati ca niste frati, fiindca poarta chipul lui Dumnezeu si ranile suferintei Mantuitorului. Materia sfintita este untdelemnul si faina (Marcu 7, 22-25) etc. Efectul imediat este intarirea credintei celui deznadajduit, prin cainta sincera si pocainta totala ; primirea harului intaritor si al iertarii, certitudinea indurarii Mantuitorului la Judecata particulara si obsteasca. Aceasta Taina, sfintii apostoli o savarsesc dupa Invierea Domnului, indata dupa Cincizecime, ca Taina a Bisericii, potrivit cuvintelor Mantuitorului: "...in numele Meu veti scoate demonii... pe bolnavi mainile veti pune si se vor insanatosi..." (Marcu, 16, 17-18). Despre practicarea acestei sfinte Taine ne vorbeste sfantul Iacov : "Daca este cineva bolnav, sa cheme pe preotii Bisericii si sa se roage pentru el, dupa ce-l vor unge cu untdelemn in numele Domnului. Rugaciunea facuta cu credinta va izbavi pe cel bolnav si Domnul il va vindeca, iar daca a facut pacate ii vor fi iertate... Mare putere are rugaciunea celui fara de prihana..." (Iacov, 5, 14-16). Din cuvintele apostolului Iacov reiese ca maslul este o lucrare sfanta vazuta, care era cunoscuta si practicata de Biserica inainte de a scrie el epistola. Aceasta lucrare se savarsea "in numele Domnului". Sfantul Iacov ne incredinteaza ca prin Taina maslului se impartaseste crestinului harul vindecator pentru bolile trupesti si sufletesti. Maslul este deci o lucrare vazuta, savarsita de preotii Bisericii, prin care se impartaseste harul nevazut." (www.crestinortodx.ro 12 septembrie 2006) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Invatatura catolica
Biserica romano-catolica a socotit Taina maslului o ceremonie administrata celor aproape de moarte, numai pentru intarirea sufletului in momentele agoniei. De aici si denumirea de ungerea cea mai de pe urma, data acestei Taine. Dar practica aceasta, privind Taina sfantului maslu, este departe de practica apostolica, potrivit invataturii Bisericii Ortodoxe. Sfantul Iacov vorbeste despre bolnavi in general si nu numai despre cei grav bolnavi, aratand ca maslul nu este savarsit in vederea sfarsitului apropiat, ci pentru vindecarea bolnavului : "Si rugaciunea credintei va mantui pe cel bolnav, si Domnul il va ridica" (Iacov, 5, 15), de aceea este nevoie de spovedanie si de Sfanta impartasanie : "Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu are viata vesnica si Eu il voi invia in ziua cea de apoi" (Ioan 6, 54 si 58). Iar din punct de vedere psihologic, Taina sfantului maslu, administrandu-se numai celor greu bolnavi si stiindu-se ca ea este o pregatire pentru moarte, in loc sa linisteasca si sa intareasca, mai mult ii tulbura pe cei bolnavi. Si in privinta savarsirii Tainei, Biserica Apuseana are alta practica, nu cea din traditia apostolica. Astfel, untdelemnul, care se foloseste ca materie a Tainei, se sfinteste de episcop, iar preotii numai il administreaza. Practica contravine cuvintelor sfantului Iacov care spune ca untdelemnul trebuie sfintit de preoti, cu prilejul savarsirii maslului, si nu mai inainte, de catre episcop ca la Confirmare. Invocarea harului Duhului Sfant pentru vindecarea celui bolnav este indicata de sfantul Iacov : preotii trebuie sa se roage pentru acela si sa-l unga cu untdelemn sfintit (Iacov 5, 14 si 15). Dupa invatatura ortodoxa, prin Taina maslului se impartaseste harul care vindeca bolile trupesti si sufletesti si se iarta pacatele (Marturisirea ortodoxa I, 119) : "Rugaciunea credintei va mantui pe cel bolnav si Domnul il va ridica si de va fi facut pacate se vor ierta lui" (Iacov 5, 15). Invatatura protestanta Protestantii resping Taina maslului, invocand unele texte biblice si interpretandu-le altfel decat invatatura de veacuri a Bisericii celei una. Astfel : 1) In Biblie, zic unii, nu se gaseste instituirea maslului de catre Hristos. Deci nu poate fi nici admisa ca Taina, nici practicata de preoti si nu are efecte asupra bolnavilor. Aceasta afirmatie evita textele Vechiului Testament care o preinchipuie in diferite situatii. Instituirea a fost facuta de catre Mantuitorul (prin diferite vindecari), si apoi Taina a fost practicata de sfintii apostoli dupa Pogorarea Sfantului Duh. Chiar inainte de Cincizecime, ucenicii, propovaduind in cetati, "scoteau multi demoni, ungeau pe bolnavi cu untdelemn si vindecau" (Marcu 6, 12-13). Dupa pogorarea Sfantului Duh practica era cunoscuta ca Taina : "...cei bolnavi sa cheme preotii Bisericii..." (Iacov, 5, 14-15). De asemenea, scrierile apostolice indica nenumaratele vindecari si ridicari de pe patul suferintei, cu ajutorul «ungerii minunate si rugaciunii curate". 2) Maslul ar ii o practica aflata in toate religiile, si crestinii au preluat-o, dar nu poate fi o Taina. Este adevarat, multe ceremonii se aseamana, fiindca toate au folosit omului, dar Taina maslului, asa cum am vazut, a fost prefigurata in Vechiul Testament, iar Mantuitorul "doctorul trupurilor si sufletelor noastre" a instituit-o ca un mijloc de insanatosire prin harul Sfantului Duh, prin "darul vindecarii" (I Cor., 12, 9). 3) Exista vindecari prin cuvant, spun altii, prin rugaciune, fara untdelemn, asa cum arata chiar Domnul (Marcu, 16, 18; Fapte, 18, 10), deci n-ar avea rost ceremonia maslului. Intr-adevar Mantuitorul, ca Dumnezeu adevarat si om desavarsit, putea savarsi orice minune si vindecare fara elementele folosite de catre Biserica, "fiindca la Dumnezeu toate sunt cu putinta" (Matei 19, 26). Insa si apostolii s-au folosit, in vindecari, de faina, untdelemn, de obiecte. Untdelemnul ca si faina sunt si mijloace de savarsire a Tainei maslului, asa cum la botez se foloseste apa, la Euharistie painea si vinul etc, prin care lucreaza harul Sfantului Duh, la rugaciunea preotului si credinta celor bolnavi, sau a acelora care i-au adus la maslu. Asa cum slabanogul a fost purtat de prietenii sai si introdus prin acoperisul casei in fata Mantuitorului si vindecat (Marcu 2, 2-5), acelasi lucru se intampla si cu cei ce vin la slujba aceasta, primind vindecare sau mangaiere (Rom., 15, 1-7). Uneori si Mantuitorul a folosit diferite materii in cazul vindecarilor (Ioan 9, 6-8) si chiar anumite locuri (Luca 10, 34; Ioan 5, 2-6 etc). 4) Nu toti bolnavii se vindeca dupa slujba maslului, ceea ce ar dovedi ca nu este o Taina. Unii chiar mor, deci nu ar avea loc lucrarea Sf. Duh, ci in cel mai bun caz ar fi un simbol, sau o practica a preotilor. Dar nici la spital nu se vindeca toti, desi tuturor li se administreaza aceleasi medicamente, poate aceeasi operatie, ingrijire si asistenta. Iar slujba sfantului maslu este pentru toti cei ce o doresc, insa efectul depinde de credinta bolnavului si de iertarea pacatelor lui de catre Dumnezeu, si intr-o masura si de credinta celor ce-l insotesc. In caz de necredinta si apostazie, nu se poate vorbi de mantuire : "...nu a putut sa faca nici o minune... si se mira de necredinta lor..." (Marcu 6, 5-6). In concluzie, maslul este o lucrare a lui Hristos in biserica, adica o Taina, din cele sapte Taine instituite de El, prin care ni se impartaseste harul Duhului Sfant pentru vindecarea de boli trupesti si sufletesti si intarirea sufletului in fata incercarilor omului pe pamant. (www.crestinortodox.ro 12 Septembrie 2006) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Bun ! pana aici in regula .Am asistat pana acum in viata mea la 2 slujbe unde s-a organizat Sf Maslu ..La prima la care am fost nu s-au citit ierurgiile iar La cea de a 2 a (acum cateva luni) am fost la o manastire langa Focsani ,Slobozia Ciorasti unde este preot Stefan Argatu (numele spune totul ,presupun ca nu trebuie sa mai dau detalii ).Am mers sincer aici pt ca stiam ca se organizeaza astfel de slujbe(dar nu numai ) si se citesc si ierurgiile despre care s-a mentionat.Asa a si fost ....am tinut post negru ,am mers acolo ,printe sutele de pers aflate in zona (precizez ca biserica a fost ext. de aglomerata) erau 3 pers "posedate" ,dar dupa parerea mea erau doar bolnave mintal si se considerau posedate si dupa comportament si dupa manifestari (repet dupa parerea mea ) dar si a prietenei mele care spune ca a mai fost si la alte manastiri pana acum si a vazut si multi inchipuiti posedati dar o singura data (nu mai stiu exact manastirea ) a vazut si un caz unde era o tanara ce la un moment dat la molivtele Sf Ioan Gura de Aur a izbucnit intr-o criza groaznica ,si facea miscari ciudate ,,,,si sunete care in mod normal nu ar fi putut fi reproduse de glasul uman si desi pana la rostirea acelor ierurgii ar fi stat "cuminte".Recunosc ca nu ma indoiesc de asa ceva ....insa eu personal nu am vazut nici un astfel de caz pana acum.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Aceasta de mai sus a fost o relatare din viata mea ,si intr-adevar si eu consider Sf Maslu o slujba extraordinar de importanta in viata crestinului si un adevarat ajutor in vindecarea si intrarirea aceastuia.
Raspunsurile voastre mi s-au parut bine documentate ,si adevarate ! Acum ca sa facem un scurt rezumat ,putem spune ca Sf Maslu(termenul ar proveni din limbi slave si ar insemna ulei) este una dintre cele 7 Taine este pentru insanatosirea trupului ca urmare a vindecarii sufletesti,are componente de exorcism (DESI NU ESTE SLUJBA DE EXORCIZARE ) propriu-zisa asa cum mentioneaza si volga ,ajuta la iertarea pacatelor ce nu au fost spuse la Marturisire (ce au scapat nespuse fara voie,sau uitate !!!) ....etc asa cum a fost descrisa mai sus .Am putea spune ca este o slujba de continuarea a lucrarii lui Hristos prin intermediul Bisericii lasate noua oamenilor (bineinteles alaturi si Sf Liturghie si toate celelalte). Acum dupa parerea mea intervine acel Dar: Cand ne referim strict si exact la exorcism ,constatam ca in Biserica Ortodoxa nu avem ceva oficial,canonic,o slujba randuita in acest scop ....si din ce imi pare mie totul este vag.Spre ex Mofiltele asa cum ati spus si voi au rol net de exorcizare nu doar o nuanta daca putem zice asa cum are Sf Maslu.De ce nu sa facut din acestea un compendiu de rugaciuni intr-o carte sau slujba speciala pt exorcism si sa fie aprobata si oficiala precum in Biserica latina!? De ce in Biserica Catolica avem acest Rituale romanum ,carte speciala pt asa ceva,si chiar persoane desemnate prin hirotesie speciala ?. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Daca reusiti sa faceti rost de un Molitfelnic, poate ca acolo veti gasi indicatii cu privire la randuiala in cadrul careia sa se citeasca moliftele de exorcizare ale Sf. Vasile cel Mare si ale Sf. Ioan Gura de Aur.
Eu nu fac aceasta fiindca ma tem. Cunosc preoti care se tin departe de aceste molifte, caci nu se considera sificient de pregatiti pentru a le citit, si nici macar de cuirozitate nu s-au uitat pe textele lor. Nu stiu ce sa va raspund la problema ridicata de dvs.: Citat:
Daca va uitati un pic la cuprins, veti vedea ca exista doar cateva rugaciuni de tip exorcism: moliftele sfintilor Vasile cel Mare si Ioan Gura de Aur, rugaciunile de dinainte de rostirea Crezului la Botez, apoi o rugaciune pentru casa incercata de duhuri rele si una pentru locul sau persoanele asupra carora s-a incercat aplicarea unei influente demonice (farmece), precum si una in caz de "deochi" (care este de fapt tot un atac demonic). De obicei, ele sunt precedate de slujba aghiazmei. Dar cred ca preotii ar putea sa dea un raspuns mai edificator. Ma mai gandesc ca in BO nu este o carte speciala pentru exorcism si nici persoane special desemnate dintre clerici fiindca nu s-a considerat ca ar fi o problema separata de activitatea si de misiunea curenta a Bisericii, sau care sa depaseasca atributiile sau puterea cu care este investit un cleric la hirotonie. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Aveti dreptate in privinta experientei si a modului de viata al preotului care se confrunta cu cazuri in care este necesara exorcizarea.
De aceea, e bine ca fiecare sa-si stie minusurile si caderile, fiindca si diavolul le stie si il poate infrunta pe cel insuficient pregatit. "Acest neam de diavoli iese numai cu post si cu rugaciune", avertizeaza Hristos. Si prin acestea intelegem niste nevointe destul de aspre si de indelungate, iar nu simplul consum de hrana vegetala si efectuarea "la norma" a unui canon oarecare de rugaciune. Tocmai de aceea, majoritatea preotilor nu se incumeta sa faca exorcizari care impun citirea moliftelor Sf. Vasile si Sf. Ioan Hrisostomos. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Acest aspect este evident ...si anume ca preotul ce savarseste exorcismul pt a avea autoritate si putere in fata acestuia trebuie sa fie cat mai desavarsit cu putinta si sa duca o viata exemplara in fata lui Dumnezeu !!!altfel exista riscuri .
Bun ....dar deasemenea exista riscuri din tot ceea ce citesc de ani de zile despre acest subiect ....si pt persoanele participante la aceste slujbe ...care se pomenesc pe acolo ....daca aceste nu sunt spovedite si eventual impartasite ....daca nu tin post negru in ziua slujbei respective ....s.a.m.d risca enorm dupa parerea mea ....toate aceste reguli peste reguli desi ele concepute cu un scop ,eu personal dupa cultura relgioasa (as zice minima ) pe care o am la acest moment le consider normale si logice ...DAR de ce nu sunt autentificate in vreo carte teologica ceva ....de ce nu sunt validate si oficiate de BOR ? de ce sunt inca subiecte atat de tabu in cultura ortodoxa si le afli de pe siteuri sau carti scrise de anumiti Sfinti Parinti , din moment ce se petrec destul de des si sunt foarte reale ???De ce exista astfel de riscuri si anume tu pers care vrei sa participi la o slujba de acest gen ....nestiind in ce te bagi exact ....te poti trezi posedat,de ce nu esti anuntat oficial de acest aspect !!!???(poti afla acest lucru doar daca citeste carti peste carti ale unor preoti vechi ,dar pe care sa fim sinceri oamenii de rand nu le citesc ,implicit nu pot cunoaste riscurile) In trecut din tot ce am citit posedatii nu stateau la aceasi slujba cu restul oamenilor ...decat cu cei experimentati si mai ales spovediti si impartasiti...eventual cu familiile care se rugau pt ei !? dar acum la manastire observam cazurile de "bolnavi" care vin (si sunt posedati autentic ) inconjurati de sute de persoane ....si fara nici un fel de rautate o zic ....ma indoiesc ca macar un sfert din ei sunt spovediti ....ba chiar multi din ei nici macar o viata crestineasca nu duc ...si totusi se hotarasc sa vina la o slujba importanta in oranduirea crestin -ortodoxa si anume Sf Maslu insotita sau nu de Molifte ! |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Maslu | arifa | Maslul | 52 | 25.07.2014 22:55:12 |
| Maslu in Bucuresti? | valahu94 | Maslul | 9 | 03.08.2012 00:13:27 |
| Sf. Maslu = ritual exorcizare | odin | Maslul | 69 | 23.08.2009 02:26:35 |
| maslu | elisei | Maslul | 7 | 16.06.2007 01:29:39 |
|
|