![]() |
![]() |
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
raspunsul il veti gasi in aceasta predica.....Dumnezeu stie cel mai bine ....ce avem nevoie, de ce ne ingaduie unele lucruri...!!
Toate la timpul lor Pr. Mihai Gojgar Duminica a V-a din Postul Mare ne prilejuiește reîntâlnirea cu pilda Sfintei Cuvioase Maria Egipteanca, pomenită în sinaxarul Bisericii Ortodoxe în prima zi a lunii aprilie, căreia i se închină și una dintre cele două pericope evanghelice citite în cadrul Sfintei Liturghii din această zi, Luca VII, 36-50. Ne oprim, însă, în cele ce urmează, asupra unui aspect din celălalt fragment evanghelic, Marcu X, 32-45, în fapt, o nouă vestire a Patimilor Domnului, cu puțin timp înainte de împlinirea lor. MăreștePe drum ca și noi, pelerini spre Răstignire și Înviere, "suindu-se la Ierusalim" (v. 32), sfinții apostoli Îl urmau pe Învățătorul lor, ascultând înfricoșați cele ce aveau să se petreacă: "Că, iată, ne suim la Ierusalim și Fiul Omului va fi predat arhiereilor și cărturarilor; și-L vor osândi la moarte și-L vor da în mâna păgânilor. Și-L vor batjocori și-L vor scuipa și-L vor biciui și-L vor omorî, dar după trei zile va învia" (v. 33-34). Cu o deosebită prezență de spirit, doi dintre ucenici, fiii lui Zevedeu, Iacov și Ioan, se apropie de Domnul și îi solicită... un primat. De cinste, de slavă, de putere, de jertfă... nu știm precis ce au dorit cei doi în sinea lor, dar este cert că au vrut să fie deasupra celorlalți. "Ei I-au zis: Dă-ne nouă să ședem unul de-a dreapta Ta, și altul de-a stânga Ta, întru slava Ta" (v. 37). Acum, pe lângă lipsa de colegialitate dovedită (până la urmă, ce îi făcea pe ei să ceară așa ceva? De ce se considerau speciali, demni de această superioritate?), apare problema imaturității lor duhovnicești. Desigur, erau amândoi tineri, probabil membri ai grupării zeloților, în orice caz firi temperamentale, nu degeaba li se spunea "fiii tunetului". Dorința lor nu este una de natură materială, ei solicită încadrarea Fiului lui Dumnezeu, mărturisindu-și astfel disponibilitatea, dar și credința că tot ceea ce spune Acesta este adevărat. Așadar, începutul este bun și nu ne avantajează într-o comparație cu noi, cei care frecvent ne rugăm sau cerem sau considerăm că ni se cuvin posturi mai înalte, mai dificile, dar din care decurg oarecare avantaje materiale sau haine moi pentru orgoliul nostru. Hristos este delicat, este părintesc în răspunsul Său. Nu îi jignește, nu îi mustră cu duritate, ci le spune: "Paharul pe care Eu îl beau îl veți bea, și cu botezul cu care Eu mă botez vă veți boteza. Dar a ședea de-a dreapta Mea, sau de-a stânga Mea, nu este al Meu a da, ci celor pentru care s-a pregătit" (v. 39-40). Cu alte cuvinte, le-a temperat elanul, dar nu a condamnat entuziasmul sfânt ce îi mânase în respectivul demers. Așa cum lucrează Dumnezeu și cu noi. Nu ne pedepsește pentru cererile noastre, nebunești pe alocuri, ci ne mângâie, zâmbește răbdător, pregătindu-ne pentru darurile Sale, acelea care ne sunt de folos, la timpul potrivit. Arzând etape, este posibil să ne provocăm vertijuri fatale, căderi de la înălțimi prea mari pentru noi, mânia celor din jur ("Și auzind cei zece, au început a se mânia pe Iacov și pe Ioan" - v. 41). Din aceeași ediție: Melancolii de-a gata „Temeți-vă de acela care poate și sufletul și trupul să le piardă“ Între țărână și veșnicie Sigur că soluția propusă de Mântuitorul este cea care ne duce spre Împărăția cerurilor, tărâmul unde sunt pomeniți mai întâi cei "săraci cu duhul", cei smeriți. Dar lupta noastră egoistă pentru lauri, pentru întâietate, pentru cucerirea unor piscuri în singurătate, ne împiedică să acceptăm că nu trebuie să fim cei mai mari după regulile vieții petrecute pe acest pământ. Măreția noastră derivă din bunătatea noastră, din generozitatea cu care ne punem la dispoziția semenilor noștri. "Dar între voi nu trebuie să fie așa, ci care va vrea să fie mare între voi, să fie slujitor al vostru. Și care va vrea să fie întâi între voi, să fie tuturor slugă" (v. 43-44). Pentru că El mai întâi a făcut asta, făcându*se Om ca să slujească nouă, să moară pentru noi și să ne învieze cu El |
|