![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Noi avem o imagine inversată în privința ispitei. Noi credem în secvența: "mai întâi ispita, pe urmă păcatul", astfel transformând, în mod eronat, ispita în cauză a păcatului. În realitate, Ispititorul nu este decât complicele nostru. Cauza păcatului suntem noi înșine. Ispita nu vine fără ceva care să o favorizeze. Să ne amintim Păcatul Strămoșesc, paradigmă a oricărui păcat. Dezastrul nu începe odată cu ispitirea Evei de către Șarpe. Dezastrul începe cu o secvență mai devreme: Eva se plasează, mai întâi, într-o situație periculoasă. La început, o vedem pe Eva singură în fața pomului interzis. Șarpele vine DUPĂ aceea. Ispita e favorizată mereu de noi: Eva se afla într-un loc în care nu trebuia să se afle. Noi, de câte ori ne plasăm în situații periculoase, ca apoi să aruncăm vina pe ecuația "păcat = ispită plus slăbiciune", ori chiar, reducând la zero slăbiciunea, pe ecuația "păcat = ispită", așa cum a făcut Eva, care a dat vina pe Șarpe ?
Când întârziem asupra unor situri pe care nici nu ar fi trebuit să le deschidem, suntem asemenea Evei, singură în fața pomului interzis. Șarpele va veni negreșit, că ăsta e jobul lui. Când venim noaptea acasă, la ore târzii, după un șpriț prelungit sau o discotecă, suntem asemenea Evei. Când intrăm într-un cazinou, nu, nu ca să jucăm banii copiilor noștri, ci doar ca să ne uităm, suntem asemenea Evei, într-un loc în care nu ar trebui să fim. Când acceptăm invitația a doi sau trei eretici de a merge împreună la o "sesiune de studiu biblic", noi neavând suficientă pregătire apologetică și nefiind de curând întăriți de Sf Taină care asigură scutul credinței, suntem asemenea Evei. Vedeți, deci, cât de puțin ne-am schimbat !
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Iubiților, să nu ne amăgim singuri ! De câte ori omul face vreo faptă meritorie, primul pas este făcut de Dumnezeu, prin persoana Spiritului Sfânt. El este Acela care îl inspiră pe om, El îi dă impulsul, și tot El îi dă tăria. La asta ne referim, în fond, când Îi cerem să reverse harurile lucrătoare. Noi nici măcar un gând bun nu am putea gândi prin simpla forță naturală. Spunem că "am făcut un bine", dar, de fapt, ce s-a petrecut ? Dumnezeu a operat în noi, ca să operăm noi. Asta înțelegeau Sfinții de demult când spuneau "de la El (=Dumnezeu Apărătorul) ne vine și voința, și putința". Dar cineva ar putea spune: "bine, dar harurile acestea nu vin oare la cererea noastră, nu vin ca urmare a rugăciunilor noastre, Liturghiilor și altor Taine și Ierurgii prin care le chemăm ?" Ei bine, nu ! Fiindcă nu harul vine la cererea omului, ci harul însuși ne face să îl cerem. Deci, toate faptele bune ale omului, toate situațiile în care el are merit, sunt conlucrare între Dumnezeu și om. Dar primul pas îl face Dumnezeu, chiar dacă El e așa de discret încât ni se pare că noi l-am făcut.
Dar invers ? Când omul pierde harul, ori când nu ajunge până acolo, dar se îmbolnăvește legătura dintre el și Domnul, atunci cine face primul pas ? El, sau adversarul său ? Ei bine, în acest caz răspunsul meu acesta este: de câte ori omul, care își redobândise Grația Sfințitoare prin Botez ori prin Spovadă cade din nou, avem tot o conlucrare, de astă dată între el și diavol. Dar primul pas îl face el, omul. Diavolul e un simplu profitor, misiunea lui e să ne adâncească și mai mult în noroi, că speră și el: să murim în această stare, ca să fim ai lui timp de o eternitate. Dar, să nu aruncăm vina pe acest animal: vina păcatului este a noastră, autorii păcatului noi suntem. "El a început !" spun unii, procedând asemenea copiilor de grădiniță. "El m-a ispitit!". Și au dreptate. Dar ispita nu are tărie, nu ajunge a fi irezistibilă decât în urma slăbiciunilor noastre și păcatelor anterioare. Prin urmare, a-l deroba pe om de răspunderea păcatului, a nu vedea că, în binomul tragic "om-diavol", omul e vioara întâi și diavolul doar sufleurul, abia aceasta este alunecare: înseamnă a-l priva pe om de răspunderea vieții lui și, în final, de liber-arbitrul cu care l-a înzestrat Creatorul.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 20.07.2011 at 02:53:44. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Evagrie Ponticul, in Capete despre deosebirea gandurilor (Filocalia 1) arata ca "dintre necuratii draci, unii il ispitesc pe om, ca om, iar altii il tulbura pe om ca pe un dobitoc necuvantator.
Cei dintai apropiindu-se ne furiseaza ganduri de slava desarta, sau de mandrie, sau de pisma, sau de invinuire, care nu se ating de niciunul din dobitoace. Cei de-al doilea insa, aprind in trup manie si pofta inafara de fire. Acestea le avem indeobste cu dobitoacele, fiind ascunse insa sub firea cea cuvantatoare. De aceea zice Duhul Sfant catre cei ce cad in gandurile omenesti: Eu am zis: dumnezei sunteti si fii ai Celui Preainalt, toti; iar voi ca niste oameni muriti si ca orisicare dintre capetenii cadeti (Ps. 82,6-7). Iar catre cei starniti dobitoceste zice: Nu fiti cum e calul sau mularul, la care nu este intelepciune, ci trebuie sa strangi cu zabala si cu frau falcile lor, caci nu se apropie de tine - (Ps. 32,9)." |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Invatatura pe care o putem extrage din postarea dumneavoastra este: - sa ne ferim de locurile in care putem fi ispititi: o discoteca, o biserica eretica (greco-catolica, de exemplu), un cazinou sau un alt local rau famat. Sunt de acord, este o invatatura buna. Dar aceasta nu desfiinteaza dinamica pacatului descrisa in Iacov 1:14,15 Ci fiecare este ispitit când este tras și momit de însăși pofta sa. Apoi pofta, zămislind, naște păcat, iar păcatul, odată săvârșit, aduce moarte. Ideea este ca poti fi ispitit chiar daca nu te duci in locuri rau famate. Poti fi ispitit si in timpul slujbei dintr-o biserica ne-eretica (ortodoxa sau lutherana, de exemplu Ispita vine prin intermediul simturilor noastre. Ispita nu este pacat. Exista un timp clar delimitat intre ispita si pacat: momentele in care omul este atras si momit. Daca omul in loc sa respinga, raspunde ispitei si cocheteaza cu ea, atunci pofta zamisleste. Acest verb, a zamisli, este foarte interesant in acest context. Este timpul in care se concepe si se da nastere unui copil. „Copilul” pe care pofta il zamisleste este pactul. El va aparea daca omul nu respinge (cat mai repede) ispita. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Insa, daca spunem ca ispita premerge pacatului, nu trebuie sa afirmam ca, prin ispita, omul e constrans sa pacatuiasca. Ispitit fiind, omul e tentat sa aleaga moartea, dar nu obligat. Diavolul propune, dar nu dispune. As ridica, in cazul ispitei, problema dialogului. Cu cine voim sa stam de vorba: cu Dumnezeu sau cu diavolul? Cel mai bine ar fi fost ca Eva sa nu stea de vorba cu demonul. Nu a gresit situandu-se in apropierea pomului "oprit", ci a gresit incetand a mai vorbi cu Dumnezeu, stand la taifas cu ispititorul. Sfintii Parinti, in scrierile lor, ne indeamna sa respingem atacul diavolului inca dintru inceput, sa nu intram in vorba cu el, sa nu gustam "momelile" lui. Asta, pentru ca riscam sa fim pacaliti, sa fim dusi in ispita, asemenea Evei. Noi nu avem puterea de a ne lua la tranta cu diavolul, intrucat suntem slabi. Insa il va birui Hristos, daca Il vom chema intotdeauna, daca nu vom inceta sa dialogam cu El. Personal, nu socotesc ispita a fi cauza a pacatului, ci vointa libera a omului. Sau, asa cum bine ati spus, cauza pacatului suntem noi insine. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Dumnezeu nu ispitește pe nimeni, ci fiecare se ispitește de pofta sa (cuvântul Sfintei Scripturi). Ispitele au rostul:
1. De a ne umili, de a ne compromite chipul nostru cel iubit de noi, ochișorii noștri, în ochii noștri, în viața aceasta. 2. Dau prilejul să te cunoști mai bine și să-ți pierzi încrederea în tine însuți, și te fac să alergi la cineva mai tare ca tine, la Dumnezeu. 3. De aceea îngăduie Dumnezeu ispitele, că ele au însușirea de a ne observa mai bine răutățile noastre. 4. Ispita este indicatorul care dovedește mărimea duhovnicească la care ești.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Gheronda Iosif Vatopedinul ne indeamna ca in ispita sa fugim la rugaciune pentru a scapa de pacatul pe care am putea sa il facem sub influenta acesteia: "Cand ti se intampla o ispita, sau te intarata vreo vorba spusa impotriva ta, pentru ca sa-ti intorci mania impotriva unui om, sau sa scoti un tipat nearticulat, atunci aminteste-ti pacatul pe care acestea il atrag, fugi la rugaciune si vei linisti indata aceasta miscare fara randuiala dinlauntrul tau."
|
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
Puterea ( semnul ) Crucii si numele lui Iisus , sunt arma de temut impotriva gandurilor si ispitelor !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Ispita de dreapta, ispita de stanga | carmina | Mari Duhovnici si predicile lor | 24 | 31.05.2013 17:22:58 |
| Ispita sinuciderii | fallen | Morala Crestina | 45 | 26.06.2012 10:53:52 |
| Ispita Vechiului Testament | Marius22 | Generalitati | 5 | 10.01.2012 17:24:32 |
| Tatal ....ne duce in ispita? | voxdei55 | Stiri, actualitati, anunturi | 8 | 02.03.2010 21:57:10 |
|
|