Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Iudaismul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.07.2011, 22:18:00
tara tara vrem ostas tara tara vrem ostas is offline
Banned
 
Data înregistrării: 01.07.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 390
Implicit

bune articolele.

nu stiu insa cat de veridic e simbolul stelei lui David...
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.07.2011, 23:03:34
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tara tara vrem ostas Vezi mesajul
bune articolele.
nu stiu insa cat de veridic e simbolul stelei lui David...
Pai tocmai asta e, hexagrama nu e un simbol exclusiv mozaic, il gasim in multe religii inclusiv in iconografia ortodoxa. (ex: manastirea Voronet). In iconografia crestina cred ca steaua in 6 colturi reprezinta Steaua Creatiei, cele 6 colturi reprezentand cele 6 zile. In iconografia ortodoxa rusa stiu ca exista si Steaua Betleemului cu 8 colturi.

Last edited by ioanna; 30.07.2011 at 23:12:51.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 31.07.2011, 00:32:45
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

“Spatiul sacru” -Vechiul Testament

Noțiunea de sfințenie este strâns legată în iudaism de Dumnezeu, care este numit: ,,Iahve cel Sfânt’’ sau ,,Sfântul lui Israel’’. Dumnezeu este sfânt nu numai în ființa Sa, ci sfințește și lucrurile, locurile sau persoanele care îi sunt consacrate, și care devin la rândul lor sacre.Cu privire la sensul cuvântului ,,sacru’’, la evoluția și semnificația sa în limbajul Vechiului Testament s-au scris numeroase studii. În ceea ce privește problema noastră este foarte important să subliniem nuanțele sale.

Există astfel doi termeni folosiți cu preponderență în cărțile cele mai vechi ale Sfintei Scripturi:
* qadoč (sfânt) :se referă la Dumnezeu (Iahve)și la anumite locuri și spații sacre
* qodeč (sacru): ființele și lucrurile consacrate sau ,,rezervate’’ lui Dumnezeu: primii născuți, personalul de cult, precum și la numele divin sau la sabat, sacre prin natura lor.

Cuvântul qadoč are o nuanță de transcendent, despărțit de lume, separat prin absența oricărei impurități, cu alte cuvinte un ,,dincolo’’ de lume din care se deduce clar sfințenia. Mai mult el nu este deloc folosit când este vorba de animale sau lucruri ceea ce îi dă și o notă etică, care se adaugă sensului de ,,despărțire’’ de lumea înconjurătoare, profană. Este interesant că noțiunea de spațiu sau loc sacru este exprimată prin termenul qadoč , adică o zona ce nu aparține lumii obișnuite. Spațiu sacru prin urmare nu apare în primele cărți ale Vechiului Testament ca un loc consacrat, rezervat lui Dumnezeu, ci ca un loc separat de lumea aceasta, ce este despărțit de impuritatea acestei lumi , o zonă oarecum transcendentă a cărei sfințenie este subînțeleasă datorită prezenței lui Iahve în interiorul său.

Pasajele din Biblie referitoare la Cortul Sfânt apoi la Templul din Ierusalim scot în evidență calitatea lor extraordinară de case ale lui Dumnezeu. Cu timpul însă se constată o evoluție în ceea ce privește modul prezenței lui Iahve în Templul sfânt influențată de evenimente istorice și de o serie de curente religioase.

1 .Și în iudaism ca și în alte religii lăcașul de cult nu este tot atât de vechi precum cultul, care îl precede. Referirile la locurile rezervate cultului sacrificial, ulterior la altarele ridicate pe înălțimi sunt numeroase în Sfânta Scriptură. De obicei ele se înființau în urma unor teofanii sau evenimente deosebite : Noe construiește un altar după potop (Facere 8 20); Iacov la întoarcerea din Mesopotamia a înălțat un jertfelnic numit ,,El-Elohei-Israel’’ (El, Dumnezeul lui Israel) (Facere 53 18-28), dar a adus sacrificii și la Beer-Seba unde a avut o teofanie, localitate unde și tatăl său, Isaac, înălțase un jertfelnic pentru că acolo primise o reconfirmare a făgăduinței făcute lui Avraam (Facere 26, 24). Știri despre existența unor locuri sfinte sau spații cultice în Egipt nu avem, iar motivul plecării în pustie pentru a aduce jertfe era în fața faraonului nu existența unui anume loc cultic situat în deșert, ci faptul că în Egipt vitele nu puteau fi jertfite întrucât erau considerate sfinte.

Primul lăcaș închinat Domnului după ieșirea din Egipt a fost Cortul Mărturiei (Ohel Moed). El era mobil, și în cadrul său nu avea loc decât dialogul lui Moise cu Dumnezeu, deci aici nu se desfășura un cult sacrificial. Interesant este și faptul că el era situat în afara taberei, datorită căderii în idolatrie a poporului, în urma episodului cu vițelul de aur, adică era cu alte cuvinte separat, despărțit de comunitate și de păcatele acesteia.

Ulterior a fost înlocuit cu Cortul Sfânt sau Cortul Domnului, care va fi centrul religios și cultic al evreilor până la construcția templului. Există în Sfânta Scriptură mai multe informații despre modul în care el a fost construit și împodobit.
In linii mari reținem că avea două încăperi: Sfânta (în partea de răsărit) și Sfânta Sfintelor (în partea de apus), despărțite printr-o perdea cu chipuri de heruvimi. Noul edificiu deși era și el mobil, era mult mai somptuos, fiind înconjurat și de o curte unde se aduceau sacrificii.

Fiecărei încăperi îi corespundeau o serie de obiecte :
în curte : altarul holocaustelor și lavoarul pentru spălările rituale,
în Sfânta : altarul tămâierii, mesele punerii înainte, menora
Sfânta Sfintelor : chivotul.

Cortul Sfânt a fost prin excelență casa Domnului, prototip al templului și prefigurare a bisericii creștine, dar și un factor de coeziune al comunității iudaice și de păstrare a monoteismului. Caracterul său de casă a Domnului în care este așezată amintirea numelui său (Ieșire 20 : 24) a făcut ca observarea datoriilor cultice să fie legată în special de el. Prezența divină nu era redusă la Cortul Sfânt, căci rugăciunea putea fi făcută oriunde, totuși aici slava divină se manifesta cu pregnanță.

Comunitatea iudaică apare oarecum dependentă de Cortul Sfânt care era purtat în fruntea convoiului ce rătăcea în pustiu și era așezat primul la orice popas. Chivotul situat în Sfânta Sfintelor și Cortul Sfânt sunt simbolurile poporului ales în timpul călătoriei spre Canaan și vor rămâne așa până la construcția templului (Pr. Prof. Dr. Dumitru Abrudan, Diac. Prof. Dr. Emilian Cornițescu, Arheologie Biblică)

Sanctuarul sfânt este deci conceput ca fiind casă a Domnului, iar îndemnul pentru respectarea în detaliu a indicațiilor primite (,,Vezi să faci toate acestea după modelul ce ți s-a arătat ție în munte’’ (Ieșire 25:40) vine ca o confirmare sau garanție a unei prezențe divine reale în cadrul său. Originea și modelul său ceresc justifică și potențează caracterul său extramundan.

[b] Templul [b] este lăcașul sau spațiul sacru prin excelență al poporului ales . El capătă semnificații noi, simbolismul și funcționalitatea sa cultică fiind mult mai complexe decât cele ale Cortului Mărturiei sau Cortului Sfânt.

Construcția primului templu s-a făcut în timpul lui Solomon și a durat 7 ani. In mare el urma același plan ca și Cortul Sfânt, mai exact o împărțire tripartită: vestibul (Ulam), Sfânta (Heical) și Sfânta Sfintelor (Debir). Vestibulul era străjuit de doi stâlpi sau coloane înalte denumite Iachin (El întărește) și Boaz (în El este puterea). Existau și clădiri anexe pentru ofrande, întregul templu fiind înconjurat de două curți așezate în terasă. Prima era numită ,, a preoților’’, iar cea de la nivelul inferior numită curtea mare era destinată credincioșilor. Nucleul templului îl constituie însă Chivotul Legii depus în Debir unde era străjuit de doi heruvimi, din lemn de salcâm, îmbrăcați în aur, care ocupau jumătate din întreaga încăpere.

Templul apare ca o copie a casei lui Dumnezeu din ceruri, dimensiunea sa cosmică fiind evidentă: ,,Și a zidit lăcașul Său cel sfânt ca înălțimea cerului’’ (Ps. 77 75). Caracterul său extramundan face deseori ca referirile la el și la prezența divină în el să apară oarecum antinomice: ,,Domnul este în lăcașul cel Sfânt al Său, Domnul în cer are scaunul său’’ (Ps. 10 4). Aparenta confuzie de planuri sugerează strânsa legătură aproape până la identitate (templu-lăcaș ceresc), dintre original și reflecția sa. Ubicuitatea divină confirmă valoarea extraordinară și importanța Templului Sfânt, accentuând dimensiunea sa cosmică.

2. Simbolismul său cosmic , deși a fost contestat de unii exegeți, a existat permanent în mentalitatea iudaică . Iosif Flaviu afirma că Sfânta Sfintelor corespunde cerului, Sfânta pământului, pridvorul apelor, iar ,,chivotul legii cu elementele lui sacre, simbolizau natura universului’’. Accesul în cea mai sfântă încăpere, în Debir, era posibil numai o dată pe an, acest ritual fiind îndeplinit de către arhiereu ce simboliza pe Dumnezeu întrucât: ,,cerul se deschide numai lui Dumnezeu, iar cele două părți, sfânta și pridvorul, accesibile preoților, sunt pământul și marea, accesibile oamenilor’’ (Ant. Jud III 7,7). Cei doi stâlpi de la intrare simbolizează puterea, dar și acceptul divin de a locui în lăcașul pământesc. Cu acest sens sunt de acord și cele mai vechi tradiții rabinice.

Interesantă este și interpretarea lui Filon din Alexandria . Spre deosebire de Iosif Flaviu, în descrierea sa mai amănunțită sunt evidente influențe ale platonismului, explicabile prin formația sa de filosof elenist. Sfânta Sfintelor este cerul, spune el, iar obiectele sacre astrele. Astfel Chivotul și podoabele sale reprezintă stelele, planetele, anotimpurile, cele două echinocții, iar heruvimii cele două emisfere ,,căci lumea întreagă este înaripată’’. Filon are și o serie de interpretări personale în care apar nuanțe filosofice subtile: dacă cele două table ale Legii, simbolizează cârmuirea și judecata, între Heruvimi se află însuși tronul puterii de unde se face auzit glasul Logosului.

In viziunea iudaică Iahve este ascuns, rămânând în umbră, fiind Creatorul ce există anterior de lumea vizibilă, opera sa. Sensurile mistice și anagogice date obiectelor de cult trimit tot la elemente cosmice:
* menora - Logosul cu cele 7 puteri
* masa punerii înainte – lumea sensibilă de unde provin elemente de bază ale vieții
*situarea mesei în partea de N a Sfintei Sfintelor – vânturile nordice sunt mai fertile, *culorile de pe catapeteasmă și de pe veșmintele arhiereului trimit la elementele naturii: purpura – marea roșu – focul, violet – cerul.

Este foarte interesantă această viziune a lui Filon, deși în general opera sa a fost ignorată de tradiția rabinică. Ea reflectă modul în care a fost privit templul în cea de-a treia perioadă a sa de către evreii din diaspora, mai ales într-un loc ca Alexandria unde se încerca o armonizare a învățăturii iudaice cu principiile gândirii grecești, reprezentantul ilustru al acestei încercări de sinteză fiind Filon.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 31.07.2011, 00:34:17
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

3. Caracterul unic al Templului reiese și din tradițiile talmudice dezvoltate treptat. Interpretarea literală (spațială) a versetului de la Iezechiel V 5 ,,Acesta este Ierusalimul, pe care eu l-am pus în mijlocul neamurilor și a țărilor dimprejur’’ a dat naștere unei geografii sacre: Israel e țara din mijlocul pământului, Ierusalimul în mijlocul Israelului, templul în mijlocul Ierusalimului. Se remarcă funcția de omfalos a Templului alături de înțelegerea sa ca microcosmos. Ca axis mundi el apare în gândirea iudaică, drept punctul cel mai apropiat de cer. Dacă distanța fizică dintre pământ și cer este de 500 de ani (peste 3 milioane de mile), de la Templu până la lăcașul ceresc sunt doar 18 mile, afirmă o veche legendă iudaică! Ierusalimul era în concepția iudaică mai înalt decât alte zone ale lumii, această idee fiind vie în timpul Mântuitorului (pelerinajul se făcea ,,sus’’ la Ierusalim, iar în pilda omului căzut între tâlhari se spune că el ,,cobora’’ de la Ierusalim la Ierihon). Apoi templul nu era numai locul în care cerul comunica cu pământul, ci tot aici se făcea legătura cu lumea de jos, cu șeolul, cu izvoarele primordiale sugerate de apele descrise în viziunea sa de Iezechiel (47 1-2). Această temă va fi dezvoltată mai târziu de către literatura rabinică: muntele Sion pe care este templul blochează invazia apelor primordiale ce ar distruge altfel lumea. Templul condiționează deci și asigură existența ordonată a cosmosului Funcția de centru și imaginea de microcosmos a templului asigură și garantează oarecum prezența divină. Dumnezeu este gândit ca transcendent față de lume, care îi este exterioară ontologic, dar este în același timp proniator al ei.

Cum este însă prezent Dumnezeu în templu din moment ce cerul și cerul cerurilor nu-l încap (III Regi 8 27) ? Un prim răspuns ar fi prin Numele Său (Deut 12 11; III Regi 829), care păstrează ceva din esența divină și impune respect, mai ales că este nerostibil (nu i se cunoaște vocalizarea), apoi prin teofanii, care explică de asemenea transcendența și imanența divină sau prin norul slavei divine, din prima perioadă a templului.

Literatura rabinică clasică va folosi apoi un termen ce nu se găsește în Sfânta Scriptură ,,Șehina”, ce desemnează pe Dumnezeu, mai exact prezența divină imanentă în lume. Această prezență divină este legată de diverse locuri (Sinai, Cortul Sfânt, Templu), pentru ca apoi să fie asociată poporului în exil. Explicațiile cu privire la modul prezenței divine în Templu au evoluat în timp ca și ideile de transcendență și imanență divină. Sensul imanenței divine din prima perioadă a templului s-a diminuat mult ulterior, când s-a acordat o atenție mai mare, în special în sânul unor mișcări religioase (esenienii), Templului ceresc care îl va înlocui pe cel pământesc, când profețiile se vor împlini . De altfel distrugerea primului templu și dispariția chivotului, vor afecta oarecum concepția despre spațiul sacru. Templul lui Solomon va fi idealizat permanent în istoria iudaismului postexilic. Celălalt templu refăcut de Zorobolel și restaurat de Irod a avut și el o existență efemeră, fiind distrus în anul 70 odată cu distrugerea Ierusalimului și plecarea în exil. Spațiul sacru prin excelență era desființat, dar amintirea a fost păstrată în postul de Tisa-be-Av, în orientarea rugăciunii spre Ierusalim și prin pelerinajele de la Zidul Plângerii. În exil nostalgia templului s-a împletit permanent cu speranța reconstrucției sale într-un viitor mai mult sau mai puțin eshatologic.

Care a fost soluția găsită în fața acestei catastrofe arhetipale? În primul rând accentul pus pe comunitate. Sehina, prezența de negrăit a lui Dumnezeu în lume, alungată din templu, pleacă alături de copii lui Israel. Supraestimarea sacralității pământului din care au fost alungați, datorită imposibilității istorice de reîntoarcere a dus la idealizarea templului și la prezența sa permanentă în conștiința comunității. Însă reconstrucția sa a fost imposibil de conceput în exil. Pentru exil a existat o altă soluție , aplicată de altfel din timpul robiei babiloniene: sinagoga . Rolul ei nu a fost de a înlocui templul, pentru că aici nu se aduceau sacrificii, ci doar unul latreutic.

Originea sa este și azi destul de confuză. Cert este că apariția sa a avut la bază rațiuni practice: unicitatea templului, care nu putea fi reprodus în alte locuri afară de Ierusalim și atenția mărită acordată studiului Torei, ce necesita locuri speciale în acest sens. Atât denumirea grecească de sinagogă (împreună adunare), cât și cea ebraică bet kneset (casa adunării) fac referire directă la vocația ei comunitară. Deși spațiu liturgic ea nu este o reproducere în mic a templului, și nici măcar epigon al său. Este adevărat că după anul 70 arhitectura sinagogii și podoabele din interior vor încerca să amintească de cele ale templului, dar vor înregistra și influențe estetice locale.

Dacă templul era casa lui Dumnezeu, spațiul prezenței Sale reale, sinagoga este un loc de întrunire, de rugăciune, de judecată, de studiu sau de socializare, dar nu este în sine un spațiu sacru ci sacralizat prin prezența și forța spirituală a comunității. A fost destul de greu de altfel să se dezvolte după anul 70 ideea de sacralitate a sinagogii atâta vreme cât construcția sa în exil era efemeră (amintim obligația evreilor de a construi sinagogi din lemn). Spre deosebire de templu, arhitectura sa a avut un caracter preponderent funcțional, influențată în special de stilul basilical, dar și de unele prescripții talmudice. În iudaismul contemporan există concepții diferite cu privire la valoarea sacră a sinagogii în funcție de diferitele curente (ortodox, reformat, conservator).

Percepută ca un loc și mijloc de coeziune comunitară, în special printr-o serie de reguli (rugăciunea nu se poate face dacă nu participă la ea minimum 10 persoane) ea a avut o prezență discretă în peisajul arhitectonic, potrivit recomandărilor Talmudului. Sinagoga nu a fost niciodată concepută ca o compensație arhitectonică a Templului, care a rămas un simbol, dar și un ideal ce potrivit unei concepții ciclice a istoriei iudaice ar putea fi reconstruit.



Sursa: partial din „Lacasul de cult” de Valentin Ilie, rev.Ianus 5-6/2002

Last edited by ioanna; 31.07.2011 at 00:46:41.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Emilia Corbu vs “Raportul Patapievici” Decebal Stiri, actualitati, anunturi 1 12.09.2012 08:08:51
Invatamantul teologic respira greu dora_popa71 Intrebari utilizatori 11 11.10.2011 11:10:46
"Slujirea aproapelui și egalitatea creștină în Biserică" de la Mitropolia Olteniei mihailt Generalitati 0 18.01.2010 16:07:41